Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام نیوز»
2024-05-07@03:43:16 GMT

احتمال سفر هیات ایرانی به میانمار

تاریخ انتشار: ۱۸ شهریور ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۶۷۰۶۰۶

احتمال سفر هیات ایرانی به میانمار

به گزارش سرویس سیاسی جام نیـوز، بهرام قاسمی، با اشاره به بخشی از تلاش‌های دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران در طی روزهای اخیر برای پیگیری وضعیت مسلمانان میانمار تصریح کرد: تاکنون اقدامات و رایزنی‌های دیپلماتیک وسیعی برای پیگیری وضعیت مسلمانان میانمار انجام شده و در همین راستا آقای ظریف تماس‌های تلفنی با تعدادی از همتای خود در کشورهای مختلف داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این دیپلمات ارشد ایران ادامه داد: در چارچوب این اقدامات دیپلماتیک، دستورالعملی برای نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد در نیویورک ارسال شده تا آنها از طریق دیدار و گفت‌وگو با مقامات سازمان ملل و سفرای کشورهای اسلامی در این نهاد بین المللی، وضعیت مسلمانان در میانمار را پیگیری کنند.

قاسمی همچنین با بیان اینکه سفارت ایران در تایلند به عنوان سفارت آکردیته در میانمار عمل می‌کند، خاطرنشان کرد: در همین چارچوب سفارت ایران در تایلند، تماس‌هایی را با دولت میانمار انجام داده تا این زمینه فراهم شود که کمک‌های جمهوری اسلامی ایران از طریق جمعیت هلال‌احمر به مردم این منطقه ارسال شود اما متاسفانه علی‌رغم تماس‌هایی که با دولت میانمار گرفته شده، تاکنون دولت این کشور مجوزی را برای ارسال کمک‌های انسان دوستانه ایران صادر نکرده است.

وی تاکید کرد: تلاش‌های دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران ادامه خواهد داشت تا جمعیت هلال‌احمر کشورمان بتواند کمک‌های ایران را به مردم مظلوم این منطقه ارسال کند و در صورتی که چنین مجوزی ارسال شود، هیاتی از نمایندگان وزارت خارجه به همراه این کمک‌ها به میانمار سفر خواهند کرد.

سخنگوی وزارت خارجه ایران همچنین خاطرنشان کرد: براساس دستوری که وزارت خارجه به سفارت ایران در بنگلادش داده است، این سفارت نیز تماس‌هایی با دولت بنگلادش داشته تا زمینه ارسال کمک‌های ایران به آوارگان میانمار فراهم شود.

بهرام قاسمی همچنین به گفت‌وگوهای ایران با مقامات ترکیه به عنوان رییس دوره‌ای سازمان همکاری اسلامی اشاره کرد و گفت: در همین چارچوب رایزنی‌هایی را با دولت آنکارا داشته‌ایم.

یهرام قاسمی در ادامه به بخشی از پیگیریهای پیشین وزارت امور خارجه در مورد وضعیت مسلمانان میانمار اشاره کرد و افزود: آقای ظریف دی ماه ۱۳۹۵ با ارسال نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل متحد نسبت به وخامت فزآینده اوضاع مسلمانان روهینگیا در میانمار ابراز نگرانی کرد و از آنتونیو گوترش خواست فعالانه و در تعامل با دولت میانمار گام‌های اساسی برای پایان دادن به نگرانی‌های جدی جامعه بین المللی درباره وضعیت مسلمانان روهینگیا بردارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه اضافه کرد: دستگاه دیپلماسی ایران تلاش کرده مساله مسلمانان میانمار در مجامع بین المللی و به ویژه سازمان ملل مطرح شود و حساسیت در خصوص شرایط آنها از سطح مسلمانان فراتر رفته و حساسیت تمام مردم جهان و سایر دولت‌ها را نسبت به آن جلب کند.

قاسمی همچنین گفت: وزیر امور خارجه سال گذشته در نشست اضطراری سازمان همکاری اسلامی در کوالالامپور با اشاره به تبعیض سیستماتیک، خشونت و نفرت گسترده علیه آنان، خواستار اتحاد جهان اسلام در حمایت از مسلمانان روهینگیا به عنوان وظیفه جمعی کشورهای مسلمان شد.

این دیپلمات ارشد ایران با تاکید بر اینکه تلاش‌های دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران در سطوح مختلف برای پیگیری وضعیت مسلمانان میانمار با جدیت تمام ادامه خواهد داشت، خاطرنشان کرد: طبق آنچه اعلام شده در روز جمعه بعد از برگزاری نماز جمعه، نمازگزاران در سراسر کشور در حمایت از مسلمانان میانمار و محکومیت کشتارها و جنایت‌های صورت گرفته در آن منطقه راهپیمایی خواهند کرد.

بعداظهر روز پنچ شنبه نیز وزیر امور خارجه ایران در توییتی با اشاره به ادامه جنایت‌های علیه مسلمانان میانمار تاکید کرد: ما باید اکنون وارد عمل شویم، پیش از آنکه بسیار دیر شود.

محمد جواد ظریف در این ارتباط نوشت: جامعه بین الملل هیچ توجیهی برای اجازه دادن به ادامه نسل‌کشی مسلمانان روهینگیا در برابر دیدگان ما ندارد. ما باید اکنون وارد عمل شویم، پیش از آنکه بسیار دیر شود.

ایسنا

106

به گزارش سرویس سیاسی جام نیـوز، محمد جواد ظریف وزیر خارجه کشورمان در نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل متحد بر لزوم توقف خشونت‌ها علیه مسلمانان میانمار تاکید کرد.

در این نامه آمده است:

به نام خدا

جناب آقای آنتونیو گوترش

دبیرکل محترم سازمان ملل متحد

عالیجناب

پیرو نامه اینجانب مورخ 17 دی 1395 مایلم بار دیگر توجه شما را به وضعیت نگران کننده اقلیت مسلمان روهینگیا در میانمار جلب کنم. اخبار هولناکی که اخیراً از آن منطقه بدست آمده عمق جنایات علیه این اقلیت مسلمان را آشکار می‌کند.

حملات سازمان یافته و بی رویه برخی عناصر تندرو و عوامل وابسته به نیروهای امنیتی علیه روهینگیاها منجر به از دست رفتن جان تعداد قابل توجهی از مسلمانان شده و سابقه تبعیض، بی عدالتی و نا امیدی در آن کشور را وخیم‌تر کرده است. وخامت اوضاع باعث جریحه دار شدن احساسات مردم دنیا فارغ از مذهب و ملیت آنها شده است. در صورت عدم رسیدگی به نقض سازمان یافته و گسترده حقوق اساسی مسلمانان روهینگیا، افراطی گری افزایش و خشونت حتی فراتر از مرزهای میانمار گسترش می‌یابد و به عامل بی ثباتی در کل منطقه تبدیل می‌شود.

اجبار مردم به خروج از سرزمین خود و کوچ اجباری به دیگر کشورها، این بحران ریشه دار را حل نخواهد کرد. دولت میانمار می‌بایست به نگرانی‌های طولانی مدت و وضعیت اسفناک اقلیت مسلمان خود رسیدگی و حقوق آنها را به طور موثر رعایت کند و آنها را همانند دیگر شهروندان میانمار به رسمیت بشناسد و از آنها در مقابل خشونت و تبعیض حفاظت کند.

جامعه بین الملل و کشورهای مسلمان از دولت میانمار انتظار دارند خشونت جاری علیه اقلیت مسلمان روهینگیا را فوراً متوقف کند و دسترسی بدون مانع برای ارائه کمک‌های بشردوستانه به مناطق خشونت زده را فراهم آورد. همچنین ضروری است دولت میانمار مرتکبین این جنایت‌ها را محاکمه کند و اقدامات لازم را جهت پیشگیری از وقوع مجدد آن صورت دهد. جای بسی ناامیدی است که هنوز به چنین خواسته‌های حداقلی جهانی پاسخی داده نشده است.

همچنین، انتظار می‌رود سازمان ملل متحد به سرعت وارد عمل شده و اقدامات لازم را برای پاسخ به نگرانی‌های بین المللی درباره وضعیت وخیم در میانمار انجام دهد. حمایت سازمان ملل از کاهش خشونت، اطمینان از ارائه کمک‌های بشردوستانه به افراد نیازمند و یافتن راه حلی پایدار برای این بحران، ضروری به نظر می‌رسد و سازمان ملل می‌بایست فوراً اقدام کند.

جمهوری اسلامی ایران آمادگی و تمایل دارد از تمامی تلاش‌ها برای دستیابی به راه حلی پایدار و مسالمت آمیز برای این بحران حمایت و از استیفای کامل حقوق بشر، سلامت و امنیت اقلیت مسلمان روهینگیا در میانمار اطمینان حاصل کند.

عالیجناب، لطفاً احترامات فائقه اینجانب را پذیرا باشید.

محمد جواد ظریف

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

تسنیم

106

منبع: جام نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۶۷۰۶۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعطای جایزه البرز به پدر ماهواره ایران و پدر پیوند کبد

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، در مراسم شصت و دومین جایزه البرز از ۵ دانشمند تقدیر شد که ۳ نفر آنها از دانشمندان بنام کشور و یک دانشمند زیر ۴۰ سال و جوان است.

اسامی این دانشمندان به این شرح است:

دکتر حسین بلندی، عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت و پدر ماهواره ایران است. وی همچنین مجری طراحی و ساخت ماهواره‌های نوید و ظفر بوده است.

دکتر شمس السادات زاهدی، عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی و اولین بانوی دارای مدرک دکتری در رشته مدیریت است.

دکتر مسعود صلواتی نیاسر، عضو هیات علمی دانشگاه کاشان و چهره برجسته نانوی ایران است.

دکتر  سید علی ملک حسینی، پدر پیوند کبد ایران است.

در بخش دانشمندان زیر ۴۰ سال و جوان جایزه البرز به دکتر امیرحسین آبادی عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد جایزه البرز اعطا شد.

وی در تلاش است تا با استفاده از هوش مصنوعی روشی را برای تشخیص زودهنگام سرطان دستگاه گوارش ارائه دهد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • اعطای جایزه البرز به پدر ماهواره ایران و پدر پیوند کبد
  • دنیای اسلام در تصمیم‌گیری مشترک، خلاء بزرگ دارد | حج امسال به صورت ویژه حج برائت است | جمهوری اسلامی منتظر دیگران نمی‌ماند
  • حج امسال حج برائت از دشمن جنایتکار صهیونیستی و حامیانش/حجاج باید بتوانند منطق قرآنی برائت ابراهیمی را برجسته‌تر از همیشه نشان دهند/یاد خدا و وحدت؛ دو عنصر اصلی حج
  • مسائل بشردوستانه نباید با سیاست گره بخورد
  • رئیس جمهور در جلسه هیات دولت: امروز در غرب شاهد تقابل جریان شرافت در مقابل شرارت هستیم
  • امیرعبداللهیان: باید رژیم اشغالگر آپارتاید اسرائیل را متوقف کنیم/ نحوه برخورد دولت‌های مسلمان با بحران غزه در تاریخ ثبت و ضبط خواهد شد/ دیدار گسترده وزیر خارجه با مقامات ارشد کشورهای اسلامی
  • شرکت هیات افغانستان در نشست‌های بین‌المللی
  • چطور برای افغان‌ها کار هست، برای ایرانی‌ها کار نیست؟!
  • بی خانمانی ایرانی‌ها را تهدید می‌کند/ هر سال تعداد بیشتری از مردم توان اجاره مسکن را از دست می‌دهند (فیلم)
  • اعتراضات دانشجویی علیه رژیم صهیونیستی نشان از افول و نابودی زودهنگام این رژیم دارد