Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از رفسنجان، حسین سراج‌زاده ظهر امروز در جلسه ستاد ساماندهی متکدیان در فرمانداری رفسنجان اظهار داشت: مسائل اجتماعی در هر شهری وجود دارد و در این بین مصرف مشروبات الکلی یک مسأله مهم و جدی است، پیرامون تمام مسائل باید واقع‌بینانه عمل کرد و از سرپوش گذاشتن روی آن خودداری کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به اینکه دولت به تنهایی از عهده مشکلات برنمی‌آید و هرجا موفقیتی بوده بخش خصوصی و مردم پای کار بودند، تصریح کرد: گاهی هنر مدیریت اجرایی است که از ظرفیت‌های مردم چگونه استفاده کند.

رئیس انجمن جامعه‌شناسی ایران ادامه داد: گاهی در سطح عمومی هم لازم است مردم ابعاد مسائل را بدانند، برخی پوشیدن‌های مسائل ممکن است خوب نباشد، چراکه مردم اگر آگاه باشند بیشتر پای کار خواهند بود.

سراج‌زاده با تأکید بر اینکه در مورد مسائل اجتماعی باید واقع‌گرایی وجود داشته باشد، متذکر شد: مدت‌ها موضع ما انکار بود و تصور می‌کردیم که جامعه ما متفاوت از سایر جوامع است و این تصور نه تنها موضوع را برطرف نکرده، بلکه پیچیده‌تر هم می‌کند.

وی مطرح کرد: دستگاه‌ اجرایی باید اهداف کوتاه‌مدت و میان‌مدت داشته باشند و به آنچه از عهده‌اش برمی‌آیند و توانایی دارند، تکیه کند تا نتیجه دهد.

رئیس انجمن جامعه‌شناسی ایران توضیح داد: به‌ طور مثال کاهش سن مصرف مواد مخدر پدیده‌ای است که به شدت با آن مواجه هستیم، اما اگر بخواهیم به یک‌باره مواد مخدر را از جامعه حذف کنیم امکان‌پذیر نیست، بنابراین باید برای رفع مشکل سن پایین مصرف مواد برنامه داشته باشیم که اگر در این زمینه موفق شویم خیلی مهم است.

سراج‌زاده تشریح کرد: رویکرد مبتنی بر کنترل عرضه باید به سمت رویکرد مبتنی بر کنترل تقاضا یا رویکرد مبتنی بر عرضه و تقاضا برود.

وی عنوان کرد: از دهه 60 تا اواخر دهه 70 در رابطه با مواد مخدر عمده رویکرد حاکم در ستاد مبارزه با موادمخدر رویکرد مبارزه با عرضه بود که سال 77 در یک گزارش رسمی اعلام شد که این رویکرد شکست خورده و از آن پس کنترل تقاضا نیز به اندازه کنترل عرضه اهمیت پیدا کرد.

این جامعه‌شناس ادامه داد: اینگونه رویکردها در رابطه با تمام مسائل اعم از قلیان، مشروبات، مواد مخدر و ... هم باید وجود داشته باشد.

این مسؤول با بیان اینکه اگر اعتماد مردم به دستگاه‌های اجرایی به وجود آید بسیاری از مسائل برطرف می‌شود، توضیح داد: به‌ طور مثال اگر مشکل فساد حل شود، بسیاری از مسائل نیز برطرف خواهد شد.

سراج‌زاده، بها دادن به مردم را از دیگر ملزومات جلب اعتماد مردم دانست و تصریح کرد: این بها دادن باید فارغ از تمام تفاوت‌های فکری، عقیدتی و ... باشد.

رئیس انجمن جامعه‌شناسی ایران با اشاره به اینکه یکی از مشکلات تکدی‌گری این است که مردم به متکدیان کمک می‌کنند، تشریح کرد: این کنش فردی خیرخواهانه باید به کنش سازمان‌یافته جمعی تبدیل شود.

وی تأکید کرد: باید فرهنگی به وجود آید و مردم به این باور برسند که برای رفع نیاز نیازمندان واقعی، سازمان‌های مردم‌نهاد و خیریه‌ها هستند و هرجا متکدی دیدند به جای کمک‌کردن به او اطلاع دهند تا با او برخورد و نسبت به ساماندهی او اقدام شود.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه تغییر نگرش مردم نسبت به کمک به متکدیان امری مهم است، تبیین کرد: در جمع‌آوری متکدیان حمایت‌های بعدی باید مدنظر باشد.

سراج‌زاده، اولویت‌بندی در مسائل اجتماعی را یک ضرورت عنوان و تبیین کرد: باید به این واقعیت برسیم که منابع مردمی و دولتی محدود است و براساس اولویت‌ها کار شود.

وی اظهار داشت: برای برخی طرح‌ها باید ارزیابی فرهنگی ـ اجتماعی شود و از افرادی که توانایی دارند، استفاده شود.

رئیس انجمن جامعه‌شناسی ایران در پایان با اشاره به اینکه زمانی که موضوعی مانند قلیان فراگیر شد، بخشی از آن به اوقات فراغت جوانان مربوط می‌شود، تأکید کرد: باید جایگزین آن برای پرکردن اوقات فراغت پیدا شود.

انتهای پیام/ذ

منبع: فارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۶۵۹۷۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مسائل جامعه ایران ساختاری است و نیاز به تلاش گسترده برای حل آن است

به گزارش جماران؛ محمدرضا جوادی یگانه، جامعه شناس با اشاره به ماجرای مفقود شدن کودکی در استان گلستان و تلاش مردم برای پیدا شدن وی نوشت: جامعه ایران مثل همه جوامع، چندسطحی و چندبعدی است و بخاطر ویژگی‌های تاریخی و فرهنگی‌اش، پیچیده‌تر است. 

البته که هم‌سرنوشتی گسترده با  یسنا ی گم‌شده، نشانه‌ای از قدرت مفهوم وطن است؛ اما از این نگرانی عمومی برای گم شدن یسنا و تلاش گسترده برای پیدا کردنش و شادی فراگیر در سالم پیدا شدن یسنای کوچک، نمی توان نتیجه گرفت که نگرانی‌ها در باره تعارضات و تنش‌ها در جامعه ایران باطل بوده و مشکلی در جامعه وجود ندارد. 

مسائل جامعه ایران ساختاری است و نیاز به تلاش گسترده برای حل آن است. تفسیرهای بیش‌ازحد‌خوش‌بینانه از این هم‌سرنوشتی، موجب درک نادرست از جامعه ایران می‌شود.

 

دیگر خبرها

  • رئیس انجمن جامعه شناسی ایران: پروژه یکدست‌سازی همه جا شکست خورده است/ هر روز شکاف‌های عمیق‌تری بین ایدئولوژی حاکمیت با مردم می‌بینیم/ گروه‌های مختلف مردم به همدیگر احترام می‌گذارند
  • ۶ ویژگی منحصر به فردی که تک فرزند‌ها دارند
  • چرا کاربست‌های پژوهشی در جامعۀ ایران زمینه زدوده هستند؟
  • صداقت و تعامل با مردم مد نظر مسؤولان باشد
  • قالیباف: از تمام تصمیماتی که گرفته‌ام دفاع می‌کنم
  • تخصیص ۴۱۹ میلیارد برای مسائل واحدهای قضایی هرمزگان
  • تخصیص ۴۱۹ میلیارد برای مسائل واحد‌های قضایی هرمزگان
  • مسائل جامعه ایران ساختاری است و نیاز به تلاش گسترده برای حل آن است
  • ما به دنبال تبدیل مجلس سنتی به مجلس نوین هستیم
  • وظیفه جدید وقف کمک به حل مسائل جامعه است