Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری برنا از قم،مجموعه بازی های متنوع که زیارت امام رضا(ع) را برای کودکان و نوجوانان از هر زمان دیگری جذاب تر کرده است.

پای صحبت احمد بهشتی؛ مدیر روابط عمومی این شهربازی و موسسه تبیان می نشینیم تا راز و رمز موفقیت معارفی این موسسه را جویا شویم.

• موسسه تبیان از چه سالی و با چه هدفی فعالیت خود را آغاز کرده است؟

موسسه فرهنگی قرآن و عترت تبیان قم از سال 82 فعالیت خود را به همت جمعی از طلبه های شهر قم در یکی از مناطق محروم این استان آغاز کرد و محور فعالیت ها و هدفی را که ابتدا دنبال آن بود تربیت نیروهای جوان و نسل انقلاب بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فعالیت این موسسه از یک فضای 30 تا 40 متری آغاز شد و عموما کار با بچه ها و جوانان و نوجوانان مسجد شروع شد. در سال 85 یکی از دوستان مسجدی دل نوشته ای را خطاب به مقام معظم رهبری نوشتند و همین موضوع باعث شد مورد لطف ایشان قرار بگیریم، ایشان 5 نفر از دوستان مجموعه را به صورت خصوصی به دیدار پذیرفتند و در آن دیدار چند توصیه به تبیان و همه موسسات فرهنگی کردند. یکی از فرمایشات ایشان این بود که همواره از افراد با اخلاص، متدین و با تقوا باشیم و همچنان به فعالیت های خودجوش خود عمل کنیم. و این نکته به ما فهماند تا همچنان روی پای خود بایستیم. بنابراین دوستان فعالیت را دوچندان و با روحیه ای مضاعف ادامه دادند.

• این شهربازی در مشهد چندمین تجربه موسسه تبیان است؟

مجموعه تبیان در ایام تعطیلات برای امامزاده های بقاع متبرکه فعالیت های خاصی را انجام می داد و با این تجربه در نوروز91، 92 و 93 به حرم حضرت معصومه(س) دعوت شدیم و در نوروز93 شهرک معارفی را ایجاد کردیم و این باعث شد تا دوستان به طور ملموس متوجه شوند که قرارگیری معارف اسلامی در قالب بازی می تواند تاثیر دوچندان روی قشر خردسال،کودک و نوجوان داشته باشد. البته ما در روایت داریم که بچه ها را با زبانی تربیت کنید که در آن زمان هستند به خاطر همین ما این قالب را ایجاد کردیم و از صفر تا 100 کار را توسط دوستان مجموعه اجرا کردیم. در سال 93 حدود 100 هزار نفر طی 12 روز از این شهرک بازدید کردند که کم نظیر بود و در سال 94 این شهربازی رو به دعوت امام جمعه بوشهر در زمینی به مساحت 7 هزار مترمربع کنار ساحل راه اندازی کردیم که آن زمان هم طی 12 روز نزدیک به 120 هزار نفر از این شهربازی بازدید کردند البته قشری که در حرم حضرت معصومه بودند قشر مذهبی بودند، اما در بوشهر غالبا مخاطبان از توریست ها و مسافران بودند که تاثیرگزار بود.

• هدف شما از راه اندازی شهربازی معارفی چیست؟

ما پس از راه اندازی شهربازی معارفی در بوشهر و طی دو سالی که گذشت تمام توان و امکانات موسسه تبیان را بر روی شهربازی معارفی متمرکز کردیم و اعتقاد داشتیم که اگر بخواهیم به انتقال مفاهیم دینی برای کودکان و نوجوانان بپردازیم، قطعا از طریق شهربازی به این مهم دست خواهیم یافت. رصد و شناسایی زیادی داشتیم، با علمای قم نیز جلساتی داشتیم و به این نتیجه رسیدیم که تا پیش از این چنین کارهایی نشده ولی در ادیان دیگر مثل مسیحیت، یهودیت و ادیان مختلف شهربازی معارفی وجود دارد که اصول کلی و اسلوب فعالیت های دینی را در یک شهربازی پیاده می کنند. بنابراین خدمت مراجع تقلید در قم رسیدیم و آن ها نیز تایید کردند که این کار باید تاثیرگزار باشد و این می تواند تمثیلی باشد تا جرقه ای در ذهن کودک و خردسال ایجاد کند، لذا دوستان موسسه همت کردند دو سال پر تلاش کار کردند تا به این شهربازی رسیدیم.

• برای راه اندازی این شهربازی از تلاش چند نفر بهره مند شدید؟

برای اجرای این کار تیمی 60 نفره اعم از طلاب و روحانیون، مهندسین و ایده پردازان فعالیت کردند که روحانیان در بخش محتوایی، مهندسین در گروه فنی و ایده پردازان نیز در گروه طرح و ایده شهربازی معارفی به فعالیت می پرداختند.

• در شهربازی معارفی چه آموزش هایی ارائه می شود؟

این شهربازی با 14 عنوان بازی راهی مشهد شده است و تلفیقی است از مفاهیم مختلف برای گروه های سنی مختلف، در این بازی های هم احکام و هم بسیاری از مسائل شهروندی را به بچه ها آموزش می دهیم. تلاش های زیادی صورت گرفته است و به این نتیجه رسیدیم که می توانیم در آینده ای نزدیک اولین پایلوت شهربازی معارفی را در قم بنا کنیم، یعنی یک شهربازی معارفی به صورت ثابت که دنبال دو هدف است؛ هم بتواند به زائر و مجاور خدمت رسانی کند و هم اینکه الگویی باشد برای شهر و کشور و حتی جهان اسلام. معتقدیم که طبق فرموده حضرت صادق(ع) قم باید شهر نشر معارف باشد و شهربازی معارفی می تواند به عنوان یک قالب معارفی زیبا و خلاقانه به سراسر کشور بسط و گسترش داده شود.

• عوامل اجرایی این شهربازی چند نفر هستند و راه اندازی این شهربازی چقدر به طول انجامید؟

دوستان حرم مطهر رضوی و در راس آن اداره کل روابط عمومی و امور رسانه آستان قدس رضوی همکاری خیلی خوبی در راه اندازی این شهربازی داشتند و این شهربازی با هم افزایی آنان در مجموعه نمایشگاه ها و همایش های آستان قدس رضوی اجرا شد. تمامی اقلام و تجهیزات مورد نیاز با 12 کانتینر به شهر مشهد منتقل شد و تقریبا 10 روز آماده سازی این نمایشگاه به طول انجامید.

115 نفر اعم از روحانیان، طلبه ها و دانش آموزان از عوامل اجرایی این شهربازی هستند که میانگین سنی غرفه داران و عوامل اجرایی بین 23 تا 25 سال است که این نیز در نوع خود بسیار جالب است. شاید بتوان باز به همان فرموده مقام عظمای ولایت رسید که فرمودند: کلید اقتدار کشور به دست جوانان مومن و انقلابی است.

• برای راه اندازی این شهربازی چه مقدار هزینه شده است؟

برای این شهربازی که به مشهد آورده ایم، حدود 4 میلیارد تومان هزینه شده است. این شهربازی با این تجهیزات تا کنون جای دیگری اجرا نشده و برای اولین بار است که در مشهد اجرا می شود.

این شهربازی دوسال پیش در بوشهر برگزار شد، اما شهربازی امسال از لحاظ کمی و کیفی در سطح بسیار بالاتری قرار دارد.

• تجهیزات این شهربازی چگونه و از کجا تهیه شده است؟

تمام تجهیزات این شهربازی به همت همکاران ما در موسسه تبیان طراحی و تولید شده است. در مجموع برای تهیه این تجهیزات باید از 30 مرحله عبور کنیم و همچنین ما برای اولین بار توانستیم دستگاه سی ان سی 5 محور را به یک ششم هزینه نمونه خارجی آن در داخل تولید کنیم، چون در صنایع نظامی کاربرد دارد و ما به دلیل تحریم نمی توانستیم آن را خریداری کنیم.

• آیا بازی‌های طراحی و تولید شده دارای استاندارد است؟

بله یکی از گروه های فعال در موسسه گروه استاندارد است، در استاندارد مشخص می شود که هر کدام از بازی ها با چه قطعات و موادی ساخته شود که مطابق با استانداردهای روز باشد، هر بازی در این شهربازی یک دفترچه دارد که ریز مختصات تجهیزات در آن ثبت شده که تمام قطعات آن باید استاندارد باشد، ولی به دلیل گران بودن هزینه آرم استاندارد هنوز موفق به خرید آن نشده ایم، البته ما هنوز به خط تولید نرسیده ایم ولی اگر به خط تولید برسیم هزینه آن به صرفه تر خواهد بود.

• چرا اولین شهربازی معارفی در این سطح را در مشهد راه اندازی کردید؟

برای راه اندازی شهربازی در شهر مشهد دو هدف را دنبال می کردیم، یکی تبلیغ این کار بود. به دلیل حضور زائران و ظرفیت بیشتر شهر مشهد و همچنین پایتخت فرهنگی جهان اسلام بودن آن در سال جاری و دوم اعتقاد قلبی ما برای شروع کار از کنار امام معصوم و بهره مندی از برکت وجود ایشان.

• آیا پیشنهاد دیگری از شهرهای دیگر برای اجرای این شهربازی دارید؟

بله از اعتاب مقدسه دیگری برای برپایی این شهربازی پیشنهاد شده است، مثل منطقه زینبیه دمشق ولی ما آن را نپذیرفتیم و معتقدیم ابتدا این کار را باید در کشور خودمان انجام شود که البته در مشهد، آستان قدس رضوی یا شهرداری باید متولی این کار شوند، البته آستان قدس رضوی از گذشته به دنبال یک صحن کودک بوده است و ما معتقدیم منبر علما و کلاس های درس جای خود را دارد، ولی باید کودکان را از طریق بازی با معارف آشنا کرد و باید پذیرفت که در برخورد معارف دینی در ابتدا بچه ها زود خسته می شوند و باید قالبی برای این کار باشد که ما قالب شهربازی را انتخاب کردیم.

منبع: خبرگزاری برنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۶۵۸۳۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز به کار نوزدهمین جشنواره هنرهای نمایشی کودکان و نوجوانان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، مرکز اصفهان ؛ مسئول دبیرخانه مرحله استانی نوزدهمین جشنواره «هنر‌های نمایشی کودکان و نوجوانان» کانون گفت: در این جشنواره ۱۶ گروه نمایش در بخش‌های کانونی و آزاد با شیوه‌ی اجرای (عروسکی و زنده_عروسکی) با موضوعات توجه به نامداران، امیدآفرینی، آیین‌های بومی، سنتی، مذهبی، طنز، محیط زیست و آزاد در رده‌ی سنی نوجوانان و جوانان ۱۲ تا ۲۲ سال، به رقابت با یکدیگر می‌پردازند که با انتخاب هیئت داوران متشکل از «امیر شیخ جبلی»، «منصورقربانی» و «منیر السادات سجادیان»، ۳ گروه به عنوان نماینده استان اصفهان به مرحله کشوری راه خواهند یافت.

مریم حسینی افزود: این جشنواره امروز یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ از ساعت ۹ صبح کار خود را در سالن نمایش تالار هنر شهرداری اصفهان کار خود را آغاز می‌کند و تا پایان روز دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ادامه دارد.

آیین پایانی این جشنواره سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ در تالارهنر شهرداری اصفهان از ساعت ۹ الی ۱۲ با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان می‌دهد.

دیگر خبرها

  • تشریح فعالیت‌های موسسه فرهنگی حقوقی بزرگمهر حکیم
  • ترویج و آموزش مالکیت معنوی به کودکان و نوجوانان
  • لزوم راه اندازی مرکز فرهنگی هنری در مسکن مهر رشت
  • کشور‌های مختلف برای محافظت از کودکان چه کردند؟
  • فراخوان جشنواره راویان غدیر در استان قزوین
  • مرحله استانی نوزدهمین جشنواره هنرهای نمایشی در ساری برگزار می‌شود
  • فراخوان جشنواره «راویان غدیر» در استان قزوین
  • آغاز به کار نوزدهمین جشنواره هنرهای نمایشی کودکان و نوجوانان
  • برگزاری جشنواره هنر‌های نمایشی مازندران در ساری 
  • برپایی دو رویداد در باغ هنر برای کودکان و نوجوانان