Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-07@06:06:11 GMT

عيد غديرخم؛ تداوم خط نبوت و حقانيت ولايت

تاریخ انتشار: ۱۸ شهریور ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۶۷۰۰۳۰

خبرگزاري آريا - تهران- ايرنا- عيد غدير خم هنگامه برگزيده شدن حضرت علي(ع) به امامت و کامل شدن رسالت پيامبر اکرم(ص) است. در اين روز اراده حکيمانه پروردگار عالميان بر اين تعلق گرفت که واقعه تاريخي غدير بزرگترين و والاترين عيد شود تا نقشه راه مسلمانان در تمامي اعصار باشد.

پيک وحي در 18 ذيحجه سال دهم هجرت بر حضرت محمد(ص) ‌نازل شد و پيام آورد که «اي رسول آنچه از طرف پروردگارت بر تو نازل شده به گوش مردم برسان و اگر چنين نکني رسالت او را ابلاغ نکرده اي و خدا تو را از گزند مردمان حفظ خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

» و اينگونه پيامبر اسلام(ص) به همراهان خويش دستور توقف دادند و با قرار گرفتن بر منبري از جهاز شتران رو به مردم فرمودند: «من 2 چيز گرانبها در ميان شما مي گذارم يکي کتاب خداست و ديگري اهل بيتم هستند. مردم، بر آنان پيشي نگيريد و از آنان عقب نمانيد.»
آنگاه دست علي(ع) را در دست خويش گرفتند و سپس فرمودند: «خداوند مولاي من و من مولاي مومنان هستم و بر آنها از خودشان سزاوارترم اي مردم هر کس که من مولا و رهبر اويم اين علي هم مولا و رهبر اوست» و اين جمله را سه بار تکرار کردند. سپس گفتند: «لازم است حاضران اين خبر را به غايبان برسانند.»
اينگونه امام علي(ع) براي جانشيني پيامبر(ص) برگزيده شد. غدير عصاره و نتيجه خلقت و چکيده تمام دين هاي الهي و خلاصه مکتب وحي است و تنها يک واقعه‌اي تاريخي نيست. اين نام مقدس، عنوان عقيده و پايه دين اسلام به شمار مي رود. غدير ثمره نبوت، ميوه رسالت و تعيين کننده خط‌ مشي مسلمانان محسوب مي شود و بدون شک اين واقعه، نقش سرنوشت سازي در تعيين مسير آينده اسلام داشته است.
پژوهشگر گروه اطلاع رساني ايرنا به مناسبت عيد سعيد غديرخم به گفت وگو با حجت الاسلام «سيدرضا اکرمي» مشاور عالي وزير کشور در امور روحانيت و عضو جامعه روحانيت مبارز پرداخته است.
حجت الاسلام اکرمي با اشاره به جايگاه غدير در روايت هاي اسلامي، گفت: مساله غدير از مسايل مهم جهان اسلام است زيرا زمينه ساز تداوم رسالت و تحقق بخش هدف هاي پيامبر(ص) در زمينه معنوي و اجتماعي محسوب مي شود. غدير روزي بود که پيامبر اکرم(ص) مسلمانان را در مسير مکه در سرزميني به نام غدير فراخواندند و ولايت حضرت علي(ع) را سبب تداوم و بقاي اسلام معرفي کردند. در روايت هاي اسلامي از عيد غدير به عنوان عيد اکبر و بزرگترين عيد اسلامي ياد شده است. هنگامي که حضرت نوح(ع) به پيامبري رسيد دين خود را بر مردم عرضه داشت و فرمود:«خداوند شما را به اين دين فرا خوانده است اما بدانيد که بعد از من پيامبري خواهد آمد که آيين او کامل تر است، پس به او بگرويد و آگاه باشيد که کامل ترين دين، نزد آخرين فرستاده خداست.» همين طور ديگر پيامبران پيشين نيز وعده به کامل ترين دين دادند. غدير خم عيد بزرگ ولايت به شمار مي رود که در آن روز اسلام کامل شد و مشرکان به طور کامل نااميد شدند.
مشاور عالي وزير کشور در امور روحانيت با بيان اينکه در کدام آيه قرآن کريم به واقعه غدير خم اشاره دارد، اظهار داشت: خداوند متعال در سوره مبارکه مائده رويداد غدير را چنين بيان مي کند:«امروز دين شما را برايتان کامل و نعمت خود را بر شما تمام گردانيدم و اسلام را براي شما به عنوان‏ آييني برگزيدم و هر فردي دچار گرسنگي شود، بي‏آنکه به گناه متمايل باشد اگر از آنچه منع شده است بخورد، بي‌ترديد خدا آمرزنده مهربان است.»
عضو جامعه روحانيت مبارز مهمترين مساله در غدير را بحث ولايت دانست و بيان کرد: پيامبران و امامان معصوم(ع) تنها انسان هاي کاملي به شمار مي روند که مي توانند فيض الهي را معصومانه از خداوند دريافت و به جامعه بشري ابلاغ و خود نيز معصومانه به آن عمل کنند. از اين رو خداي سبحان در قرآن کريم بر «ولايت» تکيه کرد و آن را مورد امتنان قرار داد. درباره رسالت و امامت نيز در قرآن کريم تنها درباره جريان غديرخم و ولايت امام علي(ع)، تعبير منحصر به فرد «اتمام نعمت» آمده است. پروردگار متعال مي‏فرمايد:«نعمتم را بر شما تمام کردم.» يعني همانطور که نبوت و رسالت پيامبر اکرم(ص) کاملترين نبوت و رسالت محسوب مي شود و پس از آن نبوتي نيست، ولايت و امامت علي(ع) و اولاد او، نيز کاملترين ولايت و امامت به شمار مي رود و پس از آن امامتي نخواهد بود. از منظر قرآن کريم در عيد غديرخم نعمت هاي معنوي الهي به برترين ميزان و بالاترين نصاب خود رسيدند و چون نعمتي برتر از ولايت علي(ع) نيست، عيد غدير برترين عيد امت اسلامي محسوب مي شود و اعتقاد به ولايت تکويني و تشريعي امامان معصوم(ع) و باور داشتن وساطت و شفاعت آنان از مهمترين برکت هاي جامعه مسلمانان است.
وي در پاسخ به اين پرسش که آيا کامل شدن شدن دين، همان پذيرفتن ولايت اميرمومنان(ع) است، توضيح داد: اگر به معناي ويژه اکمال توجه شود، اين معنا به دست مي آيد که روح دين و هدف معارف آن در ولايت حضرت علي(ع) نهفته شده است. بنابراين با دميده شدن روح ولايت در دستورهاي ديني و شرعي دين کامل مي شود. همه نعمت ها و خوبي ها، صلح و آرامش، امنيت و رفاه در سايه حاکميت اسلام است و اين حاکميت پس از رسول خدا(ص) در پرتو ولايت عترت کامل خواهد شد، پس ولايت از تمامي نعمت ها بالاتر به شمار مي رود که در روز غدير با تحقق بيعت عمومي براي ولايت، نعمت برتر پروردگار کامل شد.
اين پژوهشگر امور ديني در ادامه افزود: مشارکت مردم در امر حکومت به حاکمان ديني قدرت مي بخشد. همان گونه که حضرت علي(ع) در خطبه اي مي فرمايد:«آگاه باشيد به آن خدايي سوگند که دانه را شکافت و انسان را آفريد، اگر نبود که جمعيت بسياري گرداگردم را گرفته و به ياريم قيام کره‏اند و از اين رو حجت بر من تمام شده است و اگر نبود عهد و پيماني که خداوند از دانشمندان و علماء گرفته است که در برابر پرخوري ستمگران و گرسنگي ستمديدگان سکوت نکنند، من مهار ناقه خلافت را رها مي‏ساختم و از آن صرف نظر مي‏کردم.» اين تعبير به خوبي اين معنا را به انسان مي‏رساند که حمايت مردمي حتي باعث اتمام حجت بر ولي منصوب از طرف خدا مي‏شود. بي‏ شک ولايت اميرمومنان(ع) از طرف پروردگار و به وسيله پيامبر اسلام(ص) ثابت شده و داراي فعليت بود و از نظر اجرايي و عملي نياز به حمايت مردم داشت.
حجت الاسلام اکرمي با برشمردن ويژگي هاي ولي فقيه در جامعه امروزي اظهار داشت: ولايت‌ فقيه بايد در عصر غيبت داراي ويژگي‌هايي از جمله عدالت، آراستگي به فضيلت هاي اخلاقي و آگاهي از قانون اسلام باشد. فردي که در جامعه ديني در صدر حکومت قرار دارد، بايد قانون را اجرا کند و براي هدايت مردم بکوشد. قبول ايمان و اسلام از ديگر ويژگي هاي ولايت فقيه است، همان طور که امام علي(ع) فرمودند:«کامل‌ترين ايمان يک مومن حقيقي و واقعي 103 صفت است که مهم‌ترين آن انجام دادن امور واجب و ترک معصيت و محرمات است.»
مشاور عالي وزير کشور در امور روحانيت در پايان شناخت جوانان از جايگاه ولايت فقيه را لازم و ضروري خواند و گفت: جوانان کشور همه به نوعي پيرو ولايت فقيه هستند اما بايد با آگاهي و دانش آنان را از جايگاه ولايت فقيه آگاه ساخت تا دشمنان دين با ايجاد شبهه اين مهم را در ميان آنها متزلزل نکنند. جوانان امت اسلامي به تدبير مقام معظم رهبري از معرفت و آگاهي بالايي برخوردار هستند اما اين بدان معنا نيست که دستگاه‌هاي فرهنگي و مجموعه تشکيلات ديني از تبليغ، ارشاد، اطلاع‌رساني، آگاه‌سازي و ارتقاي معرفتي جامعه غفلت کنند.
*گروه اطلاع رساني
خبرنگار:مريم همتي**انتشار دهنده: شهربانو جمعه
پژوهشم**9117**2002**9131
ايرنا پژوهش، کانالي براي انعکاس تازه ترين تحليل ها، گزارش ها و مطالب پژوهشي ايران وجهان، با ما https://t.me/Irnaresearchهمراه شويد.
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۶۷۰۰۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سیل و بارندگی شدید در افغانستان ۱۴ کشته برجای گذاشت

به نقل از خبرگزاری شینهوا، موسی اشعری رئیس رسیدگی به بلایای طبیعی ولایت هرات افغانستان تایید کرد که بارندگی شدید و جاری شدن سیلاب‌های ناگهانی در این ولایت جان هفت نفر را گرفته است.

به گزارش صدای ایران از ایرنا،همچنین، یک نفر در ولایت فراه، ۲ نفر در ولایت غور، ۲ نفر در ولایت جوزجان و ۲ نفر در ولایت ساری پول در پی بارندگی و سیلاب‌های ناگهانی روز‌های اخیر جان باخته اند.

در ماه گذشته میلادی (فروردین-اردیبهشت) نیز طوفان و سیل در افغانستان حدود ۷۰ کشته و ۵۰ مجروح برجای گذاشت.

دیگر خبرها

  • سیل و بارندگی شدید در افغانستان ۱۴ کشته برجای گذاشت
  • آیت‌اللّه العظمی نوری همدانی: اسلام بزرگترین حامی حقوق زن است/ اسلام «زن‌» را بعنوان اینکه مانند مرد یک انسان کامل است و شایستگی خلیفه الهی بودن را دارد معرفی کرد
  • نماهنگ|حقانیت مرگ بر رژیم صهیونیستی
  • لزوم استفاده ازظرفیت همه گروه‌های مردمی برای برگزاری مهمانی غدیر
  • لزوم استفاده ازظرفیت همه گروه‌های مردمی برای برگزاری میهمانی غدیر
  • فراخوان جشنواره راویان غدیر در استان قزوین
  • فراخوان جشنواره «راویان غدیر» در استان قزوین
  • دومین فراخوان جشنواره استانی «راویان غدیر»
  • شش پیشنهاد ایران به سران کشور‌های اسلامی در خصوصی رژیم صهیونیستی
  • سه جریان مخالف استاد مطهری