Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - شمارش معکوس برگزاري مناقصه ميدان نفتي آزادگان با حضور 17 شرکت بين المللي آغاز شده است.
به گزارش سرويس اقتصادي جام نيـوز، ميدان آزادگان با حدود 34 ميليارد بشکه ذخيره نفت درجا، بزرگترين ميدان مشترک نفت ايران به شمار مي رود، اين توسعه اصولي و بهينه آن مي تواند منافع سرشاري براي اقتصاد ايران همراه داشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


ميدان هاي آزادگان شمالي و جنوبي قرار است به صورت يک پارچه در قالب مدل جديد قراردادهاي نفتي IPC توسعه يابد. حالا شمارش معکوس براي برگزاري مناقصه آزادگان آغاز شده واميد مي رود اين ميدان به نقطه عطفي براي انتقال و فناوري هاي ازدياد برداشت به داخل کشور بدل شود.
تا کنون شرکت ملي نفت ايران باشرکت هاي بين المللي داخلي متعددي به منظور مطالعه اين ميدان مشترک نفتي تفاهم نامه همکاري امضا کرده است و باتوجه به ارائه نتايج مطالعاتي از سوي شرکت هاي بين المللي هم اکنون اين نتايج براي سنجش شاخص هاي فني ارائه شده و 17 شرکت براي حضور در مناقصه حائز صلاحيت شدند.
شرکت هاي مطالعه کننده موظفند به طور مستند در طرح هاي پيشنهادي خود برآورد کنند که با پياده سازي روشهاي ازدياد برداشت، چه ميزان برداشت ثانويه از اين ميدان ممکن خواهد بود، چراکه توجه به آثار و تبعات اقتصادي فراوان حاصل از ازدياد برداشت نفت و به تبع آن ريسک هاي همراه با اين پروسه بسيار قابل اهميت است. به طوريکه در فعاليت هاي سطح العرضي صحبت چندميليارد دلار هزينه است اما در ازدياد برداشت هزينه ها و ريسک کار به شدت افزايش پيدا مي‌کند و متقابلاً يک درصد افزايش ضريب بازيافت مي‌تواند صدها ميليارد دلار درآمد زايي به همراه داشته باشد.
اين موضوع نشان دهنده حساسيت و اهميت کار است، به ويژه در ميدان‌هاي غرب کارون که بر عکس ميدان هاي شرق کارون ايران از پيچيدگي هاي مخزني بسياري برخوردار است و پيمانکار بايد ريسک فعاليت در چنين ميدانهايي را تقبل کند. عاملي که مي تواند در چنين شرايطي به موفقيت در اجراي اين پروژه بيانجامد، فناوري است که در قالب قراردادهاي جديد نفتي جامع عمل خواهد گرفت.
در طرح جامعه توسعه ميدان نفتي آزادگان جنوبي دو فاز تعريف شده که بر مبناي آن توليد در فاز نخست توسعه به 320 هزار بشکه در روز و در فاز دوم توسعه به 600 هزار بشکه در روز افزايش مي يابد.
در آزادگان شمالي هم براي تحقق دو فاز توسعه اي هر يک به ظرفيت توليد 75 هزار بشکه نفت در روز برنامه ريزي شده که فاز نخست آن سال 95 به بهره برداري رسمي رسيده است.
حضور 17 شرکت خارجي درمناقصه آزادگان
نورالدين شهنازي زاده مدير عامل شرکت مهندسي و توسعه نفت با بيان اينکه به طور کلي 51 شرکت بين المللي براي حضور در مناقصه هاي نفت ايران انتخاب شده اند، اظهار کرد: از اين تعداد 17 شرکت براي حضور در مناقصه ميدان نفتي آزادگان اعلام آمادگي کردند.
به گفته شهنازي زاده شرکت هاي رُس نفت از روسيه، CNPC و ساينوپک از چين، اِني از ايتاليا، مِرسِک از دانمارک، OMV از اتريش، ONGC از هند، پِرتاميتا از اندونزي، پتروناس از مالزي، شل از هلند، وينترشال از آلمان، توتال از فرانسه و يک شرکت تايلندي، شرکتهاي ايراني تَنکو و نفت و گاز پرشيا از جمله شرکت هاي بين المللي و داخلي حاضر در مناقصه ميدان نفتي آزادگان هستند.
صفر تا صد توسعه ميدان نفتي آزادگان
کشف ميدان آزادگان به سال 56 برمي‌گردد. حفاري نخستين چاه آن در سال 57 آغاز و با وقوع جنگ تحميلي درعمق 881 متري متروکه شد. با اين حال در سال 74 عمليات لرزه نگاري تکميلي انجام و در سال 77 وجود نفت در اين ميدان اثبات شد.
قرارداد توسعه ميدان آزادگان در سال 82 با اينپکس امضا و سرانجام اين شرکت ژاپني در سال 85 از توسعه ميدان کنار گذاشته شد. پس از آن در سال 86 هيئت مديره شرکت ملي نفت ايران تصميم گرفت تا بخش شمالي ميدان را به صورت بيع متقابل توسعه دهد. در حاليکه تحريم‌ها عليه ايران هر روز سختتر مي‌شد، شرکتهاي بين المللي تمايل چنداني به سرمايه گذاري در ايران نداشتند، با اين حال چيني ها خارج از قواعد بين المللي خواستار توسعه ميدان آزادگان شدند و شرکت CNPCI هم براي توسعه بخش شمالي و جنوبي آزادگان با شرکت ملي نفت ايران وارد مذاکره و سپس قرارداد شد.
آزادگان جنوبي از جمله ميدانهاي مشترک نفتي ايران در غرب کارون است که در نزديکي مرز عراق در ٨٠ کيلومتري غرب اهواز قرار دارد. مهرماه سال ٨٨ ،قرارداد توسعه ميدان آزادگان جنوبي در قالب بيع متقابل بين شرکت ملي نفت ايران و شرکت ملي نفت چين امضا شد و با توجه به تغييرهاي اعمال شده در طرح جامع توسعه ميدان (MDP )، عمليات اجرايي اين طرح از شهريورماه سال ٩١ کليد خورد. اما اين قرارداد به نتيجه نرسيد و وقت کشي چيني‌ها کار را به جايي رساند که 9 ارديبهشت ماه سال 93 حکم خلع يد CNPCI از طرح توسعه ميدان نفتي آزادگان جنوبي به‌طور رسمي به اين شرکت ابلاغ و تصميم گرفته شد پيمانکاران ايراني فعاليتهاي توسعه اي اين ميدان در دست گيرند.
اکنون در حاليکه حدود سه سال از حضور پررنگ شرکتهاي داخلي در اين طرح توسعهاي عظيم مي‌گذرد، آزادگان جنوبي توليد روزانه بيش از 80 هزار بشکه نفت را تجربه مي‌کند. ميداني که طي تمام سالهايي که از توليدي شدن آن مي‌گذشت، هيچگاه توليدش از 50 هزار بشکه نفت در روز تجاوز نکرده بود. هدفگذاري توليد زودهنگام ميدان آزادگان جنوبي، 110 هزار بشکه در روز است و بر اساس برنامه‌ريزي انجام شده در شرکت متن، نه تنها اين ميزان توليد طي ماههاي آتي محقق مي‌شود، بلکه افزايش ظرفيت توليد اين ميدان تا 140 هزار بشکه در روز در پايان سال 96 نيز امکان‌پذير خواهد بود.
ميدان آزادگان شمالي در حدود ١٢٠ کيلومتري غرب اهواز و بيشتر در تالاب هورالهويزه قرار گرفته و با ميدان مجنون عراق مشترک است. قرارداد توسعه ميدان آزادگان شمالي 15 تيرماه سال 88 در قالب بيع متقابل به ارزش 2 ميليارد و 550 ميليون دلار بين طرفين تنفيذ شد.
ظرفيت روزانه توليد نفت ميدان آزادگان شمالي با افتتاح رسمي فاز نخست اين طرح در آبان ماه سال 95 ، به 75 هزار بشکه در روز رسيد. توسعه ميدان آزادگان شمالي که در قالب قرارداد بيع متقابل به شاخه بين المللي شرکت ملي نفت چين CNPCI واگذار شده بود، با روي کار آمدن دولت يازدهم و گشايشهاي برجام سرعت بيشتري گرفت تا سرانجام و پس از هفت سال، برداشت روزانه 75 هزار بشکه از اين ميدان محقق شد.
ميدان نفتي آزادگان شمالي که با ميدان مجنون عراق مشترک است، در 2 فاز با حفاري 58 حلقه چاه توسعه مي‌يابد. در فاز نخست توليد ميدان بايد به 75 هزار بشکه در روز مي‌رسيد که محقق شد و در فاز دوم نيز توليد روزانه 75 هزار بشکه پيش بيني شده است. به اين ترتيب با توسعه فاز دوم اين ميدان، ايران روزانه 150 هزار بشکه نفت از آزادگان شمالي برداشت مي‌کند.
برآوردهاي اوليه از ميزان ذخاير درجاي نفت اين ميدان، 68.5 ميليارد بشکه و ضريب برداشت آن هم 6 عنوان شده است. سازندهاي گدوان و گژدمي حدود سه درصد از نفت درجاي ميدان آزادگان را در خود جاي داده اند که نفت آنها سبک و درجه API بين 30 تا 34 درصد است. سازند سَروَک اين ميدان هم 97 درصد از نفت درجاي ميدان را در خود جاي داده و از نوع سنگين با درجه API 17 تا 20 درصد است.
شروع توسعه آزادگان شمالي همزمان با تشديد تحريم ها عليه صنعت نفت بود، از سوي ديگر سازمان حفاظت محيط زيست براي صدور مجوزهاي لازم، مدتي اجراي پروژه را متوقف کرد. اما با همه تاخيرها و محدوديتها، جلسه هاي پي در پي با پيمانکاران مؤثر واقع شد و سرانجام کمتر از سه سال پس از روي کار آمدن دولت يازدهم، فروردين ماه 95 ،ايران توانست روزانه 75 هزار بشکه نفت از آزادگان شمالي برداشت کند. اين طرح در آبان ماه همان سال به طور رسمي بهره برداري شد.
مطالعات انجام شده درباره توسعه فاز دوم ميدان آزادگان شمالي حاکي از اين است که نفت درجاي اين ميدان 30 درصد بيش از برآوردهاي اوليه انجام شده در مطالعات اوليه برنامه جامع توسعه ميدان MDP در سال ٨٧ است. اين مطالعات حجم ذخاير نهايي ميدان را حدود 3,6 ميليارد بشکه نشان مي دهد. بي ترديد متناسب با افزايش ذخاير نفت درجا، هدفگذاري هاي توليد از اين ميدان نيز تغيير خواهد کرد.
در فاز نخست اين طرح توسعه اي، ٦٧ درصد قراردادهاي حفاري به شرکتهاي ايراني و به ويژه به شرکت ملي حفاري ايران واگذار شد در صورتيکه الزام بر 51 درصد بود. همچنين همه قراردادهاي مربوط به اجراي پروژه در بخش تحت الارضي، شامل قراردادهاي خدماتي، سرويس دهي به چاه ها و... هم با رعايت سهم شرکتهاي ايراني، امضا و همزمان با حفاري اجرا شدند.
باشگاه
110

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۶۶۸۳۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امضای تفاهم‌نامه‌ همکاری شرکت ملی نفت برای توسعه میدان‌های گازی

به گزارش خبرگزاری مهر، آیین امضای تفاهم‌نامه طرح‌های توسعه میدان‌های گازی کشور با هلدینگ‌ها، شرکت‌های پتروشیمی و اکتشاف و تولید سه‌شنبه صبح (۱۱ اردیبهشت) با حضور جواد اوجی، وزیر نفت و محسن خجسته‌مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران برگزار می‌شود.

شرکت ملی نفت ایران در دولت سیزدهم با هدف تأمین پایدار و رفع ناترازی گاز کشور و تأمین خوراک صنایع پتروشیمی، اقدام‌هایی گسترده را طرح‌ریزی و اجرا کرده است. در این زمینه می‌توان به امضای قرارداد و اجرای طرح‌های توسعه فاز ۱۱ میدان مشترک پارس جنوبی، توسعه گام نخست میدان گازی کیش، پروژه‌های جمع‌آوری گازهای مشعل، طرح ضربتی توسعه میدان‌های گازی شرکت نفت مناطق مرکزی و.... اشاره کرد.

شرکت ملی نفت ایران برای تحقق این اهداف و توسعه میدان‌های گازی کشور با استفاده از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های شرکت‌های ایرانی، مذاکراتی پرشمار را با هلدینگ‌ها، شرکت‌های پتروشیمی و اکتشاف و تولید ایرانی انجام داده است. در نتیجه این اقدام‌ها، تفاهم‌نامه‌های مطالعه توسعه ۱۶ میدان گازی در جنوب، جنوب غرب کشور و خلیج همیشه فارس با تخمین حجم سرمایه‌گذاری ۶ میلیارد دلار و ۴۰۰ میلیون دلار و با هدف تولید حدود روزانه ۱۲۸ میلیون مترمکعب گاز با هلدینگ‌ها و شرکت‌های پتروشیمی و شرکت‌های اکتشاف و تولید ایرانی امضا می‌شود.

پیش‌بینی می‌شود با تکمیل مطالعات تفاهم‌نامه‌های یادشده و امضا و اجرای کامل قراردادهای طرح‌های یادشده، ضمن افزایش تولید گاز کشور و رفع ناترازی، ۲۵ هزار فرصت شغلی مستقیم و غیرمستقیم به‌ویژه در استان‌ها و شهرهای محل اجرای طرح‌ها ایجاد شود.

بر اساس برنامه‌ریزی‌ها یک درصد از حجم سرمایه‌گذاری یادشده برای انجام مسئولیت اجتماعی شرکت ملی نفت ایران به‌ویژه در مناطق نفت‌خیز صرف خواهد شد.

در این طرح‌ها، برای نخستین بار هلدینگ‌ها و شرکت‌های پتروشیمی به‌منظور تأمین پایدار خوراک مورد نیاز مجموعه‌های به مطالعه و توسعه بالادستی میدان‌های گازی کشور می‌پردازند که گامی مؤثر برای تأمین مطمئن و پایدار خوراک این صنایع، استفاده از سرمایه‌های انباشته‌شده در این مجموعه‌ها، استفاده حداکثری از ظرفیت‌ها و سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در صنایع پتروشیمی و ثروت‌آفرینی برای کشور است.

بر اساس این گزارش، تفاهم‌نامه‌های توسعه میدان‌های گازی «زیره و خارتنگ» و ساختار اکتشافی «دارنگ»، توسعه میدان‌های گازی «سفید زاخور، سفید باغون و هالگان»، توسعه مخازن «خامی زیلایی و کارون» و جمع‌آوری گازهای همراه مسجدسلیمان، توسعه میدان گازی «عسلویه غربی» و ایستگاه تقویت فشار کنگان، توسعه مخازن «خامی شهیدان، زیلایی و کارون»، توسعه میدان‌های گازی «میلاتون و رودک، بینک و رگ سفید» و توسعه میدان‌های گازی «اهواز و مارون خامی» با حضور وزیر نفت، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران و مدیران ارشد صنعت نفت امضا می‌شوند.

کد خبر 6092488

دیگر خبرها

  • آیین امضای تفاهم‌نامه‌های مطالعه طرح‌های توسعه ۱۶ میدان گازی/ بخش نخست
  • تفاهم‌نامه‌های مطالعه توسعه ۱۶ میدان گازی با ۶.۴ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری امضا شد
  • تولید بنزین از متانول برای کمک به رفع ناترازی بنزین
  • آغاز سرمایه‌گذاری پتروشیمی‌ها در میادین گازی
  • امضای تفاهم‌نامه‌ همکاری شرکت ملی نفت برای توسعه میدان‌های گازی
  • شرکت ملی نفت برای توسعه میدان‌های گازی تفاهم‌نامه‌های همکاری امضا می‌کند
  • جهش ۴۳درصدی تولید طلای سیاه ایران در دولت سیزدهم
  • میدان‌داری شرکت‌های ایرانی در میادین نفت و گاز غرب کارون
  • اپل با هوش مصنوعی به میدان می‌آید
  • چشم‌انداز روشن توسعه همکاری ایران و آفریقا طی ۲ دهه آینده