Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگاردنیای ورزشگروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، رقابت‌های مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۸ در قاره آفریقااین روز‌ها مانند دیگر قاره‌ها در حال پیگیری است و تیم‌ها تلاش می‌کنند تا با صدرنشینی در گروه خود جواز حضور در جام جهانی را کسب کنند.

گروه اول

گینه، جمهوری کنگو، تونس و لیبی تیم‌های حاضر در گروه نخست رقابت‌های مقدمات جام جهانی روسیه در منطقه آفریقا هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این گروه تیم ملی فوتبال تونس با کسب ۱۰ امتیاز از ۵ بازی گذشته خود صدرنشین این گروه است و اختلافی ۳ امتیازی با تیم دوم جدول یعنی جمهوری کنگو دارد.

تیم‌های گینه و لیبی هم هر کدام تنها با کسب ۳ امتیاز عملا شانسی برای صعود ندارند. هفته آخر این رقابت‌ها در این گروه بسیار جذاب خواهد بود، زیرا در صورتی که تونس نتواند مقابل گینه به برتری برسد و در طرف مقابل جمهوری کنگو برنده بازی مقابل لیبی باشد این تیم کنگو خواهد بود که راهی جام جهانی می‌شود.

آخرین بازی‌های این گروه ۱۰ مهر برگزار می‌شود. برنامه بازی‌های آخر این گروه همراه با جدول این گروه را در زیر مشاهده می‌کنید:

دوشنبه ۱۰ مهر

گینه - تونس (۲۰:۰۰)

لیبی - جمهوری کنگو (۲۰:۰۰)

گروه دوم

الجزایر، زامبیا، نیجریه و کامرون تیم‌های حاضر در گروه دوم مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه در منطقه آفریقا هستند. این گروه را می‌توان گروه مرگ این رقابت‌ها دانست، زیرا تیم‌های خوبی در این گروه حضور دارند که هر کدام عناوین زیادی را کسب کرده اند.

تیم فوتبال نیجریه حریف تیم ملی فوتبال کشورمان در رقابت‌های جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل با ۱۰ امتیاز صدرنشین این گروه است. تیم فوتبال زامبیا هم عملکرد خوبی داشته و موفق شده ۷ امتیاز کسب کند و تیم دوم جدول باشد. ناکام‌ترین تیم‌های این رقابت های، اما بدون شک دو تیم الجزایر و کامرون هستند.

کامرون که پر افتخار‌ترین تیم قاره سیاه است و در آخرین جام ملت‌های این قاره موفق به کسب عنوان قهرمانی شده است تنها ۳ امتیاز گرفته تا برای دومین سال پیاپی نتواند در جام جهانی حاضر باشد.

تیم فوتبال الجزایر یکی از شگفتی ساز‌های جام جهانی گذشته که موفق شد به مرحله حذفی برسد هم نتیجه بسیار بدی کسب کرده و از ۵ بازی گذشته تنها به یک امتیاز رسیده تا شانس حضور در جام جهانی را نداشته باشد.

آخرین دیدار‌های این گروه دوشنبه ۱۰ مهر برگزار می‌شود و در مهم‌ترین بازی تیم فوتبال نیجریه در یک بازی خانگی میزبان زامبیا است. زامبیایی‌ها برای رسیدن به جام جهانی کار سختی دارند و باید این تیم را شکست دهند.

دیگر دیدار این گروه تشریفاتی، اما اصیل و زیباست. تیم‌های کامرون و الجزایر هم دیگر بای این گروه را برگزار می‌کنند.

برنامه و جدول مسابقات این گروه به شرح زیر است:

دوشنبه ۱۰ مهر

نیجریه - زامبیا (۲۰:۰۰)

کامرون - الجزایر (۲۰:۰۰)

گروه سوم

تیم‌های ساحل عاج، مراکش، گابن و مالی تیم‌های حاضر در گروه سوم رقابت‌های مقدماتی جام جهانی روسیه در منطقه آفریقا هستند. در این گروه بر خلاف دو گروه قبلی ۳ تیم شانس صعود مستقیم به جام جهانی را دارند که همین مسئله می‌تواند رقابت‌ها این گروه را در روز آخر بسیار حساس کند.

تیم‌های ساحل عاج، مراکش و گابن به ترتیب با ۷، ۶ و ۵ امتیاز تیم‌های اول تا سوم این گروه هستند. تنها تیمی که در این گروه از دور رقابت‌ها کنار رفته است مالی است که تاکنون تنها توانسته ۲ امتیاز کسب کند.

آخرین دیدار‌های این گروه هم دوشنبه دهم مهر برگزار می‌شود. برنامه بازی‌ها و جدول رده بندی این گروه به شرح زیر است:

دوشنبه ۱۰ مهر

مالی - ساحل عاج (۲۰:۰۰)

گابن - مراکش (۲۰:۰۰)

گروه چهارم

بورکینا فاسو، کیپ ورد، سنگال و افریقای جنوبی ۴ تیم این گروه هستند. رقابت‌ها در این گروه بسیار حساس است هر ۴ تیم تا هفته پایانی شانس صعود به جام جهانی را دارند. در این گروه بورکینا فاسو و کیپ ورد ۶ امتیازی هستند و سنگال و آفریقای جنوبی هم هر کدام ۵ و ۳ امتیاز دارند.

آخرین دیدار‌های این گروه هم ۱۰ مهر پیگیری می‌شود. برنامه بازی‌ها و جدول رده بندی این گروه به شرح زیر است:

دوشنبه ۱۰ مهر

آفریقای جنوبی - بورکینا فاسو (۲۰:۰۰)

کیپ ورد - سنگال (۲۰:۰۰)

گروه پنجم

تیم‌های فوتبال مصر، اوگاندا، غنا و کنگو ۴ تیم حاضر در گروه پنجم رقابت‌های مقدماتی جام جهانی روسیه در منطقه آفریقا هستند. در این گروه تیم فوتبال مصر با ۹ امتیازصدر نشین است تیم‌های اوگاندا، غنا وکنگو به ترتیب به ۷، ۵ و ۱ امتیاز در جایگاه‌های دوم تا چهارم قرار دارند. اخرین دیدار‌های این گروه هم همانند دیگر گروه‌ها ۱۰ مهر پیگیری می‌شود.

اوگاندا در این گروه بازی حساس و سرنوشت سازی با غنا دارد. در طرف مقابل هم مصر میزبان تیم قعر جدوب کنگو است. آن‌ها می‌توانند با یک پیروزی آسان راهی جام جهانی شوند.

دوشنبه ۱۰ مهر

مصر_کنگو (۲۰:۰۰)

اوگاندا_غنا (۲۰:۰۰)

انتهای پیام/

مسابقه‌های جام جهانی در قاره آفریقا

منبع: باشگاه خبرنگاران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۶۵۵۳۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

همه مصائب قاره سیاه در سال گذشته؛ از تغییرات اقلیمی تامهاجرت ابدی

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل: دو موضوع مهم تغییرات اقلیمی و مهاجرت در آفریقا، ارتباط تنگاتنگی با هم دارند و عملا به دو معضل مهم اغلب کشورهای آفریقایی تبدیل شده‌اند. در سال ۱۴۰۲ شاهد تداوم این معضلات در بسیاری از کشورهای جهان بودیم و همزمان با افزایش مشکلات این کشورها در حوزه تغییرات اقلیمی که منجر به خشکسالی و فقر روزافزون شده، آمار مهاجرت از آفریقا به سوی اروپا و بعضا آمریکا، بالاتر رفته است.

پس از سیلاب‌های عظیم آفریقای جنوبی در شاخ آفریقا و کشور سومالی نیز در پاییز سال ۱۴۰۲ شاهد تلفات و خسارات سنگینی بودیم که به خاطر پدیده آب و هوایی موسوم به ال نینو، آوارگی نیم میلیون نفر از شهروندان سومالیایی را رقم زد.

ال نینو یک الگوی آب ‌و هوایی در مقیاس بزرگ است که در آن، بارندگی به صورت پیاپی روی داده و به شکل ناگهانی بر آب ‌و هوای جهان اثر می‌گذارد. این پدیده طی یک بازه زمانی دو تا هفت ساله، با شدت‌های متفاوت بروز می‌کند و در جریان آن، دمای آب‌های شرق اقیانوس آرام تا چهار درجه سانتیگراد گرم‌تر از حد معمول می‌شود و بارندگی منجر به سیلاب‌های عظیم می‌شود.

آفریقا، خشکسالی و امنیت غذایی

ال نینو سبب بروز سیل شدید در بخش‌های شرقی آفریقا شد پس از آن، رانش زمین، افزایش بیماری ‌ها و کمبود مواد غذایی، سومالی را دچار مشکلات بزرگ کرد و همزمان با بروز سیل شدید در شرق آفریقا، بخش ‌های شمالی و جنوبی این قاره، با خشکسالی شدید مواجه شدند.

بارش باران مداوم و بی‌امان در ماه اکتبر، مرگ، ویرانی و آوارگی مردم در سومالی، کنیا و اتیوپی را به دنبال آورد و در سال ۱۴۰۲ علاوه بر سیل، خشکسالی و موج گرمای فزاینده نیز تأثیرات مخربی بر کشاورزی، منابع آب، زیرساخت‌ها و معیشت در سراسر قاره آفریقا گذاشت. در یک سال اخیر هم، بسیاری از مناطق آفریقا با کمبود آب مواجه شدند و این وضعیت، تغییرات آب و هوایی و خشکسالی را تشدید می‌کند. الگوهای بارندگی نامنظم و خشکسالی‌های طولانی مدت منجر به کمبود آب شده و این وضعیت، علاوه بر تأثیر منفی بر کشاورزی و امنیت غذایی آفریقا، ثبات، امنیت و سلامت عمومی را تحت تأثیر قرار داد.

در سال ۱۴۰۲ به طور مداوم، شاهد افزایش دمای آفریقا بودیم و در نتیجه جمعیت ‌های آسیب ‌پذیر تحت تأثیر بیماری‌های مربوط به گرما قرار گرفتند. علاوه بر این، مناطق ساحلی در آفریقا در برابر افزایش سطح دریا آسیب‌پذیر شدند که جوامع، اکوسیستم‌ها و زیرساخت‌ها در امتداد ساحل را تهدید می‌کند.

کشورهایی مانند مصر، نیجریه و سنگال در حال حاضر شاهد اثرات فرسایش سواحل و شور شدن منابع آب شیرین هستند. تغییرات آب و هوایی به تخریب اکوسیستم‌های آفریقا از جمله جنگل زدایی، بیابان زایی و از بین رفتن تنوع زیستی منجر شده است.

بسیاری از کشورهای آفریقایی به دنبال مقابله با پیامدهای تغییرات اقلیمی هستند و مرور اسناد و گزارش‌های متعدد سازمان‌هایی مانند پانل بین ‌دولتی تغییرات آب و هوا (IPCC)، مرکز سیاست ‌گذاری آب و هوای آفریقا (ACPC) و بانک توسعه آفریقا (African Development Bank) نشان می‌دهد که بسیاری از کشورهای آفریقایی در سال ۱۴۰۲ یک بار دیگر موضوع مهم «انعطاف پذیری و سازگاری با آب و هوا» را پیگیری کردند و برای جذب همکاری بین‌المللی، وارد مذاکره شدند. اما با وجود تلاش این کشورها و توجه به ابتکاراتی مانند دستور کار ۲۰۶۳ اتحادیه آفریقا و ابتکار انرژی‌های تجدیدپذیر، تغییر چندانی در وضعیت آنان روی نداد.

ارتباط بین تغییرات اقلیمی و مهاجرت

فقر گسترده و عدم دسترسی به منابع غذایی و رفاه، از مشکلات عمده بسیاری از کشورهای آفریقایی بوده که باعث مهاجرت شهروندان کشورهای این قاره شده است اما در سال ۱۴۰۲ شاهد افزایش آمار مهاجرت آفریقایی‌ها بودیم و عوامل مهمی مانند تلاش برای دستیابی به فرصت‌های اقتصادی، فرار از بی‌ثباتی سیاسی و درگیری، فقدان امنیت غذایی به خاطر تغییرات آب ‌و هوایی، فقر و عدم دسترسی به خدمات اولیه، بسیاری از آفریقایی‌ها را عمدتا از مسیرهای مختلف دریای مدیترانه، راهی اروپا کرد. مدیترانه همچنان یک مسیر کلیدی برای مهاجرت از شمال آفریقا به اروپا است و مهاجران اغلب سفرهای خطرناکی را از طریق دریا در جست و جوی فرصت‌های بهتر آغاز می‌کنند و در سال ۱۴۰۲ نیز در این مسیر، شاهد بروز حوادث متعدد و افزایش تلفات انسانی بودیم.

با وجود تداوم حرکت پناهجویان آفریقایی به سمت اروپا در سال ۱۴۰۲ کشورهای اتحادیه اروپا (EU) سیاست‌ها و چارچوب‌های مهاجرتی مختلفی را برای مدیریت مهاجرت از آفریقا و سایر مناطق اجرا کردند. این سیاست‌ها شامل کنترل مرزها و نیز امضای موافقتنامه‌های مهاجرت با کشورهای آفریقایی است.

هانس لایتنس مدیر اجرایی فرانتکس، آژانس محافظت از مرزهای خارجی اتحادیه اروپا، اعلام کرده که با وجود همه سخت گیری‌ها و تدابیر امنیتی، توقف کامل مهاجرت به سمت اروپا غیر ممکن است. طبق آمار، مهاجرت غیرقانونی به اتحادیه اروپا از غرب آفریقا در سال ۱۴۰۲ بیش از ۱۰ برابر افزایش یافته است. در یک سال اخیر، ۳۸۰ هزار گذرنامه جعلی برای ورود به اروپا از مهاجرین آفریقایی به دست آمده و با این حال، افراد بیشتری همچنان از کشورهای جنوب صحرای آفریقا برای سفر به اروپا تلاش می‌کنند. داده‌های فرانتکس در ژانویه ۲۰۲۴ میلادی نشان داده که اقیانوس اطلس شلوغ‌ترین مسیر مهاجرت غیرقانونی به اتحادیه اروپا است و داده‌های سازمان ملل نشان می‌ دهد که در یک سال اخیر، بیش از سه هزار و ۷۰۰ مهاجر در راه اروپا جان خود را از دست داده ‌اند که مرگبارترین رویدادها در شهر ساحلی استکاتو دی کوترو ایتالیا و جزیره پیلوس یونان رخ داد.

رویارویی غرب با مهاجران آفریقایی

کشورهای ایتالیا، اسپانیا، یونان، فرانسه، آلمان و انگلیس، سخت گیری در برابر مهاجران آفریقایی را افزایش دادند و با توجه به تعداد بالای ورود مهاجران غیرقانونی آفریقایی به اروپا، در سال ۱۴۰۲ شاهد اتخاذ تصمیمات و سیاست‌های سخت گیرانه از جانب اتحادیه اروپا بودیم.

اورسلا وندر لاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا، در سال ۱۴۰۲ یک طرح ۱۰ فقره‌ای را برای حمایت از ایتالیا در برابر موج مهاجران آفریقایی ارائه داد که مبنای اصلی تصمیمات آن، تلاش برای برگرداندن یا اخراج سریع مهاجران، تقویت مرزها و مبارزه علیه باندهای قاچاق انسان است. در سال ۱۴۰۲ بیشترین میزان اخراج مهاجران افریقایی و بازگرداندن آن ها به کشور مبدا و به ویژه کشورهایی مانند گینه، ساحل عاج، سنگال و بورکینا فاسو و تونس ثبت شد.

در سال ۱۴۰۲ علاوه بر اروپا، مکزیک نیز شاهد ورود موج پناهجویان غیرقانونی آفریقایی بود و وزارت کشور مکزیک اعلام کرد که تعداد مهاجران غیرقانونی آفریقایی که وارد این کشور شده ‌اند، نسبت به سال قبل از آن ۹ برابر افزایش یافته و از ۶ هزار و ۶۷۲ نفر، به ۵۹ هزار و ۸۳۴ نفر رسیده است.

در یک ارزیابی کلی، چرخه پایدار تغییرات اقلیمی و تهدید امنیت غذایی در آفریقا، بروز مشکلات بزرگ در حکمرانی کشورهای آفریقایی و به تبع آن افزایش مهاجرت غیرقانونی، شرایط را برای بسیاری از کشورهای قاره سیاه دشوار کرده است و در کشورهای مقصد مهاجرت نیز، غالب مهاجران آفریقایی با سیاست سخت گیرانه و احتمال دیپورت یا تبعیض و استثمار روبرو می‌شوند. اما دروازه ورود برای جذب نخبگان و تحصیل کردگان آفریقایی باز نگاه داشته می‌شود و به این ترتیب، بخش منابع انسانی و تخصص‌های علمی کشورهای قاره سیاه نیز با مشکلات بزرگ مواجه می‌شود.

کد خبر 6057420

دیگر خبرها

  • کودتا و ناامنی در آفریقا؛ نقش استعمار فرانسه در قاره سیاه
  • همه مصائب قاره سیاه در سال گذشته؛ از تغییرات اقلیمی تامهاجرت ابدی
  • صعود ۶ تیم به جام ملت‌های آسیا و دور بعدی انتخابی جام جهانی فوتبال
  • صعود 6 تیم به دور بعدی انتخابی جام جهانی در قاره آسیا + عکس
  • نتایج کامل دیدارهای دور چهارم مرحله دوم انتخابی جام جهانی در آسیا؛ ۸ تیم صعود کردند
  • نتایج روز چهارم مقدماتی جام‌جهانی در آسیا
  • مقدماتی جام جهانی / پیروزی استرالیا مقابل لبنان
  • زنده از وضعیت مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۶ در آسیا
  • مقدماتی انتخابی فوتبال جام جهانی ۲۰۲۶؛ ترکمنستان ۰ - ایران ۰
  • مقدماتی جام جهانی در آسیا | صعود استرالیا با گلباران کردن لبنان