Web Analytics Made Easy - Statcounter


سرپرست کاوش معدن چهرآباد از انجام فعالیت های معدنکاوی در دوره هخامنشی، ساسانی و اسلامی در این معدن و کشف شواهدی از این دوره ها خبر داد.

به گزارش بی‌باک به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، ابوالفضل عالی در نشست گزارش به همکار که به همت پژوهشکده باستان شناسی در محل پژوهشگاه برگزار شد، به کشف اشیا زیادی در این معدن اشاره کرد که بیشتر آنها یافته های ارگانیک و به ویژه بقایای گیاهی بوده اند و گفت: در دو دوره اصلی کار در این معدن یعنی دوران هخامنشی و ساسانی ، ریزش هایی در تونل های معدن روی داده که مرگ معدنکاران را به همراه داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او با اشاره به نخستین کشفیات باستانشناسی در معدن چهرآباد گفت: در سال ۱۳۷۲معدن کارها به صورت تصادفی بقایای مرد نمکی یک را یافتند که پژوهش های مختصری در آن زمان در معدن انجام شد.

وی در ادامه به کشف مجدد بقایای انسانی در سال ۱۳۸۲ اشاره کرد و گفت: آزمایش سالیابی نشان داد، تعدادی از بقایای انسانی مربوط به دوره ساسانی و تعدادی متعلق به دوره هخامنشی هستند.

به گفته این باستان شناس در سال ۹۰، طی تفاهمنامه ای با موزه و دانشگاه بوخوم آلمان، بار دیگر پژوهش های باستان شناسی در معدن چهرآباد زنجان انجام و نتایج نشان داد این معدن از اوایل تا اواخر دوران هخامنشی مورد بهره برداری قرار گرفته است.

عالی با اشاره به این که شواهد زیادی از دوره اشکانی در این معدن به دست نیامده است، گفت: در دوره ساسانی و دوره متاخر اسلامی در این محل فعالیت های معدن کاوی انجام شده است.

این باستان شناس با اشاره به انجام فصل سوم و فصل چهارم کاوش با همکاری هیاتی از آلمان به ترتیب در پاییز سال گذشته اردیبهشت ماه سال جاری گفت: در بررسی و شناسایی منطقه؛ ۱۸ محوطه تاریخی از دوره های مختلف، نوسنگی، مس و سنگ، عصر برنز، ساسانی، هخامنشی و اسلامی شناسایی شد.

وی در ادامه به انجام مطالعات زمین شناسی و ژئومرفولوژی اشاره کرد و یکی از اهداف اصلی را مطالعات گیاه شناسی و گرده شناسی اعلام کرد.

او افزود: تاکنون شواهدی از استقرار در دوران هخامنشی در اطراف معدن چهرآباد به دست نیامده و برای نتایج مطالعات زمین باستان شناسی می تواند در این زمینه کمک کننده باشد.

عالی به دست آوردن آگاهی بیشتر از فعالیت های معدنکاوی و نیز پی بردن به چگونگی ارتباط بخش های مختلف معدن در دوره هخامنشی و ساسانی و آگاهی از فعالیت های معدنکاوی ادوار احتمالی قدیمی تر از هخامنشی را از اهداف کاوش باستان شناسی اعلام کرد.

این باستان شناس با اشاره به وجود لایه های آواری دوره اسلامی، ساسانی و هخامنشی، ماهیت این لایه ها را با لایه های معدنکاوی متفاوت دانست و افزود: بیشتر یافته های در لایه های مربوط به معدنکاوی به دست آمده است.

به گفته این باستان شناس، در این فصل در چهار محدوده دیواره شمالی، زیر سوله فلزی، ناحیه شمال غرب و کولوک کاوش انجام شد.

او در ادامه به کشف آثار دوره اسلامی و بقایای محدودی از دوره هخامنشی و ساسانی در دیواره شمالی اشاره کرد و گفت: حدود ۱۵ تا ۲۰ متر در این قسمت لایه های آواری و پرشدگی ها دوره اسلامی (قاجار و پهلوی) وجود داشت.

عالی افزود: در ناحیه شمال غرب سوله برای نخستین بار آثاری از دوره میانی اسلامی کشف شد که احتمالا مربوط به زمان سلجوقیان است.

او در ادامه از کشف آثاری از دوره هخامنشی، ساسانی و اسلامی در کولوک خبرداد و گفت: به نظر می رسد این منطقه بخش استقراری در پایین معدن بوده و احتمالا کارگاه کوچک فلزگری و استراحتگاه موقت در اینجا وجود داشته است.


--------------------------------------------------------------------------

تذکر: کاربر محترم! انتشار مطالب دیگر رسانهها از سوی پایگاه خبری تحلیلی بی‌باک لزوما به معنای صحت و تایید محتوای آنها نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. در ضمن شما می توانید اخبار و مطالب وزین خود را که تا کنون در هیچ رسانه‌ای منتشر نشده است از طریق بخش "تماس با ما" یا پل ارتباطی این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید برای ما ارسال نمایید تا در صورت دارا بودن مولفه‌های لازم، منتشر گردد.

------------- با کلیک بر روی لینکهای ذیل تمامی روزنامه‌های کشور را رایگان مطالعه کنید -------------

روزنامه‌های عمومی | روزنامه‌های اقتصادی | روزنامه‌های ورزشی | سایر روزنامه‌ها| هفته‌نامه و ماهنامه | نشریات استانی

منبع: بی باک نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.bibaknews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بی باک نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۶۵۰۶۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمادگی کشور برای برگزاری دور دوم دوازدهمین دوره انتخابات مجلس

به گزارش حوزه  استانهای خبرگزاری تقریب، احمد وحیدی ظهر پنجشنبه در حاشیه سفر خود به مشهد اظهار کرد: همه مقدمات برای برگزاری دور دوم دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۲۲ حوزه هدف آماده شده است.

وزیر کشور گفت: این مرحله از انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۸ حوزه به صورت تمام الکترونیک برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • برگزاری ۱۴ دوره جشنواره شعر رضوی در خوزستان
  • شبکه تلویزیونی آمریکایی درباره چین به بلینکن خط داد!
  • باز شدن گره‌های چند دهه شهر یزد در شورای ششم
  • از «جهانبخش امینی» چه می‌دانیم؟
  • گنج داریوش سوم هخامنشی؛ گنجینه‌ای عظیم که هنوز پیدا نشده است
  • آمادگی کشور برای برگزاری دور دوم دوازدهمین دوره انتخابات مجلس
  • گنج داریوش سوم هخامنشی؛ گنجینه ای عظیم که هنوز پیدا نشده است
  • اجساد فلسطینیان شواهدی از اعدام و شکنجه را نشان می‌دهد
  • کفش هایی با الهام از رم باستان (عکس)
  • ممنوع شدن صید ماهی مرکب