Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرآنلاین»
2024-04-25@03:44:38 GMT

در مباحث حکمرانیِ آب، مشروعیت اصل اساسی است

تاریخ انتشار: ۱۶ شهریور ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۶۵۸۱۱۹

در مباحث حکمرانیِ آب، مشروعیت اصل اساسی است

استان‌ها>اصفهان - مدیرعامل شرکت آب منطقه ای اصفهان گفت: در مباحث حکمرانی خوب آب مشروعیت اصل اساسی است که با شفافیت، مشارکت و حضور هوشمندانه مردم محقق می شود .

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، دکتر مسعود میرمحمد صادقی، در اولین کارگاه تخصصی و آموزشی با موضوع آب های زیرزمینی، چالش ها و فرهنگ سازی که با هدف توانمندسازی سمن ها در فریدونشهر برگزار شد، با تأکید بر گفتگوی همه ی ذینفعان در فضایی به دور از تنش، افظهار داشت: در یک الگوی حکمرانی خوب و هوشمندانه آب، مسائل به لحاظ اجتماعی، سیاسی و اقتصادی نیز باید مورد بررسی قرار گیرند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به نقش و جایگاه سازمان های مردم نهاد ، تصریح نمود : سمن ها از اصلی ترین نهادهای زمینه ساز حکمرانی مناسب آب در کشور هستند و با کمک تسهیل گران گفتگوها به صورت برد - برد خواهد بود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای اصفهان با بیان اینکه در ایران ۶ حوضه آبریز اصلی وجود دارد که حوضه فلات مرکزی با ۱۶۲ میلیمتر بارش در سال از کم بارش ترین آنهاست، افزود: گاوخونی قرار دارد که ۹۳ درصد مساحت حوضه زاینده رود در استان اصفهان و ۷ درصد در استان چهارمحال و بختیاری قرار دارد.

وی چند استانی بودن حوضه زاینده رود را از مشکلات مهم و اصلی حوضه برشمرد و خاطر نشان کرد: چند استانی بودن به طور طبیعی اختلافاتی را موجب می شود.

میر محمد صادقیبا اشاره به ترکیب جمعیتی حوضه زاینده رود افزود : ۹۸ درصد جمعیت این حوزه در اصفهان و دو درصد در چهارمحال و بختیاری ساکن هستند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه درجه حرارت دمای استان از غرب به شرق تفاوت های قابل توجهی دارد، ادامه داد: در شرایطی که درجه حرارت میانگین در غرب حوضه شش تا هشت درجه است همین زمان در منتهی الیه شرقی حوضه در ورزنه دما به حدود ۱۶ تا ۱۸ درجه سانتی گراد می رسد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای اصفهان با اشاره به اینکه وضعیت بارش ها ازغرب به شرق حوضه از همین الگو تبعیت می کند ، بیان داشت: بدین ترتیب در شرایطی که در غرب حوضه ۵۰۰ تا ۱۵۰۰ میلی متر بارندگی داریم در شرق ومنتهی به تالاب گاوخونی میزان بارش ها به حدود ۱۰۰ میلیمتر می رسد.

وی با بیان اینکه در ایستگاه شاخص چلگرد شاهد تغییر اقلیم هستیم، افزود : پیش از این، بارندگی در این حوضه به شکل برف بوده است اما در شرایط فعلی روند بارش های نزولی به صورت باران را شاهد هستیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای اصفهان تأکید کرد: کمبود آب سطحی باعث حرکت و پیش رفتن به سوی آب های زیر زمینی است.

میر محمد صادقی با اشاره به اینکه در حوضه آبریز زاینده رود وضعیت مناسبی در زمینه آب های تجدیدپذیر نداریم، اظهار داشت: امروزه در مناطق مختلف به واسطه اقدامات غیر علمی و تغییر اقلیم کمبود روان آب ها را شاهد هستیم و سفره آبهای زیرزمینی کشور به مرز بحران رسیده است و بر این اساس لازم است مدیریت منابع آبی را جدی تر بگیریم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای اصفهان ابراز داشت: در یک الگوی حکمرانی خوب آب باید هوشمندانه حوضه های آبریز بررسی شده و با برنامه ریزی و تدبیر مناسب زمینه رفع مشکلات آبی کشور فراهم شود.

در ادامه این کارگاه پروفسور فریبرز ناطقی الهی دکترای عمران و مدیریت بحران و استاد نمونه کشوری در مهندسی سازه، زلزله و مدیریت بحران، اظهار داشت: اینکه کشور ما در شرایط بحرانی آبی قرار دارد یا خیر نیازمند تحلیل های بیشتر است.

وی افزود: به واقع در برخی مناطق کشور مانند دشت قزوین شرایط مناسبی از نظر ذخایر آبی شاهد نیستیم و بحران آب به صورت محلی در ایران وجود دارد اما باید به این نکته توجه کنیم که کشورهایی با شرایط آبی نامناسب تر از ایران توانسته اند منابع آبی خود را سامان دهند پس ما نیز نباید بازی را به داستان بحران آب ببازیم.

عضو اصلی کارگروه مدیریت بحران و پدافند وزارت نیرو با بیان اینکه مدیریت بحران دارای سیکل مشخصی و باید برای آن برنامه ریزی شود، بیان داشت: این سیکل به ترتیب شامل پیشگیری از بحران، کاهش اثرات مخرب بحران، آمادگی امداد رسانی و توسعه است.

وی ادامه داد: توسعه نیازهای اساسی در راستای مقابله با بحران نیازمند سیستم تشکیلاتی و سازمانی مدیریت بحران، برنامه ریزی، کاربرد بهینه منابع، استفاده از تخصص های لازم و آموزش است.

ناطقی الهی با بیان اینکه هنوز با شرایط فاجعه فاصله داریم، گفت: باید کار را جدی تر گرفته و از این سمن ها عنوان مستشاران دولت برای تسری این فرهنگ در جامعه استفاده کنیم.

وی ادامه داد: همچنین مواردی که در بخش ساختار آبی به کار دولت مربوط می شود باید با وام های مشارکتی و برنامه ریزی مناسب عملیاتی شود.

46

کلید واژه‌ها : استان اصفهان -

منبع: خبرآنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۶۵۸۱۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تخلیه آب در کاشان همچنان ادامه دارد/آسیب به قنوات اردستان

منصور شیشه فروش بعد از ظهر چهارشنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به بارش‌های ۲ روز گذشته در استان اصفهان اظهار کرد: این بارش‌ها به صورت رگباری و باران بوده است.

وی افزود: عمده بارش‌های مطلوب در شمال و شرق استان اصفهان گزارش شد، افزود: به همین تناسب نیز شاهد حوادث مرتبط با سیل در شهرستان‌های این مناطق بودیم.

مدیرکل ستاد مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به جریان آب در رودخانه‌های فصلی در اکثر مناطق استان اصفهان ابراز کرد: حجم سیلاب در برخز از رودخانه‌ها به اندازه‌ای بود که منجر به آبگرفتگی جاده‌ها نیز شد.

وی افزود: در این زمینه باید به خروش رودخانه فصلی در شهرضا و مسدود شدن مسیر شهرضا – اصفهان در منطقه مهیار اشاره کرد که در ساعات صبح امروز منجر به کندی تردد در این محور شد.

شیشه فروش با بیان اینکه کنترل سیل در شهرستان شهرضا همچنان ادامه دارد، افزود: سیل مهیار کنترل شده و آب‌ها به کانال پمپاژ شده است.

وی با بیان اینکه در اردستان نیز در روستاهای مهراندو و ظفرقند و روستاهای تلک آباد شاهد آسیب سیل به قنات‌ها بودیم، افزود: همچنین ۴۰ رأس گوسفند نیز در این شهرستان از بین رفته است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به آسیب دیدن چند باب منزل مسکونی قدیمی در اردستان نیز گفت: زیرگذر مقار - زواره و زیرگذر راه آهن نیز درگیر سیل شد که با ورود راه آهن یزد زیرگذر آهن آهن اصلاح و به مدار تردد بازگشت؛ همچنین عوامل مدیریت بحران اردستان تخلیه آب را از زیرگذر مقار – زواره انجام دادند.

وی با اشاره به ریزش کوه در جاده انارک و گردنه زنجیرگاه نیز گفت: این حادثه نیز منجر به تعریف محدودیت تردد شد و در حال حاضر مسیر باز شده و امکان تردد وجود دارد.

شیشه فروش همچنین به قطعی برق در روستاهای حسن رباط، لوشاب و موته و همچنین قطعی خطوط مخابراتی در شهر لای بید بر اثر بارش‌های شب گذشته اشاره کرد و افزود: این مشکلات نیز برطرف شده است.

وی با اشاره به بارش خوب باران در خور و همچنین وقوع سیلاب در کاشان ابراز کرد: در کاشان سیلاب فروکش کرد و همچنان آبگرفتکی و گل و لای وجود دارد چرا که در این شهر شاهد شدت بارش و فعال شدن حوضه‌های آبریز بودیم که بسیاری از خیابان‌های این شهر نیز دچار آبگرفتگی شدند وامدادرسانی به صورت مستمر تا ظهر ادامه داشت.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: جریان رودخانه در کاشان وارد شهر شد و باند فرودگاه و جاده‌های این شهرستان را تحت تأثیر قرار داد و تخلیه آب در کاشان همچنان ادامه دارد.

وی با اشاره به اعزام ۴ تیم مدیریت بحران از مرکز استان به شهرستان‌های نطنز، اردستان، شهرضا و کاشان گفت: همچنین تیم‌های ارزیابی به مناطق تحت تأثیر سیل اعزام شدند.

شیشه فروش گفت: ادارات راهداری راه و شهرسازی، بنیاد مسکن و جهاد کشاورزی برای بررسی اعزام شدند و در این بین بانک کشاورزی در دفاتر خدمات بیمه‌ای خسارات کشاورزی را ارزیابی می‌کتد و صندوق حوادث طبیعی ساختمان نیز تشکیل شده است.

وی ادامه داد: تا فردا بارش‌های رگباری با شدت کمتری ادامه خواهد داشت.

کد خبر 6087956

دیگر خبرها

  • ۱۷ گروه ارزیاب خسارت سیل اصفهان را برآورد می‌کنند
  • جزئیات جدید از سیلاب در اصفهان | اعلام آخرین وضعیت محورهای این استان
  • تخلیه آب در کاشان همچنان ادامه دارد/آسیب به قنوات اردستان
  • آخرین وضعیت بارش‌ها، سیلاب و آب‌گرفتگی در اصفهان / تداوم بارش‌ها در استان
  • سهم اصفهان از حقابه زاینده‌رود؛ تقریباً صفر/ بارگذاری بیش از اندازه آب در سد زاینده‌رود مشکل‌ساز می‌شود
  • بارش‌های رگباری و آب‌گرفتگی در شمال و شرق استان اصفهان + عکس
  • آماده‌باش مدیریت بحران اصفهان در پی صدور هشدار هواشناسی
  • لزوم ارائه خدمت به زوج های نابارور برای جلوگیری از بحران سالمندی
  • بوشهر هم به سرنوشت اصفهان دچار می‌شود؟
  • آماده باش تیم‌های امدادی اصفهان تا روز چهارشنبه