Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-30@00:52:47 GMT

«هیأت‌های اندیشه‌ورز در استان‌ها تشکیل شود»

تاریخ انتشار: ۱۶ شهریور ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۶۵۸۳۶۵

معاون امور استان‌های صداوسیما گفت: تشکیل اتاق‌های فکر، هیأت‌های اندیشه‌ورز و شورای نخبگان در استان‌ها از جمله ظرفیت‌هایی است که باید توسط مدیران کل مراکز بکار گرفته شوند.

به گزارش ایسنا، علی دارابی در کمیسیون پژوهش بیستمین جشنواره تولیدات استانی سازمان صداوسیما اظهار کرد: نظرسنجی‌های مرکز افکارسنجی صداوسیما در مقاطع مختلف از جمله انتخابات اخیر نتایج ماندگاری به همراه داشت که قابل تقدیر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معاون امور استان‌های صداوسیما با بیان اینکه لازم است آنچه در جشنواره نوزدهم تولیدات مراکز استانی گفته شد مورد بازنگری قرار گیرند، گفت: پژوهش بنیاد توسعه در هر جامعه‌ای است و تولید برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی هم باید بر پایه این اصل اساسی صورت بگیرد. بازتعریف ساختار و بودجه حوزه پژوهش یکی از خواسته‌های مهم در دوره نوزدهم بود که به آن توجه شده است.

دارابی خاطرنشان کرد: تشکیل گروه‌ها و هیأت‌های اندیشه‌ورز در مراکز و برون‌سپاری و استفاده از ظرفیت‌های پژوهشی استان‌ها از دیگر مواردی بود که در دوره قبلی جشنواره مورد تأکید قرار گرفت. تحقیق و پژوهش به صورت محلی، بومی و استانی کار اصلی مراکز است و باید برای آن برنامه‌ریزی جدی صورت بگیرد وگرنه شاهد هدر رفتن وقت و هزینه خواهیم بود.

او ادامه داد: پژوهش‌های کاربردی اولویت کار استان‌هاست و استفاده از روش‌های میدانی در مقوله سنجش افکار و برنامه‌ها ضروری است. انجام پژوهش‌های راهبردی و کلان، وظیفه استان‌ها نیست، اما در حلقه تکمیلی این پژوهش‌ها، می‌توان روی استان‌ها حساب کرد.

معاون امور استان‌های صداوسیما گفت: تشکیل اتاق‌های فکر، هیأت‌های اندیشه‌ورز و شورای نخبگان در استان‌ها از جمله ظرفیت‌هایی است که باید توسط مدیران کل مراکز بکار گرفته شوند.

او گفت: در این راستا پایان‌نامه‌های ارشد و دکتری دانشگاه صداوسیما می‌توانند مورد استفاده قرار بگیرند؛ البته اعلام نیاز مراکز برای نگارش پایان‌نامه‌ها هم می‌تواند راهگشا باشد. سفارش مقاله بر اساس موضوعات در استان‌ها هم می‌تواند در همین حوزه مورد توجه قرار بگیرد.

معاون امور استان‌های رسانه ملی خاطرنشان کرد: لازم است ارتباط مستمر در طول سال با این افراد برقرار باشد و ارتباط بر اساس همکاری متقابل شکل بگیرد و نه اینکه صرفا در ایام انتخابات احساس کنند جدی گرفته شده‌اند و در دیگر روزها، کاری به آنها ندارند.

او یادآور شد: برگزاری همایش‌های علمی – کاربردی در حوزه‌های که نیاز به آنها وجود دارد هم باید در اولویت قرار گیرد.

دارابی با اشاره به لزوم همکاری‌های منطقه‌ای و حوزه‌ای در مراکز استانی افزود: به عنوان مثال استان‌های آذری زبان یا کردزبان می‌توانند بر اساس مسائل و نیازهای مشترکی که دارند از ظرفیت‌های یکدیگر به بهترین نحو استفاده کنند. همچنین ثبت و مستندسازی فعالیت‌ها و تاریخ شفاهی از تاریخچه مراکز و تحولات آن طی دوره‌های مختلف در قالب یک کتاب در سال جاری باید در دستور کار قرار بگیرد.


او ادامه داد: لازم است بسته‌های مطالعاتی برای کارکنان مراکز در حوزه‌های مختلف تهیه و در اختیار آنها قرار داده شود که این امر جزو وظایف بخش‌های پژوهشی است، موضوعات این کتاب‌ها هم می‌تواند مسائل مختلفی همچون سبک زندگی، نسبت دین و رسانه و مباحثی از این قبیل باشد.

در پایان این کمیسیون پژوهشگران برتر بیستمین جشنواره تولیدات مراکز معرفی شدند.

طبق اعلام هیأت داوران، در بخش اصلی پژوهشی جشنواره بیستم، حسن سعادت نوری و مسعود ماهری از استان مرکزی در بخش پیمایش موفق به کسب رتبه اول مشترک شدند؛ در همین بخش عثمان میرانی و نیز هومان دانش‌پذیر و فروغ فرجی از مراکز کرمانشاه و کهگیلویه و بویراحمد رتبه‌های دوم و سوم مشترک را به دست آوردند. در بخش تحلیل محتوای کمی نیز رتبه‌های اول تا سوم به استان‌های اردبیل، اصفهان و مازندران اختصاص یافت. محمد باقر سپهری، مصطفی محمد صادقی دهقی و زهرا خورشیدی هیکویی از این استان‌ها حائز رتبه‌های نخست شدند.

عرفان ناصری، مهدی خدایی و زهرا جلال‌آبادی از مراکز کردستان، زنجان و آذربایجان شرقی هم در بخش راهبردی – کاربردی رتبه‌های اول تا سوم را به دست آوردند و در بخش کیفی هم نعمت اعظمی از خراسان رضوی و معصومه قاسمی از آذربایجان غربی موفق شدند رتبه‌های دوم و سوم را به خود اختصاص دهند.

در بخش منجر به تولید تلویزیونی مریم رزاقی از مازندران رتبه دوم را به دست آورد و در همین بخش، محمد جواد صداقت کشفی از یزد به رتبه سوم دست یافت. در بخش منجر به تولید رادیویی نیز استان‌های آذربایجان غربی، گلستان و همدان تقدیر شدند و جوایز اول تا سوم به ترتیب به مینو امیرقاسمی، ام کلثوم دهقان و ناهید سعادت سیرت اهدا شد.

بخش ویژه کمیسیون پژوهش این دوره از جشنواره یک برگزیده داشت که رتبه دوم بهترین پژوهشگر به حمید محمدی از چهار محال و بختیاری رسید.

در بخش جنبی نیز طاهره امینی از مرکز قزوین به عنوان بهترین پژوهشگر حوزه دفاع مقدس انتخاب شد و در حوزه بهداشت و سلامت مهدی پیمانی‌فر و طیبه فتحی از یزد و فارس، رتبه‌های برتر را کسب کردند. همچنین مهدی رشکیائی و مرتضی قنبری از مراکز خراسان رضوی و خراسان شمالی هم حائز رتبه‌های برتر در حوزه اقتصاد مقاومتی شدند.


سهم برنامه‌های شاد در سیمای استان‌ها افزایش


همچنین علی دارابی با حضور در کمیسیون سیما این دوره از جشنواره استانی در سخنانی اظهار کرد: در طول سال گذشته، تحولات چشمگیری در سیمای استان‌ها به وجود آمده است. ۲۴ ساعته شدن سیمای ۱۹ استان، قطب‌بندی استان‌ها در حوزه انیمیشن، مستند و نمایش، پیش تولید ۳۰ سریال فاخر، برپایی همایش‌ها و کارگاه‌های آموزشی در مراکز مختلف، انجام مقدمات برگزاری نخستین جشنواره ملی انیمیشن ایران، نشست مجریان و گویندگان، عملیاتی شدن بخشی از مولفه‌های شبکه‌محوری از جمله تغییرات کنداکتور، استودیوگریزی و بهره‌برداری از لوکیشن‌های مختلف، برندسازی و افزایش اعتماد و رضایتمندی مخاطب و حضور پررنگ در مناسبت‌ها و تاثیرگذار بودن در مراسمی همچون اربعین، محرم و انتخابات از جمله این تغییرات هستند.

معاون امور استان‌های صداوسیما گفت: البته باید کارهای نیمه‌کاره را با جدیت دنبال کرد و به پایان رساند ضمن اینکه حرکت بر مدار برنامه‌ریزی در سیمای استان‌ها ضروری است.


او با اشاره به حضور ۵۰ اثر از مراکز استان‌ها در جشنواره‌های بین‌المللی طی دو سال گذشته اظهار کرد: در این بین ۱۵ اثر موفق به کسب جایزه از جشنواره‌های معتبر بین‌المللی شده‌اند. با توجه به اهمیت کاری که صورت گرفته، از صاحبان این آثار و مراکز مربوطه تقدیر شده است.


معاون امور استان‌های سازمان صداوسیما با بیان اینکه انتظار حمایت از اینگونه آثار وجود دارد، گفت: توسعه کمی و کیفی تولیداتی که موفق به افتخارآفرینی در جشنواره‌های بین‌المللی می‌شوند اهمیت ویژه‌ای دارد. سیمای استان‌ها عملکرد موفقی طی این سال‌ها داشته‌اند به همین دلیل سهم قابل توجهی از آنتن شبکه «شما» و سایر شبکه‌های سراسری به آنها اختصاص یافته است.


دارابی با بیان اینکه حرکت سیمای استان‌ها باید بر مدار برنامه پنج‌ساله صدا و سیما باشد، یادآور شد: چشم‌انداز، اهداف کلان، راهبردها و اولویت‌های محتوایی در حوزه پیام و نیز اولویت‌های هر استان تعریف و جانمایی شده‌اند و باید مورد توجه قرار بگیرند. شبکه‌های معروف خارجی با چند برنامه برند بر سر زبان‌ها می‌افتند. بنابراین باید برنامه‌های شاخص و برند را حفظ کرد و تعداد آنها را افزایش داد.

او با بیان اینکه سیمای استان‌ها در سال گذشته شاهد افزایش تعداد مخاطب بود، خاطرنشان کرد: لازم است برنامه‌ریزی جدی برای افزایش هر چه بیشتر مخاطبان صورت بگیرد. استان‌ها باید تولیدات خود را بر پایه مزیت‌های استانی اما با تکیه بر رقابت با شبکه‌های سراسری و قابلیت پخش جهانی روانه آنتن کنند.


معاون امور استان‌های صداوسیما افزود: کارگردان سریال دلیران تنگستان تعریف می‌کرد که فرمانده ژاندارمری وقت از مدیرعامل رادیو و تلویزیون آن زمان درخواست کرده بود سریال را بازپخش کنند زیرا تماشای آن، روحیه غیرت و سلحشوری را در جوانان و سربازان افزایش داده است، به یاد دارم که سریال «شوق پرواز» هم سبب شده بود که به گفته فرماندهان نیروی هوایی، متقاضیان ورود به این نیرو افزایش چشمگیری داشته باشند.


او یادآور شد: تولید در سیمای استان‌ها باید به شیوه چند رسانه‌ای باشد یعنی همزمان برای فضای مجازی هم کار اساسی صورت بگیرد به همین دلیل ارتباط میان معاونان سیما و فضای مجازی در استان‌ها باید تقویت شود.


دارابی با اشاره به سهم گسترده شادی و نشاط در تلویزیون و کمبودها در این زمینه گفت: سهم تولیدات متناسب با این حوزه باید به ۳۰ درصد افزایش یابد، استفاده از پوشش‌های رنگی و متنوع برگرفته از فرهنگ‌های قومیتی و سرزمینی و نیز استفاده از طنز و سرگرمی‌های بومی در برنامه‌ها امری ضروری است.


معاون امور استان‌های صداوسیما با بیان اینکه استفاده از مسابقات مختلف در مراکز و شبکه «شما» می‌تواند رنگ و بوی این شبکه‌ها را تغییر دهد عنوان کرد: همچنین افزایش دانش و آگاهی‌های عمومی مخاطبان و رویکرد عقلانی و باورپذیر در کنار پرهیز از پرداختن به حاشیه‌ها و مسائل غیر ضروری، راهبرد اصلی تلوید برنامه‌ها است.

دارابی ادامه داد: توجه به زبان محلی در برنامه‌های مختلف هم مورد تاکید قرار دارد زیرا کارکرد زبان محلی در راستای حفظ زبان اصلی کشور یعنی فارسی قرار دارد و باید به این نکته توجه شود.

او با اشاره به ضرورت تعاملی بودن برنامه‌های تلویزیونی گفت: مخاطب، سرمایه اصلی تلویزیون است و نباید از این مسئله غافل بود. سیمای استان‌ها باید درباره انقلاب اسلامی، بیانات امام راحل و رهبر معظم انقلاب و ارزش‌های اسلامی و انقلابی برنامه‌های متنوعی در قالب‌های مستند، ترکیبی، گزارش، سریال و سایر ساختارهای متداول تولید و روانه آنتن کنند.

معاون امور استان‌های صداوسیما بیان کرد: این برنامه‌ها باید همراه با فرم، شکل و تکنیک جذاب ارائه شوند؛ اکنون در آستانه چهل سالگی انقلاب اسلامی هستیم و در این زمینه ستادهای استانی و جلسات مختلف برگزار شده اما باید دانست تنها یک سال زمان برای این منظور در اختیار داریم و نباید فرصت را از دست بدهیم.

او به اولویت‌های برنامه‌سازی در سیمای مراکز استانی اشاره کرد و گفت: تکریم و احترام والدین، تکریم و احترام اعضای خانواده، نیکوکاری، وفاداری و ایثار، ازدواج آسان، زندگی‌های موفق، ازدیاد جمعیت و فرزندآوری، حجاب و عفاف و پاکدامنی، غیرت و حمیت ایرانی، قناعت و ساده‌زیستی و تفاهم، مدارا و خوشبختی از جمله این اولویت‌ها هستند.

دارابی تصریح کرد: تولید سریال‌ها و مجموعه‌های نمایشی بالای ۵۰ و ۱۰۰ قسمت می‌تواند منجر به جذب مخاطبان بیشتر شود.

وی مدیریت کنداکتور را امری ضروری در هدایت، هماهنگی و نظارت بایسته بر پخش دانست و افزود: در این زمینه باید برنامه‌ریزی دقیقی صورت بگیرد تا جدول پخش شبکه‌های مختلف استانی به بهترین وجه ممکن تنظیم شوند. همچنین قرار نیست شبکه‌های استانی به صورت افراطی از عنصر شخصیت در خبررسانی و برنامه‌های مختلف خود استفاده کنند. نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی، اعضای سمن‌ها، سازمان‌های مردمی، دهیاری‌ها، بخشداری‌ها و از این قبیل هم باید در برنامه‌های گوناگون سیمای استان‌ها دیده شوند.

او گفت: کارهای خلاقانه باید در سیمای استان‌ها مورد توجه قرار بگیرند که از آن جمله می‌توان به در نظر گرفتن باکس‌های خبری مجزا به زبان محلی، تولید مجله‌های فرهنگی – هنری به صورت هفتگی با موضوع هنر و فرهنگ هر استان، اخبار ۳۰ ثانیه‌ای و ۶۰ ثانیه‌ای، تولید برنامه‌های چالشی، زنده و مناظره‌ با موضوعات اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی، افزایش سهم جوانان در برنامه‌ها، افزایش نقش بانوان در برنامه‌های تلویزیونی، معرفی مشاهیر، مفاخر و پیشکسوتان استان به جوانان و توجه به همه شهرهای یک استان اشاره کرد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۶۵۸۳۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کنکور در کمال امنیت و صحت برگزار شد/ تکرار در یک منطقه سیل زده

به گزارش خبرنگار مهر، محمد علی زلفی گل صبح شنبه در حاشیه سفر یکروزه به کهگیلویه و بویراحمد در جمع خبرنگاران، افزود: کنکور در کمال امنیت و سلامت برگزار و در یک منطقه سیل زده تکرار آزمون را داریم و داوطلبان این منطقه نگرانی از این بابت نداشته باشند.

وی با بیان اینکه برگزاری ۲ کنکور در هر سال مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی است، کاهش اضطراب داوطلبان را از خروجی‌های این مهم دانست.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: در کنکور امسال چند مورد تخلف بود که به هیأت‌های مرتبط و بخش نظارت معرفی و برخورد لازم انجام گرفت.

وی از تدوین برنامه برای حمایت از نخبگان خبر داد و ابراز داشت: با هدف جذب نخبگان، فعالیت‌ها و برنامه‌های متعددی اجرایی شد.

زلفی گل گفت: آئین نامه جذب نخبگان در محور هیأت علمی بازنگری و نخبگان معرفی شده از طریق بنیاد ملی نخبگان نیاز به شرکت در فراخوان‌های جذب هیأت علمی ندارند.

کد خبر 6089670

دیگر خبرها

  • جدول پخش برنامه‌های سیمای مرکز آذربایجان غربی یازدهم اردیبهشت
  • قرعه کشی برنامه تبلیغاتی نامزدهای انتخابات مجلس دوازدهم شورای اسلامی حوزه بیرجند، درمیان و خوسف  در صدا و سیمای خراسان جنوبی
  • برنامه سازان صدا و سیمای خوزستان در ماه رمضان تجلیل شدند
  • ضبط مناظره‌های انتخاباتی در صدا و سیمای اصفهان
  • ضبط برنامه تبلیغاتی نامزد‌های انتخابات دور دوم مجلس در صدا و سیمای مرکز آبادان
  • کنکور در کمال امنیت و صحت برگزار شد/ تکرار در یک منطقه سیل زده
  • جدول پخش برنامه‌های سیمای مرکز آذربایجان غربی هشتم اردیبهشت
  • رویکرد اصلی هیات بدمینتون زنجان بازگشت به دوران اوج است
  • از «غلامحسین رضوانی» چه می‌دانیم
  • رویکرد اصلی هیات بازگشت به دوران اوج بدمینتون زنجان است