Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان- منجمان چینی به تازگی موفق شده‌اند دو ستاره "پرسرعت"(Hypervelocity) را کشف کنند که در حال فرار از کهکشان راه شیری هستند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری میزان، اکثر ستارگان موجود در کهکشان راه شیری رفتاری منظم و قابل پیش‌بینی دارند و با سرعتی در حدود 100 کیلومتر بر ثانیه در حال گردش به دور مرکز کهکشان هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما ستاره‌هایی هم وجود دارند که به خاطر ابعاد بزرگتر و همچنین سرعت زیاد می‌توانند خود را از بند جاذبه کهکشانی رها کرده و از مدار خود در کهکشان بگریزند.

محققان تعداد این ستاره‌ها را محدود دانسته و دلیل این رفتار آنها را واکنش آنها نسبت به جاذبه یک سیاه‌چاله‌ کلان‌جرم می‌دانند و آنها ستاره‌های پرسرعت می‌نامند.

وجود چنین ستاره‌هایی در دهه 1980 میلادی کشف شد و تا به حال 20 ستاره از این دست کشف شده‌اند اما حال به کمک منجمان چینی دو ستاره جدید به این تعداد اضافه شده‌اند.

این دو ستاره که LAMOST-HVS2 و LAMOST-HVS3نام گرفته‌اند در نواحی مرکزی کهکشان راه شیری واقع شده‌اند و سرعتی معادل 1000 کیلومتر بر ثانیه دارند.

این تحقیق به سرپرستی "یانگ هوانگ"(Yang Huang) محقق دانشگاه "یونان"(Yunnan) و با استفاده از تلسکوپ‌های اسپکتروسکوپیک "لاموست"(LAMOST) انجام شده است.

محققان تخمین می‌زنند که در کهکشان ما فقط هزار ستاره پرسرعت وجود دارد درحالیکه تعداد کل ستارگان کهکشان راه‌شیری در حدود 200 میلیارد ستاره است و در واقع این ستارگان فقط 5 میلیونیوم درصد از ستارگان کهکشان راه شیری را تشکیل می‌دهند و همگی در مرکز کهکشان و تحت تاثیر سیاه‌چاله کلان جرم "کمان ای*"(*Sagittarius A) ایجاد می‌شوند. هر چند که این ادعا به طور کامل اثبات نشده و نیاز به بررسی‌های بیشتری دارد.

در فاصله 26 هزار سال نوری از زمین یک سیاه‌چاله کلان جرم به نام "کمان ای* قرار دارد که جرم آن 4 میلیون برابر خورشید بوده و 44 میلیون کیلومتر وسعت دارد و میزان جاذبه آن به شدت بالاست.

ستاره‌های پرسرعت اکثرا موفق به طی مسافت‌های طولانی و گاهی خروج از کهکشان راه شیری می‌شوند.

این دو ستاره از نوع "زیرکوتوله‌های آبی"( Blue subdwarfs) هستند. ستاره HVS2 جرمی حدود 7.2 خورشید داشته و میزان درخشندگی و روشنایی آن 2400 برابر خورشید است. دمای سطح این ستاره 20هزار و 327 درجه سانتی‌گراد است.

ستاره HVS3 جرمی حدود 3.9 خورشید داشته و میزان درخشندگی و روشنایی آن 309 برابر خورشید است. دمای سطح این ستاره 13هزار و 727 درجه سانتی‌گراد است.

پیش از این یک ستاره پرسرعت دیگر نیز بوسیله تلسکوپ لاموست شناسایی شده است.

در متن تحقیق محققان چینی آمده است: دو ستاره HVS1 و HVS2 عمری کوتاه‌تر از آن دارند که بتوانند با سرعتی که دارند از کهکشان خارج شوند اما HVS3 این مشکل را نخواهد داشت.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری میزان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۶۷۷۶۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شمارش معکوس پایان رفع معارضین آزادراه شهید شوشتری

شهردار منطقه ۱۵ از تملک و آزادسازی آخرین معارضین مسکونی در مسیر پروژه آزادراه شهید شوشتری خبر داد. - اخبار اجتماعی -

محمد شیری در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم با تاکید بر اهمیت ترافیکی این آزادراه در هدایت ترافیک ترانزیتی به معابر برون شهری، به روند تسریع در انجام توافقات و تملک معارضین این پروژه اشاره کرد و گفت: با تلاش همکارانم و نیز حمایت‌های سازمان املاک و معاونت مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران خوشبختانه این روند تسریع یافت.

به گفته وی، به همین سبب از ابتدای سال 1402 تعداد 26 معارض تجاری و مسکونی در مسیر آزادراه شهید شوشتری در ناحیه 6 منطقه 15تملک و آزادسازی شد. 

شیری در ادامه به تملک و آزادسازی آخرین املاک معارض این پروژه اشاره کرد و گفت: یک ملک با عرصه 132 مترمربع با اعتباری بالغ بر 9 میلیارد و 600 میلیون تومان تملک و آزادسازی شد، همچنین برای آخرین معارض مسکونی این پروژه مجوز اعمال ماده 9 از شورای شهر اخذ و پس از ارجاع به دادستانی و طی مراحل قانونی نظر کارشناسی دریافت و ابلاغ و در انتظار اجرای رای است، که به محض ابلاغ دستور، پرونده معارضین پروژه شهید شوشتری در منطقه 15 بسته خواهد شد.

اختلاف "هزار متری" شهرداری تهران با سازمان حفاظت محیط زیست در آزادراه شهید شوشتری

شهردار منطقه با تأکید بر اهمیت کلان‌پروژه‌های عمرانی در شهرتهران خاطرنشان کرد: به جهت اهمیت بهره‌برداری هرچه سریعتر، آزادراه شهید شوشتری رفع معارضین این پروژه با همت مضاعف و پیگیری ویژه مدیریت شهری منطقه در دستور کار قرار گرفت.

شیری همچنین به تاثیرگذاری این پروژه در منطقه اشاره کرد و گفت: آزادراه شهید شوشتری، بزرگراه امام رضا(ع)، آزادگان و شهید نجفی رستگار را به بزرگراه شهید یاسینی وصل می‌کند که با بهره‌برداری آن، بار ترافیکی بسیج و سه‌راه افسریه کاهش محسوسی خواهد داشت.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • اگر فضا پر از ستاره است پس چرا اینقدر تاریک است؟!
  • سفر در فضا و زمان؛ میراث ماندگار هابل
  • ستارگان تیم رویایی رئال مادرید اکنون کجا هستند؟ / فیلم
  • رفع معارضین مسکونی از مسیر پروژه آزادراه شهید شوشتری
  • شمارش معکوس پایان رفع معارضین آزادراه شهید شوشتری
  • رفع آخرین معارضان طرح آزادراه شهید شوشتری
  • تصاویر نجومی چهارم اردیبهشت (۲۳ آوریل)
  • انفجار و آتش‌بازی در کهکشان همسایه
  • اصول مراقبت از دندان‌های شیری در کودکان
  • راز اختلاف سنی ۱.۵ میلیون ساله یک جفت ستاره مشخص شد