Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرآنلاین»
2024-04-27@15:17:44 GMT

روایت خوانندگان اهل سنت و تشیع از واقعه غدیر

تاریخ انتشار: ۱۸ شهریور ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۶۷۳۹۱۳

روایت خوانندگان اهل سنت و تشیع از واقعه غدیر

فرهنگ>موسیقی - هوشنگ جاوید، دبیر جشنواره‌ نغمه‌ها و مناقب علوی امیدوار است این رویداد هنری، نقطه آغاز گردآوری الحان و آوازهای ساخته شده در حوزه موسیقی‌ غدیر باشد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، از روز گذشته، به مناسبت عید غدیر، فرهنگسرای رازیِ تهران میزبان جشنواره‌ «نغمه‌ها و مناقب علوی» شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این جشنواره‌ دو روزه که زیر نظر هوشنگ جاوید، پژوهشگر موسیقی نواحی و آیینی برگزار می‌شود، در اولین دوره برگزاری خود، بر نغمه‌ها و مناقب امام علی در موسیقی نواحی متمرکز شده است.

شرکت‌کنندگان در این جشنواره را گروه‌‌های موسیقی هیوا (مهاباد)، شاهو (دالاهو در استان کرمانشاه)، عاشیق سلجوق شهبازی (میانه)، نجوای کتول (کتول در استان گلستان) و تک‌خوانانی از جمله صمد حبیبی، احمدحسن راهی‌مالکی، رضا کدخدایی، بخشی خالد سعادتی و غفور محمدزاده تشکیل می‌دهند.

در این جشنواره همچنین از سیدمحسن مصطفی‌زاده، پژوهشگر حوزه ادب و فرهنگ که سال‌هاست در زمینه مناقب علوی و بحث غدیریه فعالیت می‌کند، تجلیل خواهد شد.

در همین ارتباط با هوشنگ جاوید گفت‌و‌گو کرده‌ایم و او درباره تفاوت غدیریه‌خوانی در ایران و کشورهای عربی براساس الحان متفاوت و چشم‌انداز این جشنواره توضیح داده است.

تولد جشنواره‌ای به نام نغمه‌ها و مناقب علوی

من طرحی داشتم که در سال جاری با بابک ربوخه، مدیر امور موسیقی و سرود سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، در میان گذاشتم، مدت‌ها بود که دوست داشتم رویدادی ویژه غدیریه‌خوانی راه‌اندازی کنم و چند بار هم برای انجامش خیز برداشته بودم که نشده بود.

طرح را که ارائه دادم، با توجه به این که ساکن مشهد هستم، یک یا دو روز بعد خواستند به تهران بیایم و گفتند فرهنگسرای رازی هم طرحی در این زمینه دارد و می‌توانیم با یکدیگر هم‌فکری کنیم. بعد از دو جلسه دیدار حضوری با مدیران این فرهنگسرا به طرحی مشترک رسیدیم با عنوان جشنواره نغمه‌ها و مناقب علوی که فقط مناقب علوی نباشد و انواع نغمه‌ها و آواهایی را که مربوط به غدیر و غدیریه است دربرگیرد که شامل پیامبر (ص)، ولایت و حضرت علی (ع) می‌شود، یعنی هم مناقب علوی و هم نعت پیامبر.

اولین غدیریه‌خوانیِ تاریخ

سابقه غدیریه‌خوانی دقیقا به روز غدیر برمی‌گردد. در این روز، حسان بن ثابت یکی از بهترین شاعران دوران پیامبر (ص) که در واقعه غدیر حضور داشت، بعد از اعلام پیام ولایت و وصایت از رسول اکرم، اجازه خواست تا شعری در این مورد بسراید که با درخواستش موافقت شد. یعنی اولین غدیریه 1400 سال پیش سروده شده است.

به این ترتیب از همان لحظه شکل‌گیری واقعه غدیر، شاعران به سمت ستایش آن در سروده‌هایشان رفتند. مرحوم علامه امینی در کتاب مبارک «الغدیر» به صورت مفصل به این قضیه پرداخته و اسناد مختلفی ارائه داده است که نشان می‌دهد غدیریه‌سرایی از کجا شروع و ادامه پیدا کردنش چطور موجب شکل‌گیری قالبی شعری به همین نام شد.

ردِ پای غدیریه‌سرایی در ادبیات فارسی از کسایی‌مروزی، شاعر قرن چهارم هجری‌قمری تا امروز قابل پیگیری است. یعنی بیش از هزار سال است که ایرانی‌ها غدیریه می‌گویند و اتفاقا چند سال پیش هم تیمی تشکیل شد برای گردآوری همین اشعار که توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در قالب کتابی به چاپ رسید. قبل از آن نیز روانشاد استاد احمد احمدی‌بیرجندی، کتاب «در ساخل غدیر» را گردآوری کرده بود.

چون قالب‌شناسی این اشعار صورت گرفته، حیف است نوع الحانی را که اشعار را روایت می‌کنند، در دست نداشته باشیم و امیدواریم قدمی که امسال با جشنواره نغمه‌ها و مناقب علوی برداشته شده است، با شناسایی و گردآوری الحان و آوازهای ساخته شده در حوزه موسیقی‌ غدیر ادامه پیدا کند.

الحان ایرانی یا عربی؟

غدیریه‌های فارسی در قالب مثنوی، غزل، قصیده، رباعی، دو بیتی و حتی شعر سپید سروده شده و می‌شوند و به تبعیت از آن آوازها و لحن‌ها نیز از موسیقی ردیف دستگاهی نشات می‌گیرند و الحان عربی به آن شکل در آن‌ها دیده نمی‌شود جز در قسمت‌هایی از استان‌های جنوبی مثل خوزستان، بوشهر، آبادان، اهواز، سوسنگرد و... که محل سکونت هم‌وطنان عرب‌مان است و ممکن است تا حدودی و نه به شکل کامل، وامدار الحان عربی کشورهای همجوار باشند. یعنی حدودا 30 درصد شیوه‌های آوازی‌شان ممکن است وام گرفته از موسیقی آوازی عربی رایج در کشورهای خلیج‌فارس باشد اما 70 درصدش همچنان همان الحان ویژه عرب‌های ایران را دارد که بسیار هم زیباست و با رباب یا عود و آواز تک‌خوان‌ها ارائه می‌شود. به عنوان مثال امسال احمدحسن راهی‌مالکی را از اهواز داریم که هم خواننده است، هم مبتهل و هم قاری قرآن و الحان ویژه غدیر را به زیبایی اجرا می‌کند.

چگونگی حضور شرکت‌کنندگان در جشنواره امسال

امسال چون دوره اول جشنواره است، شرکت‌کنندگان را از طریق انتشار فراخوان انتخاب نکردیم، چون مطمئن بودیم گروه‌های زیادی متقاضی حضور می‌شوند و امکانات‌مان جوابگو نیست. با توجه به بودجه کمی که فرهنگسرای رازی در اختیار داشت و نظر به فرصت اندک‌مان تصمیم گرفتیم با همفکری یکدیگر گروه‌هایی را پیشنهاد دهیم و پیشنهادات را براساس مسائل مالی پایین و بالا و کسانی را انتخاب کنیم که رفت‌و‌آمدشان به تهران آسان‌تر باشد و دشواری کمتری را متحمل شوند. تا آن‌جا که اطلاع دارم بودجه جشنواره هم از طرف سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران تامین می‌شود.

اولین دوره؛ تماشاخانه‌ای، دوره‌ بعد؛ در شاخه‌های مجزا

این جشنواره آن طور که عزیزان ما در فرهنگسرای رازی مدنظرشان بود، امسال به صورت تماشاخانه‌ای و برای آشنا شدن مردم با اشکال گوناگون این نغمات و صرفا در حوزه موسیقی نواحی است و سال بعد به صورت گسترش‌یافته، در سطحی ملی، در شاخه‌های مختلف و به صورت رقابتی برگزار می‌شود.

این شاخه‌ها شامل موسیقی تلفیقی، موسیقی ردیف دستگاهی، موسیقی مذهبی آوازی و... خواهند بود. همچنین در هر دوره از جشنواره از یک یا دو نفر از چهره‌هایی که در زمینه ادبیات و شعر یا موسیقی مربوط به غدیریه‌خوانی کار شایسته‌ای انجام داده‌اند، تجلیل خواهد شد که امسال در مورد سیدمحسن مصطفی‌زاده، شاعر و پژوهشگر حوزه ادب و فرهنگِ ساکن خراسان که سال‌هاست در زمینه مناقب علوی و بحث غدیریه فعال است، صورت خواهد گرفت.

ما چون امسال شروع کارمان با موسیقی نواحی است، تلاش می‌کنیم به اصالت‌ها پایبند باشیم و کارها را به شکل و شیوه‌ای اصیل ارائه دهیم اما در دوره‌های بعد دست شرکت‌کنندگان باز است و جای نوآوری هم وجود دارد.

57242

کلید واژه‌ها : موسیقی -

منبع: خبرآنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۶۷۳۹۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بجنورد میزبان جشنواره ملی نوا‌های رضوی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان شمالی؛ تقی صادقی افزود: ۱۰ گروه و تک نواز خراسان شمالی در این جشنواره هنرنمایی می‌کنند.
وی گفت: هفتمین جشنواره ملی آوا‌ها و نوا‌های رضوی از سلسله جشنواره‌های فرهنگی و هنری امام رضا (ع) است که با همکاری بنیاد ملی رضوی در استان برگزار می‌شود و هنرمندان موسیقی مقامی استان در این رویداد حضور می‌یابند.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اضافه کرد: هوشنگ جاوید دبیری جشنواره آوا‌ها و نوا‌های شرق کشور شامل استان‌های مازندران، گلستان و خراسان شمالی را بر عهده دارد و حسین حصاری دبیر تخصصی این رویداد در استان است.
دراین جشنواره رضا محمدی فرزند زنده یاد سهراب محمدی در کنار پیشکسوتانی هم، چون خسرو حداد، عیسی قلی پور و روشن گل افروز در این جشنواره هنرنمایی خواهند کرد.

خراسان شمالی بیست و هفتم اردیبهشت میزبان این رویداد با هنرنمایی هفت گروه موسیقی و چهار تک نواز پیشکسوت است و استان‌های مازندران و گلستان نیز بیست و سوم و بیست و پنجم ماه جاری میزبان این رویداد هستند.

دیگر خبرها

  • ملایر میزبان نخستین جشنواره موسیقی تاک
  • فارس و بوشهر زیر ذره‌بین دفتر موسیقی رفتند
  • اعلام برنامه های روز ملی خلیج فارس در هرمزگان
  • اجرای 30 برنامه ملی، منطقه ای و محلی هفته ملی خلیج فارس در هرمزگان
  • بجنورد میزبان جشنواره ملی نوا‌های رضوی
  • ساز هنرمندان جنوب کرمان بر سکوهای بین‌المللی کوک می‌شود
  • «نئوتنالیتی» شنیدنی شد/ انتشار مجموعه «قاوال مکتبی»
  • صنعت نشر هند برای تولید کتاب‌های صوتی با هوش مصنوعی آماده می‌شود
  • آغاز جشنواره «شب های موسیقی تاک» در ملایر 
  • راهیابی هنرمندان چهارمحال و بختیاری به جشنواره ملی موسیقی خلیج فارس