Web Analytics Made Easy - Statcounter

عضو هئیت‌مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان‌رضوی نقش مهندسی نقشه‌برداری در ارتقاء کیفیت ساخت و ساز و زندگی شهری را تشریح کرد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهدمقدس، به‌نقل از روابط‌عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان‌رضوی، سیزدهم شهریورماه همزمان با سالروز تولد دانشمند شهیر ایرانی با تجلیل از نقشه‌بردار و مهندسی نقشه‌برداری توأم شده است‌.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فرارسیدن چنین روزی معمولا بهانه‌ای برای پرداختن به مسائلی جهت شناخت جایگاه این رشته مهندسی و طرح مشکلات احتمالی آن است. به همین منظور پای صحبت‌های احمد اسدی عضو هیئت‌مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خراسان‌رضوی و رئیس هیئت‌مدیره جامع صنفی مهندسان نقشه‌بردار خراسان نشستیم. در ادامه این مصاحبه را می خوانیم:

اسدی در ابتدای سخنان خود با بیان اینکه نقشه برداری و علوم ژئوماتیک دارای شاخه های مختلفی است بیان داشت: مجموعه این تخصص در شاخه‌های مختلف امور املاک و اسناد (کاداستر)، ساخت و ساز، کشاورزی، حمل و نقل ، صنایع و معادن، مدیریت بحران و بسیاری زمینه‌های دیگر مرتبط با زمین که از اطلاعات مکان بهره‌مند است را در بر می‌گیرد.

وی اضافه کرد: فرایند بهره‌برداری از زمین بویژه در حوزه ساخت و ساز نیازمند اطلاعات 3 بعدی از زمین است که باید به‌دست توانمند مهندسان نقشه بردار صورت پذیرد و این اثر قابل توجهی در ارتقاء کیفیت ساخت و ساز و کاهش مخاطرات احتمالی بعد از آن دارد.

رئیس هیئت‌مدیره جامعه صنفی مهندسان نقشه‌بردار خراسان کلید حل قسمتی از بحران های آینده را در علوم ژئوماتیک دانست و تشریح کرد: اگر شناخت کافی از لایه‌های زمین که قرار است ساختمان روی آن بنا شود، وجود داشته باشد می‌توان نسبت به پیش‌بینی و انجام محاسبات صحیح در احداث ساختمان دقیق‌تر عمل کرد و این موضوع ایمنی و عمر ساختمان را افزایش خواهد داد.

وی افزود: ایجاد این شناخت و به‌عبارتی امکان مدیریت اطلاعات مکانی هر ساختمانی از شالوده تا بام به‌صورت تک بنا و توسعه آن در پهنه وسیع‌تری نظیر یک شهر می‌تواند منجر به ایجاد شهری هوشمند، با ثبات و با ضریب ایمنی و کیفیت ساخت ساز بالایی شود که این با بهره‌گیری از توانمندی‌های تخصص رشته مهندسی نقشه برداری مقدور خواهد بود.

اسدی در بخش دیگری از سخنان خود به نقش مهندسی نقشه برداری در کاهش اختلافات ملکی و مسائل حقوقی ناشی از آن اشاره کرد و افزود: بسیار از موضوعات دعاوی از تصرفات غیرقانونی زمین یا ملک تا اختلافاتی که درباره املاک مشاع به‌وجود می‌آید با حضور مهندسان نقشه‌بردار به‌منظور تعریف هندسه صحیح ملک و ایجاد بانک املاک قابل رفع و پیشگیری است‌.

وی در ادامه بر استفاده از تجارب دیگر کشورها در حوزه علوم مهندسی نقشه برداری و ژئوماتیک تاکید کرد و افزود: امروزه این شاخه از علوم مهندسی در کشورهای توسعه یافته جایگاه ویژه‌ای دارد و دارای تجارب مستند و اقدامات ضابطه‌مندی هستند.اغلب کشورها با مدیریت اطلاعات مکان سه بعدی‌، بسیاری از خدمات مربوط به زندگی‌های امروزی‌را از قبیل خدمات شهری‌، ترافیک و حمل و نقل‌، آدرس‌یابی، سلامت و بهداشت، کنترل جمعیتی در ایام خاص از مبدا حرکت تا خروج از مقصد، مدیریت بحران در سوانح طبیعی و غیر طبیعی و... را تسهیل ‌کرده‌اند.

رئیس هیئت‌مدیره جامعه صنفی مهندسان نقشه‌بردار خراساندر ادامه به استناد تجارب جهانی موصوف به تشریح نقش این رشته در ایجاد شهرهای هوشمند پرداخت و گفت: مشهد به عنوان یک شهر هوشمند در آینده می‌تواند در حوزه نقشه‌برداری و ارائه مختصات دقیق از اماکن به بهبود کیفیت زندگی مردم و روان‌سازی ترافیک کمک شایانی کند.

وی ادامه داد: در شهرهایی که با عنوان شهر هوشمند شناخته می‌شوند شهروندان با جستجوی یک مکان خاص و با مسیریابی صحیح با صرف زمان اندکی به مقصد می‌رسند.

اسدی در پایان بر اتحاد و همگرایی هفت رشته ساختمانی سازمان نظام مهندسی ساختمان تاکید کرد و افزود: این اتحاد منجر به بالندگی همه رشته‌های مهندسی و در نتیجه افزایش کیفیت زندگی شهری خواهد شد و قانون‌گذار به‌درستی با در کنار هم قراردادن این هفت رشته ساختمانی بر اجرای صحیح قوانین توجه ویژه داشته است.

انتهای پیام/

R41362/P41362/S6,1188/CT47

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۶۵۱۴۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز نقشه برداری واحدهای آسیب دیده از حریق امامزاده ابراهیم

حامد دائمی در گفت و گو با خبرنگار مهر در تشریح آخرین اقدامات آتش سوزی واحدهای مسکونی و تجاری منطقه امامزاده ابراهیم (ع) شفت اظهار کرد: نقشه برداری واحدهای آسیب دیده از حریق امامزاده ابراهیم (ع) از امروز آغاز شده است.

وی با بیان اینکه از صبح امروز دو اکیپ نقشه برداری در امامزاده ابراهیم (ع) مستقر شدند، افزود: نقشه برداری واحدهای آسیب دیده در حادثه آتش سوزی به دلیل تعیین حدود اربعه مالکین و جلوگیری از تداخل به زمین های همجوار انجام می شود.

مدیرکل بنیاد مسکن گیلان با تاکید بر اینکه پس از اتمام نقشه برداری این بنیاد نسبت به آواربرداری اقدام می‌شود، تصریح کرد: این عملیات که از امروز آغاز شده بین یک هفته تا ۱۰ روز طول می‌کشد.

کد خبر 6097275

دیگر خبرها

  • سکانس‌هایی از فیلم نگهبان شب
  • شهری عجیب با شهروندانی در یک ساختمان! (+عکس)
  • درختانی که از داخل ساختمان عبور کردند
  • ماجرای کاشت ساختمان در پارک‌های تهران
  • آغاز نقشه برداری واحدهای آسیب دیده از حریق امامزاده ابراهیم
  • معیار تعرفه خدمات مهندسی نباید قیمت ماست باشد
  • کاشت ساختمان در پارک‌های تهران؛ ممنوع یا مجاز؟
  • چرا ژاپن سیاست تخریب و ساخت مجدد دارد؟
  • باکتری‌ها برای ما رشته سیم رسانا می‌سازند
  • سازمان نظام مهندسی بازوی تخصصی راه وشهرسازی آذربایجان غربی