Web Analytics Made Easy - Statcounter

کارشناس فقه و حقوق اسلامی گفت: همانطور که در بیانات رهبر آمده است؛ غدیر مظهر تاکید اسلام به سیاسیت و حکومت داری است. واقعه پرمغز غدیر خم را یک مسئله تاریخی صرف نیست بلکه جزء مسلمات تاریخ اسلام و آئینه جامعیت اسلام است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل ازنسل فردا؛ واقعه عظیم و تاریخی غدیر خم، یکی از پراهمیت‌ترین و عظیم‌ترین حوادث تاریخ اسلام است که باید به آن بیشتر پرداخت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این واقعه بزرگ تاریخی در اسلام، دل‌ها را متوجه یک امر مهم اعتقادی و اجتماعی و سرنوشت‌ساز در زندگی می‌کند که آن، ولایت و رهبری جامعه دینی است.

این امر از دو جهت بااهمیت است: یکی به سبب اصل ضرورت وجود امام و ولی در جامعه اسلامی و دیگری به سبب ویژگی‌های یک امام و رهبر در جامعه دینی.

به همان دلیل که پیامبر(ص) به تأسیس حکومت اسلامی اقدام کرد، این حکومت باید به حیات خود ادامه دهد و همچنان که جامعه اسلامی نوپا، به رهبری چون پیامبر(ص) که نمونه همه مکارم اخلاق است، نیازمند بود؛ این جامعه برای رشد و بالندگی خود نیز به رهبران این‌چنینی نیاز دارد که به تعبیر قرآن کریم فردی باشد که از نظر ایمانی و اخلاقی ممتاز باشد. به دیگر سخن الگویی برای دیگران باشد.

ضرورت پرداختن به این مهم و تلاش در راستای انتشار و تبیین پیام غدیر مطمئناً راهگشای بسیاری از گره‌های کور و انحرافات کنونی در جهان اسلام خواهد بود لذا در همین راستا و پیرامون بررسی این واقعه عظیم و پیام‌هایی که می‌توان از آن گرفت؛ نسل فردا گفتگویی را با یعقوب کریمی، کارشناس ارشد فقه و حقوق اسلامی و مدرس دانشگاه صورت داد.

نسخه هدایت بشر در واقعه غدیر ترسیم شده است

کریمی ضمن اشاره به مأموریت پیامبر گرامی اسلام(ص) در غدیر و ضرورت ابلاغ ولایت در اسلام گفت: اسلام برای هدایت بشر بهترین نسخه را ارائه کرده و مطلوب‌ترین وضعیت اداره جامعه را اداره آن توسط امام معرفی می‌کند؛ و این مسئله در واقعه غدیر به بهترین شکل ممکن ترسیم‌ شده است.

وی ادامه داد: در روز غدیر نعمت اسلام و نعمت هدایت در صورتی تمام و کمال می‌شود که نقشه راه بعد از پیامبر(ص) برای مردم معین شود و این نعمت به دستور خداوند به مردم ابلاغ و حضرت علی(ع) از طرف خداوند به ولایت مردم منصوب شدند؛ و این بدین معناست که اسلام منهای ولایت، پوچ و همانند خیمه‌ای بی عمود است.

پیامبر اکرم(ص) نمونه انسان کامل برای رهبری نظام نوپای اسلامی

این مدرس دانشگاه با اشاره به ابعاد مختلف رهبری پیامبر اکرم(ص) اظهار کرد: چنانچه رهبری پیامبر(ص) را واکاوی کنیم می‌بینیم ایشان در سه عرصه مهم مردم را رهبری می‌کردند. یک بعد، بعد رهبری سیاسی مردم بود که تدابیر جنگی و تشکیل نظام سیاسی در این قسمت انجام گرفت.

کریمی یکی دیگر از ابعاد رهبری پیامبر(ص) را بعد فکری عنوان کرد و گفت: ایشان می‌بایست با ارشاد و آموزش‌های دینی؛ مردمِ غرق در جاهلیت را بیدار و احکام زلال اسلامی را به آنان نشان می‌داد. سومین بعد از ابعاد رهبری پیامبر(ص)، رهبری اخلاقی و تزکیه و تهذیب روح و روان مردم بود که ایشان با مکارم اخلاق خود مردم را رهبری و هدایت کرد؛ و در هر سه جنبه، پیامبر(ص) نمونه کاملی را برای مسلمانان ارائه کرد.

پاسخ بسیاری از سؤالات در واقعه غدیر نهفته است

وی در ادامه گفت: حال، رهبر و پیشوای جامعه می‌خواهد از این دنیا و از میان این مردمِ با عقاید متفاوت برود، سؤال اینجاست که بهترین فرد برای هدایت این امّت کیست؟ آیا اداره سیاسی جامعه و صرف کشورگشایی و جنگاوری برای توسعه سرزمین‌های اسلامی و گسترش آن به مناطق مختلف کفایت می‌کند؟ اساساً جامعیت اسلام چه می‌شود؟ پیامبری که با رنج‌های ده‌ساله‌اش در زدودن تعصبات قومی و خرافات جاهلی موفق بود و اصحاب و یاران وفاداری چون مقدادها و ابوذرها و سلمان‌ها پرورش داد و جامعه را به یک جامعه طراز و مترقی تبدیل کرد،‌ چگونه می‌شود که فکری به حال بعد از خودش نکند و امت اسلامی را رها کند و هیچ نقشه‌ای برای آنان ترسیم نکند؟! پاسخ این سؤالات در واقعه غدیر نهفته است.

می‌باید فردی هم‌کفو پیامبر جانشین ایشان باشد

کریمی با اشاره به واقعه غدیر و استناد به آیه ولایت، غدیر را تجلی‌گاه امامت و ولایت عنوان کرد و افزود: رسالت پیامبر گرامی اسلام ۲۳ سال طول کشید. ۱۳ سال در مکه و ۱۰ سال در مدینه؛ که تشکیل حکومت اسلامی و شالوده‌ریزی نظام اسلامی در دوره مدینه اتفاق افتاد.

وی ادامه داد: در زمان رحلت پیامبر(ص) نیز افرادی بودند که تازه‌مسلمان شده بودند و رسم و رسومات جاهلیت هنوز در لایه‌های مختلف مردم عرب وجود داشت بنابراین برای از بین بردن کامل آداب جاهلی می بایست فردی هم‌کفو پیامبر جانشین ایشان باشد.آنجاست که در بازگشت از مراسم حج، امین وحی فرود می‌آید و پیامبر را با آیه زیر مورد خطاب قرار می‌دهد: «یا ایها الرسول بلغ ما انزل الیک من ربک و إن لم تفعل فما بلغت رسالته»

این استاد دانشگاه تاکید کرد: لحن این آیه حاکی از امر خطیری است که خداوند بر عهده پیامبرش گذارده است. بنابراین ‌پیامبر(ص) همه را در نزدیک برکه‌ای به نام غدیر جمع کرده و زیر آفتاب گرم و سوزان، ولایت امام علی(ع) را با عبارت «و من کنتُ مولاه فهذا علیٌ مولاه» اعلان می‌کنند؛ و به زیبایی در یک جمله پرمغز، کتاب خدا را در کنار اهل‌بیت(ع) قرار داده و رابطه عمیق مسلمانان با حضرت علی(ع) و با اهل‌بیت(ع) خود را بیان می‌کنند و می‌فرمایند: «إنی تارک فیکم الثقلین ما ان تمسکتم بهما لن تضلوا،‌کتاب الله و عترتی اهل بیتی و انهما لن یفترقا حتی یردا علی الحوض» ای مردم! قرآن و ولایت دو ثقل گران‌بها و باارزش و لاینفک هستند و در صورت جدایی، اسلام واقعی وجود ندارد.

غدیر آئینه تمام نمای جامعیت اسلام در تمام امور است

کریمی در تحلیل بخشی از بیانات رهبری در رابطه با غدیر که می‌فرمایند؛«واقعه غدیر، منطق روشن و مستحکم اسلام در نفی این نگاه سکولار است چراکه غدیر خم مظهر توجه و تأکید اسلام بر حکومت‌داری و سیاست به شمار می‌رود.» گفت: رهبر معظم انقلاب واقعه پرمغز غدیر خم را یک مسئله تاریخی صرف نمی‌دانند بلکه آن را جزء مسلمات تاریخ اسلام و آئینه جامعیت اسلام معرفی می‌کنند.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۶۷۳۳۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تسهیلات بانکی به سمت رونق تولید هدایت شود

امام جمعه بجنورد گفت: مشارکت مردم در تولید با هدایت تسهیلات بانکی به سمت بنگاه‌های تولیدی و رونق تولید انجام می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از خراسان شمالی، حجت‌الاسلام رضا نوری ظهر امروز _ جمعه هفتم اردیبهشت_ در خطبه‌های نماز جمعه بجنورد اظهار کرد: مسئولان برای مشارکت بیشتر مردم در عرصه تولید می‌توانند اعتبارات و تسهیلات بانکی را به سوی کارهای تولیدی هدایت کنند و یا حمایت‌های لازم از صنایع تبدیلی داشته باشند.

وی افزود: دشمنان نظام اسلامی از ابتدای پیروزی انقلاب تحریم‌های گسترده‌ای علیه کشور انجام داده‌اند به خیال اینکه مردم از ارزش‌های دینی دلسرد شوند، در واقع آن‌ها سعی دارند با ایجاد تحریم‌ها و بی رونقی تولید معیشت مردم را دچار مشکل کنند تا در جامعه نارضایتی گسترش پیدا کند.

امام جمعه بجنورد با بیان اینکه کار کردن و کسب روزی حلال عبادت است، گفت: امروزه انجام کار تولیدی و بی نیاز کردن کشور از بیگانگان نه تنها عبادت است بلکه به گونه‌ای جنگ با دشمنان نظام اسلامی است.

حجت‌الاسلام نوری خاطرنشان کرد: کارگر و کارفرما نیز سربازان نظام مقدس جمهوری اسلامی در جنگ با تحریم‌های اقتصادی دشمن است که باید ارزش جایگاه خود را بدانند.

وی ضمن گرامیداشت یاد آیت‌الله مهمان‌نواز، تصریح کرد: وی بیش از ۳۰ سال امامت جمعه شهرستان بجنورد را بر عهده داشت و تلاش‌های زیادی برای پیشرفت این شهرستان انجام داد؛ وی عالمی مجاهد بود که همواره خدمت به مردم در اولویت‌های کاری‌اش بود.

کد خبر 748115

دیگر خبرها

  • مدارا با مردم، یک اصل مهم اسلامی و اصلی برای شهرداری‌ها است
  • جلد ششم کتاب «عنوان بصری» منتشر شد
  • لزوم بازشناسی بقیع به جهان اسلام
  • مردم پایه اقتدار حکومت اسلامی را تشکیل می‌دهند
  • شورا‌ها مظهر انتقال قدرت متمرکز دولتی به مدیریت مردمی
  • سپاه مظهر مشارکت مردم در حوزه‌های مختلف پیشرفت انقلاب است
  • علم الهدی: در بحث حجاب، نمی‌شود مردم یک گوشه بنشینند و تماشاچی باشند / حکومت هم باید فراتر از یک ناصح مشفق در میدان باشد
  • تسهیلات بانکی به سمت رونق تولید هدایت شود
  • بازگشت ۳۰۰۰ واحد تعطیل به تولید/ ۱.۲ میلیون نفر بیمه شدند
  • کارگر خالق و محور در امر تولید است