Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - درمان گيلن باره ، تشخيص گيلن باره ، انواع گيلن باره ، طول درمان گيلن باره ،بيماري گيلن باره واگير دارد ، تفاوت ام اس با گيلن باره ، گيلن باره مزمن ، مدت زمان بهبودي گيلن باره
سندرم گيلن باره اعصاب دست ها و پاها را درگير کرده و معمولا عفونت باعث آن است. مهمترين علامت ضعف عضلاتي است که اعصاب آسيب ديده تامين کننده آنها هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بايد فورا در بيمارستان پذيرش شد چون سريعا جدي ميشود. با درمان مناسب و کنترل بيماري، اغلب افراد کاملا بهبود مي يابند.
سندرم گيلن باره چيست؟سندرم گيلن باره (GBS) بيماري اي است که اعصاب بدن و دستها و پاها را مبتلا مي کند. معمولا اين بيماري در اثر ايجاد يک عفونت بروز مي کند. نام اين بيماري از نام دو دکتر به نامهاي دکتر گيلن و دکتر باره که اولين بار به توصيف اين سندرم در قرن اخير پرداختند گرفته شده است.

چه کساني به سندرم گيلن باره مبتلا ميشوندGBS بيماري نادري است، اما ممکن است هر کسي را گرفتار سازد. اين بيماري بيشتر در جوانان و پيران شيوع دارد. و همچنين در زناني که وضع حمل مي کنند بلافاصله پس از وضع حمل رخ مي دهد. هر ساله حدود 1500 نفر دچار سندرم گيلن باره در انگلستان مي شوند.
چه عواملي باعث بروز سندرم گيلن باره مي شوند؟بيشتر بيماران درگير سندرم گيلن باره، اين بيماري را پس از حدود سه هفته از عفونت بدني تجربه مي کنند. برخي از اين عفونت هاي شناخته شده که در بروز سندرم گيلن باره موثر هستند شامل Campylobacter jejuni ( که مي تواند سبب عفونت شکمي و اسهال شود )، ويروس Epstein Barr ( که موجب تب غده اي مي شود که با نام عفونت ضعف هاي بلند مدت نيز شناخته شده مي باشد ) ، cytomegalovirus ( معمولا با علائم خاصي همراه نيست ) و عفونت مايکوپلاسماي ذات الريه ( يک باکتري عفوني که مي تواند سبب سرفه ، سرماخوردگي و يا ذات الريه شود )- اما عفونت هاي ديگري نيز وجود دارند. به عنوان مثال، عفونت HIV و ويروس آنفولانزاي A جزء عفونت هايي هستند که ممکن است در بروز سندروم گيلن باره اثر گذار باشند. (نکته : البته لازم به ذکر است که کثيري از افرادي که دچار اين عفونت ها مي شوند لزوما با پيشرفت سندروم گيلن باره روبرو نخواهند شد. ). به ندرت ،بروز GBS پس از انجام واکسيناسيوني خاص گزارش شده است ).
GBS يک بيماري خودايمني است. سيستم ايمني در حالت طبيعي آنتي بادي (پروتئين هاي کوچک) براي حمله به باکتري ها، ويروسها و ديگر ميکروبها توليد مي کند. در بيماري هاي خود ايمني، سيستم ايمني آنتي بادي هايي توليد مي کند که مي توانند به بافتهاي بدن حمله کرده و سبب آسيب رساندن به آنها شودند. در GBS، عفونت اوليه بدن را تحريک به توليد آنتي بادي ها براي حمله به ميکروبهاي عامل عفونت مي کند. اما به نظر مي رسد که بخش کوچکي از ميکروب عفوني و قسمت کوچکي از اعصاب بدن ساختارهاي مشابهي دارند. در برخي از افراد، آنتي بادي هايي که به ميکروبها حمله مي کنند اعصاب را با ميکروبها اشباه مي گيرند. بنابراين، آنتي بادي ها به اعصاب نيز چسبيده وبه آنها آسيب مي رسانند و سبب تورم اعصاب شده و به GBS منجر مي شود. اگر عصبي آسيب ببيند، ماهيچه هايي که اعصاب به آنها سرويس دهي مي کنند نيز کار خود را متوقف مي کنند.
توجه: بيماري هاي خود ايمني مختلفي وجود دارند. در اغلب آنها به محض شروع عملکرد سيستم ايمني يک دوره مزمن (دائمي) شروع ميشود. براي مثال، در روماتيسم مفصلي. با اين وجود، GBS از اين جهت متفاوت است که فعاليت بيماري به نظر محدوديت زماني دارد. به عبارتي، سيستم ايمني به عوفنت اخير عکس العمل نشان مي دهد که مي تواند منجر به آسيب به اعصاب شود اما سپس دوباره عقب نشيني مي کند. به همين دليل است که اغلب مبتلايان به GBS کاملا بهبود مي يابند.

علائم سندروم گلين باره چيست؟ضعف: اين ضعف معمولا در اندامهاي تحتاني مثل دستها و پاها اتفاق مي افتد و به سمت بالا و مرکز بدن پيش مي رود. پاها بيشتر از دستها تحت تاثير قرار مي گيرند. به گزارش آسان طب؛اگر اعصاب سر، گردن و سينه مبتلا شوند، مشکل در بلع، حرکات چشم و تنفس پيش خواهد آمد. رفلکس ها، مثلا بالا پريدن زانو در زمان ضربه زدن به آن، در اغلب افراد در همان اوايل بيماري از بين مي رود.
علائم حسي: اين علائم مي تواند شامل حس خارش يا کرختي باشد. علائم معمولا از انگشتان پا يا نوک انگشتان دست آغاز ميشوند.
درد: حدودا از هر دو نفر مبتلا به GSB يک نفر درد اعصاب يا درد عميق ماهيچه دارد. اين درد با حرکت و در شب معمولا بيشتر ميشود.
علائم در دستگاه عصبي خودکار: سيستم عصبي خودکار مسئول نقشهاي بدن از جمله بلع، تنفس، ضربان قلب و هضم غذا است. در GBS اعصاب در اين سيستم ممکن است آسيب ببينند و مشکلاتي در فشار خون، ضربان، ديد و نداشتن تعرق به وجود آورد.
بيماري سندرم گيلن باره چگونه پيشرفت مي کند؟معمولا ضعف و علائم حسي به تدريج بدتر شده و به سمت بالاي بدن مي آيند. شدت علائم معمولا يک تا چهار هفته بعد از شروع به اوج خود مي رسند. شدت علائم و زمان اوج آن از فردي به فرد ديگر متفاوت است اما علائم اغلب جدي هستند. در اغلب موارد، بازوها و پاها اين قدر ضعيف ميشوند که اصلا نمي توان از آنها استفاده کرد. به علاوه، در يک مورد از هر چهار مورد، ماهيچه هاي سينه آن قدر ضعيف ميشوند که تنفس را دچار مشکل مي کند. اگر اين اتفاق افتاد، بايد از ‌ونتيلاتور (دستگاه تنفس) در واحد مراقبتهاي ويژه براي شما استفاده شود. بلع در شما ممکن است تحت تاثير قرار بگيرد و شايد نياز باشد از طريق لوله اي که به معده شما ميرسد تغذيه شويد.
در برخي موارد، ضعف بالاتر از قسمت تحتاني پاها بالاتر نمي آيد که فقط منجر به مشکلات خفيفي در راه رفتن ميشود که ممکن است نياز به عصا داشته باشيد.
وقتي علائم به اوج مي رسند، براي مدتي در حالت ثبات باقي مي مانند. عموما اين حالت چند روز طول مي کشد. سپس با التيام اعصاب آسيب ديده علائم به تدريج بهبود مي يابند. زمان بهبود از فردي به فرد ديگر فرق مي کند اما اغلب چندين ماه طول مي کشد.
چگونه سندروم گلين Guillain-Barre باره تشخيص داده ميشود؟معاينه: پزشک معمولا اول بعد از يک معاينه به GBS مشکوک ميشود. اغلب اين بيماري با ضعف در بازوها و پاها، نداشتن رفلکس ها و بي حسي خفيف ظاهر ميشود. علائم در هر دو طرف بدن معمولا يکسان هستند.
نمونه گيري مايع مغزي نخاعي (CSF). اين مايعي است که نخاع و مغز شما را احاطه کرده است. از طريق يک سوزن از پشت شما نمونه اي از اين مايع جمع آوري ميشود و اگر GBS داشته باشيد در ان مقادير زيادي پروتئين و تعداد کمي گلبول سفيد خون (سلولهاي خون که در زمان عفونت افزايش مي يابند) ديده ميشود.
تستهاي الکترودياگنوستيک. اينها تست هاي فعااليت الکتريکي اعصاب شما هستند و معمولا الگوي عمومي در GBS را نشان ميدهد.
آزمايشات ديگر عبارتند از، اسپيرومتري (اين آزمايش نشان مي دهد که دم و بازدم شما تا چه حد خوب انجام ميشود) و يک الکتروکارديوگرام (ECG-ثبت فعاليت الکتريکي قلبتان) نيز ممکن است پيشنهاد شود. اين آزمايشها مي توانند به کنترل مشکلات GBS و کنترل پيشروي بيماري کمک کنند.
درمان سندروم گلين باره چيست؟اگر پزشک شما به GBS مشکوک شد، به بيمارستان فرستاده خواهيد شد. اين بدين خاطر است که اين بيماري در طول چند روز سريعا پيشرفت مي کند و قلب و تنفس شما را تحت تاثير قرار مي دهد. بايد در بيمارستان شديدا تحت کنترل باشيد تا اين عوارض را اگر اتفاق افتادند بتوان سريعا درمان کرد. مراقبتهاي حمايتي خوب مهمترين بخش درمان است. براي مثال، ممکن است به کمک و حمايت براي غذا خوردن و تنفس تا زماني که علائم بهبود يابند نياز پيدا کنيد.
يک يا چند مورد از موارد زير مي تواند درمانهاي پيشنهادي باشد.ايمونو گلبين درمان سندرم گيلن بارهايمونوگلوبين آنتي بادي است که در خون موجود است و از خون اهدايي جمع آوري ميشود. ايمونوگلوبين مستقيما داخل وريد تزرق ميشود. نحوه دقيق عملکرد آن مشخص نيست. افراد مبتلا به GSB که ايمونوگلوبين دريافت مي کنند در مقايسه با کساني که اين درمان را نداشته اند به صورت ميانگين سريعتر بهبود مي يابند. به نظر مي رسد که هر چه زودتر بعد از ظهور علائم اين درمان انجام شود احتمالا تاثير بيشتري خواهد داشت.
تعويض پلاسما درمان سندرم گيلن بارهخون شما تشکيل شده است از سلولهاي خون و پلاسما. انتي بادي هاي آسيب رسان در پلاسما قرار دارند. تعويض پلاسما به معناي خارج کردن خون از بدن و جدا کردن سلوها و پلاسما است. سپس پلاسما جدا شده و سلولهاي خون با پلاسماي تعويض شده به بدن باز گردانده ميشود. براي اين درمان از يک ماشين مخصوصو استفاده ميشود و در واقع در هر زمان فقط مقدار کمي از خون خارج از بدن است. دوباره، هر چه زودتر بعد از ظهور علائم اين درمان انجام شود احتمالا تاثير بيشتري خواهد داشت.
با اين وجود، تعويض پلاسما اين روزها کمتر رايج است چون به نظر مي رسد درمان با ايمونوگلوبين به هماناندازه موثر بوده و راحت تر است و به نظر عوارض جانبي کمتري دارد.
پيشگيري از ترومبوز وريدي عمقي (DVT) درمان سندرم گيلن بارهمعمولا جورابهاي ساق بلندي به شما داده ميشود که بپوشيد و رقيق کننده خون (هپارين) به شما تزريق ميشود که از لخته شدن خون در پاهايتان در نتيجه بي حرکتي (DVT) جلوگيري شود.
تسکين درد درمان سندرم گيلن بارهاين کار با داروهاي خاصي که براي دردهاي عصبي خوب عمل مي کنند مثل گاباپنتين و کاربامازپين انجام ميشود.

فيزيوتراپي و کار درماني درمان سندرم گيلن بارهاين درمانها نيز مي توانند براي GBS کمک کننده باشند. فيزيوتراپي مي تواند به تسکين درد کمک کرده و مي تواند به جلوگيري يا درمان سخت شدن ماهيچه ها که ممکن است به وجود آيد کمک نمايد. کار درماني کمک مي کند تا جايي که مي توانيد به خودشان متکي باشيد. براي مثال، کمک مي کنند افراد از GSB بهيود يافته و با کمک عصا خودشان راه بروند.
حمايت و مشاوره درمان سندرم گيلن بارهبسياري از مبتلايان به GBS ممکن است مشکل بي حوصلگي داشته باشند. صحبت کردن در مورد احساساتتان با يک مشاور و کسب حمايت انها مي تواند کمک کننده باشد. گروه حمايت از سندروم گلين باره ، اطلاعاتي براي افراد مبتلا به اين بيماري فراهم آورده و از آنها حمايت مي کند.
نکته اي در مورد استروئيدها درمان سندرم گيلن بارهدر کل به نظر نمي رسد که استروئيدها کمک زيادي به درمان GBS نمايند و بنابراين زياد استفاده نميشود. با اين وجود، در برخي تحقيقات نشان داده شده است که تزريق استروئيدها به صورت داخل وريدي همزمان با درمان ايمونوگليوبين مي تواند به تسريع بهبودي کمک کند. در اين مورد نياز به تحقيقات بيشتري است.
آينده (دورنماي) سندروم گلين باره چگونه است؟به خاطر پيشرفت در کنترل GBS، حدودا 7 تا 8 نفر از 10 نفر در ظرف 6 تا 12 ماه کاملا بهبود مي يابند. با اين وجود، ممکن است لازم باشد چند ماه در بيمارستان بمانيد. درحدود يک تا دو نفر از هر 10 نفر مبتلا به GSB درجاتي از مشکلات نظير ضعف، زوال ماهيچه ها، مشکل در راه رفتن يا درد براي هميشه باقي بماند. حدود يک نفر از بيست نفر مبتلا به GBS از دنيا مي روند که معمولا به خاطر مشکلات جدي تنفسي، مشکل در ريتم ضربان قلب و يا عفونتها است (که اگر تحرک خود را از دست دهيد احتمال ابتلا به اين عفونتها بيشتر ميشود).
ابتلاي مجدد به GBS نادر است. اگر دوست يا فاميلي در بيمارستان داريد که به GBS شديد مبتلا است قطعا در مورد اينکه چه اتفاقي برايش خواهد افتاد شديدا نگران هستيد.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۶۵۷۸۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیشرفت تحقیقات در درمان بیماری ویلسون

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، بیماری ویلسون (Wilson's disease) نوعی اختلال ژنتیکی نادر است که در آن مس در بدن به خصوص در کبد و مغز جمع می‌شود. کبد فرد مبتلا به بیماری ویلسون نمی‌تواند کاملا مس را در صفرا آزاد کند. وقتی هم که مس‌های اضافی از کبد خارج نشوند کم‌کم به کبد آسیب می‌رسد.

درمان با سلول‌های بنیادی برای WD در حال حاضر یک حوزه تحقیقاتی امیدوارکننده است. با توجه به پیشرفت در فناوری تمایز مبتنی بر سلول‌های بنیادی در شرایط آزمایشگاهی و در دسترس بودن اهداکنندگان سلول‌های بنیادی کافی، انتظار می‌رود که این یک گزینه درمانی بالقوه برای اصلاح دائمی سوخت و ساز غیرطبیعی مس باشد. مطالعه جدیدپیشرفت تحقیقاتی درمان با سلول‌های بنیادی برای WD از منابع مختلف، و همچنین چالش‌ها و چشم انداز‌های آینده کاربرد بالینی درمان با سلول‌های بنیادی برای WD را مورد بحث قرار داده است.

بیماران WD را می‌توان در هر سنی گزارش کرد، اما آنها بیشتر در محدوده سنی ۵ تا ۳۵ سال مشاهده می‌شوند. شیوع بین مردان و زنان قابل مقایسه است و تغییرات قابل توجهی در علائم در بین بیماران مختلف وجود دارد. پس از تشخیص، بیماران WD باید درمان فوری دریافت کنند، که اصل آن درمان زودهنگام، درمان مادام العمر و نظارت مادام العمر است. از آنجا که اندام‌های درگیر و میزان آسیب نیز متفاوت است، علائم اصلی به صورت آسیب کبدی و عصبی ظاهر می‌شود. از این میان، علائم بیماری کبد زودتر ظاهر می‌شود.

تحقیقات علمی اخیر ظرفیت عظیم انواع مختلف سلول‌های بنیادی را در زمینه پزشکی بازساختی، مانند سلول‌های بنیادی مزانشیمی (MSCs)، سلول‌های بنیادی پرتوان القایی (iPSCs)، سلول‌های بنیادی جنینی (ESCs) و سایر سلول‌های بنیادی نشان داده است. از طریق فناوری القای آزمایشگاهی، سلول‌های بنیادی را می‌توان برای تمایز به سلول‌های کبدی برنامه‌ریزی کرد، که منبع مداوم سلول‌ها را برای بیماران WD فراهم می‌کند یا سلول‌های «سفارشی» را از طریق فناوری اصلاح ژن به‌دست می‌آورند. علاوه بر این، استفاده از سلول‌های بنیادی مزانشیمی مشتق از بیمار برای دور زدن واکنش‌های رد ایمنی مورد نظر هستند.

مس یک عنصر حیاتی سلولی است که هم به عنوان دهنده و هم گیرنده الکترون عمل ، به طور فعال در واکنش‌های مختلف شرکت و به عنوان یک عامل همراه حیاتی در آنزیم‌های متعدد عمل می‌کند. مس بدست آمده از رژیم غذایی در معده و اثنی عشر جذب و در ادامه به کبد منتقل می‌شود.

سلول‌های بنیادی مزانشیمی از بافت‌های مختلف از جمله خون بند ناف، بافت آندومتر، مغز استخوان و پالپ دندان جدا می‌شوند و به دلیل ایمنی زایی به طور گسترده برای بیماری‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. سلول‌های بنیادی مزانشیمی تحمل محیطی را القا، به بافت‌های آسیب‌دیده مهاجرت و به افزایش بقای سلولی کمک می‌کنند.

با این حال، موانع متعددی وجود دارند که مانع کاربرد گسترده درمان بالینی WD می‌شوند. اولاً، در موقعیت‌های بالینی، علائم در بیماران مبتلا به WD اغلب در ابتدا به‌عنوان سیروز کبدی ظاهر می‌شوند، در این زمان سلول‌های بنیادی مزانشیمی ممکن است در بستر مویرگی ریوی به دام افتند. بنابراین، پیوند سلول‌های بنیادی مزانشیمی برای این بیماران ممکن است کمتر از حد مطلوب باشد. در حال حاضر دستورالعمل‌های القایی مختلفی برای سلول‌های کبدی گزارش شده است. با این حال، هزینه بالا، زمان کشت طولانی و مصرف پایدار بزرگترین چالش‌ها را برای کاربرد‌های بالینی ایجاد می‌کند.

 

متخصصان راهبرد درمانی بهینه را شامل اصلاح ژن و به دنبال آن القای تمایز آزمایشگاهی به سلول‌های کبدی و پیوند مجدد به بیمار می دانند . روش دیگر، یک رویکرد درمانی نسبتاً مقرون به صرفه شامل اصلاح ژنتیکی از طریق بیان ژن برای جبران کمبود‌های بیمار است..

دیگر خبرها

  • درمان بیماران مبتلا به MS ساده‌تر می‌شود
  • وسواس؛ بیماری سمج اما درمان‌پذیر
  • شناسایی ۶۶۸ نفر بیمار مبتلا به تب مالت در استان کردستان
  • طراحی نرم‌افزار اندازه‌گیری علائم حیاتی با چهره انسان توسط محققان کشور
  • سالانه ۱۲ هزار نفر قربانی در جهان/ از «شاگاس» چه می‌دانیم؟
  • پیشرفت تحقیقات در درمان بیماری ویلسون
  • تشخیص زودهنگام، پنجره امیدی برای بیماران دیابت
  • ۷ عاملی که که علائم بیماری پارکینسون را بدتر می‌کنند
  • شناسایی ۶۶۸ بیمار مبتلا به تب مالت در کردستان
  • شناسایی و درمان ۶۶۸ بیمار مبتلا به تب‌مالت در کردستان