Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری صدا و سیما»
2024-04-19@22:22:02 GMT

فضای مجازی دائما رصد می‌شود

تاریخ انتشار: ۱۵ شهریور ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۶۴۹۵۲۵

فضای مجازی دائما رصد می‌شود

رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: با استفاده از طرح فرهنگ یار، ممیزان حرفه‌ای و ماشین هوش مصنوعی فضای مجازی را صیانت می‌کنیم تا این فضا سالم، مفید و ایمن باشد. سیدمرتضی موسویان در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما افزود: صاحبان کانال‌ها می‌توانند با مراجعه به سایت www.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

samandehi.ir و ورود به بخش ثبت کانال ها، قدم به قدم مراحل ثبت نامشان را طی کنند و در عرض چند دقیقه کد شامد (شناسه الکترونیکی محتوای دیجیتال) خود را دریافت کنند؛ این کد که چند بایت بیشتر فضا اشغال نمی‌کند در حقیقت رباطی است که باید در بخش توضیحات کانال شان قرار دهند.
وی در پاسخ به این سوال که مردم چگونه می‌توانند از قانونی بودن فعالیت شبکه‌های اجتماعی اطمینان پیدا کنند گفت: کاربران باید به بخش مربوط به اطلاعات کانال مراجعه کنند و اگر کد شامد را ندیدند در هنگام خرید یا استفاده از اطلاعات آن کانال احتیاط کنند چرا که درستی یا نادرستی اطلاعات یا فروش محصولات آن کانال مورد تأیید ما نخواهد بود.
رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال افزود: با کلیک روی کد شامد کانال‌های تلگرامی صفحه‌ای باز می‌شود و مشخصات دارنده کانال را نمایش می‌دهد که در چه زمینه‌ای خودشان را معرفی کرده‌اند که مطلب ارائه دهند و چه بازه سنی‌ای را مناسب دیده‌اند؛ همه این اطلاعات براساس خود اظهاری صاحب کانال درج می‌شود و اگر کاربران بخواهند بدانند که این کد واقعی است یا غیر واقعی با کلیک روی لینک مربوطه باید به همان کانال برگردند در غیر این صورت می‌توان دریافت که کانال معتبر نیست.
موسویان با بیان اینکه در زمان ثبت اطلاعات صاحب کانال‌ها صرفاً براساس خود اظهاری اقدام می‌شود و راستی آزمایی صورت نمی‌گیرد گفت: بحث مربوط به رصد و صیانت از شامد از اصلی‌ترین کارهای ما خواهد بود ضمن اینکه کاربران نیز می‌توانند نظرات و انتقادات خود را با کلیک روی لینک دیگری که در این قسمت وجود دارد به ما منتقل کنند.
وی گفت: ما امروز ممیزی پس از نشر داریم به این صورت که مردم دائم این کانال‌ها را می‌توانند رصد کنند بعلاوه اینکه ماشینی که با هوش مصنوعی طراحی شده است نیز مرتباً و در بازه‌های زمانی مختلف این پایش‌ها را انجام می‌دهد و این گونه نیست که این فضا ر‌ها شود، اما فعلاً بحث ۱۶ بند محتوایی را رصد می‌کنیم و به ماشین هوش مصنوعی هم همین ۱۶ مورد را داده ایم و از دارنده کانال هم می‌خواهیم همین موارد را رعایت کند که بیشتر به حقوق عمومی برمی گردد.
رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال افزود: در بحث حقوق تخصصی هم از نهاد‌ها خواسته ایم که اگر موارد و ترم‌های تخصصی دارند به ما منتقل کنند تا اگر فعالیت کانال‌ها با این ترم‌ها همخوانی داشت به آن‌ها اضافه کنیم و از آن‌ها بخواهیم آن موضوعات را نیز رعایت کنند.
موسویان با بیان اینکه در ابتدای راه هستیم و اگر صاحبان کانال‌ها برای گرفتن کد شامد اقدام کنند و مردم نیز به کانال‌های بدون شامد اعتماد نکنند توفیق قابل توجهی داشته ایم گفت: اگر کاربران به فضایی بدون شامد وارد شدند مسئولیت با خودشان است و اگر مشکلی برایشان پیش بیاید طبیعتاً ما قدرت یاری دادن نداریم چرا که مشخصاتی از آن کانال یا سایت ثبت نکرده ایم.
وی با بیان اینکه تاکنون ۱۷۰۰ صفحه اجتماعی برای دریافت کد شامد اقدام کرده اند، افزود: کد شامد به همه صفحه‌های اجتماعی اعم از تلگرام، اینستاگرام و ... اعطا می‌شود، برای سایت‌ها که کار جدی تری در زمینه تجارت یا ارائه مطالب خاص یا مشاوره‌های تخصصی ارائه می‌کنند، نشان نقره‌ای و در مرحله بعد نشان طلایی اعطا می‌کنیم و نحوه دریافت این نشان‌ها هم مانند فرآیند دریافت شامد است و افراد به محض ورود به سایت ساماندهی در عرضه چند دقیقه می‌توانند دارای نشان نقره‌ای شوند.
رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال گفت: نشان یا لوگوی نقره‌ای نشانی است که از سرورهای وزارت ارشاد خوانده می‌شود یعنی اگر ما آن لوگو را برداریم دیگر دیده نمی‌شود، اما در شرایطی که فعالیت صاحب سایت، نیاز به داشتن مجوزهایی داشته باشد باید آن مجوز‌ها را بیاورد تا مجوز و لوگوی طلایی را در لوگوی آن سایت قید کنیم تا وقتی مراجعین به آن سایت وارد می‌شوند مشخص شود که فرد چه مجوزهایی دارد، دارنده آن چه کسی است و برای چه بازه سنی‌ای مخاطبانشان را انتخاب کرده است.
موسویان با بیان اینکه ما سه راه برای صیانت از فضای مجازی داریم تا آن را فضایی سالم، مفید و ایمن کنیم افزود: یکی از این سه راه صیانتی طرح فرهنگ یار است که می‌خواهد از دانش آموزان و اقشار مختلف مردم کمک بگیرد که همانگونه که از فضای مجازی از مطالب مورد علاقه خود استفاده می‌کنند اگر موردی را دیدند که خلاف ۱۶ بند مقررات محتوایی است به ما گزارش دهند.
وی گفت: مردم برای گزارش دادن از طریق طرح فرهنگ یار باید در سایت‌ها روی نشان طلایی یا نقره‌ای و در شبکه‌های اجتماعی از طریق کد شامد کلیک کنند و همان جا به ما گزارش دهند ما به این گزارش‌ها ترتیب اثر می‌دهیم و به راحتی می‌توانیم کد شامد یا نشان نقره‌ای کانال‌ها و سایت‌های متخلف را از آن‌ها بگیریم و در چنین شرایطی باز توصیه می‌کنیم مردم به سراغ سایت یا کانالی بروند که مجوز قانونی را داشته باشد.
رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال افزود: روش دوم صیانتی ما استفاده از ممیزان حرفه‌ای است که دقیقاً گزارش‌ها را چک می‌کنند که کسی با نیت سوء نسبت به کانال یا سایتی گزارش نداده باشد و راه سوم استفاده از هوش مصنوعی است که مرتباً این مسائل را چک می‌کند.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۶۴۹۵۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش طنز کاربران فضای مجازی به حضور ریزپرنده‌ها در آسمان اصفهان

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، دقایقی پس از آنکه مشخص شد، رویداد امروز صبح در شهر اصفهان، ناشی از مقابله پدافند هوایی با چند ریزپرنده بوده، کاربران فضای مجازی به آن واکنش نشان دادند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • ضرورت هوشیاری در خرید‌ از فضای مجازی
  • واکنش طنز کاربران فضای مجازی به حضور ریزپرنده‌ها در آسمان اصفهان
  • دروغ‌پردازی اسرائیلی‌ها سوژه کاربران فضای مجازی شد
  • امکان ثبت نام مجدد در آزمون استخدامی ویژه افراد دارای معلولیت
  • امکان ثبت‌نام مجدد در آزمون استخدامی افراد دارای معلولیت
  • از کجا بفهمیم گوشی هک شده است؟
  • آموزش: توصیه‌هایی برای مقابله یا جلوگیری از استرس در فضای مجازی
  • ۲۴۳ خانوار روستایی لرستان به اینترنت پرسرعت متصل شدند
  • آخرین جزئیات آزمون استخدامی آموزگاری آموزش و پرورش ۱۴۰۳ + لینک سایت گزینش و مدارک
  • توصیه‌هایی برای مقابله یا جلوگیری از استرس در فضای مجازی