Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-28@12:58:32 GMT

خلاصه 4 هزار سال حکاکی روی چوب در منبت ملایر

تاریخ انتشار: ۱۵ شهریور ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۶۵۱۷۰۴

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان با تأکید بر اینکه نباید منبت را محدود به مبلمان کرد، گفت: باید از این هنر و صنعت در تولید سایر محصولات استفاده کرد به طوریکه بخشی از صادرات استان باید به منبت ملایر اختصاص یابد.

به گزارش ایسنا، علی مالمیر چهارشنبه 15 شهریور در جشن «ملایر شهر ملی منبت ایران» با حضور معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور ، افزود: کسب عنوان «ملایر شهر ملی منبت ایران» افتخاری بود که ظرف نزدیک به 2 سال پیگیری مجدانه مسئولان کشوری و نمایندگان مردم ملایر در مجلس و البته تلاش و همت بلند فعالان و منبت‌کاران ملایری رقم خورد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه در حال حاضر همدان دارای 2 عنوان پر اهمیت در حوزه صنایع دستی است، اظهار کرد: لالجین به عنوان شهر جهانی سفال و ملایر به عنوان شهر ملی منبت ایران ثبت شده‌اند و تویسرکان نیز به‌زودی نشان جعرافیایی دریافت می‌کند.

مالمیر با تأکید بر اینکه یکی از ظرفیت‌های اقتصادی، هنری و گردشگری استان همدان مربوط به حوزه صنایع دستی آن می‌شود، ادامه داد: منبت ملایر بیشترین سهم‌بری را در این زمینه داراست.

وی کسب این عناوین جهانی و ملی را آغاز و مطلعی برای حرکت و تلاش بیشتر دانست و گفت: دولتمردان و بخش خصوصی باید با هم‌افزایی و همکاری سطح کمی و کیفی محصولات تولیدی حوزه صنایع دستی را ارتقاء بخشند.

مدیرکل میراث فرهنگی استان همدان به فعالیت 4 هزار کارگاه منبت و وجود 8 هزار هنرمند منبت‌کار در شهرستان ملایر اشاره و اظهار کرد: این حجم از ظرفیت باید سبب ایجاد خلاقیت در طرح‌ها و ارائه ایده‌های نو شود.

وی تصریح کرد: می‌توان از پتانسیل منبت و سایر رشته‌های صنایع دستی ملایر برای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی و رونق تولید و اشتغالزایی استفاده کرد.

تصاحب بازار خاورمیانه با بازاریابی مناسب و تبلیغات مدرن

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی نیز گفت:امروزه کشورها عربی خاورمیانه به شدت خواستار کالاهای سفارشی در زمینه تولید مبلمان اداری و منزل و محصولات چوبی تشریفاتی هستند بنابراین با بازاریابی مناسب و تبلیغات مدرن باید این بازارها را تصاحب کرد تا در سطح دنیا صاحب نام و برند شویم.

محمد کاظمی با تأکید ضرورت تشکیل دبیرخانه سالانه برگزاری جشن مبل و منبت ملایر گفت: این اقدام در توسعه و رونق این رشته، جذب بازارهای جهانی و فعالیت بین‌المللی، همکاری بیشتر هنرمندان و جذب ایده‌های نو موثر است.

وی با بیان اینکه امیدواریم این جشن سال آینده با حضور نمایندگانی از سایر کشورها برگزار شود، عنوان کرد: به حوزه مبل و منبت نباید به عنوان یک کار اقتصادی نگاه کرد بلکه این عرصه توانایی انتقال فرهنگ و هنر و زمینه‌سازی برای تعامل با سایر کشورها را داراست.

وی اظهار کرد: طبق یافته‌های تاریخی و باستان‌شناسی کار روی چوب در دنیا و ایران به سالیان سال قبل از میلاد مسیح برمی‌گردد و در شوش و آثار دوره هخامنشیان و پاسارگاد هنرنمایی ایرانیان روی چوب قابل مشاهده است.

کاظمی با بیان اینکه تجربه 4 هزار سال حکاکی روی چوب امروز در مبل و منبت ملایر خلاصه شده است، ادامه داد: ملایر به عنوان پایتخت منبت ایران زمین، نگین انگشتری ارائه این هنر وصنعت است.

وی یادآور شد: بنده و دکتر شهبازخانی، در دوره ششم مجلس شوراری اسلامی به عنوان نمایندگان مردم ملایر در خانه ملت، تلاش کردیم تا خوشه صنعتی مبل و منبت حاجی‌آباد ملایر را ایجاد کنیم که رقم خورد و امروزه با تشکیل هیئت مدیره بازار مبل و منبت ملایر شکلی سازمان‌یافته به خود گرفته است.

نماینده مردم ملایر در خانه ملت تصریح کرد: در این رشته باید جهانی فکر کنیم و هنر تولید مبلمان منبت و سایر محصولات منبت‌کاری شده ملایر باید در بازارهای بین‌المللی عرضه شود و باید برای این کار از سایت‌های بازاریابی بین‌المللی استفاده کرد.

وی خواستار تعامل ملایر و بازر مبل این شهر با کشورهای فعال در این زمینه شد و گفت: امروزه کشورها عربی خاورمیانه به شدت خواستار کالاهای سفارشی در زمینه تولید مبلمان اداری و منزل و محصولات چوبی تشریفاتی هستند بنابراین با بازاریابی مناسب و تبلیغات مدرن باید این بازارها را تصاحب کرد تا در سطح دنیا صاحب نام و برند شویم.

40 سال خودکفایی با تسخیر بازار مبل و منبت عراق

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: بر اساس مطالعات و بررسی‌های علمی انجام شده اگر ملایر بتواند بازار عراق را در زمینه مبل و منبت به دست گیرد تا 40 سال آینده به هیچ بازاری نیاز نخواهد داشت.

حجت‌الاسلام والمسلمین احد آزادیخواه با بیان اینکه قرار شده بازرسان و کارشناسانی در این زمینه به عراق سفر کنند، افزود: در زمینه مبل و منبت باید به دنبال بازار عرضه محصول باشیم.

وی با تأکید بر اینکه یکی از ارکان اقتصاد مقاومتی، صادرات است، عنوان کرد: باید در زمینه تولید مبل و انواع منبت زمینه صادرات را به دیگر کشورهای جهان فراهم کنیم.

آزادیخواه تلاش در زمینه اهدای وام و تسهیلات بانکی به فعالان حوزه مبل و منبت و سایر صنایع دستی را از دولتمردان خواستار شد و گفت: در زمینه صنایع دستی می‌توان با 50 میلیون تومان کارگاه تولید ایجاد کرد و زمینه اشتغال افراد زیادی را هم قراهم ساخت.

ملایر نیازمند نمایشگاه فصلی و بازاریابی منبت

وی با بیان اینکه ملایر نیازمند ایجاد نمایشگاه فصلی و بازاریابی منبت است، ادامه داد: باید زمان و تاریخی مشخص شود و هر ساله در این نمایشگاه فصلی محصولات و کالاهای تولیدی عرضه و به فروش برسند به طوریکه این امر نقش موثری در جذب گردشگر و رونق اقتصادی منطقه خواهد داشت.

نماینده مردم ملایر در مجلس با بیان اینکه در حوزه بسته‌بندی محصولات و برندینگ در سطح کشور و ملایر خلأ داریم، از سازمان میراث فرهنگی خواست تا این خلأ را مرتفع سازند.

وی با اشاره به فعالیت نزدیک به 8 هزار نفر در حوزه مبل و منبت ملایر تصریح کرد: باید با همکاری دولتمردان و اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی مشکل بیمه این افراد و سایر رشته‌های هنری برطرف شود.

آزادیخواه در بخش دیگری از سخنانش با تأکید بر اینکه نمایندگان مخالف دولت نیستند بلکه منتقد دولت هستند، افزود: نمایندگان باید روحیه انتقادی داشته باشند و حق مردم را مطالبه کنند.

وی خاطرنشان کرد: در دوران نمایندگی فعلی 40 میلیارد تومان اعتبارات و تجهیزات در حوزه بهداشت و درمان وارد ملایر شده و 16 میلیارد تومان یارانه کشمش به باغداران پرداخت شده است.

لزوم ایجاد مرکز اطلاع‌رسانی و نظارت بر کنترل کیفیت بازار مبل و منبت ملایر

معاون سیاسی و امنیتی استاندار همدان نیز بر لزوم ایجاد مرکز اطلاع‌رسانی و نظارت بر کنترل کیفیت بازار مبل و منبت ملایر تأکید کرد و گفت: فعالان این عرصه باید مشتری‌مداری را لحاظ کنند.

محمدابراهیم الهی‌تبار افزود: داشتن اطلاعات به‌روز، جذب مشتری و تأمین نیاز آنها در زمینه تولید کالاهای متنوع و تعامل و مراوده با بازارهای سایر کشورها، زمینه رشد و توسعه هنر مبل و منبت ملایر و مطرح شدن آن در جهان را فراهم می‌سازد.

وی خاطرنشان کرد: حوزه صنایع دستی ظرفیت بزرگی است که برای آغاز به کار سرمایه کمی می‌خواهد اما اشتغال زیادی تولید می‌کند همچنین می‌توانیم توسط صنایع دستی و هنرهای سنتی، فرهنگ، هنجارها و هنر خود را به سراسر دنیا منتقل کنیم.

الهی‌تبار تأکید کرد: ملایر باید بتواند نقش خود را به عنوان شهر ملی مبل و منبت ایران زمین در سطح ملی و بین‌المللی به خوبی ایفا کرده و سفیر ایران در زمینه عرضه این هنر و صنعت در سطح دنیا باشد.

تولید و عرضه سالانه 50 هزار سرویس مبلمان در ملایر

سخنگوی هیئت مدیره بازار مبل ملایر نیز گفت: طبق آخرین آمار رسانه ملی سالانه 30 هزار میلیارد تومان در سطح کشور، گردش مالی صنعت مبل و منبت است و سالانه 50 هزار سرویس مبلمان در ملایر توسط هنرمندان این شهرستان ساخته و عرضه می‌شود.

مهدی محمودی با اشاره به کسب عنوان «ملایر شهر ملی منبت ایران»، اظهار کرد: اگر سالانه یک ششم این گردش مالی در ملایر رخ دهد، یعنی ما می‌توانیم سالانه افزون بر 5 هزار میلیارد تومان از تولیدات این صنعت درآمدزایی داشته باشیم.

وی با بیان اینکه تحقق این رقم کل اقتصاد منطقه و استان را متحول می‌سازد، ادامه داد: هیئت مدیره بازار مبل ملایر، ترکیبی از نسل قدیم با تجربیات ارزنده فراوان و نسل جدید با انرژی بالا و ایده‌های نو است که به طور قطع تعامل این دو نسل می‌تواند موانع موجود را از سر راه بردارد.

محمودی از تشکیل انجمن تخصصی صادرات مبل و منبت ملایر در آینده‌ای نزدیک خبر داد و گفت: تلاش خواهیم کرد به موازات صادرات داخلی، صادرات خارجی هم داشته باشیم.

وی از مسئولان خواست تا یک فضای سرپوشیده با زیربنای حدود 5 هزار مترمربع را برای ایجاد نمایشگاه دائمی مبل و منبت ملایر به فعالان این عرصه اختصاص دهند تا کارگاه‌داران و هنرمندان سالانه آثار و محصولات تولیدی خود را در این نمایشگاه با قیمت مناست به خیرداران عرضه کنند.

سخنگوی هیئت مدیره بازار مبل ملایر در بخش دیگری از سخنانش‌با اشاره به مشکلات عدیده پیش آمده برای عرضه و فروش مبلمان ملایر طی سال‌های گذشته، گفت: متأسفانه در گذشته در زمینه بازاریابی و فروش محصولات هیچ حرکت تخصصی در ملایر صورت نگرفته بود بنابراین جمعی از تولیدگنندگان با همکاری نمایندگان مردم ملایر مشکلات موجود را پیگیری کردند.

وی تصریح کرد: باید این فرهنگ و تفکر را جا بیندازیم که برای موفقیت در هرکاری باید روی پای خود بایستیم و اول از خودمان شروع کنیم بنابراین در بهمن‌ماه سال گذشته هیئت مدیره بازار مبل ملایر تشکیل شد و اکنون در بخش‌های سامن و جوکار نیز هیئت مدیره شکل گرفته است و در تلاش هستیم این هیئت مدیره به یک انجمن کامل و کارا، ارتقاء یابد.


انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۶۵۱۷۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استقرار شعب ویژه برای رسیدگی به تخلفات انتخاباتی در مرحله دوم انتخابات مجلس

به گزارش جام جم آنلاین همدان، بهروز محمدی مهر در جلسه ستاد پیشگیری و رسیدگی به جرایم انتخاباتی پیرامون مرحله دوم انتخابات شهرستان ملایر؛ اظهار داشت: امروز به واسطه استقرار آرامشی که به دلیل خون پاک شهدا و به همت نیروهای امنیتی و انتظامی در کشور حکمفرماست، به طور میانگین سالانه یک انتخابات در کشور برگزار می شود.

وی با اشاره به برگزاری مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در ملایر، اظهار کرد: دشمن به مانند همیشه برای کمرنگ جلوه دادن انتخابات و تحریک مردم برای نیامدن پای صندوق‌های اخذ رای، نقشه‌ها در سر دارد، اما غافل از آنکه این مردم به مانند همیشه توطئه‌های شومشان را با حضور حماسی خود خنثی می‌کنند.

رئیس کل دادگستری استان همدان با قدردانی از زحمات متولیان و مجریان برگزار کننده دور نخست انتخابات که زمینه ساز برگزاری انتخاباتی سالم در استان شدند، افزود: دستگاه قضایی این بار نیز به مانند همیشه در کنار مجریان و ناظران انتخاباتی هست و در یک سنگر فعالیت خود را برای ثبت افتخاری دیگر در تاریخ مردم این استان دنبال می کند.

محمدی مهر با بیان اینکه انتخابات در ملایر به مانند دور نخست به صورت تمام الکترونیک برگزار خواهد شد، عنوان کرد: دو نامزد انتخاباتی بدانند که تبلیغات زودهنگام و یا اعلام نتیجه پیش از موعد بر اساس حدس و گمان‌های آنان، تخلف انتخاباتی محسوب شده و با خاطی برخورد می شود.

وی تصریح کرد: برای نظارت بیشتر و جلوگیری از تخلفات احتمالی علاوه بر حضور قاضی کشیک، قضات ویژه‌ای نیز برای رسیدگی به این گونه تخلفات در حوزه‌های قضایی حضوری فعال خواهند داشت تا از آرای مردم صیانت کنند.

محمدی مهر در پایان خاطرنشان کرد: ناگفته نماند که ۳۰۰ قاضی در کمیسیون‌های مختلف در سطح استان برای احقاق حقوق عامه با موضوعات مختلف حضوری فعال دارند تا حقی از کسی تضییع نشود.

دیگر خبرها

  • افتتاح دو پروژه راه آهن ملایر کرمانشاه و پایان بازسازی مناطق زلزله‌زده
  • افتتاح تصفیه‌خانه فاضلاب کارخانه فرآوری کشمش در ملایر
  • ملایر میزبان نخستین جشنواره موسیقی تاک
  • قطار پیشرفت در ایستگاه همدان
  • استقرار شعب ویژه برای رسیدگی به تخلفات انتخاباتی در مرحله دوم انتخابات مجلس
  • رقابت بوکسور‌های کیش در مسابقات قهرمانی کشور به میزبانی ملایر
  • مسابقات بوکس در ملایر در حال برگزاری است
  • آغاز جشنواره «شب های موسیقی تاک» در ملایر 
  • استقرار شعب ویژه رسیدگی به تخلفات انتخاباتی در مرحله دوم
  • استقرار شعب رسیدگی به تخلفات انتخاباتی در مرحله دوم انتخابات مجلس