Web Analytics Made Easy - Statcounter

به مناسبت عید سعید غدیر خم، نمایندگان تعاونی های استانهای مرزنشین (کردستان، خوزستان، کرمانشاه و ایلام) با سعید جلیلی دیدار و گفتگو کردند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، به مناسبت عید سعید غدیر خم، نمایندگان تعاونی های استانهای مرزنشین (کردستان، خوزستان، کرمانشاه و ایلام) با سعید جلیلی دیدار و گفتگو کردند.

در این دیدار که در دفتر نماینده مقام معظم رهبری و با حضور تعدادی از کارشناسان اقتصادی برگزار شد، دکتر جلیلی گفت: مرزنشینان غیور مردان و پیشگامان دفاع از کشور و انقلاب هستند و 4 استان غرب و جنوب کشور در 8 سال زمان دفاع مقدس به خوبی این مساله را اثبات کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی افزود: امروز هم مرزنشینان و تعاونی های آنها می توانند یک بستر و فرصت برای صادرات و اشتغال و تولید کشور باشند و در این زمینه «پیشگام» شوند.

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی ادامه داد: قانون اساسی تعاونی ها را یک بخش مهم اقتصاد کشور قرار داده و از «حقوق شهروندی» آن است که به شکل گیری و تقویت تعاونی ها توسط آحاد مردم اهتمام ویژه شود.

جلیلی تصریح کرد: سیاست های کشور باید در جهت تقویت تعاونی های مرزنشینان باشد و باید به آنها به مثابه یک فرصت برای «اقتصاد» و «امنیت» کشور نگریسته شود و تقویت آنها تقویت «امنیت ملی» و کمک به «پیشرفت» کشور است.

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: وقتی در دولت نهم توانستیم چند هزار تراکتور به قاره آمریکای لاتین صادر کنیم، پس حتما می شود کالاهای دیگری را نیز به کشورهای همسایه خودمان صادر کنیم. وظیفه دولت در این باره رفع موانع صادرات و فراهم کردن بستر برای افزایش صادرات کشور است.

عضو مجمع تشخیص مصحلت نظام گفت: تعاونی های مرزنشین، هسته های مردمی هستند که امروز می توانند بهترین کمک و یاور دولت و نظام در جهت تولید، اشتغال و صادرات و امنیت کشور باشند.

جلیلی اظهار داشت: مناطق مرزنشین نه تنها نباید محروم باشند بلکه باید به مثابه ویترین زیبایی ها و توانمندی های کشور برای همسایگان باشند. ایران نیاز ندارد تا مثل کشورهای دیگر مانند آمریکا یا ترکیه بین خود و همسایگانش دیوار بکشد بلکه باید زیبایی ها کشور را با استفاده از ظرفیت مرزنشینانش به دنیا نشان دهد.

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی ادامه داد: نه تنها مرزنشنیان نباید برای حل مشکلاتشان دنبال مسئولان باشند بلکه برعکس دولتمردان باید به دنبال مرزنشینان باشند تا با مشارکت و استفاده از توانمندی های آنها، امور کشور را بهتر و با قوت بیشتر مدیریت کنند.

وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه با فعال شدن و حمایت لازم از تعاونی های مرزنشینان نباید در مناطق مرزی بیکاری وجود داشته باشد، گفت: این تعاونی ها می توانند رکن استقرار امنیت، پیشرفت اقتصادی و رفاه بیشتر در نقاط مرزی باشند.

جلیلی تاکید کرد: تعاونی های مرزنشین نه تنها می توانند صادرات کشور را رونق بخشند بلکه می توانند با صادرات مجدد بسیاری از کالاها، ایران را به هاب صادراتی منطقه برای برخی اقلام تبدیل کنند.

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی گفت: باید فعالیت عزیزان مرزنشین از سطح کوله بری به سطح صادر کنندگان عمده در منطقه ارتقا پیدا کنند.

وی افزود: دولت باید زیرساخت های لازم را برای فعالیت تعاونی های مرزنشین فراهم کند و این تعاونی ها در اصل باید به «دروازه صادرات» کشور تبدیل شوند.

جلیلی همچنین خطاب به نمایندگان تعاونی های مرزنشین های کشور گفت: انتظار می رود تا شما عزیزان در راه پیگیری مطالبات مشروع و صحیح خودتان خسته نشوید و شبیه این جلسات را به طور منظم با دیگر کارشناسان و مسئولان مربوطه از جمله وزرای «تعاون، کار و رفاه اجتماعی»، «صنعت، معدن وتجارت» و «کشور» برگزار کنید تا قدمی به سمت حل مشکلات مردم این مناطق برداشته شود.

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی ادامه داد: در بسیاری از موارد، رفع خیلی از مشکلات مردم نیاز به هزینه یا بودجه خاصی ندارد بلکه یک توجه ویژه یا اراده جدی مسئولان می تواند کار را حل کند که قطعا با پیگیری مشکلات مردم مرزنشین توسط شما می توان به این سمت حرکت کرد.

وی گفت: اینطور نیست که دولت فعلی نیز نخواهد مشکلات مردم مرزنشین را حل کند بلکه در بسیاری اوقات یک اشکال کوچک یا مانع بوروکراتیک باعث می شود تا خیلی از مشکلات خود را نشان دهد که در صورت شناسایی و حل آن مشکل، بخش زیادی از موانع رفع خواهد شد.
جلیلی در پایان به نمایندگان تعاونی های مرزنشین گفت: صحبت های شما به بنده کمک کرد تا شناخت بیشتر و دقیق تری نسبت به مشکلات مردم مرزنشین داشته باشم.

لازم به ذکر است در ابتدای این جلسه نمایندگان تعاونی های مرزنشین از استانهای خوزستان، کردستان، کرمانشاه و ایلام به بیان مشکلات اصلی مردم این منطقه پرداختند که اهم محورهای آن به شرح ذیل است:
- صدور کارت های الکترونیک از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت باعث درآمد زایی دستگاه های دولتی و ضرر مالی مردم مناطق مرزنشین شده است.

- حذف کارت های الکترونیک یکی از خواسته های اصلی مردم مناطق مرزنشین است.

- روند فعلی موجب شده تا بخش زیادی از درآمد مردم این مناطق هزینه مالیات شود.

- سیاست های کلان دولت تدبیر و امید تا به امروز به ضرر مردم مناطق مرزنشین و موجب ناامیدی آنها بوده است.

- قبل از انتخابات به صورت مقطعی به مردم مناطق مرزنشین توجه شد اما بعد از انتخابات همه چیز فراموش شد

- در مناطق مرزی بازارچه و بستر مناسب برای تجارت مردم این مناطق وجود ندارد.

- بسیاری از مناطق مرزی هیچ مزیتی برای سکونت ندارد و ادامه این روند باعث افزایش مهاجرت و خالی شدن این مناطق از سکنه خواهد شد.

- تصمیمات غیرکارشناسی و یک شبه وزارت صنعت، معدن و تجارت در دولت یازدهم باعث آسیب های فراوان اقتصادی به مردم مناطق مرزنشین شد.

انتهای پیام/

R31462/P31462/S1,10,17/CT12

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۶۷۴۷۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حیدری: کولبران در انتظار ابلاغ قانون ساماندهی اشتغال پایدار مرزنشینان هستند

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، شهریار حیدری، نماینده مردم قصرشیرین، سرپل ذهاب و گیلانغرب در مورد آخرین شرایط ابلاغ قانون ساماندهی و نظارت بر تجارت مرزی (کولبری و ملوانی) و ایجاد اشتغال پایدار مرزنشینان، گفت: طرح مذکور با اشراف کامل به مسائل و مشکلات کولبران و مشکلات مرزنشینان طراحی شد و بیش ۲۰۰ نفر از نمایندگان برای اجرایی شدن آن موافقت کردند.

رشد قاچاق و ناامنی در مرز‌ها در با ارتباط با نیاز معیشتی مرزنشینان است

نماینده مردم قصر شیرین سرپل ذهاب و گیلانغرب در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه این قانون به امنیت پایدار مرز‌ها کمک خواهد کرد، افزود: وجود چنین قانونی به امنیت پایدار مرز‌ها کمک خواهد کرد، یکی از موارد رشد قاچاق و ناامنی در مرز‌ها نیاز معیشتی مرزنشینان است، اگر معیشت آنان به درستی تامین شود شاهد کاهش مولفه‌های ضد امنیتی و قاچاق خواهیم بود تا زمانی که مردمان مرزنشین نیازمند‌ترین قشر جامعه از نظر معیشتی باشند کماکان این مشکلات وجود خواهند داشت، با تمام این تفاسیر اجرایی شدن قانون مذکور به امنیت پایدار کمک می‌کند.

مرزنشینان حافظان مرز‌ها هستند

نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ضرورت دارد از نظر حاکمیتی مردم مرزنشین، در مرز‌ها ساکن باشند تا توسط خود مردم با همکاری مرزبانی امنیت مرز‌ها را تامین شود، اظهار کرد: این طرح بار‌ها در رفت و برگشت شورای نگهبان بود و مجلس و دولت برای اصلاح و تایید نهایی تلاش داشتند که در نهایت به تصویب رسید، در حال حاضر دولت باید ظرف دو ماه آیین نامه اجرایی آن را به دستگاه‌های مختلف ابلاغ نماید. امیدوارم در اردیبهشت ماه اجرایی و عملیاتی شود تا مرزنشینان از مواهب آن بهره‌مند شوند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه قانون ساماندهی و نظارت بر تجارت مرزی (کولبری و ملوانی) منجر به اشتغال پایدار و تجارت مرزی می‌شود، گفت: در قانون مذکور فعالیت مرزنشینان مشخص، حقوق گمرکی و بازرگانی نیز تعیین و به بیانی در این قانون وظایف و حقوق دولت، مرزنشینان و تاجران مشخص می‌شود.

در قانون ساماندهی کولبران، تاجران ۳۵ درصد معافیت بازرگانی برخوردار خواهند بود

حیدری با بیان اینکه در قانون ساماندهی کولبران تاجران از ۲۵ تا ۳۵ درصد معافیت بازرگانی و فعالیت گمرکی برخوردار خواهند بود، اظهار کرد: به واسطه اجرایی شدن قانون مذکور تجاری که کالایی را از امارات و یا چین سفارش و توسط تاجر به مرز‌های گمرکی ایران منتقل سپس در اختیار وانتخاب کوله قرار می‌گیرد.  

نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه این قانون مسیری برای اقدام به فعالیت قانونی کولبران است، گفت: با اجرایی شدن این قانون نیازی نیست کولبران با مشقت در آن سوی مرز‌ها به دنبال تامین کالا‌های خود باشند بلکه در داخل مرز‌ها کالای مورد نیاز را تهیه می‌کنند و حدود ۲ میلیون تومان در ماه تخفیف سود بازرگانی می‌گیرند به فرض مثال اگر کالایی ۱۰میلیون تومان قیمت آن باشد حدود ۴ میلیون سود بازرگانی به آن تعلق می‌گیرد و از محل تخفیف سود بازرگانی دو میلیون تومان تخفیف سود بازرگانی دریافت می‌کنند، به عبارتی سالانه ۲۴ میلیون تومان برای هر کوله‌بری سودآوری خواهد داشت.

سخنگوی فراکسیون مرزنشینان مجلس یازدهم با تاکید بر اینکه اجرای قانون مذکور موجب افزایش امنیت مرزی خواهد شد، اظهار کرد: حفاظت و حراست از امنیت مرز‌ها از مسئولیت دولتمردان و مسئولان نظام است، این مهم زمانی رخ می‌دهد که قوانین کارآمدی برای بهبود معیشت و امنیت مرزنشینان تصویب شود خوشبختانه این قانون اقدام موثر و مناسب در این راستا است، از دیگر مزایایی این قانون درآمد‌های بازرگانی و گمرکی متعلق به دولت به مدت ۵ سال برای تقویت زیرساخت‌ها و بهبود وضعیت مناطق مرزی بازگردانده می‌شود بنابراین با توجه به مزیت‌ها و ضرورت‌ها دولت هرچه سریعتر این قانون اجرایی کند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • صادرات بیش از ۵۰ میلیون دلار کالا از گمرک استان همدان 
  • چرا عمده مردم از دریافت وام بانکی محروم اند؟/سو استفاده بانک ها
  • فعالیت ۱۰۴ هزار تعاونی در کشور
  • استقبال ۲۰ هزار میلیارد ریالی مازندرانی ها از طرح کالابرگ و فجرانه
  • قاچاق چالش عمده در حوزه محصولات آرایشی و بهداشتی است
  • معرفی زنجیره ارزش نساجی زنجان به صادرکنندگان در اکسپو + فیلم
  • تاکید استاندار بر ضرورت ایجاد تعاونی‌های گردشگری در سیستان و بلوچستان
  • تبادل فرهنگ گردشگری و صنایع دستی سیستان و بلوچستان با کشورهای همسایه تقویت شود
  • حیدری: کولبران در انتظار ابلاغ قانون ساماندهی اشتغال پایدار مرزنشینان هستند
  • بانک سامان میزبان صادرکنندگان در نمایشگاه اکسپو ایران