Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا- برنامه موشکي ايران حتي رقباي آشتي ناپذير سياسي را متحد ساخته و در کنار برنامه هسته اي فاکتور غرور و افتخار ملي است.
به گزارش سرويس سياسي خبرگزاري آريا، ولاديمير ساژين در تحليلي در خبرگزاري اسپوتنيک روسيه با عنوان "پاسخ موشکي ايران به تحريم هاي آمريکايي"، نوشت:
دوم اگوست رئيس جمهور آمريکا دونالد ترامپ قانوني را که پيشتر توسط کنگره تصويب شده بود، امضاء کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


اين قانون در خصوص تحريم ها از جمله عليه ايران و براي مجازات توسعه ي سريع برنامه ي موشکي جمهوري اسلامي بود. پاسخ ايران به تحريم هاي جديد آمريکايي مانند رعد و برق سروصدا کرد. مجلس جمهوري اسلامي ايران بودجه اختصاصي به توسعه ي برنامه ي موشکي کشور را از 300 تا 520 ميليون دلار افزايش داد.
وضعيت کنوني برنامه موشکي ايران چطور است، اين امر چه ارتباطي با برنامه هسته اي دارد، موشک هاي ايراني چه کسي را تهديد مي کند و برنامه ي موشکي چه تاثيري بر روند سياسي حول ايران دارد؟ برنامه موشکي ايران در بحث ريشه اي همکاري ايران — کره شمالي و ايران- چين بيشتر از سه دهه است که با سرعت رشد مي کند. انگيزه ي سرعت بخشيدن به توسعه برنامه ي موشکي ، جنگ بين ايران و عراق در سال هاي 1980 تا 1988 بود. در واقع در آنزمان ايران در ليبي، کره شمالي و سوريه چندين موشک « اسکاد بي» و « اسکاد سي» ساخت شوروي خريد که پس از تکميل در ايران « شهاب 1»، « شهاب2» نام گرفتند. اين ها موشک هايي با برد کوتاه يعني تا 1000 کيلومتر بودند. لازم به يادآوري ست که بر اساس طبقه بندي بين المللي موشک ها به موشک ها با برد کوتاه، برد متوسط (از 1000 تا 5500 کيلومتر) و دور برد (بيشتر از 5500 کيلومتر يعني موشک هاي قاره پيما) تقسيم مي شوند
طي سال هاي گذشته ايران انواع مختلف موشک ها با برد کوتاه يعني تاکتيکي و عملياتي —تاکتيکي را خريده، به روزرساني کرده و توسعه داده است. اما تاکيد بر روي ساخت موشک هاي بالستيک به ويژه براي نابودي اهداف در فواصل دور بود.
برپايه خانواده «شهاب» با کمک فن آوري کره شمالي موفق به ساخت «شهاب 3» با برد تا 1700 کيلومتر شدند. از آن مدل جديد «قدر» سرچشمه گرفت که سه نمونه آن معرفي شد: «قدر 101» تک مرحله اي با برد تا 800 کيلومتر، «قدر 110» دو مرحله اي 2000 تا 2500 کيلومتر و «قدر 110 آ» تا 3000 کيلومتر.
تهران همچنين توسعه موشک هاي بالستيک خانواده «شهاب» با برد شليک تا 5-6 هزار کيلومتر را نيز برنامه ريزي کرد. اما به عقيده کارشناسان ، امکانات ايران براي توسعه ي موشکي در اين جهت در سطح مشخصي تمام شده است. البته اين حقيقت را رد نمي کند که ايراني ها موشک هاي چند مرحله اي با سوخت مايع توليد مي کنند.
بدين ترتيب ايران مي تواند برنامه هاي نظامي حامل موشک که ماهواره به مدار پرتاب مي کنند را حل کند. به طور مثال موشک «سفير2». ضمنا تجربه ساخت موشک هاي حامل «سيمرغ» که قادرند بار مفيد تا 100 کيلو را به مدار حول زمين بفرستند نيز نشان داد که متخصصين ايراني مي توانند به عنوان سطح اول از چهار موشک کره شمالي با موتور مدل « نودون» استفاده نمايند و در سطح دوم موشک قدر ايفاي نقش مي کند. در اين صورت برد ارسال بخش کلاهک به وزن 1 تن ، 5 هزار کيلومتر مي شود.
اما بيشتر احتمال مي رود که منابع اصلي بر روي تکميل موشک هايي با سوخت جامد متمرکز شده اند. بخش علمي طي توسعه موشک ها با سوخت مايع ، کاربرد خود را در زمينه ي هوافضا مي يابد.
اوايل متخصصين ايراني ضمن استفاده از تجربه و فن آوري چيني ، تمرين ساخت موشک ها با سوخت جامد را روي نمونه موشک ها با برد کوتاه انجام دادند. و به موفقيت هايي دست يافتند. در سال 2009 موشک دو مرحله اي با سوخت سنگين « سجيل» آزمايش شد. برد شليک اين موشک 2200 کيلومتر بود و طي کم کردن وزن کلاهک تا 500 کيلوگرم به 3000 کيلومتر هم مي رسيد.
روند گذار ايران به زمينه نظامي از توليد موشک ها با سوخت مايع تا سوخت جامد که آمادگي جنگي آنها را به طور مشخص افزايش مي دهد، واضح تر مي شود.
در کل ايراني ها به موفقيت هاي قابل توجهي در زمينه ي موشکي دست يافتند. خط کامل (بيشتر از 20) موشک از درجات مختلف توسط آنها ساخته شد. تمامي آنها سيار بوده و به خوبي براي عمل در اقصاء نقاط کشور مطابقت مي يابند. براي آنها پايگاه هاي مناسب براي حفاظت، خدمات و آماده باش تهيه شده و توسط دفاع ضد هوايي طبقه بندي شده محافظت مي شوند. پتانسيل موشکي ايران تهديدي جدي براي دشمنان بالقوه و منتقدان اين کشور است. بدون شک اين مسئله آنها را نگران مي کند. ضمن اينکه اکنون اتحاديه موشکي ايران و کره شمالي که درجه ي بالايي از توسعه ي تکنولوژي موشکي خود را به نمايش مي گذارند ، حس مي شود. همکاري تنگاتنگ ايران و کره شمالي در اين زمينه ،اجراي نقشه هاي جسورانه و بلند پروازانه موشکي ايران را تامين مي کند.
پس از انعقاد توافق هسته اي و تصويب قطع نامه2231 شوراي امنيت سازمان ملل متحد، فعاليت موشکي به عنوان دليلي براي اتهام زني ها از طرف آمريکا به منظور نقض اين اسناد تبديل شد.
در عين حال مي توان گفت که نقضي از طرف ايران صورت نگرفته است. بر همگان مشخص است که برجام کلا در خصوص ممنوعيت آزمايشات هسته اي چيزي نمي گويد و در قطع نامه 2231 حتي درخواست از ايران به منظور خودداري از فعاليت هاي موشکي نيامده است.
بنابراين اتهام مستقيم به ايران در ارتباط با برنامه ي موشکي وجود ندارد و تنها در خصوص نقض روح توافق مي گويند همانطور که بارها در کاخ سفيد اعلام شد. اگرچه اين « نقض روح» به مجازات کاملا مادي تبديل شد يعني اجراي تحريم ها توسط آمريکايي ها.
در هرصورت بايد يادآوري کرد ، علي رغم اينکه برنامه موشکي ايران استانداردهاي حقوقي بين المللي را نقض نمي کند، افزايش پتانسيل هسته اي در چنين منطقه ي خطرناکي مانند خاور ميانه ، به ثبات منطقه و جهاني کمک نخواهد کرد.
ضمن اينکه موشک هاي بالستيک با برد متوسط قبل از همه حامل تسليحات تخريب گسترده هستند. استفاده نظامي از چنين موشک هايي در تسليحات معمولي از نقطه نظر نظامي غير موثر بوده و از لحاظ مالي با احتساب قيمت چنين تسليحاتي مقرون به صرفه نيست.
در اين طرح البته برنامه موشکي ايران خطر را به ويژه 10 تا 15 سال ديگر ايجاد مي کند وقتي که زمان برجام به سر رسيده است. براي آنکه موشک هاي دوربرد و تسليحات هسته اي دو طرف مدال هستند آنها بدون يکديگر ممکن نيستند. در عين حال مسئله مربوط به برنامه هسته اي ايران به بحث و بررسي و تصميم تنها در مذاکرات بين المللي (البته با حضور ايران) و با تاييد سازمان ملل متحد تعلق دارد.
در خاتمه لازم به ذکر است که برنامه موشکي توسط تمامي گروهک هاي سياسي در ايران حمايت و پشتيباني مي شود. اين برنامه حتي رقباي آشتي ناپذير سياسي را متحد ساخته و در کنار برنامه هسته اي فاکتور غرور و افتخار ملي است. در اين ارتباط فشار مستقيم و شديد بر ايران به خاطر برنامه موشکي غير موثر و معکوس است. بايد به دنبال داروهاي درماني بود.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۶۶۴۱۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تایفون آمریکا در راه آسیا و اقیانوسیه(+عکس)

عصر ایران؛ مجله تصویری سلاح - بر اساس یک گزارش، انتظار می رود آمریکا تا پایان سال 2024 سامانه موشکی پیشرفته تایفون را در منطقه آسیا-اقیانوسیه مستقر کند. به نظر می رسد این اقدام بیشتر با هدف مقابله با تهدیدات در حال افزایش از سوی چین انجام می شود.

استقرار سامانه موشکی جدید در منطقه آسیا و اقیانوسیه

ژنرال چارلز فلین، فرمانده ارتش آمریکا در اقیانوس آرام به تازگی اعلام کرد که واشنگتن سامانه ای را مستقر خواهد کرد که توانایی شلیک موشک استاندارد 6 (اس ام-6) و موشک کروز تاماهاوک را دارد. شایان ذکر است، سامانه موشکی تایفون (Typhon missile system) توانایی پرتاب هر دو دسته موشک را دارد.

این سامانه موشکی به تازگی برای حضور در رزمایش مشترک آمریکا و فیلیپین راهی منطقه آسیا و اقیانوسیه شده است. ارتش آمریکا اعلام نکرده است که سامانه تایفون تا چه مدت در فیلیپین باقی خواهد ماند. اما حضور آن در مجموعه ای از رزمایش های مشترک بین آمریکا و فیلیپین، این سیگنال را ارسال می کند که آمریکا می تواند تسلیحاتی تهاجمی را در فاصله مناسب از تاسیسات چینی در دریای جنوبی چین، سرزمین اصلی چین و در امتداد تنگه تایوان مستقر کند.

ارتش آمریکا نخستین نمونه های اولیه سامانه موشکی تایفون را در نوامبر 2022 از شرکت لاکهید مارتین دریافت کرد. این سامانه طی شلیک های آزمایشی در بیایان های آمریکا عملکرد خوبی داشت. با این وجود، طی آزمایش در چنین شرایطی، سامانه تحت تاثیر آب و هوای دریایی و رطوبت بالای منطقه آسیا و اقیانوسیه قرار نگرفت.

به گفته گارن مولی، استاد روابط بین الملل در دانشگاه دایتو بونکا ژاپن و متخصص مسائل نظامی، آمریکا در حال برنامه ریزی آزمایش سامانه موشکی جدید خود است تا عملکرد آن در شرایط چالش برانگیزتر مشخص شده و آموزش واحدهایی که قرار است با آن کار کنند را آغاز کند. اطلاعات محدودی در مورد سامانه موشکی تایفون در دسترس است و به نظر می رسد این بخشی از روند توسعه جاریست تا عملکرد سامانه در شرایط واقعی تر بررسی شود.

سامانه موشکی تایفون

در نوامبر 2020، ارتش آمریکا شرکت لاکهید مارتین را برای توسعه این سامانه تسلیحاتی انتخاب کرد. بعدا در دسامبر 2022، نخستین نمونه اولیه از این سامانه تسلیحاتی جدید در اختیار ارتش آمریکا قرار گرفت.

سامانه تایفون به نام سامانه موشکی قابلیت میان برد (Mid-Range Capability) یا ام آر سی (MRC) نیز شناخته می شود. این سامانه برای شلیک موشک هایی که شکاف برد بین موشک ضربه دقیق (Precision Strike Missile) و سلاح ابرصوت دوربرد (Long-Range Hypersonic Weapon) را پر می کنند، طراحی شده است.

یک واحد سامانه تایفون از چهار پرتابگر متحرک مستقل تشکیل شده و با تریلر پر کردن دوباره سلاح و یک وسیله نقلیه پشتیبان همراهی می شود. پرتابگرهای این سامانه به گونه ای طراحی شده اند تا توانایی شلیک موشک کروز تاماهاوک یا موشک استاندارد 6 را داشته باشند.

جزئیات موشک ها

موشک استاندارد 6 برای جنگ ضد هوایی با برد گسترده علیه اهداف هوایی مانند هواگردهای با و بدون سرنشین و موشک های کروز و بالستیک و همچنین هدف قرار دادن کشتی ها در دریا توسعه یافته است. این جدیدترین موشک رهگیر نیروی دریایی آمریکا است. ادعا می شود که برد عملیاتی آن بیش از 370 کیلومتر است. اس ام-6 دارای سامانه هدایت رادار فعال است که به پرتابه کمک می کند تا هدف خود را به طور مستقل ردیابی و پیدا کند.

از سوی دیگر، تاماهاوک با برد 2500 کیلومتر، یک موشک کروز فروصوت با برد طولانی و قابلیت استفاده در هر شرایط آب و هوایی است.

مخالفت جدی چین با این اقدام

این اولین بار است که آمریکا سامانه موشکی تایفون را در منطقه آسیا و اقیانوسیه مستقر می کند. وزارت خارجه چین به طور جدی با این قبیل اقدامات آمریکا مخالفت کرده است. این کشور از آمریکا خواسته است تا به نگرانی های امنیتی دیگر کشورها احترام گذاشته و از تضعیف صلح و ثبات در منطقه دست بردارد.

به گفته مقام های چینی، استقرار چنین سامانه ای در منطقه خطر "قضاوت اشتباه" و "اشتباه محاسباتی" را افزایش می دهد.

استقرار موشک های میان برد آمریکا در منطقه آسیا و اقیانوسیه برای اولین بار پس از پایان جنگ سرد صورت می گیرد. در سال 1987، آمریکا و سپس اتحاد جماهیر شوروی پیمان منع موشک های هسته ای میان برد را امضا کردند. بر اساس این پیمان، هر دو کشور توافق کرده بودند که موشک های زمینی میان برد و کوتاه برد خود با برد بین 500 تا 5500 کیلومتر را حذف کنند. اما در سال 2019، آمریکا با ادعای نقض این پیمان توسط روسیه از آن خارج شد.

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: ۵ چیزی که گوشی اندرویدی شما را کند می‌کند (+ راه حل)

دیگر خبرها

  • نگاه متفاوت کارشناس اقتصادی بعد از حمله موشکی سپاه: معادلات تغییر کرد | فیلم
  • درخشان: سریلانکا می‌تواند شریک سیاسی خوبی برای ایران باشد
  • نقاط فلج‌کننده گنبد آهنین برای موشکباران بعدی روشن شد
  • تحلیل اندیشکده آمریکایی از توان پهپادی و موشکی ایران
  • توانایی پهپادی و موشکی ایران در اوج
  • ایران در اوج توانایی پهپادی و موشکی است
  • اندیشکده شورای آتلانتیک: ایران در اوج توانایی پهپادی و موشکی است
  • اندیشکده شورای آتلانتیک : ایران در اوج توانایی پهپادی و موشکی است
  • تنها راه بازگشت امنیت به منطقه، پایان دادن به فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده اسرائیل است
  • تایفون آمریکا در راه آسیا و اقیانوسیه(+عکس)