Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام جم آنلاین»
2024-04-29@18:35:47 GMT

یک جشنواره و انبوه جوانان علاقه‌مند

تاریخ انتشار: ۱۶ شهریور ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۶۵۴۸۸۸

یک جشنواره و انبوه جوانان علاقه‌مند

به گزارش جام‌جم، شب گذشته آرامگاه فردوسی میزبان مراسم پایانی و معرفی برگزیدگان پانزدهمین مهرواره سراسری شعر و داستان جوان سوره بود.

در حالی شب گذشته اسامی برگزیدگان اعلام شد که 50 اثر از 48 شاعر و نویسنده جوان، موفق به راهیابی به مرحله نهایی شده بود. این نامزدها به ترتیب در بخش‌های شعر سنتی، ترانه، شعر نو و داستان کوتاه و داستان صد کلمه‌ای معرفی شده بودند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این رویداد با برگزاری کارگاه‌های داستان و شعر از روز سه‌شنبه در شهر مشهد آغاز به کار کرده بود. در این دوره از مهرواره مسئولان فرهنگی و هنری کشور، اهالی ادبیات و جمعی از شاعران و نویسندگان حضور داشتند.

احیای اشعار نجیب گذشته

حسین اسرافیلی، شاعر پیشکسوت در حاشیه این مهرواره به جام‌جم گفت: امروزه بخش زیادی از شعر جوان ما به دنبال انجمن‌ها و محفل‌هایی است که آنها هم دنبال اشعار عریان هستند، یعنی در اشعارشان بیشتر از اصطلاحات آغوش، بوسه و ... استفاده می‌کنند که متاسفانه حاشیه‌هایی را هم به همراه دارد، اما در کنارشان شعر جوانان متعهد و سالم روزگار ما که وقایع روز را بررسی می‌کنند تاثیر خود را برجامعه می‌گذارد. به عنوان مثال در راستای شهادت شهید محسن حججی دیدیم که چه اشعار زیبایی توسط شاعران جوانمان سروده شد.

وی در پاسخ به این‌که چه پیشنهادی در این زمینه به شاعران جوان دارید، بیان کرد: فکر می‌کنم شعر توسط نهادهایی که باید اشعار تازه را تبلیغ کنند، رها شده است. متاسفانه جاهایی هم که به عنوان مراکز فرهنگی و هنری فعالیت می‌کنند، بیشتر سرمایه‌گذاری‌شان روی برخی افراد خاص است که با خودشان در ارتباط هستند؛ در نتیجه شاعرانی که دارای اشعار آرمانی‌اند، رها شده‌اند و نمی‌دانم واقعا مشکل کجاست. اگر ما بتوانیم اشعار نجیب گذشته و حتی برخی اشعار عاشقانه خوب گذشته‌مان را تقویت کنیم و مجددا آنها را احیا کنیم، اتفاق خوبی خواهد افتاد. اسرافیلی سپس دیدگاهش را درباره اشعار سفارشی چنین توضیح داد: در حال حاضر در بسیاری از جشنواره‌ها و کنگره‌ها اشعار سفارشی برخی شاعران خودنمایی می‌کند؛در حالی‌که به نظرم این نوع کار برای تمرین و به اصطلاح مشق نوشتن خوب است و اشعار سفارشی تمرینی است که به پرداختن به اصل شعر و شاعرانگی کمک زیادی می‌کند. در مجموع اشعار سفارشی برای پیشرفت خوب هستند،اما بیشتر جوانان ما در این زمینه درجا می‌زنند؛ در حالی که همان‌طور که تاکیدکردم این‌گونه اشعار، تمرینی و مشقی هستند و باید از آنها عبور کرد، مثل خطاطی که سرمشق می‌گیریم و ده صفحه می‌نویسیم تا به ایده آل‌مان برسیم.

برپایی کارگاه شعر و داستان

یکی از برنامه‌های مهرواره برپایی کارگاه‌های آموزشی داستان و شعر بود. براین اساس کارگاه داستان با حضور مجید قیصری، علی‌اصغر عزتی پاک و ساسان ناطق برگزار شد. کارگاه شعر سنتی نیز با حضور حامد عسکری، محمدمهدی سیار و محمدسعید میرزایی دایر شد. همچنین علی داوودی، مجید سعدآبادی و علی محمد مودب در کارگاه شعر نو حضور داشتند.

روند داوری‌ها از زبان یک داور

علی داوودی، از داوران مرحله نخست پانزدهمین مهرواره شعر و داستان جوان سوره، پویایی و نوجویی را از ویژگی‌های شعر جوان دانست و وضعیت این‌گونه اشعار را در کشورمان خوب توصیف کرد. وی همچنین توصیه کرد نباید برگزاری جشنواره‌هایی مثل شعر و داستان جوان سوره صرفا به ارسال آثار و برگزاری مراسم اختتامیه ختم شوند.

علی داوودی درباره ماهیت برگزاری جشنواره‌ای با عنوان شعر و داستان جوان سوره که امسال پانزدهمین دوره‌اش را پشت سر گذاشت، توضیح داد: خوشبختانه این دهه، دهه‌ رونق جشنواره‌ها بوده که مسلما اتفاق خوبی است. در مجموع برگزاری یک جشنواره توسط ارگان‌ها و سازمان‌های دولتی محاسنی دارد که از جمله آنها می‌توان به حمایت بهتر و بیشتر، باز بودن دستشان در برگزاری جشنواره‌ها و کنترل بهتر در بخش اجرا و ... اشاره کرد اما در عین حال برخی محدودیت‌هایی هم در بخش محتوا دارد که اکثر افراد ازاین بخش گریزان هستند و آن ایجاد برخی محدودیت‌هاست.

داور مرحله اول پانزدهمین مهرواره شعر و داستان جوان سوره در پاسخ به این‌که وضعیت شعر جوان کشور را چطور ارزیابی می‌کند، خاطرنشان کرد: جوان یعنی نوجویی و جویا که طبیعتا شعر جوان هم همین طور است و پویایی دارد. در مجموع شعر جوان کشورمان خوب است اما در این میان آزمون و خطاهایی هم دارد و به‌رغم همه کاستی‌ها، جای امیدواری برای آینده آن وجود دارد.

برگزیده‌ها

1.‌ بخش داستان کوتاه صد کلمه‌ای:

هیات داوران هیچ اثری را در این بخش شایسته دریافت رتبه ندانستند.

2.‌ بخش داستان کوتاه:

برگزیده: لوح تقدیر و فرصت چاپ یک مجموعه اثر توسط انتشارات سوره مهر اهدا می‌شود برای اثر یکه‌کوه به کاظم حاجی‌آقایی در بخش داستان کوتاه از خراسان رضوی.

3. بخش ترانه:

برگزیده:‌ لوح تقدیر و فرصت چاپ یک مجموعه اثر توسط انتشارات سوره مهر اهدا می‌شود برای اثر مادر به الهه رشیدی از خراسان رضوی.

4. بخش شعر نو (نیمایی آزاد):

برگزیده: لوح تقدیر و فرصت چاپ یک مجموعه اثر توسط انتشارات سوره مهر اهدا می‌شود برای اثر قزل‌آلا به سید سالار مرتضوی فومنی از گیلان.

5. بخش شعر سنتی:

برگزیده: لوح تقدیر و فرصت چاپ یک مجموعه اثر توسط انتشارات سوره مهر اهدا می‌شود برای آثار حصار و مهاجر به علی‌رضا محمدعلی‌بیگی از قم.

به اشتراک گذاری کد خبر : 2984443416179820863 برچسب‌ها : جشنواره شعر سوره جام جم آنلاین یک جشنواره و انبوه جوانان علاقه‌مند لینک کوتاه :

ارسال نظر

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید: 1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید. 2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود. 3- نظرات پس از ویرایش ارسال می‌شود. تصویر امنیتی : پربازدیدها تصاویر تکان دهنده از نسل کشی مسلمانان در میانمار (+16) مادر شهید جنگجو به پسر شهیدش پیوست با مرگبارترین موجودات روی کره زمین آشنا شوید + عکس در سایت های هسته ای ایران چه خبر است؟! ماری که منقار حواصیل را بست + عکس نوزاد 32 روزه قربانی جدید قصور پزشکی آخرین وضعیت امنیتی بانه از زبان استاندار کردستان/ بازداشت 5 عامل تیراندازی اخیر لحظه برخورد صاعقه به درخت با این خوراکی‌ها رشد موهایتان را تسریع بخشید بهترین گوشی‌های زیر ۵۰۰ هزار تومان بازار(شهریور 96)+عکس لیست همه پربازدیدها برگزیده‌ها ناامن‌ترین هواپیماهای جهان و سوانح مرگبار هوایی آنها کدامند؟+ عکس ماجرای رودررو شدن گردشگران با شیر کوهی با این ۶ گام سالم، در خواب وزن کم کنید! بنز خودروی برقی- هیدروژنی تولید می کند +عکس سالی پربار برای میوه های پاییزی معرفی مدل بازطراحی شده نیسان لیف +عکس روباتی که شعر می نویسد! چربی این قسمت از بدن سلول‌های سرطانی تولید می‌کند! کشف مواد منفجره از آپارتمانی در نزدیکی پاریس جزئیات فراری دادن یک زندانی از مقابل بیمارستان آخرین مطالب همه سایت 05:00 یک جشنواره و انبوه جوانان علاقه‌مند 04:40 من بازیگر هستم، نه مدل 04:20 راز تقـارن 04:00 غدیر، پیامی جاری در زمان و مکان برای همه بشریت 03:40 سریال صفر درجه 03:20 هاری مشکل جدید سیستان 03:00 غدیر از طلیعه خورشید ولایت تا روشنای ظهور حجت 02:40 نسل ما را به فراموشی نسپارید 02:20 فهرست 14 ملی پوش والیبال برای حضور در جام قهرمانان مردان جهان 02:00 شورای همکاری خلیج‌فارس در بحران فهرست همه مطالب جام جم آنلاین © 2015 | کلیه حقوق این وب سایت متعلق به موسسه فرهنگی مطبوعاتی جام جم است. ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

منبع: جام جم آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۶۵۴۸۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روایت یک کارگردان از فیلمسازی در نوجوانی/ هیچ چیز جز گوشی موبایل لازم نیست

به گزارش قدس آنلاین،  اولین دورهمی آسمونی‌ها در جشن ۱۰ سالگی فعالیت بادبوم ویژه فعالیت‌های سینمایی نوجوان‌ها در مجموعه‌های سینمایی و تلویزیونی، با حضور حمید امامی دبیر جشنواره و محمدرضا خردمندان کارگردان سینما و جمعی در خانه هنرمندان برگزار شد.

سید حمید امامی مدیر بادبوم به جمع هنروران نوجوان حاضر در جشن اشاره کرد و گفت: ما در این جمع قرار بود یک دورهمی ساده داشته باشیم اما کار گسترده شد و بخاطر محدودیت‌ فضا نصف بچه‌هایی که قرار بود دعوت شوند، دعوت نشدند و انشالله دورهمی بعدی در ورزشگاه آزادی باشد.

موضوعات «آسمون» را مطابق با نوجوانان انتخاب کنیم

او به آغاز فعالیت بادبون در سال ۹۳_۱۳۹۲ پرداخت و از خانواده‌های بچه‌های عضو بادبوم قدردانی کرد و افزود: از تمام پدر و مادران بچه‌های عضو بادبوم بخاطر اینکه این‌ سال‌ها با ما ساختند درحالی که بارها موقعیت بادبوم عوض شد، تشکر می‌کنیم.

دبیر جشنواره «آسمون» از آغاز یک جشنواره جدید خبر داد و ادامه داد: امروز آغاز رسمی جشنواره آسمون است؛ این جشنواره ویژه تولید محتوای برای بچه‌های ۹ تا ۱۸ سال است که جوایز بسیار ارزشمندی دارد و که آغاز رسمی آن با شماهایی است که در این مدت با ما بودند.

امامی با بیان اینکه موضوعات و جوایز و تمام جزئیات جشنواره در asemoonfest.ir آمده است،  تاکید کرد: سعی شد موضوعاتی انتخاب شود که کاملا مربوط با نسل ضد و دهه هشتاد و نودی‌ها باشد چون می‌خواهیم ثابت کنیم نوجوان‌ها می‌توانند آینده‌ خودشان را شکل بدهند.

 برای فیلمسازی از خودتان شروع کنید

سپس، محمدرضا خردمندان کارگردان سینما در سخنانی نوجوانی را بهترین دوره زندگی هر فرد دانست و افزود: باید برای دوره نوجوانی به‌شدت تلاش کرد و اشتباه اینجا جایز است و حتما در بزرگسالی می‌توان از اندوخته‌های آن استفاد کرد.

او از تکرار تجربه در نوجوانی به‌عنوان یک توصیه یاد کرد و تاکید کرد: در نوجوانی باید بسیار تجربه کرد؛ این دوره فرصتی برای آزمون و خطاست و هیچ اشکالی ندارد و خطا کرد چراکه این تجارب مواد خام آینده خواهند شد تا از آن‌ها استفاده مفید کرد.

این فیلمساز در توصیه‌هایی برای نوجوانانی که قصد دارند در عرصه فیلمسازی و بازیگری فعالیت کنند، گفت: من خودم در سینما کارم را با فیلم کوتاه و ارزان‌قیمت شروع کرده‌ام. به بچه‌هایی که می‌خواهند کارگردانی و بازیگری را در آینده دنبال کنند، توصیه می‌کنم از خودتان و تجارب و خاطرت‌تان شروع کنید؛ تمام آنچه که شما هستید و تجریه شخصی دارید و آن چیزهایی که هویت شماست برای شروع فیلمسازی به شما کمک خواهند کرد.

 به اولین چیزی که نیاز دارید، ایده است

خردمندان از ایده به‌عنوان اولین مرحله برای فیلمسازی یاد کرد و گفت: یک فیلمساز و نویسنده اول چیزی که برای شروع نیاز دارد، ایده است. من در ابتدای راه یک توصیه دارم، به تجربیات شخصی خودتان رجوع کنید چون بهترین ایده فیلمسازی از خودتان و خاطرات شماست پس در خاطرات‌تان جستجو کنید که چه لحظاتی در زندگی دارید که شما را تحت تاثیر قرار داده و آن اتفاق را به خوبی می‌شناسید چوم همراه با رنج و حس غرور و ... است و نسبت به آن اطلاعات کامل دارید و همین‌ها قابلیت ساخت یک فیلم کوتاه را به شما خواهد داد چراکه به ابعاد آن اشراف دارید.

او به ذکر نمونه‌هایی از تجارب مشترک بچه‌ها پرداخت و عنوان کرد: درباره دوچرخه و شغل پدرتان و موضوعاتی که به‌خوبی آن را می‌شناسید، فیلم بسازید که جزئیات قابل لمس از آن‌ها در ذهن داشته باشید که همگی برامده از تجربه شخصی شماست. همه فیلمسازان بزرگ اولین داستان و شعر و فیلم را از تجربه درونی و غنی شده خودشان ساخته‌اند. البته اینکه آیا این خاطرات به‌تنهایی برای ساخت فیلم کافی است، باید بگویم خیر! بلکه باید به آن‌ها واقعیت و تخیل اضافه کنیم تا فیلم به یک اثر هنری تبدیل شود.

کارگردان "بیست و یک روز بعد" تجاربی از فیلمسازی خود را با نوجوان‌ها به اشتراک گذاشت و گفت: من وقتی نوجوان بودم در اوایل دهه ۷۰ یک همکلاسی داشتم که شرایط اقتصادی خوبی نداشت و همین موجب مشکلاتی می‌شد که مدیران مدرسه قصد داشتند او را اخراج کنند و  این سوژه برای من محور یک داستان شد چون او را به‌خوبی می‌شناختم.من این داستان را با چاشنی تخیل نوشتم و چاپ شد و اولین تجربه نویسندگی من رقم خورد و من فهمیدم می‌توانم از خاطراتم داستان بنویسم. در ادامه من برای فیلمسازی از این روش استفاده کردم و فیلم "بیست و یک روز بعد" که قصه‌ی واقعی داشت با هدف حرکت به‌سمت درون مایه تخیل به آن آمیخته شد تا بتوانیم در فیلم حرفی داشته باشیم.

خردمندان خطاب به حاضرین گفت: توصیه می‌کنم تجربیات و خاطرات‌ خودتان را درباره موضوعات و دوستانی که به‌شدت آن‌ها را می‌شناسید را بنویسید که برای شما تولید داستان می‌کنند. به‌نظرم فیلم ساختن به‌شدت ارزان و آسان شده و هیچ چیز جز گوشی موبایل برای فیلم‌سازی لازم نیست و این امکاناتی است که در دست همگی قرار دارد.

او افزود: بچه‌هایی که می‌خواهند بازیگر شوند باید ده برابر یک نقش را در زندگی روزمره خودشان بازی کرده باشند و ده‌ها قدم از یک تست بازیگری جلوتر باشند و یادبگیرند که تقلید کنند و افعال دیگران را شبیه‌سازی کنند و برای نقش‌های مختلف شناسنامه درست کنند. مدل راه رفتن، حرف زدن و فکر کردن زندگی افراد و مشاغلی  مثل نجار، بنا و پزشک را مرور کنند تا آماده همکاری با یک فیلم باشند.

دیگر خبرها

  • اختتامیه جشنواره جوان ایرانی، پرچمدار پیشرفت + تصویر
  • راه یافتگان جشنواره پرده‌خوانی و نقالی رضوی معرفی شدند
  • معرفی جوانان برتر همدان در جشنواره جوانان برتر ایران زمین
  • فراخوان جایزه داستان و بازآفرینی منتشر شد
  • روایت یک کارگردان از فیلمسازی در نوجوانی/ چیزی جز گوشی لازم نیست
  • ۱۰ فیلم اکشن قدیمی با قهرمانان مورد علاقه پدر‌ها؛ از جکی چان بدلکار تا ارتش یک نفره شوارتزنگر
  • روایت یک کارگردان از فیلمسازی در نوجوانی/ هیچ چیز جز گوشی موبایل لازم نیست
  • «آوای ابرها» با دغدغه کودکان مظلوم غزه به جشنواره کاریبتونز کلمبیا راه یافت
  • «آوای ابرها» به جشنواره کاریبتونز کلمبیا راه یافت
  • برپایی نمایشگاه عکس‌های قدیمی سنندج