Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-04-18@09:17:20 GMT

تابلوی نگارگری «غدیر خم»؛ عینیت یافتن باور شیعه

تاریخ انتشار: ۱۸ شهریور ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۶۷۱۲۴۶

تابلوی نگارگری «غدیر خم»؛ عینیت یافتن باور شیعه


به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، یکی از آثار برجسته استاد محمود فرشچیان؛ پدر نگارگری ایران، خلق تابلوی «غدیر خم» است که این هنرمند شهیر آن را در مدت دو سال پدید آورد و نخستین‌بار این اثر فاخر سال 85 رونمایی شد.

«غدیر خم» تابلویی نگارگری از محمود فرشچیان در اوج دقت و شکوه، نقش شده است و در آن روایت موثق شیعی در مورد آخرین حج پیامبر(ص) پیش از وفات یعنی حجة‌الوداع که ایشان مأمور به معرفی جانشینی خود می‌شوند به شکل واضح ترسیم شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فوجی از مردم در قاب تصویری این تابلو روبروی بلندی که از جهاز شتران و اسبان درست شده است و حضرت محمد(ص) و حضرت علی(ع) بر فراز آن ایستاده‌اند در معرض دید مخاطبان قرار گرفته است در حالیکه این دو معصوم پشت به تصویر دارند و تنها یک سوم رخ آنها در حالیکه به یکدیگر نگاه می‌کنند، قابل مشاهده از سوی مخاطب است.

نکته جالب توجه در این تابلو موقعیت حضرت محمد(ص) نسبت به حضرت علی(ع) که کمی بلندتر از ایشان بر جهاز شتران ایستاده و حضرت علی(ع) در موضعی پایین‌تر قرار دارد که از نظر چینش در قاب تصویر نشان از ارجحیت مقام ایشان نسبت به حضرت علی(ع) دارد به این معنی که فرشچیان قصد داشته نبوت را نسبت به ولایت و امامت مقامی بلندمرتبه‌تر نشان دهد.

اما مسئله جالب توجه دیگر در این تابلو چهره آدم‌هایی است که در تابلو تصویر شده و ناظر بر واقعه غدیر خم هستند؛ این افراد سنین مختلفی را به خود اختصاص می‌دهند و حتی چند کودک و نوجوان هم در میان آنها به چشم می‌خورد که نشان از این دارد که ابلاغ پیام پیامبر(ص) مربوط به همه نسل‌هاست و دوره خاصی را شامل نمی‌شود.

مسئله دیگری که حائز اهمیت است چهره افرادی است که در تابلو نقش شده و ناظر این واقعه هستند؛ از نظر فرم چهره و رنگی که برای آنها انتخاب شده باید گفت که نشان از ملیت‌های گوناگون مسلمان دارد که این نیز بر فراگیر بودن پیام رسول(ص) میان همه امت اسلامی با هر نژاد و ملیت صحه می‌گذارد، با این وجود نکته حائز اهمیت اینکه رنگ برخی از چهره‌ها و حالات صورت آنها کمی متفاوت است و گویا پدیدآورنده این اثر در نظر داشته به نکته‌ای که البته نگران‌کننده است اشاره داشته باشد و آن اینکه گروهی با وجود آنکه خود شاهد و ناظر بر این واقعه بودند و حجت بر آنها تمام شد اما پس از وفات پیامبر(ص) عملی خلاف دستور خدا و پیامبرش انجام دادند.

یادآور می‌شود، تابلوی «غدیرخم» استاد محمود فرشچیان هم‌اکنون در موزه دائمی استاد در مجموعه فرهنگی سعدآباد در حال نگهداری است.

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۶۷۱۲۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصویری از یک تابلو که صاحبان سگ و گربه را می‎‌ترساند!

تصویری از یک تابلو در یک مرکز خدمات درمانی در استان فارس منتشر شد که ویزیت در این مرکز با قیمت‌های عجیب و غریبی انجام می‌شود؛ شروع قیمت‌ها از ۴۰۰ هزار تومان!

منبع: برترین‌ها

tags # حیوانات سایر اخبار غذای ویژه انسان‌های اولیه چه بود و چه مزه‌ای داشت؟ | دستور پخت یک غذای مخصوص نئاندرتال‌ها! چه کسی لباس را اختراع کرد؛ آیا انسان‌های اولیه همیشه لخت بودند؟ اولین قتل در جهان چگونه اتفاق افتاد؟! انسان‌های نخستین چگونه صحبت می‌کردند؟

دیگر خبرها

  • جلسه شورای ترافیک شهرستان پلدشت 
  • تولید در پتروشیمی غدیر به ۱۲۰ درصد ظرفیت اسمی رسید
  • گمشده‌ای به نام پزشک عمومی روی تابلوی مطب‌ها
  • افزایش خروجی سد و رهاسازی آب در بستر زاینده رود/ از توقف در بستر رودخانه خودداری کنید
  • چرا ایرانی‌ها، پزشک عمومی را قبول ندارند؟ | گمشده‌ای به نام پزشک عمومی روی تابلوی مطب‌ ها
  • تصویری از یک تابلو که صاحبان سگ و گربه را می‎‌ترساند!
  • شب پرستاره قدس و جیغ نتانیاهو
  • هیچگونه کمبود کالایی در کشور نداریم
  • دستوردادستان شهرستان اسکو به متقاضیان مساکن ملی سهند
  • پله فرار تونل غدیر قم سال ۱۴۰۳ احداث می‌شود