Web Analytics Made Easy - Statcounter

در کتاب های اهل سنت درباره حدیث و واقعه غدیر اتفاق نظر وجود دارد و کسی در سند غدیر خدشه ای وارد نمی کند. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ؛ حجت الاسلام موسوی کارشناس مذهبی درباره شبهات در غدیر و اختلاف نظر ها، روایات و شواهد تاریخی اظهار داشت: در کتاب های اهل سنت درباره حدیث و واقعه غدیر اتفاق نظر وجود دارد و کسی در سند غدیر خدشه ای وارد نمی کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تمام علمای اهل سنت نیز در وقوع غدیر هم نظر هستند اما موضوعی که در آن اختلاف وجود دارد متن روایت غدیر است. اهل سنت در روایت غدیر چیزی را که مد نظر شیعیان است قبول ندارند. در جملاتی که در این حدیث ذکر شده و در برخی از کلمات مانند کلمه " ولی " اختلاف دارند، آن ها این کلمه را به معنی ولی و سرپرست در نظر نمی گیرند بلکه به معنای دوست و یاور می دانند. اما منظور شیعیان از کلمه ولی، خلیفه و جانشین پیامبر(ص) است.او ادامه داد: پیامبر(ص) در روز غدیر به یاران خود فرمودند به کسانی که جلوتر از ما قرار دارند بگویید برگردند. ما نیز برای کسانی که از ما عقب افتادند صبر می ‌کنیم تا به ما برسند. در روایات آورده شده که پیامبر(ص) سه روز مردم را نگه داشت تا همه در مکان غدیر اجتماع کنند. اگر " ولی " طبق روایت اهل سنت به معنای دوست و یاور باشد، این مسئله آن قدر اهمیت ندارد که پیامبر(ص) مردم را سه روز برای بیان این پیام نگه دارند، آن هم در مکانی که مردم از شدت گرما لباس های خود را روی سرشان کشیده بودند و هیچ سایبانی نداشتند.در ادامه برنامه رادیو گفتگو ؛ خانم وکیلی محقق و پژوهشگر تصریح کرد: ما در دوره ای زندگی می کنیم که میزان بالایی از شبهات و تبلیغات منفی به سمت بشر هجوم آورده است. مخصوصا مذهب شیعه که از هجمه ها مصون نمانده است. به همین علت لازم است اطلاعاتمان را در زمینه مذهب بالا ببریم تا قبل از این که با شبهات رو به رو شویم، خود را مسلح به سلاح علم و آگاهی کنیم. اگر با شبهات رو به رو شدیم حتما به دنبالش برویم و جوابش را پیدا کنیم. ما باید افتخار کنیم که مذهب شیعه داریم که برای تمام حرف هایش مبنای اعتقادی و سند وجود دارد.او ادامه داد: در تاریخ مشاهده می شود که تبلیغات و شبهات چه قدر اثرات خطرناکی داشته است. باید بدانیم که برخی از شبهات دنیا و آخرت ما را تحت تاثیر قرار می دهند و روند زندگی ما را تغییر می دهند.
موضوع خاص خطبه غدیر ، امامت است
محقق و پژوهشگر دینی هم گفت: خطبه غدیر گزارشی از معرفت شناسی، امام شناسی، انسان شناسی، خدا شناسی و معاد شناسی است اما به شکل خاص به بحث امام شناسی می پردازد.حجت الاسلام صادقی محقق و پژوهشگر در مصاحبه با برنامه " نور علی نور" رادیو گفت و گو درباره شناخت جایگاه ولایت، امامت و لازمه بیعت با غدیر اظهار داشت: شناخت جایگاه ولایت و امام بسیار مهم است. تا زمانی که شناخت درست و صحیح در موضوع ولایت صورت نگیرد در تمام قدم های بعدی مشکل به وجود می آید.‌ طبق روایات هر کس از امام زمانش با خبر نباشد و او را نشناسد به مرگ جاهلانه خواهد مرد. هیچ گونه حیاتی بدون امام حاصل نخواهد شد.محقق و پژوهشگر افزود: مسئله ولایت و امامت از اهمیت زیادی در زندگی افراد بر خوردار است. تمام جریان حیات در عالم هستی از طریق امام در حال انجام است. در شناخت امامت و ولایت باید امام حی و حاضر مد نظر باشد. طبق روایات اگر کسی بمیرد و امامی نداشته باشد که از او اطاعت کند با مرگ جاهلیت مرده است.او ادامه داد: در مقابل جاهلیت بحث معرفت قرار دارد. در معرفت نباید شناخت ظاهری مد نظر باشد، بلکه باید شناختی باشد که جهالت را برطرف کند. شناخت ظاهری امام اولین موضوع و سطحی ترین موضوع در زمینه معرفت در ولایت است. پیامبر اکرم (ص) جهالت را با آوردن امامت برطرف کرد و این موضوع هیچ ارتباطی به دوران و زمان ندارد بلکه مسئله ولایت به همه زمان ها تعلق دارد.حجت الاسلام صادقی تصریح کرد: موضوع خاص خطبه غدیر بحث امام شناسی است. خطبه غدیر گزارشی از معرفت شناسی، امام شناسی، انسان شناسی، خدا شناسی و معاد شناسی است اما به شکل خاص به بحث امام شناسی می پردازد. پیامبر اکرم (ص) امامت را در روز غدیر به دو بخش تقسیم کرد، امامت عامه و امامت خاصه. در امامت عامه، پیامبر (ص) ویژگی های مشترک بین همه اهل بیت را بیان می کند اما در امامت خاصه از مجموع دوازده امام فقط به دو نفر اشاره کرده اند. اولین آن ها امام علی (ع) و دیگری حضرت مهدی (عج) بودند. پیامبر (ص) در آن بحبوحه زمانی در حضور صد و بیست هزار نفر نام حضرت مهدی (عج) را بردند، آن هم نه یک بار بلکه چندین بار. پیامبر اکرم (ص) ابتدا و انتهای راه ولایت را برای همه ی جهانیان مشخص کردند.
پیام غدیر ویژه همه انسان ها در ادوار مختلف است
حجت الاسلام و المسلمین صادقی گفت: پیام روزغدیر تنها برای کسانی که در آن واقعه حضور داشتند نیست، بلکه برای همه مردم دنیا و در همه دوره ها تا روز قیامت است.حجت الاسلام و المسلمین صادقی کارشناس مذهبی در مصاحبه با برنامه " نور علی نور " رادیو گفت و گو درباره اهمیت عید غدیر گفت: عید غدیر تنها یک واقعه تاریخی نیست. خداوند متعال در این روز دین اسلام را کامل کرد. به همین خاطر غدیر از آخرین اتفاقاتی است که رخ داده است. این دین تا روز قیامت باید مردم را رهبری کند. بنابراین نمی توان به غدیر به چشم یک واقعه تاریخی نگاه کرد. غدیر واقعه ای است که تا آخرین روز زیستن، بشریت به آن نیاز دارد.او ادامه داد: کامل ترین و بهترین دستور العمل را می توان در واقعه غدیر جست و جو کرد. در آسمان ها غدیر " یوم العهد المعهود " و در زمین " یوم المیعاد الماخوذ " نامیده می شود. عید از کلمه " عود " به معنای برگشت کردن می آید. مسلمانان در عید غدیر باید به میثاقی که درآن زمان میان مردم و پیامبر(ص) بسته شده است، برگردند.کارشناس مذهبی درباره موضوع ولایت در واقعه غدیر افزود: پیامبر(ص) از همه کسانی که در آن واقعه حضور داشتند بیعت لسانی گرفتند. ولایت مسئله ای است که تنها پروردگار آن را تعیین می کند. خطبه غدیر اثرات نپذیرفتن و پذیرفتن ولایت و چگونگی حیات طیبه برای این افراد را مشخص می کند.حجت الاسلام و المسلمین صادقی بیان کرد: در روز غدیر پذیرش ولایت عزمی قوی می خواهد و در دوره آخر زمان نیز این پذیرش سخت تر خواهد شد.در پذیرش ولایت باید با قلب ، جان و مال ؛ خود را در راه ولایت الهی فدا کنیم. از طرفی باید قلب و زبانمان با هم تناسب داشته باشند و ظاهر و باطنمان یکی باشد.حجت الاسلام والمسلمین اکرامی مدرس حوزه و دانشگاه هم اظهار داشت : درباره سند حدیث غدیر مباحث مختلفی مطرح است که دیگر نیاز به تکرار آن نیست. زیرا هر دو گروه شیعه وسنی صدور این حدیث را از پیامبر (ص) قبول دارند و فقط اختلافشان در معنای برخی از واژه هایی است که دراین حدیث وجود دارد. این خطبه بسیار طولانی است که در منابع شیعه به شکل مفصل تری ذکر شده اما در منابع اهل سنت به دلیل اینکه حاکمان وقت در نشر این حدیث و رسیدن این حدیث به نسل های بعد مخالفت می کردند به شکل کامل بیان نشده است. این حدیث در منابع اهل سنت به شکل پراکنده، مقطعی واز راه های مختلف نقل شده است.او ادامه داد: درکلماتی در خطبه غدیر بین شیعیان و اهل سنت اختلافاتی وجود دارد که یکی از آن ها کلمه مولاست. اهل شیعه کلمه مولا را ولی و سرپرست بیان می کنند و اهل سنت این کلمه را به معنای دوست و ناصر نقل می کنند.حجت الاسلام اکرامی پژوهشگر و محقق تصریح کرد: طبق آیات و روایاتی که به ما رسیده است، مطلق حرف هایی که پیامبر (ص) به عنوان شریعت بیان می کردند از طرف خدای متعال بوده و این سخنان را پیامبر(ص) از طرف خود نمی فرمودند.همه سخنانی که پیامبر(ص) بیان می کردند سخنان وحیانی بوده که از خدای متعال دریافت می کردند و آن ها را به مردم می رساندند.محقق و پژوهشگر ادامه داد: بحث ولی و امام صرفا بحث برقراری امنیت، حکومت و نظم اجتماعی نیست. امام جایگاهش در فرهنگ شیعه فراتر از این موضوعات است. امام، هادی امت است. برخی روایات می گوید اگر امام وجود نداشته باشد زمین فرو می ریزد حتی اگر کسی او را نشناسد. امامت جزو اصول دین ماست که تقلید در آن جایز نیست و اگر انسانی در کنار ولایت قرار نگیرد قطعا به انحراف می رود.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۶۵۸۳۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تأملاتی در بومی‌نبودن نظریه‌های جامعه‌شناسی کشور

 به گزارش گروه پژوهش خبرگزاری علم و فناوری آنا، بیشتر پژوهش‌هایی که در اجتماع علمی ایران صورت گرفته و می‌گیرد، مبتنی بر دستاورد‌های دانشمندان غربی است و  این دست‌آورد‌ها چه در نظریه‌ها و چه در روش‌ها و فنون پژوهش‌های تجربی، دارای دقت و اعتبار بالایی هستند. 

سیدحسین نبوی (استادیار جامعه‌شناسی دانشگاه خوارزمی) در مقاله‌ای به عنوان «بومی نبودن نظریه‌های غربی و مدرن‌نبودن تفکرات اجتماعی ایرانی و اسلامی» به این موضوع می‌پردازد که تئوری‌ها و روش‌ها با دقت تقریباً وسواس‌گونه‌ای توسط دانشمندان و پژوهشگران غربی، ابداع و ساخته و برخی از آنها به وفور در جامعۀ خودشان به کار گرفته می‌شوند.

* دلایل خطای شناختی در پژوهش‌های تجربی جامعه‌شناختی

به زعم این پژوهشگر مفاهیم و تبیین‌ها و اِسناد‌های آن نظریه‌ها، برای جامعه‌شناسی و پژوهش‌های تجربی جامعه‌شناختی در جامعۀ ایران ممکن است نوعی خطای شناختی شکل بدهد و احتمالا داده است، از آنجا که جامعۀ آمریکا، آلمان، فرانسه و دیگر جوامع غربی که نظریه‌پردازان در آن زمینه و مبتنی بر آن جوامع، به برساختن نظریه‌های خود اقدام کرده‌اند و می‌کنند.

این استاد جامعه‌شناسی در ادامه می‌نویسد؛ به‌رغم شباهت‌های انسانی ما آدمیان، از نظر دین و اعتقادات، از نظر ارزش‌ها و هنجار‌ها و رمزگان تفسیر معنا، از نظر شیوه توزیع قدرت، از نظر کمّوکیف وقایع و رویداد‌هایی که در دوره‌های تاریخی گذشته در جوامع آنها روی داده و اثرات و پیامد‌های آن باقی است، از نظر رشد و توسعۀ اقتصادی، از نظر محیط طبیعی و جغرافیایی و نیز از نظر برخی عوامل دیگر، با جامعۀ ایران بطور معناداری متفاوت است واین خطای شناختی شکل می‌گیرد.

نظریه‌های برساخته‌شده در جوامع مدرن غربی برای جامعه‌ای که در برخی بخش‌ها کاملا و اساساً متفاوت است، موجب فهم و تبیین اشتباه می‌شود

* عواقب حل مسائل با مفاهیم عاریتی

این پژوهش توضیح می‌دهد که کاربست نظریه‌های برساخته‌شده در جوامع مدرن غربی برای جامعه‌ای که در برخی بخش‌ها کاملا و اساساً متفاوت است، موجب فهم و تبیین اشتباه می‌شود. گرچه به عنوان جامعه‌شناس موظف هستیم - به قول گیدنز- به فرازبان جامعه‌شناسی سخن بگوییم، اما نگرانی این است که اطمینانی نیست که مفاهیم عاریتی، بتوانند شناخت دقیق و صحیحی را برای ما شکل دهند و ما را در حل برخی از مسائلمان، اجتماعی یا فرهنگی به‌طور مؤثری یاری دهند.

نبوی ادامه می‌دهد که احتمالا بسیاری از پژوهشگران مفاهیم و نظریه‌ها را فقط برای هدفی کارفرماپسند یا داورپسند، به کار می‌گیرند، و به ژرف‌اندیشی و بازاندیشی در مفاهیم و نظریه‌های رایج نمی‌پردازند. تعداد بیشتری از پژوهشگران نیز به علت آشنایی ضعیف با نظریه‌ها، اساساً در موقعیتی نیستند که بتوانند به نقد و بازاندیشی در نظریه‌ها بپردازند.

* زمینه‌مند نبودن نظریه‌های جامعه‌شناختی 

به زعم این پژوهشگر خطای شناختی به باور و یقین درستی و صحّت پژوهش انجام‌ گرفته می‌انجامد و مانع از نقد و بازاندیشی و ساخت نظریه‌ای جدید می‌شود. بماند از اینکه برخی از پژوهشگران بنا به دلایل اجرایی، فرهنگی یا بخش اقتصادی، حتی همان اصول علمی را در نقدنشده‌های مختلف پژوهش خود رعایت نمی‌کنند.

خطای شناختی به باور و یقین درستی و صحّت پژوهش انجام‌ گرفته می‌انجامد و مانع از نقد و بازاندیشی و ساخت نظریه‌ای جدید می‌شود

نبوی بیان می‌کند که زمینه‌مند نبودن نظریه‌های جامعه‌شناختی از دو سو مبدل به مسأله شده است:

نظریه‌های برساخته‌شده در جوامع غربی برای کاربست در پژوهش‌های بومی، مناسبت کمتری دارند و ممکن است ما را دچار خطای شناختی کنند، اما ما از آن آگاه نیستیم یا اگر آگاه باشیم تلاش جدی برای اصلاح نظریه‌ها و بومی‌سازی آن آنجام نمی‌دهیم. نظر‌های ساخته وپرداخته شده توسط اندیشمندان بومی به علت ناآشنایی با فرازبان جامعه‌شناسی، دارای ماهیت جامعه‌شناختی نیستند و در اجتماع علمی جامعه‌شناختی به رسمیت شناخته نمی‌شوند.

این پژوهشگر در نهایت اینگونه جمع‌بندی می‌کند که در میدان مطالعات جامعه‌شناسی کشور ما با مسأله و چالشی به نام مفاهیم و نظریه‌هایی که برساختۀ پژوهشگران و جامعه‌شناسان بومی نیست مواجه‌ایم و این وضعیت، آنقدر عادی و طبیعی شده است که مسأله‌بودن آن را درنمی‌یابیم. چه بسا بخش قابل ملاحظه‌ای از بحران‌ها و ابربحران‌ها، ناشی از سوءمدیریت نباشد و در اثر تشخیص نادرست یا نادقیق که به علت خطای شناختی روی می‌دهد، شکل گرفته باشد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • چین دقیق‌ترین اطلس ماه را منتشر کرد
  • اقامه نماز جمعه ارومیه به امامت حجت الاسلام والمسلمین سیدمهدی قریشی
  • یادواره شهدای سنگر سازان بی سنگر مرند
  • برگزاری اولین دوره تشکیلاتی «بشری» توسط جامعه اسلامی دانشجویان
  • تأملاتی در بومی‌نبودن نظریه‌های جامعه‌شناسی کشور
  • ابوترابی فرد خطیب این هفته نماز جمعه تهران
  • گفتمان انقلاب و ولایت در سراسر جهان تاثیرات گسترده داشته است
  • هشدار مشاور قالیباف در واکنش به گشت ارشاد: «وقوع واقعه برنامه ریزی شده کف خیابان»
  • نرمخویی و مدارا از خصوصیات پیامبر (ص) بود
  • غدیر، اصل و اصول مهندسی دین خداست