Web Analytics Made Easy - Statcounter

یکی از بانیان جشن های بزرگ عید غدیر در استان سمنان بعد از سالها راز ارادتش به ائمه اطهار (س) و امیرالمومنین علی (ع) را بیان کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در آستانه عید بزرگ غدیر، یکی از محبان و دوستداران امام علی علیه السلام با حضور در دفتر شبکه اطلاع رسانی مرآت با خبرنگار این شبکه به گفتگو پرداخت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سید ابوالفضل آتشی معروف به سید آتشی یکی از ارادتمندان به ساحت نورانی امیرالمومنین امام علی (ع) است که بیش از دو دهه است در روز عید غدیر، جشن های ویژه ای در استان سمنان بویژه شهر سمنان برگزار می کند.

سید آتشی در ابتدای این گفتگو به ما گفت هیچ گاه دنبال مطرح کردن هزینه ها و ابعاد این جشن بزرگ نبوده اما معتقد است نام و پرچم امام علی (ع) باید به بهترین شکل بر افراشته بماند چراکه اگر از ولایت علی (ع) فاصله بگیریم چیزی برایمان باقی نخواهد ماند.

آنچه بسیاری از مردم سمنان می خواهند در مورد سید آتشی بدانند نه هزینه های چندصد میلیونی وی برای برگزاری جشن غدیر است و نه هیچ چیز دیگر، بسیاری از مردم و محبان امام علی (ع) در سالهای اخیر از وی خواسته اند راز عمری ارادت به امیرالمومنین علی (ع) را بیان کند. به هر تقدیر بالاخره او امسال، درخواست برخی رسانه ها برای بیان بخشی از این راز را پذیرفت و گوشه ای از عنایات ائمه اطهار (س) به خود و خانواده اش را بیان کرد.

متن این گفتگو را در ادامه می خوانید:

مرآت- چند سال است توفیق برگزاری جشن غدیر را دارید و چنانچه مقدور است بخش هایی از آنچه تاکنون نگفته اید را با مردم در میان بگذارید.

آتشی- چند روز قبل دوستان صدا و سیما برای انجام گفتگویی پیش من آمدند و من هم با خودم گفتم بخشی از آنچه تاکنون به جز چند نفر نمی دانستند را با مردم عزیز و محبان امام علی علیه السلام در میان بگذارم. حتی واقعا خودم نمی دانستم این موضوع را بگویم یا نه، اما در نهایت تصمیم گرفتم آنرا مطرح کنم. با خودم گفتم وقتی دشمنان اهل بیت دارند خود را به بهترین شکل معرفی می کنند چرا ما باید دست روی دست بگذاریم و چیزی از این دریای بی نهایت نگوییم؟

این را هم بگویم که انسان مخلوقی است که هرکاری که بخواهد می تواند انجام دهد به ویژه آنکه اگر مسیر درست را بشناسد و در آن گام بردارد.

من در خانواده ای مستضعف و ضعیف اما آبرومند و پایدار زندگی می کردم. پدرم چاه کن بود و با وجود اینکه نابینا بود کارش را به خوبی انجام می داد و هیچ گاه دستش را به سمت کسی دراز نکرد. پدرم وقتی 14 سال داشتم از دنیا رفت.

به یاد دارم وقتی 3 یا 4 ساله بودم پدرم در حد توان خودش روز عید غدیر را جشن می گرفت و در منزل مراسم برگزار می کرد، سفره ای می انداخت و به مردم عیدی می داد.

وقتی به خودم آمدم چون با شعائر مذهبی آشنا بودم من نیز تلاش کردم تا روز عید را جشن بگیرم. با وجود اینکه کارمند بودم اما با همان حداقل حقوقم مراسم جشنی برگزار می کردم و مانند پدرم به مردم عیدی می دادم. حتی در کنار کارمندی کار می کردم تا هزینه های عید غدیر را تامین کنم. ابتدا در شاهرود بودم و البته جشن ها نیمه عام و محدود بود. بعدها که در سال 80 به سمنان آمدم چون بیشتر میهمانان ما از شاهرود تا سمنان نمی آمدند جمعیت کمتری به منزل ما می آمدند. الحمدالله چند سال گذشت و جشن ها جا افتاد و مسجد محل نیز وارد جشن شد و به فضل الهی هم اکنون 4 یا 5 سال است که جشن های بزرگی با عنایت اهل بیت (س) و امام علی (ع) در سمنان برگزار می شود.

اما آنچه که تاکنون نگفته بودم را باوجود آنکه چندان راغب نیستم امروز به شما می گویم. من در سال 1372 در شرکت خصوصی خودم متحمل شکست سنگین اقتصادی شدم چرا که چند نفر از من کلاهبرداری کردند و از کشور خارج شدند. زمین خوردم و حتی به نان شب نیز محتاج شدم. در همان ایام که تحت فشار بسیار بسیار سختی بودم غدیر فرارسید. حتی به قدری درگیر کار و حل مشکلات بودم که وقتی وارد منزل شدم دیدم همسر و فرزندانم نگران هستند که مراسم عید غدیر امسال را چگونه برگزار کنیم؟ من وقتی این را شنیدم یکباره به یاد آوردم که عید غدیر امسال فرارسیده است. در آن لحظه تنها چیزی که فورا به ذهنم خطور کرد این بود که با خانواده به مسافرت برویم تا در روز عید غدیر سمنان نباشیم. در حقیقت از غدیر فرار کنیم! در همین فاصله همسرم سراغم آمد و گفت این چند روزی که تو نبودی با خودم فکر کردم که طلاهایی را که داشتم و مخصوصا آن کعبه ای را که از سفر مکه برای من هدیه آورده بودی را برای عید غدیر امسال هزینه کنیم. همسرم به من گفت هرطور که شده کار را شروع کنیم هرچند اگر تمام هزینه ها را تامین نکند!

با اینکه چندان امیدوار نبودم اما بالاخره تصمیم گرفتیم کعبه طلایی را بفروشیم و بنابراین با اینکه اواخر شب شده بود خود را به طلافروشی رساندیم. وقتی طلا را به طلافروش دادیم حتی رویم نشد به طلافروش بگویم که من ورشکسته هستم و پول آن را برای چه کاری می خواهم. مغازه دار هم به من گفت الان آخر شب است و من پول زیادی در مغازه ندارم و مقداری پول به من داد و گفت بقیه پول را بعد از تعطیلی عید به تو می دهم. همسرم به من گفت باید به او بگویی من پول نیاز دارم که من جواب دادم فعلا برویم شیرینی و میوه را تهیه کنیم و بعد اگر شیرینی و میوه خریداری کردیم بر می گردیم و این را می گوییم.

با همسرم به همان شیرینی فروشی رفتیم که هر سال از آنجا برای جشن خرید می کردیم. اینجا بود که من متوجه شدم کسی نیستم و همه چیز از جای دیگر انجام می شود. وقتی به شیرینی فروشی مراجعه کردم مغازه دار به من گفت کجایی؟ شیرینی و آجیلت را کنار گذاشتم چرا نیامده ای ببری؟ من به روی خودم نیاوردم و گفتم الان پول همراهم نیست، میتوانم شیرینی و آجیل را بگیرم و بروم و پول را بعد از تعطیلی بیاورم؟ گفت این چه حرفی است؟ شیرینی و آجیل را برایت کنار گذاشته ام. زودتر ببر! شیرینی ها را با خودم بردم و بعد برای تهیه میوه به میوه فروشی رفتیم. عین همین اتفاق در میوه فروشی نیز رخ داد و من بدون اینکه به طلافروشی بروم تمام میوه و شیرینی ها را با ماشین به منزل بردم.

فرزندانم وقتی ما را دیدند چون چند وقت بود مرا شاد و دستم را پر ندیده بودند بسیار خوشحال شدند و البته متعجب بودند که چطور شده امسال می خواهند عید برگزار کنند!!! به بچه هایم گفتم بلند شوید و خانه و کوچه را آماده کنید تا صبح فردا جشن عید را برگزار کنیم. در همین حال و هوا که در حال آماده کردن خانه و فضا بودیم یادم آمد که من امسال پول و سکه نو تهیه نکرده ام. مجددا ناراحت شدم، فورا به برادر همسرم که در تهران دانشجو بود زنگ زدم و از او خواهش کردم با اینکه اواخر شب است هرطور شده برای من مقداری سکه نو پیدا کند و برایم بفرستد. حتی به حمامی ها و سرپرمارکتهای محل مراجعه کردم تا سکه های آنها را جمع آوری کنم، در آن سالها حمامی ها سکه های زیادی در دخل خود داشتند. هرچه تلاش کردم اما بسیار نگران بودم که فردا چطور به میمهانان عیدی بدهم، چون هرسال به رسم همه سادات عیدی می دادیم. خودم را به خدا سپردم.

قطعا دیده اید در عید غدیر بسیاری از مردم پس از دیدن سادات به مسافرت می روند. در صبح آن روز هم یکی از آشنایان که راننده تاکسی بود در خانه ما را زد و گفت سال گذشته سر سفره شما بودم و نذر کردم اگر امیرالمومنین (ع) حاجت مرا بدهد هرچه سکه نو از مسافرین می گیرم در قلک بیاندازم تا سید آتشی در روز عید به مردم عیدی بدهد. این فرد دو پاکت بزرگ سکه تحویل من داد و رفت.

وقتی در را بستم و او رفت من و تمام اعضای خانواده نشستیم و گریه کردیم. با خودم گفتم اگر شیرینی و میوه را بی حساب به من دادند شاید گفته اند این فرد معتبر است و پول ما را می آورد، اما سکه های نو چه؟ این را چه کسی می دانسته است؟ گفتم یا امیرالمومنین (ع) به جز تو چه کسی این موضوع را می دانست؟ چرا این فرد باید سکه نذر کند؟ تو هستی که می دانستی سال بعد من سکه برای عیدی ندارم! اینها مرا منقلب کرد.

بهترین عید من همان سال بود چرا که عنایت و توجه امام را با تمام وجود درک کردم.

بعد از عید غدیر آن سال حتی من کعبه همسرم را پس گرفتم و به او برگرداندم، یعنی حتی هزینه ها به گونه ای انجام شد که آن کعبه هم برای ما باقی ماند. این ماجرا شروع تازه من برای برگزاری جشن های عید غدیر بود و از آن سال به این طرف احساس کردم تمام کار و زندگی ام را باید در خدمت ائمه (س) باشم.

این را عرض کنم که امسال اولین سالی است که به لطف امیرالمومنین علی (ع) پول نقد دارم و هزینه می کنم. معمولا سالهای قبل به این شکل نبود و حتی وام می گرفتم تا هزینه ها را تامین کنم. با افتخار هم عرض میکنم که از تمام زندگی ام این را می خواهم که به خدا بگویم بده تا در راهت بدهم. امسال هم نزدیک پانصد میلیون تومان به عنایت اهل بیت (س) برای جشن عید غدیر در نظر گرفته ام.

تمام مردم بدانند نه دنبال چیزی بوده ام، نه هستم و نه خواهم بود و فقط می خواهم خدا این نوکری را از من نگیرد و امیدوارم روزی را ببینم که ایران چک به مردم هدیه کنم. تمام اینها سر سوزنی در برابر دریای ولایت امام علی (ع) ارزش ندارد.

از مردم و دوستداران مولی و مقتدا امام علی (ع) می خواهم حتی در حد یک لیوان آب یا شربت هم که شده است به نیت آقا به فرزندان خود و یا دیگران عیدی بدهند.

مرآت- در مورد واقعه تاریخی غدیر چه دیدگاهی دارید؟

آتشی- من سواد زیادی ندارم اما از روزی که متولد شدم 12 امام را به من یاد دادند. گفتند امام اول علی (ع)، خب، این علی کیست؟ اگر علی نبود بقیه ائمه هم نبودند. اگر حق غدیر را ادا می کردند و نامردها این حق را نخورده بودند عاشورا رخ نمی داد. اعتقاد قلبی من آن است که غدیر را کشتند و به جای شهادت دادن به حقانیت امامت علی (ع)، با ناحق همراه شدند. ما باید امام را به معنای واقعی بشناسیم. ولایت را بشناسیم. باید 10 روز را جشن بگیریم. باید این روز را پررنگ کنیم. صدا و سیما و رسانه ها باید شادی اعیاد امامت و ولایت در دو چندان کنند تا دشمنان اهل بیت از فرصت سواستفاده نکنند.

مرآت- چه برنامه هایی برای جشن عید غدیر امسال درنظر گرفته اید؟

آتشی- امسال جشن بزرگی در سالن غدیر سمنان برگزار خواهد شد که برنامه های متنوعی برای آن درنظر گرفته شده است. 4 آشپزخانه مسئولیت پخت غذا برای 8 هزار نفری که به سالن خواهند آمد را برعهده دارند. 2 هزار نفر دیگر نیز از میهمانان خانوادگی و دوستانی هستند که در تالاری دیگر از آنها پذیرایی خواهد شد. امسال بسته های غذا و میوه هنگام ورود مردم عزیز به سالن توزیع خواهد شد.

در این بسته ها برگه های قرعه کشی وجود دارد و در پایان مراسم 3 سفر کربلا، 5 وجه 1 میلیون تومانی برای ازدواج و تحصیل و 5 فقره کمک هزینه سفر زیارتی به ارزش 500 هزار تومان به صورت قرعه کشی به حضار اهدا خواهد شد.

در این مراسم چهار مداح به اسامی محسن طاهری، سید علی حسینی نژاد، محمد حسین حدادیان و مهدی خادم به مدیحه سرایی خواهند پرداخت و مجری مراسم نیز آقای مهران مجیدپناه خواهند بود.

ورود عزیزان به سالن غدیر ارائه خواهد شد و جشن نیز از ساعت 9 تا 12 روز شنبه برگزار می شود. برای سرمایش سالن نیز پیش بینی های خوبی صورت داده ایم و در حال حاضر نیز بیش از 60 نفر از پرسنل شرکت ما علاوه بر سایر دوستان در حال عشق ورزی به ولایت هستند.

شب عید نیز مراسم آتش بازی در میدان امام علی (ع) برگزار می شود که در مجاورت آن دوستان شهرداری جشنی را تدارک دیده اند.

همچنین از 8 شهریور تاکنون در چند میدان اصلی سمنان نسبت به توزیع شیرینی و شربت، پرچم های مزین به نام مقدس امام علی (ع) و نیز پشت نویسی ماشین ها اقدام شده است. برای کودکان نیز سی دی های کودکانه غدیر تدارک دیده ایم که توزیع می شود.

مرآت- از اینکه وقت خود را در اختیار مرآت قرار دادید صمیمانه از شما تشکر می کنم.

آتشی- من نیز از شما و همکاران شما که در امر خبر و اطلاع رسانی گام برمی دارید متشکرم و امیدوارم خداوند متعال فرصت خدمت به اهل بیت (س) را از ما سلب نکند.

مصاحبه و تنظیم: مسعود تبریزی

عکس: محمد نجم

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۶۷۴۲۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لزوم استفاده ازظرفیت همه گروه‌های مردمی برای برگزاری میهمانی غدیر

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی هرمزگان، حجت‌الاسلام غلامحسین حقانی در جلسه برنامه‌ریزی «مهمانی غدیر» که در سالن کنفرانس تبلیغات اسلامی استان هرمزگان برگزار شد، اظهار داشت: سال گذشته، این مهمانی با همت همگان رقم خورد و این محقق نمی‌شد جز با اخلاص مردمانی که این حماسه بزرگ را خلق کردند.

وی افزود: هر جا پای مردم در میان باشد، اتفاقات خوب و ماندگاری رخ می‌دهد، نشاط معنوی، سالم و جامعه سالم از ضروریات است که در ایام خاصی همچون نیمه شعبان و عید غدیر تحقق می‌یابد.

وی ادامه داد: نکته نخست اینکه در مهمانی غدیر امسال انتظار می‌رود باشکوه‌تر از سال قبل برگزار شود، این مسئله، هم مورد انتظار مردم است و هم باید خودمان این توقع را داشته باشیم که در برگزاری هرچه دقیق‌تر، منظم‌تر، بهتر و باشکوه‌تر مهمانی غدیر بکوشیم.

مدیرکل تبلیغات اسلامی هرمزگان گفت: نکته بعدی اینکه احساس تعلق به جشن، همگانی‌تر، جدی‌تر شود و عمومیت بیشتری پیدا کند، مهمانی غدیر امسال باید بیش از سال گذشته، رنگ و بوی مردمی به خود بگیرد، لذا می‌بایست مجموعه‌های مردمی در حوزه‌های مختلف را بیشتر پای کار بیاوریم.

حقانی تأکید کرد: باید از هم‌اکنون، از رسانه‌ها بخواهیم برای دعوت همگان به مهمانی غدیر، اقدام به تولید محتوای چندرسانه‌ای کنند که در زمان مناسب، در فضای مجازی نشر گسترده داده شود.

وی سپس تأکید کرد: در مهمانی غدیر امسال می‌بایست مجموعه‌های حاکمیتی به عنوان موکب‌داران پای کار باشند، همچنین محلات، مساجد، هیأت‌های مذهبی، خانواده‌ها و … می‌توانند با راه‌اندازی موکب، نقش خود را در برگزاری هرچه بهتر و باشکوه‌تر مهمانی غدیر ایفا کنند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی هرمزگان با اشاره به مشکلاتی که در برگزاری مهمانی غدیر سال گذشته وجود داشت، گفت: باید برای رفع مشکلات و موارد ذکرشده تدابیری اندیشیده شود تا امسال شاهد چنین مشکلاتی نباشیم.

حقانی افزود: باید به گونه‌ای کار پیش برود که همه مردم شهر، خود را در برگزاری باشکوه مهمانی غدیر سهیم بدانند و تحقق این امر مهم، نیازمند یاری رسانه‌هاست که پای کار بیایند و جهت دعوت از مردم، در فضای مجازی، فعالیت گسترده داشته باشند.

وی در پایان تأکید کرد: به منظور اجرای هرچه بهتر و منسجم‌تر مهمانی غدیر، کارگروه‌هایی اعم از کارگروه امنیت، رسانه و تبلیغات، کودک و پشتیبانی تشکیل می‌شود، لذا افراد علاقمند جهت مدیریت کارگروه، اعلام حضور کنند تا با برگزاری جلسات برنامه‌ریزی، شاهد مهمانی غدیر باشکوه‌تر از سال گذشته باشیم.

کد خبر 6096915

دیگر خبرها

  • برترین موتورکراس سواران تبریز معرفی شدند
  • اعتراف مهناز افشار درباره روزهای تلخ بعد از مهاجرتش | داغ بودم و نمی‌فهمیدم
  • لزوم استفاده ازظرفیت همه گروه‌های مردمی برای برگزاری مهمانی غدیر
  • لزوم استفاده ازظرفیت همه گروه‌های مردمی برای برگزاری میهمانی غدیر
  • تخلف زیر گوش وزارت بهداشت / داروخانه‌ها دیگر کاره‌ای نیستند+فیلم
  • تخلف زیر گوش وزارت بهداشت/داروخانه‌ها دیگر کاره‌ای نیستند+فیلم
  • در سرزمین ما شاعران پس از مرگ زنده می‌شوند / یک شاعر شهرستانی همه‌کاره هیچ‌کاره است
  • در سرزمین ما شاعران بعد از مرگ زنده می‌شوند / یک شاعر شهرستانی همه کاره هیچ کاره است
  • برگزاری یادواره شهدای روستای امند
  • برگزاری همایش حکمت مطهر با حضور نمایندگی ولی فقیه در سپاه عاشورا