Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-03@02:05:35 GMT

کدام تبخال ها مسري هستند؟ + درمان خانگي

تاریخ انتشار: ۱۵ شهریور ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۶۵۳۴۳۲

خبرگزاري آريا - هيچ کس از بروز تبخال روي صورت يا نقاط ديگر بدن استقبال نمي کند زيرا علاوه بر آنکه دردناک بوده و توام با خارش است، مي تواند زيبايي فرد را هم تحت تاثير قرار دهد.
به گزارش گروه فضاي مجازيخبرگزاري ميزان، اگر ازجمله افرادي هستيد که هرازگاهي با اين مشکل دست و پنجه نرم مي کنيد، بايد بگوييم که اقدامات پيشگيرانه اي براي کاهش شيوع، شدت و طول مدت اين مشکل وجود دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


علاوه بر پمادها و داروهايي که براي بهبود تبخالها وجود دارد، درمان هاي خانگي هم در بسياري از موارد جوابگو خواهند بود. همچنين برخي روش هاي درماني باعث کمرنگ شدن علائم تبخال مي شوند، البته اگر به محض بروز نخستين نشانه ها بتوانيد آنها را اعمال کنيد. براي شناسايي، پيشگيري و درمان تبخال ها بهتر است از راهنمايي هاي ما استفاده کنيد. در ادامه توصيه دکتر عباسيان درباره راهکارهاي طب سنتي را از دست ندهيد.
پاي ويروس در ميان است
تبخالها به خاطر سرماخوردگي بروز پيدا نمي کنند. تبخال به خاطر ويروس هرپس سيمپلکس (HSV) ايجاد مي شود که ناشي از تماس با پوست عفوني يا مايعات بدن است. دو نوع HSV وجود دارد که اغلب تبخال ها به واسطه نوع يک ايجاد مي شوند. نوع يک از طريق بازتوليد خود باعث آسيب به پوست مي شود و تبخالي که ايجاد مي شود تا يک هفته روي پوست مي ماند. بين فواصل عود کردن تبخال، ويروس نوع يک در لا به لاي سلول هاي عصبي پنهان مي شود، بنابراين هيچ وقت به طور کامل درمان نمي شود.

چه کساني مستعد هستند؟
بيش از نيمي از ما حتما دچار ويروس نوع يک تبخال شده ايم که اغلب به خاطر روبوسي با آشنايان انتقال پيدا مي کند. پس چرا اين وسط تنها عده اي از افراد بدشانس دچار تبخال مي شوند؟ جواب اين سوال تا حد زيادي به ژن شما مربوط مي شود. در تحقيقي مشخص شده افرادي که مجبورند تبخالشان را تحمل کنند، ژن مشترک دارند. سه تا از اين ژن ها مشخص مي کند که ويروس نوع يک تبخال چگونه باعث فعاليت مجدد و در نتيجه عود کردن اين مشکل مي شود.
استرس بلاي جان
ويروس نوع يک تبخال بيشتر زمان خود را در حالت غيرفعال به سر برده و در لا به لاي عصب ها پنهان مي شود. بسياري از مردم عوامل محرک مشابهي دارند که باعث مي شود اين ويروس از حالت مخفي بودن بيرون آمده و منجر به تبخال شود. نور خورشيد، تب، استرس و قاعدگي عوامل محرک شايع آن هستند. برخي افراد دو بار در سال دچار تبخال مي شوند اما برخي ديگر با تجربه هر بار استرس تبخال مي زنند.
تفاوت آفت دهان با تبخال
تبخالها بيشتر روي لب شکل مي گيرند درحالي که آفت هاي دهاني اغلب داخل دهان را دچار مشکل مي کنند. در واقع آفت ها به خاطر ويروس هرپس رخ نمي دهند و مسري نيستند. هيچ کسي نمي داند که علت بروز آفت دهان چيست. اغلب تبخالها با قرمز شدن و التهاب پوستي آغاز مي شوند؛ پيش از التيام پيدا کردن، حالت تاول مانند پيدا کرده، سرشان باز شده و روي شان پوسته مي بندد، درحالي که آفت دهان يک توده سفيدرنگ داخل دهان است که بسيار دردناک بوده و پس از چند روز کوچک و محو مي شود.
چه زماني مسري مي شود؟
تبخال به خاطر آسيب پوستي رخ مي دهد که طي آن ويروس هرپس داخل سلول هاي عفوني بازتوليد مي شود. از زماني که پوست قرمز مي شود و خارش پيدا مي کند، ويروس نوع يک تبخال ظاهر شده و مي تواند منتشر شود. اين مشکل زماني بسيار مسري مي شوند که تاول ها شکل گرفته و سرشان باز مي شود تا زماني که پوست به طور کامل التيام پيدا کرده و دوباره به شکل طبيعي خود بازگردد، اما برخي افراد مي توانند در هر زماني ويروس آن را از طريق بزاق دهان انتقال دهند، حتي اگر هرگز دچار تبخال نشده باشند.
چگونه منتشر مي شود؟
ويروس تبخال از طريق مايعات بدن منتشر مي شود. در حقيقت اين ويروس اغلب روي لب هاي فردي که دچار عفونت شده، وجود دارد، حتي اگر هيچ جراحت آشکاري نداشته باشد.
بنابراين يکي ديگر از راه هاي اصلي انتقال و انتشار آن از راه بوسيدن است. از آنجايي که ويروس نوع يک اين ويروس در بزاق هم مي تواند زندگي کند، استفاده مشترک از ابزارها و وسايل آشپزخانه يا داشتن ليوان هاي مشترک براي نوشيدن هم مي تواند باعث انتشار ويروس آن شود.
پيشگيري
زماني که دچار تبخال مي شويد، سعي کنيد مسائل بهداشتي را بيش از پيش رعايت کنيد؛ از روبوسي با ديگران يا استفاده مشترک از وسايلي مثل قاشق و چنگال يا ليوان پرهيز کنيد. رعايت اين نکات تا حد زيادي از انتشار بيشتر ويروس پيشگيري مي کند.
کاهش درد تبخال
در حالي که اولين سطح بروز تبخالها مي تواند تا دو هفته ادامه داشته باشد، عود کردن مجدد آن معمولا يک هفته طول خواهد کشيد. هيچ درماني براي اين مشکل وجود ندارد، اما برخي کرم ها و ژل ها مي توانند باعث بهبود سوزش آنها شوند.
6 روش تقويت ناخن هاي شکننده
اگر تبخالي روي لب ايجاد نشده باشد، جزء دسته تبخالها قرار مي گيرد؟ اين مسئله چندان شايع نيست، اما مي توانند در هر جايي روي صورت تان پيدا شوند، از جمله روي گونه ها، چانه يا بيني. در اکثر افراد،تبخالها روي يک ناحيه ثابت ايجاد مي شود.
آيا ممکن است تبخال در بدن پخش شود؟
اين کار شدني است، البته در موارد نادر که بتوان ويروس تبخال را از يک نقطه از بدن به نقطه اي ديگر پخش کرد. اين کار از طريق لمس تبخال و بعد لمس تکه اي از پوست بريده شده يا غشاي مخاطي آن (يعني لايه محافظتي نمناک پوست که در نقاطي مانند چشم ها يا واژن وجود دارد) رخ مي دهد. اين کار به عفونت پوستي ويروس هرپس مي انجامد. شما مي توانيد از طريق شستن دست ها و لمس نکردن تبخال، از انتشار آن يا خود تلقيحي جلوگيري کنيد.
چه زماني ويروس هرپس، چشم را عفوني مي کند؟
ساير نقاطي که ويروس تبخال مي تواند آن را عفوني کند انگشت و چشم است.تبخال چشم اغلب روي قرنيه رخ مي دهد. اين يکي از شايع ترين عفونت هايي است که منجر به نابينايي قرنيه مي شود. براي پيشگيري از آسيب چشمي بايد سريعا آن را درمان کنيد.تبخال انگشت هم بسيار دردناک است. در اکثر موارد علت اصلي بروز تبخال انگشت در کودکان آن است که ويروس آن را از طريق مکيدن انگشتان منتشر مي کنند.
درمان تبخال؛ پمادهاي ضدويروس
پمادهاي ضدويروس مي توانند باعث کاهش زمان بهبود تبخال ها شوند، البته اگر آنها را در نخستين زمان بروزشان استفاده کنيد. پماد دوکوسانول، پماد مناسبي براي اين کار است. از طرفي پمادهايي مانند اسيکلوير (زوويراکس) و پنسيکلوير (دناوير) را هم مي توانيد به راحتي با نسخه و صلاحديد پزشک تهيه کنيد.
نظر طب سنتي
دکتر عليرضا عباسيان، متخصص طب سنتي و عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشکي تهران، معتقد است عامل تبخال ويروسي است که با ورود به بدن در ريشه هاي عصبي ساکن شده و هر بار با بروز استرس و ضعف بدن به خصوص در ناحيه سر، فعال مي شود، بنابراين افرادي که مزاج سرشان ضعيف، گرم و تر است و سابقه زکام و نزله دارند، بيشتر دچار عود تبخال مي شوند. براي درمان تبخال بايد برخي نکات را هم مدنظر داشته باشيد:
با سير و پياز ضدعفوني کنيد
خوراکي هايي که طعم تند و تيز دارند مثل سير، پيازچه و پياز معمولا اثرات ضد ويروسي داشته و استفاده از آنها به صورت موضعي بر بهبود تبخال موثر است. فقط بايد توجه داشت که اين مواد حالت خورندگي دارند و مصرف زياد آنها ضايعه را زخمي و خشک مي کند. سرکه نيز به صورت موضعي در خشک شدن تبخال موثر است.
کاکائو و قهوه نخوريد
افرادي که به طور مکرر دچار تبخال مي شوند بايد استرس هاي شان را کاهش دهند. مصرف مواد غذايي تحريک کننده مثل کاکائو و قهوه را به حداقل برسانند و در مقابل مصرف خوراکي هايي همچون کاهو، تمرهندي و… را افزايش دهند. علاوه بر اينها بهتر است در زمان عود تبخال از مصرف چاي سبز خودداري شود زيرا اين چاي خشکي و احتمال خونريزي ضايعات را افزايش مي دهد.
سکنجبين و خاکشير بنوشيد
شربت سکنجبين و خاکشير در بهبود و جلوگيري از عود تبخال موثر است. در ميزان مصرف سکنجبين معمولا محدوديتي وجود ندارد مگر اينکه فرد مبتلا به ديابت باشد. مصرف خاکشير نيز به صورت روزانه تا سه قاشق غذاخوري در يک ليوان آب هيچ مشکلي ايجاد نمي کند. پوره سيب رنده شده مخلوط با سکنجبين و گلاب هم مي تواند در بهبود ضايعات کمک کننده باشد.
از داروهاي موضعي کمک بگيريد
در حال حاضر محلولي به نام آب داليبور (Eau d›Alibour) در داروخانه ها موجود است که اين محلول در بيماري هايي مثل تبخال و زونا کاربرد دارد و باعث خشک شدن ضايعات مي شود. علاوه براين، با کاهش ترشحات ضايعه، خطر انتقال ويروس را به ديگر نقاط بدن و اطرافيان کاهش مي دهد.
تجويز دارو
تجويز داروهاي ضدويروس خوراکي هم مي تواند باعث کاهش زمان بهبود شود البته اگر آن را در نخستين مراحل بروز تبخال استفاده کنيد، يعني زماني که پوست قرمز شده و خارش پيدا مي کند. اسيکلوير را بايد پيش از شديد شدن تبخال و پنج بار در روز استفاده کنيد. داروي ديگر، قرص هاي اسيکلوير (سيتاويگ) است که بايد آن را مستقيما روي لثه خود قرار داده و صبر کنيد تا آب شود.
پيشگيري از عود کردن تبخال
شايد پيشگيري از تبخال بسيار دشوار باشد، اما کاهش عوامل محرک آن مي تواند تاثيرگذار باشد. سعي کنيد تا حد امکان از نور خورشيد دور باشيد يا از کرم ضدآفتاب يا نرم کننده هاي لب ضدپرتو فرابنفش استفاده کنيد. سعي کنيد استراتژي هاي مديريت استرس را ياد بگيريد که براي تان مفيد خواهد بود. از طرفي تلاش کنيد سيستم ايمني خود را با داشتن خواب کافي و ورزش روزانه سالم و قوي نگه داريد. اگر تبخالتان شديد بوده يا مدام رخ مي دهد، بهتر است حتما به پزشک مراجعه کنيد.
منبع: نبض ما
انتهاي پيام/

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۶۵۳۴۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکسیناسیون مؤثرترین مداخله بهداشتی برای ارتقای سلامت

 مهدی زنگنه گفت: دستاوردهای بزرگ جهانی مثل ریشه‌کنی ویروس‌های آبله در سال ۱۹۸۰، ویروس وحشی فلج اطفال تیپ دو در سال ۲۰۱۵ و ویروس وحشی فلج اطفال تیپ سه در سال ۲۰۱۹، حذف کشوری بیماری‌هایی مانند سرخک، سندروم سرخجه مادرزادی و کزاز نوزادی و همچنین عاری شدن کشور از فلج اطفال و کنترل بیماری‌های دیفتری، سیاه‌سرفه و سل نیز از دیگر نتایج آن به شمار می‌روند.
 
 
 معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تصریح کرد: همه ساله باهدف اطلاع‌رسانی، حمایت‌طلبی و جلب مشارکت مردمی، از طرف سازمان جهانی بهداشت به‌عنوان هفته جهانی ایمن‌سازی نام‌گذاری می‌گردد.
 
 
 وی گفت داد: امسال نیز پویشی با شعار جهانی نجات زندگی با ایمن‌سازی جهت آگاهی‌بخشی جامعه و ارتقا پوشش واکسیناسیون کودکان برگزار شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • پیشگیری از آنفولانزای فوق حاد پرندگان با تزریق واکسن ایران‌ساخت
  • پول‌ های زیر فرش/ پردرآمدترین مشاغل خانگی کدام‌اند؟
  • برای نابودی ویروس‌ها پنجره را باز کنید
  • انسان چه زمانی برای اولین بار سرما خورد؟
  • برای نابودی ویروس‌ها پنجره را باز کنید!
  • کرونا ویروس چگونه با تغییرات آب و هوایی گسترش یافت؟
  • ۵ راه حل خانگی درمان مسمومیت
  • نقش تغییرات آب و هوایی در گسترش ویروس ها
  • واکسیناسیون مؤثرترین مداخله بهداشتی برای ارتقای سلامت
  • تولید کیت‌های جداساز ویروس‌های بیماری‌زا در کشور