حضور در ورزشگاهها حق شهروندی زنان!
تاریخ انتشار: ۱۶ شهریور ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۶۵۸۱۷۸
یک روز بعد از مسابقه ایران و سوریه که در ورزشگاه آزادی برگزار شد و نتیجه آن جای شاد کردن ایرانیان، خوشحالی سوریها را در پی داشت، حاشیههای این بازی جنجالی همچنان ادامه پیدا کرد. روز گذشته علاوه بر مسائل فنی و فوتبالی مسابقه ایران و سوریه، مواردی مانند حضور زنان در ورزشگاهها مورد توجه قرار گرفت.
به گزارش صدای ایران، فروش اشتباهی بلیت به زنان برای دیدار ایران و سوریه و متعاقب آن اعلام ممنوعیت حضور زنان ایرانی در ورزشگاهها بهرغم حضور زنان سوری در جایگاه تماشاگران، موجی از واکنشها را نسبت به موضوعی که چند سالی است از طرف زنان به عنوان یکی از مطالبات این قشر از جامعه مطرح میشود، برانگیخت.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
به نقل از آرمان، اینروزها شاهد هشتک کلیشههای برعکس در فضای مجازی هستیم؛ زنان سعی دارند با به طنز کشیدن تبعیضهای جنسیتی مسئولان را متوجه خود کنند. البته اوج این ماجرا به بازی ایران و سوریه برمیگردد که با راهیابی زنان سوری به ورزشگاه واکنشهایی را برانگیخت و باعث شد دوباره مساله ورود زنان به ورزشگاه به چالش کشیده شود. بر مبنای منشور حقوق شهروندی حضور زنان در ورزشگاهها حق آنان است و به در روزهای اخیر یک حق طبیعی از جامعه زنان سلب شده است. با وجود این، آگاهی زنان نسبت به حقوقشان به حدی بالا رفته که دیگر اعتراض خود را پنهان نمیکنند، بلکه با صدای بلند خواستههای خود را مطرح کرده و برای رسیدن به آن پافشاری میکنند. روز گذشته نماینده مردم تهران از طرح سوال خود از وزیر ورزش درباره حضور زنان در وزشگاهها خبر داد و گفت که پس از تعطیلات مجلس آن را تقدیم هیاترئیسه خواهد کرد. فاطمه حسینی اظهار کرد: در سوال خود از آقای سلطانیفر عنوان کردم که تاکنون برای فراهم کردن شرایط مطابق با موزاین اسلامی و در شان بانوان کشورمان برای حضور در ورزشگاهها برای تماشای رقابتهای ورزشی چه برنامهریزی و اقداماتی صورت گرفته است؟ او اضافه کرد: در شرح سوال نیز عنوان کردم همانطور که مستحضرید شاهد آن هستیم که شرط حضور زنان در ورزشگاهها برای تماشای مسابقات ورزشی داشتن تابعیت کشور تیم رقیب ایرانی است و با توجه به اینکه ممانعت از حضور زنان در ورزشگاهها در دوران تصدی وزارت جنابعالی استمرار یافته و این اقدام با اصول سوم، نهم و بیستم قانون اساسی مغایرت دارد، تاکنون برای فراهم کردن شرایط مطابق با موازین اسلامی و در شان زنان کشورمان برای حضور در ورزشگاهها برای تماشای رقابتهای ورزشی چه برنامهریزی و اقدامی صورت گرفته است؟
نظر مساعد وزیر ورزش«وزیر ورزش و مسئولان فوتبال نظر مثبتی درباره حضور زنان در ورزشگاهها دارند.» این اظهارنظر روز گذشته توسط یک عضو فراکسیون زنان مجلس انجام شد. طیبه سیاووشی با اشاره به حضور خود در ورزشگاه آزادی برای تماشای مسابقه فوتبال ایران و سوریه اظهار کرد: جو ورزشگاه بهطور کلی جو استقبال از حضور خانمها بود و من مورد منفی در این زمینه ندیدم. در همین زمینه وزیر ورزش و جوانان اعلام کرد: تلاش میکنیم با همفکری و هماهنگی شرایط حضور خانوادهها را در ورزشگاهها فراهم کنیم. مطمئنم مردم ما به درجهای از فهم، شعور و آگاهی رسیدهاند که ملاحظات فرهنگی را رعایت کنند. مسعود سلطانیفر افزود: در گذشته خانوادهها به ورزشگاه میرفتند و ما مشکلی نداشتیم. فکر میکنم هواداران و تماشاگران حتما حریمهایی را که باید رعایت کنند، رعایت خواهند کرد.
واکنش حقوقی مولاوردیماده89 منشور حقوق شهروندی ازجمله موادی است که با عنوان «حق رفاه و تامین اجتماعی» در منشور حقوق شهروندی آمده است. منشور حقوق شهروندی شامل 22 حق و 120 ماده است که این منشور در آذر95 توسط رئیسجمهوری در همایش قانون اساسی و حقوق ملت رونمایی شد. روز گذشته دستیار ویژه رئیسجمهوری در امور حقوق شهروندی در واکنش به عدم حضور زنان در ورزشگاه، با استناد به مادهای از منشور حقوق شهروندی این مساله را حق زنان دانست. به گزارش ایرنا، در پی برگزاری مسابقه فوتبال بین دو تیم ملی ایران و سوریه، زنان ایرانی از حضور در ورزشگاه آزادی منع شدند. این در حالی بود که زنان سوریه توانستند برای تماشای بازی به ورزشگاه آزادی بروند که این اتفاق با واکنشهای زیادی روبهرو شد. شهیندخت مولاوردی در صفحه توئیتر خود به ماده89 منشور حقوق شهروندی اشاره کرد و نوشت: حق همه شهروندان بهویژه زنان است که به امکانات ورزشی و آموزشی و تفریحات سالم دسترسی داشته باشند و بتوانند با حفظ فرهنگ اسلامی-ایرانی در عرصههای ورزشی ملی و بینالمللی حضور یابند.
فوتبالیست زن داریم، اما تماشاگر نه!«درست است که ورزشگاهها دارای ناهنجاریهایی هستند، اما آیا همه افرادی که وارد ورزشگاه میشوند فعالیتهای ضدارزشی و فرهنگی دارند؟ بیشک زمانی که یک مرد با زن و فرزند و خواهرش به ورزشگاه میرود ناهنجاری از خود بروز نمیدهد.» این اظهارنظرات روز گذشته توسط قائممقام انجمن آسیبشناسی ایران مطرح شد. مهدی محبی با اشاره به اینکه چطور ممکن است ورزشکار زن فوتبالیست داشته باشیم، ولی تماشاگر زن فوتبال نداشته باشیم؟ افزود: مساله ورود خانوادهها و زنان به ورزشگاه یک مساله دستچندم اجتماعی است که با برخی رفتارها برجسته میشود.
تبعیض در حضور در ورزشگاههایک جامعهشناس و فعال حقوق زنان درباره حضور زنان در ورزشگاهها در گفتوگو با «آرمان» میگوید: باید به این مساله اساسا نگاه انسانی داشته باشیم، چراکه تماشای یک ورزش دستهجمعی توسط همه انسانها امر بدی نیست. عالیه شکربیگی در مورد حضور زنان سوری در مسابقه فوتبال ایران و سوریه میافزاید: وقتی مسابقه را نگاه کردم شدیدا نابرابری، تعصب و خودکمتربینی به چشم آمد. او ادامه میدهد: حضور زنان در ورزشگاه مطالبهای است که مدتهاست مطرح شده، اما مسئولان امر به حضور زنان در ورزشگاه هیچ توجهی ندارند. شکربیگی اظهار میکند: وقتی یک مسابقه برگزار میشود، چرا زنانی از کشور دیگر میتوانند در ورزشگاه حضور داشته باشند، اما زنان ایرانی نمیتوانند؟ اگر حضور زن بد است، نباید هیچ زنی به ورزشگاه راه پیدا کند، اما اگر تعصب روی زنان ایرانی داریم نباید به این مساله بها دهیم. این جامعهشناس مطرح میکند: اگر محیط ورزشگاه محیطی خشن است و زنان نباید حضور پیدا کنند و با الفاظ نابهنجار آشنا شوند وضعیت برای زنان خارجی که بهمراتب بدتر است. او تاکید میکند: وقت آن رسیده نگاه نابرابر از زاویه قدرت به حضور زنان در اماکن ورزشی اصلاح شود، چراکه با آگاهی و تحول در نگرشها، جامعه بسیار جلوتر از ساختارها حرکت میکند و این امر باعث تشدید شکاف بین بستر اجتماعی و مسئولان میشود، حتی آقای روحانی هم باید پاسخگو باشد، چراکه در چیدمان کابینه خود حضور زنان را نادیده گرفت. ایشان و وزیر ورزش باید توضیح دهند که چرا زنان خارجی در ورزشگاه اجازه حضور داشتند، اما زنان ایران نه؟ جای تاسف دارد که همچنان نگاه مردسالارانه حاکم است و خودکمتربینی اجازه میدهد که زنان کشورهای دیگر در ورزشگاههای ایران حضور پیدا کنند.
منبع: صدای ایران
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت sedayiran.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «صدای ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۶۵۸۱۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
اسلام بزرگترین حامی حقوق زن است
به گزارش خبرگزاری مهر، متن پیام حضرت آیتالله حسین نوی همدانی به اختتامیه همایش ملی «هویت عصری زنان در آئینه قرآن و حدیث» به این شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم الحمدلله رب العالمین و الصلاه و السلام علی سیدنا و نبینا ابی القاسم المصطفی محمد و علی اهل بیته الطیبین الطاهرین سیما بقیه الله فی الارضین.
با سلام و تحیت به آن مجمع محترم؛
موضوع «جایگاه و موقعیت بانوان» از دیرباز مورد گفتمان اندیشمندان و صاحب نظران بوده و نویسندگان و نظریه پردازان در این زمین دیدگاههای گوناگونی ارائه داده و هر یک از آنان برداشت و تحلیلی داشته و طبق جهان بینی خود آن را ابراز داشتهاند. که این موضوع مطالعه تاریخ اقوام و ملل روشنتر میشود.
در این میان مکتب حیات بخش اسلام که کاملترین ادیان است با توجه به نظر واقع بینانه به انسان و وظایف و تکالیف او، موقعیت بانوان را به نحو اصولی مورد تجزیه و تحلیل قرار داده و با عنایت به ساختار زنان به تبیین حقوق آنها پرداخته است که با نگرش دقیق و خالی از اغراض باید گفت: در هیچ مکتب و گرایشی اینگونه حریم و حقوق زنان مورد حمایت قرار نگرفته و شأن و منزلت آنان مصونیت پیدا نکرده است.
مگر نه این است که پیش از ظهور اسلام با زنان در همه نقاط جهان به بدترین نوع برخورد میشده و از کمترین حقوق اجتماعی محرومشان داشته بودند.
که در آن فضای مسموم حضرت رسول اکرم (ص) رفعت مقام و شأن بالای بانوان را با کمال صراحت اعلام و قوانینی بر اساس فطرت انسان مقرر داشت.
و مگر نه این است که با استقبال از حضور زنان در عرصههای جهادی و آموزشی و پرورشی و اجتماعی سالهای نخستین ظهور اسلام به عصر طلایی تبدیل شد و بر تارک جبین تاریخ اسلام درخشید.
انسانی در میان دو دیوار بلند تحجر و تمدن کاذب. محبوسی در اعماق دو زندان: زندان جاهلیت و زندان بردگی مدرن. اسیر دو کمند: کمند اوهام و خرافات و کمند تهمت و افترات. مقهور دو فرهنگ، فرهنگ جاهلی و فرهنگ کلمات فریبنده به نام آزادی و به عنوان علم و تمدن و تساوی حقوق. بالاخره فریادگری بدون فریادرس! و مجرمی بدون ارتکاب جرم، مظلومی به ظلم مضاعف و محروم از حقوق زندگی صحیح.
در روزگاری که در تمام فرهنگهای اقوام و ملل جهان «زن» به عنوان یک «موجود پست» و «طفیلی» و انسان درجه دوم مطرح بود و تلخی و محرومیت بر همه ابعاد و زندگی او چه سیاسی، چه فرهنگی و چه اقتصادی سایه افکنده و مورد بدبینیها و آماج تهمتها بود و از هیچ روزنهای بر افق زندگی او روشنایی نمیتابید، و همه درها بر روی او بسته بود، خورشید اسلام طلوع کرد و افق زندگی او را از کران تا کران روشن نمود و ندای عطوفت آمیز پیغمبر رحمت، حضرت محمد (ص) روح نشاط و امید در کالبد او دمید و راه ترقی و تکامل را به روی او از همه جهت باز کرد.
حضرتش موقعیت مهم «زن» در اجتماع بشری و جایگاه بلند او و شایستگیها و استعدادهای فراوانی را که دست آفرینش در وجود این موجود بدیع قرار داده است را گوش زد کرد و آیههایی از قرآن مجید را در رابطه با معرفی مقام مهم زن و ارزش والای او برای مردم بیان نمود. «زن» را به عنوان اینکه مانند مرد یک انسان کامل است و شایسته همه کمالات و کرامتهای انسانی است و شایستگی خلیفه الهی بودن را دارد معرفی کرد.
«من عمل صالحا من ذکر أو انثی و هو مومن فلنحیینه حیاة طیبة ولنجزینهم اجرهم بأحسن ما کانوا یعملون»
«ان المسلمین و المسلمات و المومنین والمومنات والقانتین والقانتات والصادقین والصادقات و الصابرین و الصابرات والخاشعین والخاشعات و المتصدقین و المتصدقات والصائمات والحافظین فروجهم والحافظات والذاکرین الله کثیرا و الذاکرات أعد الله لهم مغفرة و اجرا عظیما»
این نمونهای از آیات قرآن در عظمت زنان است و بر همین اساس همانطور که نمونهای از مردان برای الگوسازی ذکر نمود، از زنان شایسته یز به عنوان الگو معرفی میشود:
«ضرب الله مثلاً للذین کفروا امرأت نوح و امرأت لوط کانتا تحت عبدین من عبادنا صالحین فخانتاهما فلهم یغنیا عنهما من الله شیئا و قیل ادخلا النار مع الداخلین و ضرب الله مثلاً للذین آمنوا امرأت فرعون إذ قالت رب ابن لی عندک بیتا فی الجنه و نجنی من فرعون و عمله و نجنی من القوم الظالمین و مریم ابنت عمران التی احصنت فرجها فنفخنا فیه من روحنا و صدقت بکلمات ربها و کتبه و کانت من القانتین»
و در روایات ما نیز احادیث مختلف و متواتر درباره حقوق و جایگاه بانوان ذکر شده است که توصیه میشود به کتب حدیثی ما مراجعه کرده و با در نظر گرفتن سند احادیث بعضی از مطالب جعلی که با قرآن کریم مطابقت ندارد را استثنا نمود.
امروز نیز دنیای کفر با متهم ساختن اسلام نسبت به حقوق زن آنچه را که خود در عمل انجام میدهد به دین مقدس ما نسبت میدهد در حالی که با این عمل می خواهد پرده سیاه بر حقایق و موقعیت زن در اسلام بپوشاند و عمل ننگین خود را نسبت به بانوان توجیه نماید، اما باید با صدای رسا و بلند اعلام کرد که این دین بزرگترین حامی حقوق زن میباشد.
در پایان از همه حاضرین، خصوصاً از برگزارکنندگان این جلسه محترم و به ویژه نماینده معظم ولی فقیه آیت الله آقای نور مفیدی کمال سپاس و تشکر را دارم و و توفیق همگان را از خداوند متعال خواستارم و ملتمس دعای خیر میباشم.
کد خبر 6094197