Web Analytics Made Easy - Statcounter

ارتباطات>ارتباطات و فناوری - همشهری آنلاین:
آگاهی کاربران از کلاهبرداری تحت عنوان سیم‌کارت دولتی، هک شدن میلیون‌ها حساب در اینستاگرام و توصیه به تغییر رمز عبور و اعلام عزم جدی وزیر ارتباطات برای اصلاح تعرفه اینترنت مهم‌ترین اخبار حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات در طول هفته جاری بود.

به گزارش ایسنا، این هفته تعدادی از اشخاص مشهور در جهان هدف حملات سایبری اینستاگرام قرار گرفتند و به همین دلیل وزیر ارتباطات از مردم خواست رمزهای عبور خود را تغییر دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین اخباری از کلاهبرداری از مشترکان سیم‌کارت‌ها با فریب تعرفه دولتی شنیده شد که مدیرعامل اپراتور اول ارائه تعرفه دولتی را تکذیب کرد. ارائه نسخه جدید تلگرام، راه‌اندازی صدقه پیامکی، عزم جدی وزیر برای اصلاح تعرفه اینترنت و خدمات ایمیل بومی پست نیز از دیگر اخبار مهم هفته‌ بود.

اخبار اینستاگرامی هفته

در این هفته تعدادی از اشخاص مشهور در جهان هدف حملات سایبری اینستاگرام قرار گرفتند که بدین ترتیب تعداد زیادی از عکسهای کاملا خصوصی و شخصی آنها در صفحات مجازی اینستاگرام آنها منتشر شد. این امر می تواند تهدیدی برای اطلاعات شخصی و حریم خصوصی میلیون‌ها کاربر بشمار بیاید.

بدنبال این حملات سایبری، اینستاگرام اعلام کرد که تعدادی از هکرها با استفاده از باگ موجود در اپلیکیشن اینستاگرام به شماره تماس و آدرس ایمیل های شخصی هنرمندان دسترسی یافته‌اند. این شرکت خیلی زود اقدام به بررسی و اصلاح این باگ کرد اما پیش از این اقدام، هکرها تمامی اطلاعات و عکس های شخصی هنرمندان را در فضای مجازی منتشر کرده بودند.

پس از خبر هک شدن چندین میلیون حساب اینستاگرامی، محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در صفحه اینستاگرام خود به این خبر واکنش نشان داد و نوشت: خبری به دستم رسید که کلمه عبور میلیون‌ها اکانت اینستاگرام از طریق هک سرورهای آن افشا شده است. برای حفظ حریم خصوصی کاربران ایرانی، توصیه می‌کنم سریعا نسبت به تغییر کلمه عبور خود اقدام کنید.

همچنین در حالی که به طور معمول کاربران تنها می‌توانند با استفاده از اپلیکیشن اینستاگرامی که در گوشی‌های هوشمند خود نصب کرده‌اند، استوری‌های اینستاگرام را مشاهده و یا بارگذاری کنند. اما هم اکنون اینستاگرام با هدف توسعه عملکرد نرم افزار و رضایت کاربران، به آنها این اجازه را می‌دهد تا با استفاده از مرورگرهای اینترنتی رایانه خود (دسکتاپ) مانند گوگل کروم نیز بتوانند استوری‌های دوستان خود را در اینستاگرام مشاهده کنند.

در اصل با این امکان جدیدی که اینستاگرام برای کاربرانش فراهم آورده است، تفاوت میان اینستاگرام در موبایل و دسکتاپ بسیار ناچیز شده است به گونه‌ای که کاربران هر زمان که به گوشی هوشمند و نسخه موبایل این اپلیکیشن دسترسی نداشته باشند، می‌توانند به راحتی از مرورگر اینترنتی یک رایانه شخصی به حساب کاربری خود دست یابند.

همچنین وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در اینستاگرام خود از عزم جدی برای اصلاح تعرفه اینترنت در راستای حمایت از تولید بومی خبر داد. او با انتشار تصویری از فروش فیلم‌ها و سریال‌های شبکه خانگی در خیابان در صفحه اینستاگرام خود نوشت: وقتی نظام تعرفه‌گذاری اینترنت اشکال داشته باشد، نه تنها مصرف‌کننده آزار می‌بیند، بلکه تولیدکنندگان محتوای فاخر ایرانی نیز باید شاهد چنین صحنه‌هایی مثل این عکس باشند که دسترنج آنها در پیاده‌روها و نقش زمین توزیع شود.

جهرمی با تاکید بر لزوم اصلاح تعرفه اینترنت بیان کرد: عزم ما بر اصلاح نظام تعرفه اینترنت جدی است. امیدوارم همه شرکت‌های ارایه‌کننده خدمات، همراهی کنند و صرفا نگاه به منافع کوتاه‌مدت نداشته باشند. چراکه در بلندمدت بزرگترین منفعت به خود آنها خواهد رسید. اطمینان دارم مردم نیز در گام‌های لازم برای رسیدن به نقطه مطلوب ما را همراهی خواهند کرد.

ابلاغات شورای عالی فضای مجازی

متن سند تبیین الزامات شبکه ملی اطلاعات منتشر شد. هدف از تدوین الزامات شبکه ملی اطلاعات که در قالب یک سند و در جلسه سی‌وسوم و سی‌وپنجم شورای عالی فضای مجازی کشور تصویب و ابلاغ شده است، یکپارچه‌سازی نظرات و تضمین هماهنگی طراحی شبکه ملی اطلاعات به‌عنوان زیرساخت ارتباطی فضای مجازی کشور، با الزامات کلان بالادستی است. بنا بر این گزارش، این شبکه در چارچوب قوانین جمهوری اسلامی ایران به نحو مطلوب و مطمئن، تأمین‌کننده تمامی نیازهای ارتباطی انواع ذی‌نفعان فضای مجازی کشور است.

همچنین در جلسه شورای عالی فضای مجازی مقرر شد که ضمن دسته‌بندی حوادث فضای مجازی، از تمامی ظرفیت‌های ملی در راستای پیشگیری و مقابله با این حوادث استفاده شود و این ظرفیت ها با بهره‌گیری از توان‌ بخش خصوصی و غیردولتی به صورت حداکثری، تقویت شوند.

کلاهبرداری با اسم سیم‌کارت‌های دولتی

برخی مشترکان اپراتورها از تماس‌هایی می‌گویند که به آنها توصیه می‌کند ضمن مراجعه برای تعویض سیم‌کارت‌های ۳G با سیم‌کارت‌های ۴G، سیم‌کارت‌های دولتی دریافت کنند که تعرفه‌اش نصف تعرفه‌های کنونی است. اما با پرس وجو از اپراتور اول مشخص شد که سیم‌کارتی که تعرفه‌اش نصف تعرفه سیم‌کارت‌های دیگر باشد، وجود ندارد. بنابراین اگر با شما تماسی برای مراجعه و دریافت سیم‌کارت‌های دولتی گرفته شده مبنی بر این‌که تعرفه‌ تماس از طریق آن نصف تعرفه سایر سیم‌کارت‌هاست، بدانید که با روش جدید کلاهبرداران روبه‌رو شده‌اید.

همچنین تفاهم‌نامه ارسال پیامک برای دریافت صدقه پیامکی بر راه‌اندازی موسسه امداد اول توسط کمیته امداد امام خمینی (ره) و اپراتور اول تلفن همراه منعقد شد. پرویز فتاح -رییس کمیته امداد امام خمینی (ره) - با اشاره به انعقاد این تفاهم‌نامه اظهار کرد: صدقه پیامکی اولین گامی بود که در این راستا برداشته شده است و توسعه این سرویس اولین درخواست ماست. این طرح می‌تواند به کمیته امداد و مردم کمک کند. بدین ترتیب از این پس حساب‌ها شفاف شده و هر کس هر زمان از شبانه‌روز می‌تواند صدقه بپردازد.

وی با بیان این که استفاده از مناسبت‌ها برای صدقات دومین درخواست کمیته امداد است، افزود: این قرارداد یک مسوولیت اجتماعی است که همراه اول پذیرفته و بابت پیامک‌هایی که به مشترکان ارسال می‌شود، هزینه‌ای از فردی که در صدقه پیامکی شرکت کرده، دریافت نمی‌کند.

وحید صدوقی مدیرعامل همراه اول نیز با اشاره به امضای تفاهم‌نامه اظهار کرد: یک درصد از سود شرکت همراه اول به کار خیر اختصاص می‌یابد و کمک هزینه‌ای که از مشترکان دریافت می‌شود عینا به کمیته امداد پرداخت می‌شود. خانواده ۶۰ میلیونی همراه اول هستند که با پرداخت روزانه ۱۰۰ تومان، شش میلیارد تومان کمک خواهند کرد. مشترکان با ارسال پیامک عدد یک به شماره ۸۸۷۷ می‌توانند عضو سامانه شده و روزانه ۱۰۰، ۳۰۰ یا ۵۰۰ تومان پرداخت کنند. همچنین سرویس USSD این سامانه نیز راه‌اندازی شده است.

اخبار تلگرامی هفته

جدیدترین نسخه به‌روزرسانی‌شده تلگرام همراه با چندین قابلیت جدید منتشر شد. نخستین قابلیت تلگرام ۴.۳ مشخص شدن گروه‌هایی است که در آن‌ها پیامی مربوط به شما وجود دارد. به عنوان مثال، اگر در یک گروه کسی شما را خطاب ( mention) کرده یا در پاسخ به شما چیزی نوشته است (reply) به کاربر از طریق یک نوتیفیکیشن اعلام می‌کند. لازم به ذکر است این ویژگی تنها برای گروه های تلگرام است و آن گروه را به همراه یک علامت @ در لیست گفت‌وگوها مشاهده خواهید کرد. همچنین با دریافت این به‌روزرسانی می‌توانید با استفاده از دکمه جدید @، در میان پیام‌هایی که خطاب یا در پاسخ به شما ارسال شده‌اند جابه‌جا شوید.

قابلیت دیگر نسخه به‌روزرسانی شده تلگرام، سرو سامان دادن به استیکرهاست. در این نسخه جدید کاربران می توانند استیکرهای مورد علاقه خود را با استفاده از یک ستاره، علامت گذاری کنند. کاربران قادر خواهند بود در قالب یک پنل جدید که برای استیکرها تعبیه شده، به استیکرهای مورد علاقه و علامت گذاری شده خود دست یابد.

همچنین در گروه‌های دارای بالغ بر ۱۰۰ نفر عضو، کاربران می‌توانند با اضافه کردن یک بسته استیکر تایید شده، بدون نیاز به اضافه کردن آن به فهرست استیکرهای خود، حین مکالمه در گروه مورد نظر از آن بسته استیکر استفاده کنند. بعد از دریافت نسخه جدید ۴.۳، کاربران قادر خواهند بود برای ارسال یک پیام، تنها با نگه داشتن انگشت خود بر روی گفت‌وگوهای موجود در لیست مکالمات، چند گیرنده را انتخاب کنند.

پژوهشگاه فضای مجازی کشور با همکاری دانشگاه تهران از فعالیت کاربران فارسی زبان در پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی آمار روزانه منتشر می‌کند. پژوهشگران و علاقمندان می‌توانند از گزارش‌های آماری روزانه پژوهشگاه فضای مجازی کشور برای آشنایی بیشتر با فضای کلی حاکم بر فعالیت کاربران فضای مجازی بهره‌برداری کنند. این گزارش‌ها که روزانه اطلاعات آن روی سایت مرکز ملی فضای مجازی قرار خواهد گرفت، با ارایه آمار فعالیت کانال‌های عمومی تلگرام آغاز شده است.

در این گزارش آمار ساعتی انتشار مطالب در هر روز، گزارش تعداد کل کانال‌ها، گزارش تعداد کانال‌های به‌روز شده در هر روز، گزارش تعداد کل مطالب منتشر شده، گزارش متوسط تعداد مطلب در هر کانال، گزارش کل بازدیدهای کاربران از مطالب منتشرشده، گزارش متوسط بازدید مطالب قابل مشاهده است این آمار نشان می‌دهد روزانه بیش از سه میلیون مطلب در روزهای اخیر در اپلیکیشن تلگرام قرار گرفته است که آمار بازدیدهای این پیام‌رسان را در روزهایی به دو میلیارد نیز رسانده است.

اخبار ایمیل بومی

محسن ادبی‌فرد مدیر کل مرکز فناوری اطلاعات شرکت ملی پست با بیان این که براساس احکام اتحادیه پستی جهانی یکی از وظایف اپراتورهای پستی در دنیا ارائه سرویس پست الکترونیکی است، گفت: راه‌اندازی سرویس پست الکترونیکی در مجلس شورای اسلامی هم تصویب شده و شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران برای ایجاد سهولت در برقراری ارتباط دستگاه‌ها با مردم و برعکس نسبت به راه‌اندازی رسمی پست الکترونیکی اقدام کرد.

وی با اشاره به مزایای استفاده از سرویس پست الکترونیکی بومی بیان کرد: استفاده از خدمات سرویس ایمیل بومی پست به صورت پایه رایگان است و عموم مردم با ثبت نام و احراز هویت در سیستم پست الکترونیک بومی می‌توانند تا حداکثر ۵۰۰ مگابایت از خدمات این سرویس استفاده کنند. شهروندان می‌توانند کارهای رسمی، ارتباطی و اداری خود را از طریق درگاه پست الکترونیکی بومی انجام دهند. تمام زیرساخت‌های پست الکترونیکی در داخل کشور قرار دارد و همین باعث عدم دسترسی به زیرساخت‌ها از خارج از کشور می‌شود که درنهایت امنیت برقراری ارتباطات الکترونیکی را برای شهروندان به ارمغان می‌آورد.

منبع: همشهری آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۶۶۲۱۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کمیسیون اتحادیه اروپا علیه فیس‌بوک و اینستاگرام اقدام می‌کند

ایتنا - آیا شرکت آمریکایی متا در برخورد با تبلیغات سیاسی قوانین اروپا را زیر پا می‌گذارد؟ کمیسیون اتحادیه اروپا برای بررسی این موضوع روند رسیدگی حقوقی علیه کنسرن فیس‌بوک – اینستاگرام را گشوده است.
کمیسیون اتحادیه اروپا علیه کمپانی فیس‌بوک - اینستاگرام "متا" به ظن نقض قوانین اتحادیه اروپا روند رسیدگی حقوقی را آغاز کرده است. کمیسیون در بروکسل اعلام کرد که از جمله بررسی خواهد شد که آیا این شرکت آمریکایی در برخورد با تبلیغات سیاسی به قوانین اروپایی پایبند بوده است یا خیر.

به گزارش ایتنا و به نقل از دویچه وله، اورزولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا گفت که دستگاه اداری او ابزارهایی ایجاد کرده است تا از شهروندان اروپایی در برابر اطلاعات نادرست و دستکاری هدفمند توسط کشورهای ثالث حفاظت کند.

رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا گفت: «هرگاه به نقض قوانین مشکوک باشیم، اقدام می‌کنیم. این امر در همه زمان‌ها صدق می‌کند، به ویژه در زمان انتخابات دموکراتیک.»

از جمله نقض‌های احتمالی قوانین این است که کنسرن "متا" در مقابله با گسترش تبلیغات گمراه‌کننده و کمپین‌های اطلاعات نادرست در سطح اتحادیه اروپا به قدر کافی اقدام نکرده است. علاوه بر این، کمیسیون گمان دارد که امکانات کاربران برای شکایت در مورد محتوای پلتفرم‌ها الزامات قانون اروپا را برآورده نمی‌کند. از سوی دیگر، کنسرن متا به پژوهشگران به قدر کافی امکان دسترسی به داده‌ها را نمی‌دهد.

طبق قانون جدید اتحادیه اروپا، پلتفرم‌هایی مانند فیس بوک، توییتر، گوگل و بسیاری دیگر باید سریع‌تر و شدیدتر از قبل علیه محتوای غیرقانونی مانند نفرت‌پراکنی و تحریک در آنلاین وارد عمل شوند. درغیراین صورت با جریمه‌های سنگین روبرو خواهند شد. "قانون خدمات دیجیتال" (DSA) باید تضمین کند که گزارش محتواهای غیرقانونی برای کاربران آسان‌تر می‌شود. در اصل، سرویس‌های بزرگی مانند فیس‌بوک و اینستاگرام باید مقررات بیشتری را نسبت به شبکه‌های کوچک رعایت کنند.

کمیسیون مدارک و شواهد جمع‌آوری می‌کند
کمیسیون اتحادیه اروپا تأکید کرد که گشایش روند تحقیق صرفاً شبهات را بررسی می‌کند و ارزیابی اولیه کمیسیون هنوز نتیجه نهایی را نشان نمی‌دهد. کمیسیون به جمع‌آوری شواهد، به عنوان مثال از طریق نظرسنجی، ادامه خواهد داد. علاوه بر این، کمیسیون اتحادیه اروپا بالقوه می‌تواند پیشنهادهای متا برای اصلاح خود را بپذیرد.

در ماه اکتبر سال گذشته، تیری برتون، کمیسر امور صنعت اتحادیه اروپا، به فیس‌بوک در مورد محتوای دستکاری شده بیش از حد در این پلتفرم در ارتباط با انتخابات هشدار داد. برتون نوشت که می‌خواهد فوراً در مورد جزئیات اقدامات فیس‌بوک برای جلوگیری از انتشار جعلیات، از جمله با توجه به انتخابات آتی در اتحادیه اروپا، مطلع شود. انتخابات پارلمان اروپا قرار است در تابستان سال جاری برگزار شود.

بسیاری در اتحادیه اروپا بر این باورند که روسیه در تلاش است تا بر انتخابات تأثیر بگذارد. بلژیک اخیراً اعلام کرد که داده‌های نهادهای مخفی اطلاعاتی نشان می‌دهد که تلاش‌هایی برای انتخاب هر چه بیشتر نمایندگان دوستدار روسیه در پارلمان اروپا وجود دارد.

هفته گذشته، بلژیک که ریاست شورای اتحادیه اروپا را برعهده دارد، مکانیسم واکنش به بحران جامعه بین‌المللی (IPCR) را راه‌اندازی کرد که هدف آن امکان تبادل نظر نزدیک‌تر در مورد اقدامات جاری علیه اعمال نفوذ روسیه است.

در حال حاضر علیه پلتفرم آنلاین "تیک تاک" و سرویس پیام کوتاه اکس (توییتر سابق) روند رسیدگی در جریان است. "تیک تاک" تحت بررسی است که آیا این شرکت چینی با نسخه برنامه "تیک تاک لایت" سلامت روان کودکان زیر سن قانونی را به خطر می‌اندازد یا خیر.

به دنبال نشانه‌هایی از پست‌های غیرقانونی و گمراه‌کننده درباره حمله حماس به اسرائیل، فهرستی از سوالات به پیام‌رسان اکس (توییتر سابق) ارسال شد که ظاهراً این شرکت پاسخ قانع‌کننده‌ای به کمیسیون اتحادیه اروپا نداده است. روند بررسی علیه اکس در اواسط دسامبر آغاز شد.

دیگر خبرها

  • اظهارات جدید سخنگوی ستاد انتخابات کشور درباره مرحله دوم انتخابات مجلس/ چه کسانی واجد شرایط رای دادن هستند؟
  • افزایش ارسال لینک‌های آلوده
  • پلتفرم‌هایی که از ممنوعیت تیک‌تاک سود می‌برند
  • کمیسیون اتحادیه اروپا علیه فیس‌بوک و اینستاگرام اقدام می‌کند
  • کلاهبرداری تتر چیست و چطور آن را تشخیص دهیم
  • هشدار پلیس فتا نسبت به اقدامات مجرمانه در تعطیلات
  • تبلیغات عجیب در اینستاگرام برای آرایشگاه؛ مروج کودک‌همسری بازداشت شد! + تصویر
  • ترویج کودک همسری در اینستاگرام برای تبلیغ آرایشگاه زنانه
  • بازداشت مروج کودک‌همسری برای تبلیغ آرایشگاه زنانه در اینستاگرام
  • بازداشت مروج کودک همسری برای تبلیغ آرایشگاه زنانه در اینستاگرام