Web Analytics Made Easy - Statcounter

تین‌نیوز |

روشن بودن بخاری و باز بودن پنجره‌ها، یکی از آشناترین تصاویری است که از بی‌توجهی به مصرف انرژی در ساختمان‌ها سراغ داریم.

به گزارش گسترش‌صنعت، همین تصویر آشنا در کنار مسائل دیگری مانند کیفیت پایین مصالح و بی‌توجهی به مقاوم‌سازی ساخت‌وساز در برابر اتلاف انرژی، ایران را به یکی از پرمصرف‌ترین کشورهای جهان در حوزه انرژی تبدیل کرده است، تاجایی که گفته می‌شود ایران ۴ برابر بیش از میانگین جهانی انرژی مصرف می‌کند و مصارف ساختمانی در کسب این جایگاه، نقش بالایی داشته‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پایین بودن نرخ سوخت در ایران را از دلایل بی‌توجهی مصرف‌کنندگان به شیوه مصرف انرژی در ساختمان‌ها می‌دانند؛البته در بخش ساخت‌وساز نیز به این مسئله بی‌مهری می‌شود. این در حالی است که برای ساماندهی به این وضعیت، از سال‌ها پیش مقررات ملی ساختمان تدوین شده و الزامات مربوط به انرژی را نیز برای سازندگان، روشن کرده تا جلوی هدررفت انرژی در ساختمان را بگیرد. با این وجود، بی‌توجهی به این قانون، از عوامل افزایش مصرف انرژی در ساختمان‌ها بوده است. اکنون بار دیگر مسئولان در حال تنظیم قانون جدیدی برای ساخت‌وسازها هستند تا آنها را مجبور به رعایت صرفه‌جویی در مصرف انرژی کنند اما با توجه به اینکه قانون موجود نیز هنوز اجرا نمی‌شود، معلوم نیست قانون جدید چه اندازه در این زمینه موفق باشد.

به گزارش گسترش تجارت، ایران یکی از کشورهای پرمصرف دنیا در بخش انرژی است و آنطور که آمار اعلام شده از سوی مسئولان نشان می‌دهد، مصرف انرژی در ایران بیش از ۴ برابر میانگین جهانی است و حدود ۴۰ درصد انرژی، در بخش ساختمان مصرف می‌شود. براساس آمار و ارقام رسمی، در ۸۵ درصد ساختمان‌های کشور، مصرف انرژی بیش از استانداردهای جهانی است و همین استفاده بالا، موجب هدررفت سالانه حدود ۵ میلیارد دلار انرژی در ساختمان‌های کشور شده است. کاهش مصرف انرژی در ساخت‌وساز، از جمله مسائلی است که در سال‌های اخیر، بارها مورد بحث و بررسی نهادهای دست‌اندرکار در امر ساختمان قرار داشته و تلاش شده برای آن، چاره‌جویی شود. یکی از اقدامات انجام شده در این زمینه، تدوین مقررات ملی ساختمان است که یکی از مباحث مهم مطرح شده در آن، به الزامات کاهش مصرف انرژی در ساختمان‌ها می‌پردازد. محمد شکرچی‌زاده، رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی که مسئولیت نظارت بر تدوین مقررات ملی ساختمان را بر عهده داشته، با اشاره به اینکه مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان بر بحث انرژی و کاهش مصرف آن در ساختمان متمرکز شده، می‌گوید: اجرای مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان، مصرف انرژی در ساختمان‌ها را تا ۵۰ درصد کاهش می‌دهد و از سوی دیگر، هزینه‌های ساخت‌وساز را کمتر از ۱۰ درصد افزایش می‌دهد. به گفته وی، مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان مجموعه‌ای از قوانین ساختمان‌سازی است با رویکرد بهینه‌سازی مصرف انرژی در ساختمان‌هاست که اجرای آنها الزامی بوده و هدف آنها، کاهش هدررفت انرژی سرمایشی و گرمایشی در بخش‌های مختلف ساختمان است. به باور شکرچی‌زاده، نرخ پایین انرژی در ایران یکی از عوامل موثر در افزایش مصرف آن است. از سوی دیگر به گفته وی، با توجه به تنوع اقلیمی ایران، برنامه‌ریزی برای کاهش مصرف انرژی در کشورمان، پیچیدگی‌های زیادی دارد. او با تاکید بر اینکه در ایران، نیازمند به کارگیری راه‌های متنوعی برای جلوگیری از هدررفت انرژی در ساختمان‌ها هستیم، می‌گوید: بازنگری در قوانین طراحی ساختمان و نظارت بر اجرای قوانین موجود در این زمینه، از راهکارهای موجود است.

ضرورت اجرای دقیق قانون

آنچه رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی درباره لزوم رعایت قوانین موجود در زمینه مصرف انرژی در ساختمان‌ها می‌گوید، مورد تایید کارشناسان نیز هست، اما اینکه چرا این قوانین به درستی اجرا نمی‌شود، برای آنها نیز جای سوال دارد.

محمدعلی پورشیرازی، عضو هیات مدیره انجمن شرکت‌های ساختمانی در گفت‌وگو با «گسترش تجارت» با اشاره به تدوین ضوابطی در زمینه کاهش مصرف انرژی در ساختمان‌ها در قوانین ملی ساختمان، اظهار می‌کند: در کشور ما قوانین، با مطالعه و بررسی کامل نوشته می‌شود و از نظر تدوین قانون، مشکلی نداریم اما موقع مصرف قانون که می‌رسد، سلیقه وارد کار می‌شود و به همین دلیل، شاهد بی‌قانونی یا اجرای بد قانون در موارد مختلف از جمله در زمینه ساخت‌وساز هستیم.

این کارشناس با تاکید بر اینکه برای کاهش مصرف انرژی در ساختمان‌ها، علاوه بر نظارت بر اجرای درست قانون، نیازمند ترویج فرهنگ درست نیز هستیم، می‌گوید: به جای تاکید صرف بر کاهش مصرف انرژی، باید بر درست مصرف کردن انرژی در ساختمان‌ها تاکید شود؛ این نگاه را می‌توان در ساخت‌وساز نیز به کار بست. پورشیرازی با تاکید بر اینکه فرهنگ مصرف درست انرژی در ساختمان‌ها باید در رسانه‌ها ترویج شود، می‌افزاید: این مسئله شامل ساخت‌وسازها نیز می‌شود. اگر فرهنگ مصرف انرژی در جامعه وجود داشته باشد، هم سازنده‌ها و هم مصرف‌کننده‌های خانگی در برابر هدررفت انرژی حساسیت نشان خواهد داد. البته نظارت بر نقشه‌های ساخت‌وساز و شیوه اجرای آنها نیز باید واقعی باشد. او معتقد است در کشور ما، بسیاری از ساختمان‌ها در زمان خود، در برابر مصرف انرژی مقاوم ساخته می‌شوند اما از آنجا که آینده‌نگری در ساخت آنها وجود ندارد، در سال‌های آینده ممکن است با مشکلاتی روبه‌رو شوند. بنابراین ساختمان‌ها به ویژه ساختمان‌های بزرگ و دولتی، نیاز به بازدیدهای میدانی و ترمیم و بازسازی در این زمینه دارند.

اقداماتی مانند استفاده از شیشه دوجداره و لوله‌کشی‌های عایق، از جمله راهکارهایی هستند که امروز برای جلوگیری از هدررفت انرژی در ساخت‌وسازها به کار گرفته می‌شوند. به گفته پورشیرازی، هر یک از این روش‌های موجود، ضریب خاصی در افزایش مقاومت ساختمان در مقابل هدررفت انرژی دارند و باید همه این راهکارها در کنار هم در نظر گرفته شوند تا تاثیرگذار باشند. او معتقد است یکی از بزرگترین مشکلات فعلی ساختمان‌ها در زمینه انرژی، انتقال غیرمستقیم حرارتی است که باید برای کاهش آن تلاش شود.

این کارشناس با تاکید بر لزوم در نظر گرفتن شرایط اقلیمی ایران و کیفیت مصالح موجود در کشور برای مقاوم‌سازی ساختمان‌ها در برابر هدررفت انرژی می‌گوید: شیوه مصرف انرژی در ساختمان‌ها را باید با شرایط ساختمان‌های ایران در نظر بگیریم و با توجه به نوع ساختمان‌سازی در ایران، چندان نمی‌توان روش‌های متداول در دنیا را به کار گرفت.

او با تاکید بر لزوم نظارت همزمان شهرداری‌ها و وزارت راه و شهرسازی بر اجرای ضوابط مقاوم‌سازی ساختمان در مقابل هدررفت انرژی، ادامه داد: ساختمان‌های بزرگ و قدیمی به طور خاص نیاز به نظارت ویژه و بازدیدهای دوره‌ای دارند.

منبع: تین نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تین نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۶۵۸۹۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

علت ممنوعیت سریال مصری حشاشین؛ تحریف تاریخ ایران

«حشاشین» سریالی است که این روزها هم درباره محتوا و نوعِ ساختش صحبت می‌شود، هم کم‌کاری‌های مسئولین ذیربط برای ساخت اینگونه سریال‌ها و هم حذف از پلتفرم‌های نمایش‌خانگی که به واسطه ورود ساترا اتفاق افتاد. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، این روزها سریالی به نام‌ «حشاشین» در کانون توجه منتقدان داخلی و خارجی قرار گرفته که در وهله اول نشان می‌دهد کشورهای منطقه  تأثیرگذاری تجاری، مالی و اجتماعی و فرهنگیِ ساخت سریال و فیلم را به خوبی درک کرده‌اند و شکل‌گیری برخی فستیوال‌ها و جشنواره‌های مرتبط در این زمینه و البته سرمایه‌گذاری گسترده در ساخت شهرک‌های سینمایی برای تولید پروژه‌های مشترک با کشورهای پیشرفته در صنعت سینما مشهود است.

البته نکته جالب توجه اینجاست که این کشورها ساخت سریال  با محور تاریخ کشورهای مختلف همسایه خود علاوه بر ساخت سریال براساس اسطوره‌های تاریخی خود را دستور کار  قرار داده‌اند و جای تردید نیست تمدن کشورمان ایران نیز دستمایه برخی از این تولیدات شده است، روزی غربی‌ها با فیلم «300» دست به کار می‌شوند و تاریخ ایران را به گونه‌ای دیگر (تحریف‌آمیز) روایت می‌کنند و امروز هم «حشاشین»  متولد می‌شود. 

این سریال چند نکته انتقادی را به وجود آورد؛ اول کم‌کاری مسئولین امر را نشان می‌داد که همتی برای سااخت سریال‌های تاریخی و پرتره وجود ندارد و سال‌ها باید منتظر بمانیم تا سریالی اصطلاحاً‌ در قالب الف ویژه به سرانجام برسد حال آنکه کشورهای دیگری در جهان عرب همچون دست‌اندرکاران «حشاشین» با کمترین زمان چنین سریال با کیفیت ساختاری را ارائه دادند. در وهله دوم اما این سریال به تحریف تاریخی پرداخته که اگر کماکان مسئولین امر به وعده و وعید ادامه دهند و خبری از کار عملیاتی نباشد این تحریفات در ذهنِ نسل جدید به واقعیت‌های تاریخی تبدیل می‌شود. 

شاید وقت آن رسیده  که ساخت سریال‌های فاخر درباره میراث ملموس یا ناملوس ایران را برنامه‌ریزی کنیم تا مبدأ این شخصیت‌ها با چهره‌ای غیرواقعی در ذهن مخاطبان خارجی یا حتی داخلی کشورمان تثبیت نشوند.

زیرسوال بردن تاریخ با "حشاشین"، تلنگر جدی به سریال‌سازان

نکته دیگر انتشار گسترده آن در کشور ایران که به واسطه پلتفرمِ در نمایش‌خانگی و شبکه‌های اجتماعی اتفاق افتاد نیازمند ورودِ ساترا بود که چند روزی است هیاهوی آن برپا شده است. پس از ورودِ ساترا و حذف آن از پلتفرم‌های نمایش‌خانگی برخی ساترا را به خاطر این ورود محکوم و بخش عمده‌ای دیگر این ورود را تحسین کرده‌اند. 

اما مشخص نیست چرا عده‌ای  اصرار دارند چنین سریال‌هایی در سطح گسترده‌ای پخش شود و نسل جدید خصوصاً نظاره‌گر چنین تحریفات تاریخی در آثار نمایشی باشد. البته نباید این انتقادها را هم نادیده بگیریم که چرا به جای این همه سریالِ آپارتمانی، زودبازده و حتی تاریخی معطوف به دوران قاجاریه، به فکرِ ساخت آثار نمایشی که بتواند تاریخ ایران را روایت کند،‌ نیستیم که «حشاشین‌ها» جزو برنامه‌های کشورهای خارجی است حتی تاریخ و قهرمانان و واقعیت‌هایش را از آنِ خود کنند و روایتگرِ اصلی این اتفاقات، آنها باشند.

به دنبال اعلام ممنوعیت پخش سریال «حشاشین» در پلتفرم‌ها و حذف این مجموعه نمایشی از نمایش‌خانگی، پیمان جبلی رئیس صداوسیما هم درباره پخش نشدن این سریال در ایران واکنش نشان داد: «ساترا مسئولیت دارد تا جلوی پخش محتوای تحریف شده که به درک اجتماعی لطمه می‌زند و افکار عمومی را منحرف می‌کند را بگیرد. سریال حشاشین براساس واقعیت نیست، بلکه تحریف تاریخ است و ساترا برای پخش آن به سکوها تذکر داده و سکوها هم حذف کردند.»

چرایی ممنوعیت را البته چند روزِ گذشته مسئولین ساترا هم اعلام کردند که «پخش سریال های خارجی در پلتفرهای داخلی پس از انتشار مورد بررسی قرار می‌گیرند و اصطلاحاً سریال‌های خارجی مشمول ممیزی پسینی هستند، به همین دلیل انتشار سریال مصری «حشاشین» از امروز توسط معاونت پایش و نظارت ساترا براساس رای و نظر شورای صدور مجوز ساترا ممنوع اعلام شد.

سریال «حشاشین» محصول کشور مصر است و روایت آن از تاریخ اسلام متضمن تحریف‌های فراوانی است که به نظر می‌رسد با رویکرد سیاسی مغرضانه تولید شده است. بر همین اساس طبق نظر شورای صدور مجوز ساترا انتشار سریال «حشاشین» (The Assassins)، در رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر ایران مورد تأیید نیست.»

هرچند این سریال در نگاه اول سعی کرده روایتی از زندگی حسن صباح و ترکان سلجوقی و فرقه اسماعیلیه را به تصویر بکشد، اما به شکلی ناشیانی این روند تاریخی را بدون درنظر گرفتن فواصل معنادار میان دوران زندگی شخصیت اصلی با برخی شخصیت‌های مطرح شده  مثل عمر خیام و خواجه نظام الملک را بهم  مرتبط کرده که می‌تواند نقطه عطف شکل‌گیری سئوالی باشد که اصولاً؛ چرا باید کشور دیگری تاریخ ما را آنهم کاملاً ناشیانه روایت کند؟

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ایران امنیت بالای انرژی دارد اگر مصرف کننده بگذارد
  • تخریب ۱۲ مورد ساخت وساز غیر مجاز در بوژان نیشابور
  • استفاده از «گنبد بیزانسی» در ساخت‌وساز شهر قم ممنوع است
  • علت ممنوعیت سریال مصری حشاشین؛ تحریف تاریخ ایران
  • بارش های تهران چقدر کاهش داشته است؟ | برنامه های آبفا برای جلوگیری از هدررفت آب
  • رکوردشکنی صدور پروانه در بافت‌های فرسوده
  • ابلاغ و اجرای طرح جامع نقش اساسی در رونق ساخت‌وساز و اقتصاد ارومیه دارد
  • روش‌های نوین ساختمان سازی در سال جدید
  • تصاویر اولیه از مراحل ساخت‌وساز ۳۲۰ میلیون دلاری امریکایی‌ها در سواحل غزه
  • پتانسیل ایران در استخراج رمزارز از گاز فلر