Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-05-01@22:41:57 GMT

بارش‌های امسال ۲۱ میلیمتر زیر متوسط درازمدت

تاریخ انتشار: ۱۸ شهریور ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۶۷۶۸۹۷

بارش‌های امسال ۲۱ میلیمتر زیر متوسط درازمدت

شهر>محیط زیست ایران - همشهری آنلاین:
با ثبت ۲۲۹ میلی‌متر بارش از ابتدای سال آبی جاری تا شنبه ۱۸ شهریور و در حالی که فقط ۱۳ روز تا پایان سال آبی جاری باقی مانده، میزان بارش‌ها ۲۱ میلی‌متر زیر مقدار متوسط بارش‌های ایران در درازمدت است.

به گزارش تسنیم، از ابتدای سال آبی جاری (ابتدای مهرماه سال 95) تا صبح شنبه 18 شهريور، مجموع بارش‌های کشور به 229 میلی‌متر رسیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ثبت 229 میلی‌متر بارش در سال آبی جاری در حالی است که میزان بارش‌ها در مدت مشابه سال گذشته (ابتدای مهرماه سال 94 تا صبح روز هجدهم شهریورماه سال 95) 239 میلی‌متر و میزان بارش‌ها در مدت مشابه درازمدت (آمار 48 ساله) به طور متوسط 237 میلی‌متر بوده است.

به عبارتی میزان بارش‌های سال آبی جاری نسبت به میزان مشابه سال گذشته کاهشی 4 درصدی و نسبت به متوسط درازمدت در مدت مشابه کاهشی 3 درصدی داشته است.

متوسط درازمدت بارش‌ها (آمار 48 ساله) در ایران برای هر سال آبی حدود 250 میلی‌متر است. از اینرو، با ثبت 229 میلی‌متر بارش از ابتدای سال آبی جاری تا صبح امروز و در حالی که فقط 13 روز تا پایان سال آبی جاری باقی مانده، میزان بارش‌ها 21 میلی‌متر زیر مقدار متوسط بارش‌های ایران در درازمدت است.

به نظر می‌رسد با توجه به پیش‌بینی‌های وضعیت هوا در دو هفته آینده، سال آبی جاری با میزان بارش‌های زیر متوسط به اتمام برسد؛ که این مسئله در تأمین آب کشت‌های پاییزه و همچنین مصارف شرب شهری می تواند شرایط را در صورت عدم مدیریت صحیح تأمین، توزیع و مصرف آب به شرایط تنش‌زا تبدیل کند.

منبع: همشهری آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۶۷۶۸۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خشکسالی یزد با بارندگی‌های اخیر برطرف نمی‌شود

به گزارش گروه استان‌های ایسکانیوز، رضا برهانی صبح امروز در جمع اصحاب رسانه استان یزد با اشاره به اینکه در سال آبی جاری پدیده‌های مختلفی در استان یزد ایجاد شده است، اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین پارامترهای جوی در استان یزد مربوط به بارندگی است که با میانگین بارش 86 میلیمتر متاسفانه آخرین استان کشور از لحاظ بارش است.

وی ادامه داد: در سال آبی جاری و در فصل پائیز و زمستان دوروی سکه را در استان یزد شاهد بودیم به‌نحوی‌که در پائیز شاهد یکی از کم‌بارش‌ترین فصل‌های سال بودیم به‌نحوی‌که میانگین بارش به 10 میلیمتر نرسید و باعث خشکسالی گسترده در 100 درصد مساحت استان شد ولی در فصل زمستان شاهد تغییر این وضعیت بودیم.

مدیرکل هواشناسی استان یزد با بیان اینکه در اسفند شاهد ورود سامانه‌های بارشی به استان بودیم تصریح کرد: در فصل زمستان شاهد کاهش دمای هوا و بارش‌های نسبتاً خوبی در استان یزد بودیم.

برهانی با تأکید بر اینکه در فصل پائیز علاوه بر کاهش بارندگی با افزایش دما در سطح استان یزد نیز روبه‌رو بوده‌ایم تصریح کرد: در فصل زمستان خوشبختانه وضعیت بارندگی در سطح استان بهبود پیدا کرد و به حد نرمال خود رسید.

وی ادامه داد: اسفند سال جاری از لحاظ میزان بارش‌ها بی‌سابقه بود به‌نحوی‌که در اسفند سال گذشته شاهد بارش میانگین 40 میلیمتر بارندگی در سطح استان بودیم و حتی دما نیز از میانگین خود پائین‌تر بود.

مدیرکل هواشناسی استان یزد با اشاره به اینکه بارندگی‌ها در ماه فروردین نیز ادامه داشت تصریح کرد: سامانه بارشی فروردین میانگین بارشی استان یزد را 24 میلیمتر افزایش داد و سامانه های بارشی اردیبهشت نیز به تنهایی 22 میلیمتر میزان بارش ها را افزایش داد.

وی ادامه داد: با بارندگی‌های دو ماه اخیر استان یزد میانگین بارشی استان به 107 میلیمتر افزایش یافت که نسبت به مدت مشابه خود و میانگین بلند مدت وضعیت بسیارخوبی دارد.

برهانی با اشاره به اینکه علی‌رغم اینکه وضعیت فرا بارش را در استان شاهد هستیم تصریح کرد: خشکسالی سال‌های گذشته تا سال‌ها بر روی وضعیت کشاورزی استان حکم‌فرما بوده و فعلاً خبری از رفع خشکسالی در استان نیست.

وی با تأکید بر اینکه برای سامانه بارشی اخیر استان در ابتدا هشدار زرد و با نزدیک‌شدن به زمان شروع بارش‌ها هشدار نارنجی توسط هواشناسی استان صادر شد گفت: اطلاع‌رسانی‌ها و هشدارهای داده شده باعث ایجاد آمادگی و ارتقا آمادگی دستگاه‌های متولی در استان شد و میزان خسارت را به‌شدت کاهش داد.

برهانی تصریح کرد: خروجی مدل‌های پیش‌بینی هواشناسی نشان از در پیش بودن یک سامانه بارشی از چهارشنبه و پنج‌شنبه هفته جاری در سطح استان یزد که این موج جدید بارش‌ها می‌تواند منجر به روان آب‌ها، خسارت و تشکیل سیلاب در مناطق مختلف شود.

مدیرکل هواشناسی با تأکید بر اینکه به علت بارندگی‌های اخیر و رطوبت موجود، نفوذ آب به زمین با مشکل همراه خواهد بود تصریح کرد: به علت عدم نفوذ آب با سرعت مناسب به زمین، شاهد ایجاد روان آب‌ها و سیلاب در مناطق مختلف استان خواهیم بود که فعلاً هشدار زرد صادر شده ولی برنامه‌ریزی‌شده است که در ظهر امروز هشدار نارنجی صادر شود.

وی ادامه داد: با ایجاد 100 ایستگاه هواشناسی در سطح مناطق مختلف این اداره کل توانسته است یک اشراف کاملی بر پدیده های جوی استان داشته باشد و تمام تلاش را به کار گرفته ایم که نقاط ضعف احتمالی نیز برطرف شود اما باید مردم بدانند پیش بینی یک موضوع احتمالی است و در هیچ کجای دنیا امکان پیش بینی کامل وجود ندارد.

شیر غلامی رئیس گروه توسعه هواشناسی کاربردی استان یزد با اشاره اینکه برعکس برخی مسائل مطرح شده در فضای مجازی، به‌هیچ‌عنوان امکان انحراف ابرها وجود ندارد گفت: میزان بارش‌ها در شهرستان اردکان در دو ماه خیر 21.3 میلیمتر بوده است که 5 شهرستان دیگر استان از جمله میبد که نزدیک به این شهرستان است از این میزان پائین تر بوده است.

وی ادامه داد: سامانه‌های بارشی اخیر دارای تغییرات بسیار سریع و منطقه‌ای هستند و به همین علت احتمال اینکه در یک شهرستان بارندگی شدیدتر و در یک شهرستان دیگر بارندگی کمتر باشد وجود دارد.

شیر غلامی با تأکید بر اینکه تغییر اقلیم یک موضوع جهانی است و صنعتی‌شدن کشورها باعث این موضوع شده تصریح کرد: در تابستان سال جاری پیش‌بینی یک‌هوای گرم و 2 الی 3 درجه گرمتر شدن هوای یزد نسبت به مدت مشابه را داریم.

خبرنگار: علیرضا شفیعی

انتهای خبر/

کد خبر: 1229079 برچسب‌ها استان یزد قحطی و خشکسالی مرکز ملی خشکسالی بارش باران

دیگر خبرها

  • خشکسالی یزد با بارندگی‌های اخیر برطرف نمی‌شود
  • رشد ۴۳ درصدی میزان بارش ها در استان یزد
  • رشد ۴۳ درصدی میزان بارش در استان یزد
  • استان مرکزی چه بهره‌ای از بارش‌های بهاره برد؟
  • یزد؛ همچنان کم بارش ترین استان کشور/ سامانه جدید بارشی در استان یزد+ فیلم
  • رشد ۱۹ درصدی میزان بارش‌ها در خراسان شمالی طی امسال
  • آخرین وضعیت بارش‌ها تا اردیبهشت ۱۴۰۳ در کشور + آمار استان‌ها کم‌ بارش و پر بارش
  • کاهش ۱۲ درصدی بارش‌ ها در ایران
  • کاهش ۱۲ درصدی بارش‌ها در ایران
  • بارش ها در ایران ۱۲ درصد کاهش داشته است