امامت؛ گوهر غدیر / محبت علی(ع) بدون ولایت او نتیجه ندارد
تاریخ انتشار: ۱۸ شهریور ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۶۷۵۱۱۲
واقعیت این است که مسئله اصلی غدیرخم امامت است و تبیین مسئله امامت حتی از تشریح شخصیت امام مهمتر است.چه اینکه در عالم بسیارند آنهایی که محبت علی را دارند اما سر به ولایت او نمینهند. در این عالم از زمان علی(ع) بودند افرادی که او را خدا میدانستند اما حق امامتش را به جا نمیآوردند و یک شمشیر برای او نزدند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
واقعیت این است که مسئله اصلی غدیرخم امامت است و تبیین مسئله امامت حتی از تشریح شخصیت امام مهمتر است.چه اینکه در عالم بسیارند آنهایی که محبت علی را دارند اما سر به ولایت او نمینهند. در این عالم از زمان علی(ع) بودند افرادی که او را خدا میدانستند اما حق امامتش را به جا نمیآوردند و یک شمشیر برای او نزدند.
اهل سنت که بسان امام فخر رازی ولایت را در بیان غدیر رسولالله به معنای محبت ترجمه میکنند و طبعا ولایت شرعی را از خلافت سیاسی تفکیک نمودند، هم به محبت و شخصیت امیرمومنان کم از ما عارف نیستند. کیسانیه و زیدیه که ملاک امامت را تشکیل حکومت میدانستند و اعتقاد داشتند کسی امام است که قیام به شمشیر نماید هم درک نکردند که امامت چیست؟ امامت در نزد آنها نزدیک شدن به قدرت بود. آنها که به جای تسلیم و کار، علی گویان خرقهی فقر و بیکارگی پوشیده و مسجد وانهاده، سر از خانقاه درآوردند، عاشق علی هستند اما از امامت گریزانند. تاریخ روایت میکند که بیعت با امام حسن (ع) از پدر بزرگوارشان پرشورتر بود، از بس که مردم به احترام پیامبر او را دوست داشتند، اما اتفاقات بعدی نشان داد که محبت به اهل بیت بدون اعتقاد به امامت ایشان بی نتیجه است.
ماجرای بدعهدی کوفیان در حادثه کربلا نیز باز از همین مقوله است. منتظران حسین(ع) او را به کشتن دادند زیرا انتظار نیز بدون ولایت و پیروی راه به بیجا میبرد. کل ماجرای واقفیه و اسماعیلیه و آنهایی که در امامت به جای نص و انتصاب الهی تدبیر سیاسی میکردند؛ آنها که امامت پور نه ساله امام رضا(ع) را برنتابیدند و دسته دسته از دور خانهی رسالت دور شده و به گوشهای خزیدند و چون طایفه داعی کبیر در همان زمان که امامان شیعه در سختترین فشار بودند؛ به خیال خود دولت علوی راه انداختند همین بود که افراد درک درستی از مسئله امامت نداشتند.
مسئله امامت و رهبری امر دین و دنیای جامعهاسلامی است و نه فقط سیطره سیاسی بر آن. بحث هدایت و صیانت از جامعه بود و نه فقط گوشهی زهد و ردای فتوا. سوء برداشتهایی که ولایت را جور دیگر معنا کرد و امامت را امارت و سلطنت. آن هایی مسئله غدیر را به مرجعیت دینی و یا مدیریت قدرت فروکاهیدند و در نهایت ردای سبز تشیع بر دوش افکنده و به طمع خام خویش امام را ولیعهد خود کردند، چنان به بیراهه رفته بودند که بر سر نفسانیت خویش عاقبت امام را زهر میدادند تا معلوم شود نه محب و موالی و نه دانشور کلامی به رنگ تشیع، شیعه نیست. چه اینکه بین مامون عباسی متشیع که فقه و کلام آل محمد را قبول دارد تا هارون مکی شیعه که امامت آل رسول را سر مینهد، قرنها و فرسنگها فاصله است.
عید غدیر روز تبلور تشیع برای بازشناسی آن از آنچیزی که اسلام از بوسنی تا میانمار آن را کم دارد. چیزی که ما را به اختلاف و هلاکت و ذلت کشانده است. حب علی رمز غدیر نیست. همانگونه که سلطنت علی و حتی مقام الهی علی و اولاد علی همه یک بخش از ابعاد مختلف آن است. مسئله غدیر؛ امامت است. همان چیزی که زهرای مرضیه روحی فداها در خطبه فدکیه آن را معنی کرده اند: کعبه ای که باید مردم به گرد آن جمع شوند.
منبع: فردا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۶۷۵۱۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
حفظ چنار ۸۰ ساله در پروژه احداث سرای محله باغ فردوس | ببینید چطور گوهر سبز در دل ساختمان ۵ طبقه زنده ماند
همشهری آنلاین- زهره محققی: محله باغ فردوس یکی از محلات ۲۷ گانه منطقه یک است که به دلیل وجود پیاده راه فرهنگی، موزه سینما، بوستان قلمستان و...، از ویژگی خاصی برخوردار است ولی تنها محلهای در منطقه یک است که ساختمان مناسبی برای فعالیتهای سرا نداشت و شهروندان و ساکنان آن از مدیریت شهری منطقه درخواست احداث مکانی برای ارتقای فعالیتهای فرهنگی، آموزش، ورزشی و... را داشتند.
بر همین اساس با اولویت دهی به درخواستهای شهروندان برای تعیین پروژههای احداثی، بررسیهای لازم انجام شد و ساختمان قدیمی اسکان کارگری در بوستان قلمستان تخریب و احداث این سرا به مساحت یک هزار و ۵۵۰ متر مربع در ۵ طبقه دارای کتابخانه، سالن آمفی تئاتر، کلاس و کارگاههای آموزشی و... در دستور کار قرار گرفت که با توجه به بازدیدهای میدانی مستمر شهردار منطقه یک و تلاش نیروهای اجرایی بتن ریزی سقف سوم آن به اتمام رسیده است.
اما یکی از مهمترین اتفاقهایی که در زمان ساخت این بنا رخ داد، حفاظت از درخت چناری با ۸۰ سال سن است که بن ۲۰۰ سانتی متری دارد که حفظ آن بدون جا به جایی در طراحی نقشه این مجموعه در نظر گرفته شده است و در دل ساختمان خودنمایی می کنند و تلفیق و همزیستی مسالمت آمیز معماری و محیط زیست را به رخ می کشد.
امیرگودرزی سرپرست کارگاه اجرایی این طرح در مورد مراحل کار به ما گفت: در تمام مراحل گودبرداری تلاش کردیم صدمهای به ریشه این درخت وارد نشود و به ابعاد ۴ در ۵ متر مربع اطراف درخت حفظ و فاصله استاندارد آن از دیوارهها و سقفهای اجرا شده در نظر گرفته شد.
گوهر سبز در دل ساختماناو افزود: اگرچه در پروژه ها، جابجایی درختان کار آسانتری تا حفظ آن است، ولی اکنون که کار فونداسیون و سقف طبقات سوم به پایان رسیده، وجود این درخت آرامش بصری ایجاد کرده و چون گوهر سبز در میانه کار قدرت خود را به رخ میکشد.
گودرزی ارتفاع این درخت را ۲۲ متر دانست و گفت: ارتفاع این درخت تا طبقه سوم و بالاتر کشیده شده و پس از اتمام، با فضاسازی مناسب در پای آن و اجرای باغچه، دیواره شیشهای، حضور پرندگان و... به عنوان گنجینه سبزی در میانه سرا، نقطه قابل توجهی برای مراجعین خواهد شد.
سیدحمید سید شجاع رئیس واحد نظارت عمران این پروژه نیز در مورد وضعیت درخت گفت: این درخت از درختان چنار قدیمی همجوار باغ قلمستان است و حفظ آن مورد تاکید مدیریت شهری منطقه یک قرار گرفت و با انجام عملیات لازم اکنون با آغاز فصل بهار جوانه زنیدرخت انجام و سبز شده و مشکلی برای آن به وجود نیامده است.
امین آبادی کارشناس کمیسیون باغات منطقه یک نیز در این خصوص توضیح می دهد که وجود هر نوع درخت در زمین در حال ساخت، در کمیسیون باغات و ماده هفت مطرح و در مورد آن تصمیم گیری میشودمعمولا اگر محیط بن بالای۱۰۰ باشد باید با تغییر نقشه، درختان حفظ و یا در صورت عدم امکان هر نوع تغییر، جابجا شود ولی درختان بن بالای۲۰۰ به هیچ عنوان امکان جابجایی ندارند و باید مالک با تغییر نقشه، عقب نشینی، ایجادنورگیرو...آن را حفظ کند.
حفظ درخت در ساختمان شهرداریآتنا رضایی مدیر محله باغ فردوس هم در این باره گفت: این کار علاوه بر جلوه بصری که در این مجموعه ایجاد کرده اقدامی مثبت در راستای فرهنگ سازی است تا معماران و سازندگان این تلفیق را مورد توجه قرار دهند و با تغییر نقشه ساختمانی تنها به فکر سود مالی نباشند و جریان زندگی را در سازه های خود طراحی کنند و امیدواریم این درخت سبز سال ها زنده بماند و نمادی برای نسل ها باشد.
یکی از ساکنان همجوار این ساختمان نیز وقتی از وجود درخت در داخل بنا مطلع شد اظهار خوشحالی کرد و گفت: باغ فردوس یکی از محلات قدیمی است که نیاز است بافت باغی آن حفظ شود و وجود این درخت در میان یک مجموعه در حال احداث فرهنگی، نشان می دهد که بر خلاف هجمه هایی که در مورد بی توجهی شهرداری به خشک شدن و قطع درختان نقل قول می شود حفظ درختان مهمترین هدف در اجرای این پروژه بوده است و امیدواریم این اقدام در سایر پروژه ها نیز تسری پیدا کند.
این تلفیق اولین بار نیست که در منطقه یک شکل گرفته است یکی از پروژه های ساختمان سازی اینچنینی ساختمان شگفتانگیز نیاوران است که توسط مهندس نیکبخت احداث شده و تصاویرش بارها و بارها در سایتها و شبکههای اجتماعی با نام «ساختمان شگفتانگیز نیاوران» منتشر شده است.
او در طراحی و نقشه این ساختمان متوجه شد حدودا ۱۲۸اصله درخت در بستر ۲۷۰۰متری پروژه پراکنده است و موقعی که طرح را بررسی کرد دید اگر کمی از مقدار سطح تقاضا کم کند این امکان وجود دارد که درختها را حفظ نماید برای همین فضا را کوچکتر کرد و با این کار چیزی حدود ۴۰متر از سطح زیرساخت بنا کم شد اما در عوض درختهایی که عمر بعضی از آنها بالای ۷۰سال بود حفظ شدند.
کد خبر 848702 منبع: همشهری آنلاین برچسبها منطقه ۱ فضای سبز گیاهان و درختان تهران