Web Analytics Made Easy - Statcounter

هفدهم شهریور سال 57 بود که رژیم منحوس پهلوی و دولت موقت با شعار آشتی ملی مردم، حتی با تانک تظاهرت کنندگان منطقه جنوبی تهران، در میدان ژاله را به گلوله بست و به دنبال آن تظاهرات های متعددی در سراسر کشور روی داد که قیام دانش آموزان همدانی در 30 مهر همان سال جز آن قیام ها بود و نقطه عطفی برای پیروزی انقلاب اسلامی در بهمن 57.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانابه نقل از رودآور؛فردا 17 شهریور است و سالروز قیام خونین 17 شهریور سال 57، قیامی که کارشناسان آن را نقطه عطفی برای پیروززی انقلاب اسلامی در بهمن همان سال می دانند و قیامی که به دلیل آمار بالای شهدا به جمعه خونین و جمعه سیاه معروف شد.

در راهپیمایی های شهریور تلاش برای استقرار حکوکت اسلامی، شعار اصلی راهپیمایی کنندگان بود

به چند روز قبل باز می گردیم یعنی سیزدهم شهریور ماه سال 57 و همزمانی آن با عید فطر، عیدی که نمازش را به امام جماعتی شهید آیت الله دکتر مفتح اقامه شد و پس از آن بود که در حرکتی خودجوش نمازگزاران دست به راهپیمایی بزرگی زدند که سلسله وار این راهپیمایی ها در سراسر کشور تا روز شانزدهم همان ماه ادامه داشت، به این دلیل دولت شریف امامی رژیم منحوس پهلوی که دولتش را با عنوان آشتی ملی بر سر کار آورده بود در تهران و همزمان 11 شهر بزرگ کشور حکومت نظامی برقرار کرد، با این حال در روز 16 شهریور بیش از 500 هزار تهرانی در راهپیمایی حضور یافتند و این بار شعارهایشان رنگ و بوی تغییر رژیم و استقرار یک نظام اسلامی و جمهوری اسلامی داشت.

جمعه خونین پایتخت

مردم کوتاه نیامدند و هفدهم همان ماه هم باز به خیابان ها آمدند و علیه رژیم طاغوتی شعار سر دادند و راهپیمایی کردند و اما در میدان ژاله سابق بود که خودفروخته های غربی و مزدوران امریکایی، زن و مرد، پیرو و جوان را به رگبار بستن و حمام خون در جمعه خونین پایتخت به راه انداختند.

گفته می شود که علامه یحیی نوری به عنوان دعوت کننده اصلی راهپیمایی در روز هفدهم شهریور بود و با وجود آن که از ساعت 6 صبح حکومت نظامی برقرار بود باز مردم به خیابان ها آمده بودند و آن روز متفاوت تر از روزهای دیگر و حتی در بخش هایی از جنوب کشور بالگردهای نظامی برای متفرق کردن مردم به پرواز درآمده بودند.

و حال اینجا میدان ژاله است که مردم توسط تانک های رژیم محاصره شدند و مزدوران داخلی امریکایی آنان را به رگبار بستند به گونه ای که یک روزنامه نگار اروپایی نوشت آن روز کوهی از اجساد متلاشی شده بر جای ماند.

به مردم از داخلهلیکوپتر ها تیراندازی می کردند

خبر این حمله وحشیانه به سرعت در سراسر کشور منتشر شد و « ابوالفتح مؤمن» پژوهشگر تاریخ شفاهی و کارشناس مدیریت اسناد و کتابخانه ملی منطقه غرب کشور به نقل از حمید رضا سیفی که از دانش آموزان و جانبازان قیام30مهر 57 همدانی است می گوید: من شخصا در 17 شهریور در تهران بودم. در آن زمان ما به تهران می رفتیم و از آنجا اجناسی مانند لباس ، پوستر و غیره می فروختیم 17 شهریور به عنوان رهگذر شاهد ماجرا بودم که مردم را می زدند و از هلیکوپتر ها تیراندازی می کردند.

«علی استرش» که بیشتر او را با نام علی انقلابی می شناسند و از همدانی های حاظر در قیام 17 شهریور تهران بود، عنوان می کند که: افراد زیادی در هفدهم شهریور در میدان ژاله جمع شدند و شعار مرگ بر شاه می گفتند. خیابان مملو از جمعیت بود و شعار می دادند. از بالا دستور دادند که نیروهای شاه با هلیکوپتر ها به سمت مردم تیراندازی کنند، عده ای به خانه ها فرار کردند، زنده ماندند و عده زیادی هم در درگیری به شهادت رسیدند.

صدور اعلامیه امام(ره) به دنبال اقعه تلخ جمعه سیاه و انتشار آن در کمتر دو روز در سراسر کشور

و به دنبال این واقعه تلخ و جانسوز حضرت امام اعلامیه ای صادر می کنند و در کمتر دو روز در سراسر کشور توزیع می شود و زمینه چینی برای برگزاری تظاهرات در روز چهلم شهدای 17 شهریور در روز30 مهر فراهم می شود، 30 مهر ماهی که سرآغاز قیام دانش آموزان همدانی است.

دانش آموزان همدانی در آستانه چهلم شهدای 17شهریور با بریده های روزنامه ها نمایشگاه به پا کردند

و دانش آموزان همدانی آستین های همت در حمایت از خانواده های شهدای جمعه خونین را بالامی زنند و از بریده روزنامه ها نمایشگاهی راه اندازی می کنند این دانش آموزان نامه ای تهیه کرده و آن را هم به مقصد دیوان عالی کشور، جمعیت حقوق دانان ایران و جمعیت ایرانی دفاع از حقوق بشر ارسال می کنند و قیامی کهتعدادی از دانش آموزان انقلابی همدان پس از به آتش کشیده شدن مسجد جامع کرمان، قیام 17 شهریور و بی احترامی به دانش آموزان دختر مدرسه پروین اعتصامی آغاز کردند و با ریختن به خیابان ها و برگزاری تظاهراتشان بود که اشقار مختلف مردم هم به آنان پیوستند.

درد جمعه سیاه صدای قضات و وکلای همدانی را هم درآورد

نه تنها دانش آموزان بلکه وکلا و قضات همدانی نیز با نوشتن نامه ای به دیوانعالی کشور، کانون وکلا دادگستری و حقوقدانان ایران خواستار پیگیری ماجرا می شوند.

در بخشی از آن نامه آمده بود: دولت کنونی با کوس و کرنا و آوازگری ظاهراً ادعا دارد که در پی آشتی با ملت هاست و افترا می کند که دولت های گذشته حقوق حقه و قانونی مردم را پایمال کرده اند و این دولت مصمم به اعاده حقوق از دست رفته و شرافت پایمال شده مردم و بازگرداندن آزادی به جامعه است، اما همین دولت و مقابل تقاضاهای مردم که جز برقراری عدالت و حکومت قانون و ایجاد جامعه ای به سامان هدف دیگری ندارند به زور متوسل می شود و با استفاده از قوای نظامی و شبه نظامی دهان حق گوی مردم را با گلوله و آتش مسلسل می بندد و در خفا نیز با استفاده از روش های اعمال و رفتارهای مطرود و غیر انسانی مکه حتی از طرف مقامات بالای هیئت حاکمه که نفی و انکار می شود و ظاهرا هم منع شده است که کوشش در خفقان بیشتر و برقراری سکوت وحشناک دیگری برای جامه عمل پوشاندن بر مقاصد ضد انسانی جبران ناپذیری بر پیکر جامعه وارد می سازد و برای ملت ایران نتایج دردناکی در بر خواهد داشت.

از جمله خواسته های قضات و وکلای همدانی آزادی زندانی های سیاسی و رفع تبعید از کسانی که در مراجع اختصاصی محکوم شده بودند و از میان برداشتن هر گونه تفتیش عقاید سانسور شکنجه آزار و اعمال غیر انسانی بود.

به گزارش رودآور بدین ترتیب با اعتراض های متعدد اقشارمختلف مردم و برگزاری چهلم های متعدد به صورت سلسله وار زمینه برای قیام سی مهر دانش آموزان همدانی و دیگر راهپیمایی های سراسر کشور رخ داد و پس از آن راهپیمایی ها بیشتر رنگ و بوی تغییر رژیم طاغوتی پهلوی و استقرار حکومتی اسلامی به خود گرفت و زمینه پیروزی انقلاب در 22 بهمن سال 57 را رقم زد.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۶۵۵۸۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیام جامعه دانشگاهی ایران در حمایت از دانشجویان آزادیخواه اروپا و آمریکا +تصاویر

دانشجویان و اساتید ایرانی هم‌صدا با دانشجویان آزادیخواه آمریکا و اروپا که نسبت به جنایات رژیم صهیونیستی دست به اعتراض زده بودند، با برپایی تجمعاتی در دانشگاه‌های سراسر کشور، ضمن اعلام حمایت از این دانشجویان، برخورد خشن پلیس آمریکا را محکوم کردند.

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، دانشجویان و اساتید ایرانی هم‌صدا با دانشجویان آزادیخواه آمریکا و اروپا که نسبت به جنایات رژیم صهیونیستی دست به اعتراض زده بودند، با برپایی تجمعاتی در دانشگاه‌های سراسر کشور، ضمن اعلام حمایت از این دانشجویان، برخورد خشن پلیس و نیروهای امنیتی آمریکایی و اروپایی را محکوم کردند.

 

اعتراضات دانشجویی علیه جنگ تمام عیار اسرائیل و جنایات صهیونیست‌ها در حق مردم غزه در سراسر آمریکا ادامه دارد و گستره آن به اروپا نیز کشیده شده است.

در دانشگاه تهران جامعه دانشگاهی با حضور مقابل سردر اصلی این دانشگاه در حمایت از مردم مظلوم فلسطین شعار سر داده و همبستگی قاطع خود را با دانشجویان آمریکا و اروپا اعلام کردند.

دانشجویان و اساتید دانشگاه فردوسی مشهد نیز برای هم‌صدایی با دانشجویان اروپا و آمریکا به میدان آمدند. کد ویدیو دانلود فیلم اصلی   دانشجویان دانشگاه فنی حرفه‌ای شهید بابایی قزوین نیز با برگزاری تجمعی ضمن همبستگی با مردم غزه، از دانشجویان معترض دانشگاه‌های آمریکا حمایت کردند. کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • مشارکت مردم در اقتصاد باید به خوبی تبیین و هدایت شود
  • ضرورت استعدادیابی و پرورش دانش آموزان نخبه با هدف پرورش مدیران نسل نو جهادی
  • کودک لاهیجانی «شهر یار» حوزه آموزش پسماند شد
  • قیام جامعه دانشگاهی ایران در حمایت از دانشجویان آزادیخواه اروپا و آمریکا +تصاویر
  • بازگشت به تحصیل ۶۰ هزار تارک تحصیل در کشور
  • ۳۴۰ هزار دانش‌آموز در آزمون مدارس سمپادونمونه دولتی رقابت می‌کنند
  • راهپیمایی ضدصهیونیستی اردنی‌ها در پایتخت این کشور+فیلم
  • برپایی نمایشگاه خوداتکایی دانش‌آموزان کردستان در سنندج
  • لیگ کشتی از شهریور آغاز می شود/ میزبانی اهواز از جام تختی خوب بود
  • پیشگامی پلیس در استفاده ازظرفیت دانش‌آموزان درگسترش قانون‌