Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تین نیوز»
2024-05-06@18:23:14 GMT

نگاهی به نرخ تورم و نرخ بهره در کشورهای منتخب

تاریخ انتشار: ۱۷ شهریور ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۶۶۵۶۹۱

نگاهی به نرخ تورم و نرخ بهره در کشورهای منتخب

تین‌نیوز |

نرخ تورم مشخص کننده تغییرات قیمت کالاها و خدمات و نرخ بهره مبین هزینه قرض دادن پول در یک اقتصاد، است.

به نقل از اتاق بازرگانی، صنایع و معادن تهران، نرخ تورم مشخص کننده تغییرات قیمت کالاها و خدمات و نرخ بهره مبین هزینه قرض دادن پول در یک اقتصاد، است. سیاست های پولی ضمن تاکید بر ایجاد محیط اقتصادی مبتنی بر جلوگیری از ایجاد نوسانات شدید قیمتی در بازارهای پول، قائل به وجود رابطه مشخصی بین دو متغیر مهم اقتصادی نرخ تورم و نرخ بهره بانکی، است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نرخ بهره مستقیما بر هزینه قرض دهی گرفتن تاثیر می گذارد و هر چه نرخ بهره بانکی افزایش یابد، خدمات وام گیری، گرانتر تمام می شود. بانک های مرکزی و دولت ها از طریق نظارت بر نرخ های بهره اهدافی مانند به حداکثررسانی اشتغال، ثبات قیمت ها (و نه تثبیت قیمتها) و همچنین دستیابی به سطح مناسبی از رشد اقتصادی را دنبال می کنند.

نرخ بهره بانکی از مسیرهای هزینه سرمایه گذاری و هزینه تامین مالی سرمایه گذاری های جدید، هزینه تامین سرمایه در گردش وضعیت ترازنامه و بدهی بنگاهها، بر ایجاد سرمایه گذاری جدید، استمرار فعالیت و سوددهی بنگاه های اقتصادی اثر می گذارد. افزایش غیرمنطقی نرخ بهره حقیقی موجب کاهش سرمایه گذاری، افزایش هزینه تامین مالی و اقتصادی خلاصه می شود. با توجه به پیامدهای منفی تعیین غیراصولی نرخ بهره بر اقتصاد، تعیین درلست این نرخ ضمن هدف گذاری نرخ تورم از موضوعات مهم مقامات سیاست گذار پولی در کشورهای جهان است و همواره تلاش می شود از طریق سیاست های پولی مبتنی بر اصول علمی، در چارچوب اهداف کلان اقتصادی، تناسب منطقی بین نرخ تورم و نرخ بهره بانکی برقرار گردد.

مقایسه نرخ بهره در کشورهای مختلف بدون توجه به نرخ تورم آنها، درست نیست و می باید مقایسه مذکور با توجه به وضعیت تورم در کشورها صورت گیرد. در جدول پیوست آمار مربوط به نرخ تورم و نرخ بهره بانکی در ۴۰ کشور جهان بر اساس داده های بانک جهانی برای دو مقطع ۲۰۱۵، ۲۰۱۶ ارائه شده است. بررسی آمار مذکور چند نکته را مشخص می نماید:

-در همه کشورهای مورد بررسی، نرخ بهره حقیقی (تفاوت بین تورم و نرخ بهره) مثبت است به عبارتی دیگر نرخ بهره بیشتر از نرخ تورم است.

-نرخ بهره حقیقی درکشورهای برزیل، قرقیزستان و آذربایجان بالاتر از ایران است یعنی هزینه تامین مالی در این کشورها گرانتر از ایران است.

میانگین نرخ بهره حقیقی در کشورهای مورد بررسی برای سال ۲۰۱۶ برابر ۶.۴ واحد درصد است که بر اساس آمار بانک جهانی، رقم ۹.۴ مربوط به ایران، بیشتر از میانگین فوق است.

-نرخ بهره حقیقی ایران در سال ۲۰۱۶ در مقایسه با سال ۲۰۱۵، افزایش داشته است. علم رغم کاهش نرخ بهره اسمی بدلیل کاهش بیشتر نرخ تورم، شکاف بین نرخ بهره اسمی و تورم، افزایش یافته که به نوبه خود بر افزایش هزینه تامین مالی و افزایش هزینه بنگاهها، اثر گذاشته است.

جدول مقایسه نرخ تورم و نرخ بهره در کشورهای منتخب در سال های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶

کشور

نرخ بهره وام(درصد)

نرخ تورم (درصد)

تفاوت نرخ تورم و بهره بانکی(واحد درصد)

۲۰۱۵

۲۰۱۶

۲۰۱۵

۲۰۱۶

۲۰۱۵

۲۰۱۶

برزیل

۴۴.۰

۵۲.۱

۹.۰۳

۸.۷۴

۳۴.۹

۴۳.۴

قرقیزستان

۲۴.۲

۲۲.۲

۶.۵۰

۰.۴۲

۱۷.۷

۲۱.۸

پاراگوئه

۱۹.۷

۱۸.۱

۳.۱۳

۴.۰۹

۱۶.۶

۱۴.۰

آذربایجان

۱۷.۵

۱۶.۴

۴.۱۷

۴.۱۸

۱۳.۴

۱۲.۲

ایران

۲۰.۰

۱۸.۳

۱۳.۷۱

۸.۵۷

۷.۳

۹.۴

ایرلند

۹.۰

۸.۹

۰.۲۹-

۰.۰۰

۹.۳

۸.۹

آلبانی

۸.۷

۹.۷

۱.۹۱

۱.۲۸

۶.۸

۸.۴

اندونزی

۱۲.۷

۱۱.۹

۶.۳۶

۳.۵۳

۶.۳

۸.۴

بلژیک

۹.۵

۹.۵

۰.۵۶

۱.۹۸

۸.۹

۷.۵

رومانی

۶.۸

۵.۷

۰.۵۹-

۱.۵۴-

۷.۴

۷.۲

بلغارستان

۷.۵

۶.۴

۰.۱۰-

۰.۸۰-

۷.۶

۷.۲

ایسلند

۷.۶

۸.۲

۱.۶۳

۱.۶۹

۶.۰

۶.۵

تایلند

۶.۶

۶.۳

۰.۹۰-

۰.۱۹

۷.۵

۶.۱

سنگاپور

۵.۴

۵.۴

۰.۵۰-

۰.۵۰-

۵.۹

۵.۹

روسیه

۱۵.۷

۱۲.۶

۱۵.۵۲

۷.۰۵

۰.۲

۵.۵

پرتغال

۶.۶

۶.۳

۰.۴۹

۰.۶۱

۶.۱

۵.۴

آلمان

۵.۱

۵.۹

۰.۲۳

۰.۴۸

۴.۸

۵.۴

فرانسه

۶.۱

۵.۵

۰.۰۴

۰.۱۸

۶.۰

۵.۳

عمان

۴.۸

۵.۱

۰.۰۷

-

۴.۷

۵.۱

بنگلادش

۱۱.۷

۱۰.۴

۶.۱۹

۵.۵۱

۵.۵

۴.۹

هلند

۱۰.۰

۹.۷

۴.۹۱

۴.۹۴

۵.۱

۴.۷

اتریش

۴.۹

۵.۳

۰.۹۰

۰.۸۶

۴.۰

۴.۴

اسپانیا

۴.۵

۴.۲

۰.۵۰-

۰.۲۰-

۵.۰

۴.۴

فنلاند

۴.۲

۴.۵

۰.۲۱-

۰.۳۶

۴.۴

۴.۲

استرالیا

۵.۶

۵.۴

۱.۵۱

۱.۲۸

۴.۱

۴.۱

لهستان

۴.۳

۳.۵

۰.۹۹-

۰.۶۱-

۵.۳

۴.۱

استونی

۴.۵

۴.۲

۰.۴۶-

۰.۱۵

۴.۹

۴.۱

ایتالیا

۴.۱

۳.۵

۰.۰۴

۰.۱۲-

۴.۱

۳.۶

جمهوری چک

۴.۳

۳.۹

۰.۳۴

۰.۶۴

۳.۹

۳.۳

سوئیس

۲.۷

۲.۶

۱.۱۴-

۰.۴۳-

۳.۸

۳.۱

مالزی

۴.۶

۴.۵

۲.۰۸

۲.۱۳

۲.۵

۲.۴

چین

۴.۴

۴.۴

۱.۴۴

۲.۰۱

۲.۹

۲.۳

امریکا

۳.۳

۳.۵

۰.۱۲

۱.۲۶

۳.۱

۲.۳

مکزیک

۳.۴

۴.۷

۲.۷۲

۲.۸۲

۰.۷

۱.۹

شیلی

۵.۵

۵.۶

۴.۳۵

۳.۷۹

۱.۲

۱.۸

مجارستان

۲.۹

۲.۱

۰.۰۷-

۰.۴۰

۳.۰

۱.۷

کویت

۴.۳

۴.۵

۳.۲۷

۳.۲۰

۱.۰

۱.۳

کانادا

۲.۸

۲.۷

۱.۱۳

۱.۴۳

۱.۶

۱.۳

قطر

۴.۴

۴.۰

۱.۸۸

۲.۸۸

۲.۶

۱.۲

ژاپن

۱.۱

۱.۰

۰.۷۹

۰.۱۲-

۰.۴

۱.۲

منبع: تین نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تین نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۶۶۵۶۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نگاهی به پدیدهٔ جدید اجتماعی: بِلایند دِیت یا ملاقات کور/ میل سوزان به تجمل خواهی بیمارگونه

     عصر ایران؛ مهدی مالمیر- چند روز پیش که به قصد رفع ملال در جهان بی در و پیکر اینترنت چرخ و واچرخ می زدم، با ماجرای جالبی مواجه شدم.  پدیده ای با نام« بِلایند دِیت» یا قرار ملاقات کور! 

   ماجرای بلایند دیت ها از این قرار است که دو زن و مرد در شُرُف ازدواج به لطف شخص ثالثی - که عموما از آشنایان دو طرف ماجرا است- قراری به قصد آشنایی ترتیب می دهند در حالی که پیش از این هیچ گونه ملاقاتی با یکدیگر نداشته اند و نسبت به علایق همدیگر از جمله عادات غذایی، تفریحات دل پسند و سلیقه موسیقایی و هنری و نظایر اینها کاملا بی خبرند و مراد از کوری در اینجا خمین بی خبری و بی اطلاعی است و حاوی جسارتی به دارندگان این ویژگی به صورت جسمانی نیست.

 در ورژن ایرانی این قرار ملاقات پرده ای میان دو طرف کشیده بودند و شرکت کنندگان حتی قادر به دیدن چهره یکدیگر نبودند و در آخر پس از رد و بدل کردن انتظارات و توقعات و سلیقه ها از هر دو طرف می خواستند بگویند آیا مایل به ارتباط با یکدیگر هستند یا نه وپس از شنیدن پاسخ  پرده کنار می رفت و دو طرف قادر به دیدن همدیگر می‌شدند و اتفاقات نمکینی که در اطراف این ماجرا می افتاد و...

این که تا چه اندازه این ملاقات ها جنبه تفریح و سرگرمی جوانانه دارد و تا چه میزان می تواند به روند ازدواج کمک رساند، موضوع این نوشته نیست . آنچه در این قرارها به چشم می آمد، توقعات مالی کهکشانی و تجملاتی بود که طرفین انتظار برآورده کردن آنها را از یکدیگر داشتند.

 توقعاتی که اگر نیک بنگریم، دیگر در دایره تجمل خواهی و تجمل گرایی نمی گنجد و بیشتر به مفهوم مصرف‌گرایی خودنمایانه یا مصرف‌گرایی به قصد تمایز ( Conspicuous consumption نزدیک است. 

برخی از جوانان حاضر در قرار ملاقات به شدت بر روی برند لباس طرف مقابل تاکید می گذاشتند و اینکه لباس وکفشِ شریک آینده ام حتما باید از نوع مارک های معتبر باشد. نوع ماشین طرف مقابل حتما باید از بهترین مدل ها باشد و عطری که در ملاقات ها  و قرارها استفاده می کند باید از بهترین برندها و مارک ها باشد و مسائلی از این دست!

تجمل اما چیست؟ آیا ما همگی به درجاتی تجمل خواه نیستیم؟

 ضروری است ابتدا تکلیف مان را با تعریف تجمل روشن سازیم و بعد این مدعا را ورز بدهیم که چرا توقعات جوانان ما در بلایند دیت ها از نوع تجمل گرایی معمول نیست.

 بهترین تعریف از تجمل گرایی را فیلسوف لهستانی به دست داده است. «لشک کولاکوفسکی» تجمل را  چیزی می داند که مردم در طلب آن هستند، بی آنکه کوچکترین نیازی بدان داشته باشند. در واقع تجمل چیزی است که می شود بدون آن هم به خوبی از عهده گذران زندگی برآمد.

با این تعریف همگی ما انسان ها به درجاتی تجمل خواه هستیم. مثلا کیست که تا به حال وسوسه نشده باشد  از یک صفحه موسیقی بهترین اش را داشته باشد یا هر از چند سال در یک رستوران شیک و گران قیمت ناهاری صرف نکند و یا کتابی با جلد نفیس نخرد؟! اینها همه دل خواسته هایی است که بی آن هم می شود زندگی کرد و در ردیف تجملاتی قرار می گیرد که با تعریف کولاکوفسکی با آن آشنا شدیم و انصاف که همه ما با این تعریف بیش و کم اهل تجمل هستیم!
مصرف گرایی به قصد تمایر اقتصادی چیست؟

مصرف گرایی را می شود شاخه ای از تجمل خواهی دانست که به قصد به رخ کشیدن توان اقتصادی، طبقه اقتصادی و در نهایت فاصله گذاری میان خود و انسان های دیگر صورت می پذیرد.

 به عبارت خودمانی تر: مصرف گرایی که به نیت فرو کردن قدرت اقتصادی اش در چشم و چار همسایه و همکار و دوست و رهگذر چهار راه، دست به خرید تجملاتی می زد که نه تنها می شود بی آنها زندگی کرد، بلکه تجملات برای او ابزاری می شوند برای نمایش دارایی ها و برخورداری هایش!

نکته نگرانی آور اما در بلایند دیت های جوانان ما این بود که بیشتر ازدواج و ارتباط را همان کالای مصرفی می دانستند که باید تمایز اقتصادی زوجین و قدرت مالی شان را با زبان قال و حال به دیگران اعلام دارد!
 
در مصرف گرایی به قصد نمایش اقتصادی چند نکته چه از نظر فردی و چه از نظر اجتماعی قابل بررسی و شاید سزاوار اندیشیدن باشد:

 نخست اینکه در این نوع به رخ کشیدن لباس های گران قیمت و برند لباس و کفش به قصد نشان  دادن دست به جیب بودن، ظرایف زیادی از کف می روند: شخصی که فلان لباس را از بهمان فروشگاه صاحب نام تهیه می بیند دیگر خیلی در بند مطالعه در رنگ ها  وچگونگی هماهنگی میان آنها و جنس لباس ها نیست! همان برند لباس اش کافی است تا از شر همه این ظرایف و اندیشیدن به همه اینها خلاص شود. دقیقا همان چیزی که کولاکوفسکی از  آن با عنوان از دست رفتن مفهوم « برازندگی» یاد می کند.

 برازندگی به معنای حذف همه اضافات غیر ضروری و آراستگی در عین دوری از خودنمایی است. برازندگی یی که در دیگران احساس هماهنگی میان صورت و معنا را تداعی کند. همانند نویسنده ای که باز به تعبیر فیلسوف لهستانی نوشته اش را از هرگونه لغت بازی و حشو و سوادفروشی خالی کرده است و در ذهن مخاطب نوشته اش همچون متنی یکپارچه و آراسته تداعی می شود.

با این همه این میل سوزان به تجمل خواهی بیمار گونه؛ می تواند برآمده از نوعی زمینه اجتماعی هم باشد: در دوران کهن حاکمان میل به پول و هدف های مادی را در جامعه گسترش می دادند تا فضیلت را در جامعه کمرنگ سازند و جامعه را با آسودگی بیشتری در کنترل بگیرند فضیلتی که سنگ بنای همه جوامع انسانی سالم به شمار می رود. جامعه با فضیلت، جامعه ای است که هر شهروندی را در نقش خود مهربانانه پذیرفته باشد، برای هر شهروندی چه آن کارگر بسیار محترم شهرداری و چه آن جراح زحمتکش کارکردی بشناسد و خوبی یا بدی آنها را در صداقت در انجام وظیفه و رذالت را در کم فروشی در اجرای صادقانه نقش شان بداند. وقتی ملاک همه پول و مصرف به قصد نمایش قدرت اقتصادی شد، همه متر و معیارها ذیل قدرت اقتصادی گرد می آیند و ملاک خوبی یا بدی و شهروند قابلِ احترام بودن و شهروند نازل، مخدوش و در نهایت از میان برمی خیزد! 

در اخر اینکه: «بلایند دیت» های رایج شده در کشور ما و توقعات مطرح شده در اینگونه ملاقات ها اگر چه خوشبختانه پدیده ای فراگیر نیست اما نمایشگر تب و تابی است که در لایه زیرین جامعه ما در جریان است. تب و تاب دگردیسه شدن تجمل خواهی کم ضرر یا بی ضررِ آشنا با طبیعت زندگی به سوی مصرف گرایی به قصد نمایش برخورداری ها، بی اعتنا به ضربات بی اغراق هولناکی که این پدیده به روح و روان انسان  و در مرحله نهایی به میزان همبستگی اجتماعی وارد می آورد.
 

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • مارکسیسم چه نگاهی به سیاست بین‌الملل دارد؟
  • نگاهی به پدیدهٔ جدید اجتماعی: بِلایند دِیت یا ملاقات کور/ میل سوزان به تجمل خواهی بیمارگونه
  • تاثیر مهاجرت‌ اتباع خارجی غیرمجاز بر صنف‌های شغلی
  • رویکرد ایدئولوژیک دولت رییسی، ریشه ادامه چالش‌های اقتصادی
  • نگاهی به مسایل اقتصادی کشور، در برنامه گفتگوی اقتصادی
  • ابرتورم در ترکیه چگونه مردم را بدهکار می‌کند؟
  • بانک مرکزی وضعیت ارزی کشور را بهبود بخشید
  • نگاهی به چالش تاکسی های برقی برای مالکان| در صورت تصادف تاکسی های برقی، عملکرد بیمه باید چگونه باشد؟
  • اثرات تورم بر زندگی مردم با اختصاص سهمیه بنزین به نفر خنثی می شود
  • تأثیر توسعه شبکه‌ های حمل و نقل جاده‌ ای بر رونق اقتصادی ایران