Web Analytics Made Easy - Statcounter

رفاهی ضمن اشاره به برنامه های اداره کل پیشگیری های مردمی و مشارکت های مدنی در رابطه با بهره گیری از ظرفیت های مردمی، تفاهم نامه های مدنظر اداره کل برای اجرای این برنامه ها را احصاء و خاطرنشان کرد: برای مثال تفاهم نامه سه جانبه با اداره کل پیشگیری های فرهنگی اجتماعی و شبکه یاری کودکان اولین تفاهم نامه ای است که در این راستا منعقد شده، اما این پایان کار نیست و روند انعقاد تفاهم نامه های جدید ادامه خواهد داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا، رفاهی مدیرکل پیشگیری های مردمی و مشارکت های مدنی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه ضمن عرض تسلیت به مناسبت شهادت مظلومانه شهید حججی، با بیان اینکه وظایف اصلی قوه قضاییه را می‌توان در 5 مورد برشمرد گفت: مورد نخست که در سال‌های اخیر به عنوان وظیفه اصلی قوه قضاییه از آن یاد می شود، تعقیب مجرم و اجرای جرم است.

وی مهمترین بند از این وظایف پنج گانه از نگاه اداره کل و معاونت را بند پنجم، که همان اقدام مناسب برای پیشگیری از وقوع جرم و اصلاح مجرمین است، دانست.

مدیرکل پیشگیری های مردمی و مشارکت های مدنی ضمن تاکید ویژه به جایگاه برنامه و برنامه ریزی، این معاونت را از محورترین برنامه های معاونت های قوه قضاییه دانست و اضافه کرد: مردم در این موارد نقش مهمی دارند. هدف ما استفاده حداکثری از ظرفیت مردم و دخیل کردن آن ها در امر پیشگیری است که امری بسیار ضروری است. هر جا از حضور مردم بهره برده شده موفق بوده و نتایج خوبی گرفته ایم.

رفاهی ضمن اشاره به برنامه های اداره کل پیشگیری های مردمی و مشارکت های مدنی در رابطه با بهره گیری از ظرفیت های مردمی، تفاهم نامه های مدنظر اداره کل برای اجرای این برنامه ها را احصاء و خاطرنشان کرد: برای مثال تفاهم نامه سه جانبه با اداره کل پیشگیری های فرهنگی اجتماعی و شبکه یاری کودکان اولین تفاهم نامه ای است که در این راستا منعقد شده، اما این پایان کار نیست و روند انعقاد تفاهم نامه های جدید ادامه خواهد داشت.

وی در ادامه گام های برنامه «راهبری و هماهنگی سازمان های مردم نهاد مرتبط با حمایت از کودکان کار و خیابان» را قرائت و توضیحاتی در خصوص اقدامات متناسب با هر گام ارائه کرد و گفت: از اعضای محترم شبکه یاری کودکان درخواست می کنم مشکلات، موانع و خلاءهای قانونی را به صورت مکتوب در اختیار این اداره کل قرار دهند. در خصوص گام 4 یعنی شناسایی خیرین حوزه کودکان کار و خیابان به منظور استفاده از ظرفیت آنان در این عرصه و گام 5 یعنی پیگیری شناسایی شبکه های سوء استفاده کننده از کودکان کار و خیابان و معرفی به مراجع قضایی ذیصلاح، سرکار خانم دانشور و اعضای محترم شبکه یاری موارد را به اداره کل اعلام کنند.

رفاهی در خصوص گام 6 برنامه که به آموزش، توانمند سازی و حمایت از کودکان کار و خیابان و خانواده آنان و سبک مهارت زندگی، خشونت جنسی علیه کودکان کار و خیابان مربوط می شود با محوریت نظارت دستگاه های متولی، از آقای همتی نژاد - معاون مدیرکل پیشگیری های مردمی - به منظور انجام پیگیری های لازم در خصوص اجرای کارگاه تشکر کرد و افزود: گام های 7 - پیگیری نظارت بر مراکز نگهداری و تربیتی کودکان کار و خیابان در دستگاه های ذیربط- 8 - حمایت از سازمان های مردم نهاد در ثبت و اخذ مجوز فعالیت و توسعه شبکه در استان های کشور - و 9 - ارتقاء سطح دانش و مهارت سازمان های مردم نهاد حوزه کودکان کار و خیابان - برنامه را به عنوان دغدغه های این اداره کل و اعضای شبکه یاری کودکان مطرح هستند و بارها در جلسات به آن اشاره شده است.

مدیرکل پیشگیری های مردمی و مشارکت های مدنی مطالب مطرح شده در جلسات قبل را برای اداره کل مهم دانست و گفت: همه مطالب مطرح شده دسته بندی شدند و بر اساس اولویت در حال پیگیری هستند. در راستای بررسی بیشتر و زمینه سازی اجرای مطالب مطرح شده، جلساتی با دادستان، معاونین دادستان در بخش ها، قضات محترم در شهر تهران، روسای دادگستری شهرستان ها و کمیسیون های مجلس درباره جرائم مرتبط با کودکان و خانواده و دستگاه‌های مرتبط و دخیل در این مباحث برگزار می شود.

این مقام مسئول در پایان از اعضای شبکه یاری درخواست کرد که لیست درخواست ها و اطلاعات خود را به صورت مکتوب در اختیار اداره کل پیشگیری های مردمی و مشارکت های مدنی قرار دهند.

در ادامه این جلسه زنگانه، مدیر کل محترم پیشگیری های فرهنگی اجتماعی، ضمن اشاره به انبوهی از جلسات و صحبت های مطرح شده درباره این موضوع، ثابت قدم بودن و خالی نکردن صحنه را از الزامات رسیدن به نتیجه دانست و گفت: در این زمینه باید نقطه ای اصلی مثل بانک اطلاعات انتخاب شود و پیگیری صورت گیرد تا نتیجه مدنظر حاصل شود.

وی دلیل انتخاب بانک اطلاعات را زمینه سازی برای اقدامات دیگر برشمرد و افزود: با در اختیار داشتن بانک اطلاعات و آمار دقیق، می توان اقدامات بعدی را تسهیل کرده و زودتر و دقیق تر پیگیری کرد و به نتیجه رساند.

زنگانه در خصوص پیشنهاد دانشور برای تشکیل کارگروه هایی ذیل این کارگروه، به کمیته ملی پیشگیری از خشونت اشاره و اظهار کرد: برای اعضای شبکه یاری کودکان دعوت نامه می فرستیم تا در این کمیته حضور داشته باشند. همچنین از اعضای محترم شبکه یاری درخواست می کنم که برای حضور در 4 کارگروه ذیل این کمیته، نمایندگان خود را معرفی کنند.

مدیرکل پیشگیری های فرهنگی اجتماعی خاطرنشان کرد: مصوبات کمیته ملی پیشگیری از خشونت لازم الاجرا است و پس از آغاز به کار شورای عالی پیشگیری از وقوع جرم، مصوبات این کمیته به عنوان مصوبات شورای عالی پیشگیری از وقوع جرم محسوب می شود.

وی در ادامه ضمن ارائه توضیحات در خصوص لایحه مرتبط با کودکان و نوجوانان ارائه شده به مجلس و عدم تصویب آن با وجود گذشت چند سال گفت: لایحه هایی در خصوص زنان و ازدواج با اتباع نیز در دست بررسی است. دو نوع اقتدار بخشی از پایین به بالا - مثل شبکه یاری کودکان - و از بالا به پایین وجود دارد، شورای سیاست گذاری می تواند این هم افزایی را ایجاد کرده تا اقتدار بخشی همزمان بالا به پایین و پایین به بالا را شاهد باشیم. در خصوص کودکان می توان این شورای سیاست گذاری را ایجاد کرد.

زنگانه در ادامه به اعضای شبکه یاری توصیه کرد موارد جرم اعلام شده را طی رونوشتی در اختیار دکتر رفاهی قرار داده تا به عنوان گردش کار آن را به جریان بیندازند و افزود: همچنین رونوشت مواردی که به اداره کل پیشگیری های فرهنگی اجتماعی مرتبط می شود را به ما بدهید. در راستای اجرای تفاهم نامه سه جانبه باید فرایند تعریف شده ای داشته باشیم و شبکه یاری کودکان به عنوان یکی از اضلاع تفاهم نامه، نامه ها و درخواست ها از سایر سازمان ها را به دو ضلع دیگر رونوشت بدهد.

در ادامه دانشور مدیرعامل موسسه خیریه مهرآفرین گفت: انواع مختلف کودکان کار به 4 سطح دو والد افغان، یک والد افغان یک والد ایرانی، دو والد ایرانی و بدون هویت تقسیم می شوند که هر سطح ویژگی های خاص خود را دارد و شیوه مداخله با آنها متفاوت است و نمی توان یک تجویز برای همه سطوح داشت.

وی با انتقاد از عدم مداخله گر بودن NGO ها عنوان کرد: اکثر فعالیت های این موسسات، به فعالیت های آموزشی محدود می شود. زمان ورود شهرداری در دوره سوم شورا به این مساله در آن سال طبق آمار شهرداری حدود 13 هزار کودک کار در کشور حضور داشتند.

دانشور اولین گام در این راستا را در اختیار داشتن آمار دقیق کودکان کار و شناسایی جامعه هدف دانست و خاطرنشان کرد: اگر آمارها غلط باشد در مداخله و اجرای برنامه های مد نظر با مشکل مواجه می شویم. کارت ملی معیار مناسبی برای سنجش آمار کودکان کار نیست و دلیل آن عدم در اختیار داشتن کارت ملی تعداد زیادی از کودکان است.

مدیرعامل موسسه خیریه مهرآفرین در ادامه به راه اندازی پرتو توسط شهرداری اشاره کرد وافزود: شهرداری با راه اندازی پرتو، نیازهای سخت افزاری را در اختیار NGO ها قرار داد ولی باز هم فعالیت های آموزشی انجام می شد و کودکان در کنار آن به کار نیاز داشتند. اطلاع رسانی NGO ها در این خصوص به منظور معرفی خود و جذب منابع مالی ضروری است و استفاده از ظرفیت مترو و روزنامه ها در این زمینه ها راهگشا است.

وی با بیان اینکه راهکار دیگر در این حوزه این است که برای بهبود وضعیت NGO ها و کودکان کار، یارانه در اختیار NGO ها قرار بگیرد و با استفاده از آن به عنوان اهرمی برای کنترل خانواده ها و کودکان کار استفاده شود. با توجه به مشکلات مرکز یاسر که از طریق شهرداری در اختیار بهزیستی قرار گرفته است زیرساخت های آن و توجه به کودکان کافی نیستند.

دانشور توجه به این نکته را ضروری دانست که با ورود دستگاه ها، کودک نباید قربانی شده و مشکلات بیشتری برای آنها ایجاد شود وافزود: در این راستا باید دستورالعمل داشته باشیم، قوانین مرتبط با برخورد با والدین ضعیف است و مجازات متناسب با جرم نیست. وضعیت فعالیت NGO ها در شهرستان ها بسیار محدودتر از تهران است و راهکار آن ورود شهرداری ها در سایر استان ها به این موضوع است.

وی در پایان به آسیب دختران کار اشاره کرد وگفت: امیدوارم با توجه به اهمیت موضوع در این راستا نیز اقدامات لازم صورت پذیرد. همچنین پیشنهاد می کنم کارگروه هایی نظیر کارگروه بررسی قوانین، کارگروه تهیه بانک اطلاعاتی با همکاری مرجع ملی حقوق کودک (گنج انسان) و ... ذیل کارگروه موجود تشکیل شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۶۵۶۶۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روز پر اتفاق اتاق تبریز در نمایشگاه ایران اکسپو

جام جم آنلاین آذربایجان شرقی: استان آذربایجان شرقی و اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز در سومین روز از ششمین نمایشگاه بین‌المللی توانمندی‌های صادراتی ایران، ایران اکسپو ۲۰۲۴، رویدادهای مهم و متنوعی را پشت سر گذاشتند.

 با حضور احمد وحیدی، وزیر کشور، مالک رحمتی، استاندار آذربایجان شرقی، یونس ژائله، رئیس اتاق تبریز و مقامات اقتصادی از کشور سوریه، تفاهم‌نامه‌های همکاری فی‌مابین استانداری آذربایجان شرقی، اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز و فدراسیون اتاق‌های بازرگانی سوریه و ستاد اقتصادی ایران در کشور سوریه برگزار شد. در پی امضای این تفاهم‌نامه اتاق بازرگانی تبریز ‌همکاری‌های خود با این کشور را گسترش می‌دهد و توانایی مشارکت در ظرفیت‌های تازه‌ و استفاده نشده کشور سوریه را به دست خواهد آورد.

همچنین در رویدادی دیگر با حضور استاندار آذربایجان شرقی آیین افتتاح واحد تولید انواع کفش و کفی ورزشی با سرمایه‌گذاری مشترک شرکت تکین فراوران راه ابریشم و برند نینوس ژاپن در منطقه ویژه اقتصادی سهلان برگزار شد.

همچنین با حضور مقام عالی استان تفاهم‌نامه همکاری برای تولید اکسل خودرو بین کارخانه محورسازان نورمک از استان آذربایجان شرقی با یک شرکت از کشور ترکیه در منطقه آزاد ارس برگزار شد.

از سوی دیگر تفاهم‌نامه ایجاد شهرک صنعتی ویژه شیشه استان آذربایجان‌شرقی هم در روز دوشنبه در ایران اکسپو ۲۰۲۴ امضا شد.

لازم به ذکر است ششمین نمایشگاه بین‌المللی توانمندی‌های صادراتی ایران، ایران اکسپو ۲۰۲۴، از ۸ تا ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران در حال برگزاری است.

 

دیگر خبرها

  • امضای تفاهم‌نامه همکاری والیبال ایران و عمان
  • انعقاد ۱۳ پیش تفاهم‌نامه گردشگری در غرفه فارس در نمایشگاه ایران اکسپو
  • شهرداری ایروان مایل به همکاری با اصفهان در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی و ورزشی است
  • انعقاد دو موافقت‌نامه بزرگ تحقیقاتی در یک هفته
  • انعقاد ۱۳ پیش تفاهم‌نامه‌ گردشگری در غرفه فارس در نمایشگاه ایران اکسپو
  • روز پر اتفاق اتاق تبریز در نمایشگاه ایران اکسپو
  • انعقاد 2 موافقت‌نامه تحقیقاتی در دانشگاه صنعتی امیرکبیر
  • تفاهم‌نامه جامع فرهنگی تهران - باکو مجدد امضا شود
  • تفاهم‌نامه همکاری اقتصادی بین استان‌های بوشهر و قزوین منعقد شد
  • رویداد ملی نوآوری اجتماعی در پیشگیری از اعتیاد برگزار می‌شود