Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا -

انجير براي باد قولنج مفيد است. در روز از آن زياد بخوريد ولي در شب کم بخوريد
انجير براي زنان باردار ضرر و عوارض خاصي ندارد، با اين حال، چون ثابت شده است که دوران بارداري هر زني منحصر به فرد است، اين افراد هميشه بايد قبل از قرار دادن مواد غذايي مختلف در برنامه غذايي روزانه خود با يک دکتر متخصص زنان و زايمان مشورت نمايند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


انجير (به انگليسي :Common fig) يکي از ميوه هاي بهشتي است که خواص فراواني دارد و خداي متعال در سوره تين به آن قسم ياد کرده است. انجير را معمولا به صورت تازه يا خشک يا مربا و يا کمپوت مصرف مي کنيم.
انجير خواص فراواني بر بدن ما دارد و نقش موثري را در سلامتي ما ايفا مي کند. تاثيرات و فوايد انجير را مي توان در دوران هاي مختلف زندگي بررسي کرد که در اين جا و در اين مطلب به تاثيرات انجير بر مادر و جنين در دوران بارداري مي پردازيم و قصد داريم تاثيرات مثبت خوردن انجير در دوران حاملگي بر روي زنان باردار و نيز جنين موجود در شکم آنان را بررسي کنيم.
مصرف انجير به زنان شيرده بسيار توصيه مي‌شود. زيرا علاوه بر طعم مناسبي که به شير مي دهد باعث ازدياد شير در زنان شيرده مي‌شود.
خواص و مضرات خوردن انجير در دوران بارداري براي مادر و جنين
ضمن اينکه به چندين حديث در مورد انجير از ائمه معصومين (سلام الله عليهم) اشاره خواهيم داشت.
پيامبر خدا حضرت محمد مصطفي (صلي الله عليه و آله و سلم)
انجير يک ميوه بهشتي است که بواسير را قطع مي کند، بيماري نقرس را معالجه مي کند، قواي جنسي را زياد کرده و سردي و رطوبت را که موجب ضعف نيروي آميزش است برطرف مي کند.
حضرت علي ابن ابيطالب (عليه السلام)
انجير براي باد قولنج مفيد است. در روز از آن زياد بخوريد ولي در شب کم بخوريد.
حضرت امام رضا (عليه السلام)
انجير بوي بد دهان را از بين مي برد، استخوان را مستحکم مي سازد، باعث رويش مو مي شود، درد را برطرف مي کند و با وجود انجير، ديگر به دارو احتياجي نيست.
آيا خوردن انجير در دوران بارداري امن است؟
بله، شما مي توانيد با خيال راحت انجير تازه و يا انجير خشک را در دوران بارداري خود مصرف کنيد، زيرا تا به حال هيچ گزارش علمي اثبات نکرده است که مصرف انجير در دوران بارداري باعث بروز عوارض جانبي منفي در بدن زنان و جنين داخل رحم اين افراد مي شود.
با اين حال، تحقيقات دانشمندان هنوز هم براي تعيين مقدار مصرف انجير در دوران بارداري زنان و اثبات کردن مزاياي درماني اين ميوه ادامه دارد. از اين رو، اکثر پزشکان متخصص زنان و زايمان به بيماران خود توصيه مي کنند که در طي دوران بارداري، انجير را نه تنها به عنوان يک ميوه بلکه به عنوان يک دارو مصرف کنند.
اما زنان حامله مي توانند براي اطمينان بيشتر با دکتر معالج خود در مورد چگونگي مصرف اين ميوه اعجاب انگيز صحبت کرده و آن را با خيال راحت استفاده کنند، تا بتوانند از دوران بارداري سالم و خوردن اين ميوه در طي دوران انتظار لذت ببرند.

مصرف انجير به کاهش سطح کلسترول خون در زنان باردار کمک فراواني خواهد کرد
فوايد انجير خشک و تازه در دوران بارداري
مصرف انجير در دوران بارداري زنان مي تواند فوايد شگفت انگيزي را براي حفظ سلامتي خود مادر و جنين داخل رحم او به دنبال داشته باشد. مهم ترين اين موارد عبارتند از :
تنظيم سطح فشار خون زنان
مصرف ميوه انجير براي سلامت کل بدن زنان باردار، به ويژه سلامت قلب اين افراد بسيار مفيد است، اين ميوه حاوي مقادير بالايي از پتاسيم بوده و سديم بسيار کمي دارد.
در واقع، وجود اين ترکيب در انجير کمک مي کند تا سطح فشار خون در زنان حامله کاهش يابد. همچنين، وجود سطح بالايي از آنتي اکسيدان پلي فنل در ميوه انجير از بروز تصلب شرايين در انسان، به ويزه زنان باردار جلوگيري مي کند.
کنترل کلسترول خون زنان باردار با انجير
به دليل اين که ميوه انجير منبع خوبي از امگا 3، اسيدهاي چرب امگا 6 و فيتواسترول است، مصرف آن به کاهش سطح کلسترول خون در زنان باردار کمک فراواني خواهد کرد.
همچنين، مصرف اين ماده غذايي باعث انعطاف پذير ماندن و سلامت عروق خوني در بدن زنان باردار و جنين داخل رحم اين افراد مي شود. البته فراموش نکنيد که فيبر زياد موجود در ميوه انجير هم از بروز حالت گرگرفتگي ناشي از کلسترول بالا در بدن زنان باردار جلوگيري مي کند.
محافظت از چشم هاي زنان باردار و جنين
با توجه به مطالعه انجام شده در علم چشم پزشکي، مصرف سه وعده و يا بيشتر از ميوه انجير در طول روز براي سالم ماندن چشم هاي مادران باردار و جنين داخل رحم اين افراد بسيار مفيد است، چون مي تواند شانس فرد را در ابتلا به مشکلات چشمي مانند دژنراسيون ماکولا (ARMD) به شدت کاهش دهد.
انجير، ميوه اي براي جلوگيري از ابتلا به سرطان پستان در زنان باردار
گزارشهاي علمي انجام شده در مورد ميوه انجير نشان مي دهد که اين ميوه حاوي ماده اي شبيه به بنزآلدئيد است، که رسيدن آن به بدن زنان باردار باعث کوچک شدن توده هاي سرطاني موجود در سينه هاي اين افراد خواهد شد. همچنين، فراموش نکنيد کخ آب ميوه انجير داراي خواص ضد باکتريايي بسيار قوي و بالقوه است.
تاثير انجير بر يبوست بارداري
يکي از مسائلي که ممکن است مادران باردار به آن دچار شوند يبوست در دوران بارداري است. براي رفع يبوست در دوران بارداري راه هاي مختلفي وجود دارد. انجير يکي از ميوه هايي است که موجب برطرف شدن يبوست مي شود و براي زنان بارداري که دچار يبوست بارداري شده اند بسيار مفيد است.
ضمن اينکه در کنار درمان يبوست، داراي آثار فراوان ديگري هم مي باشد. براي رفع بهتر يبوست در دوران بارداري مي توانيد انجير را در شير خيس کرده و سپس ميل کنيد. روش ديگر مصرف انجير براي رفع يبوست، مخلوط نمودن آن با روغن زيتون و مصرف آن به صورت ناشتا مي باشد.
خاصيت انجير در آرامش دوران بارداري
آرامش در دوران بارداري يکي از ضروريات براي هر زن بارداري به حساب مي آيد. آرامش در دوران حاملگي نه تنها تاثير مثبتي بر روي خود زن باردار دارد بلکه بر سلامتي جنين هم بسيار موثر است.
انجير نقش بسيار موثري در آرامش اعصاب دارد. مادران باردار با مصرف انجير مي توانند به آرامش خود کمک کنند. انجير با اثر مثبتي که بر روي اعصاب دارد باعث آرامش و خواب راحت براي مادر باردار شده و در آرامش جنين و سيستم عصبي او نيز نقش موثري دارد.
رفع خستگي
خستگي بارداري از جمله مسائلي است که زنان باردار در طول دوران بارداري خود ممکن است به آن دچار شوند. براي رفع خستگي در دوران بارداري نياز به دريافت انرژي بيشتر توسط مادر باردار احساس مي گردد. انجير با خاصيت نيروبخشي و انرژي زايي خود نقش فوق العاده اي مي تواند در رفع خستگي زنان باردار ايفا نمايد.
تاثير انجير بر استخوان بندي جنين
انجير داراي مقدار زيادي کلسيم است و پر واضح است که کلسيم نقش کليدي در استحکام استخوان جنين دارد و از اين طريق در استخوان بندي صحيح جنين بسيار موثر است. حضرت امام رضا (عليه السلام) هم طبق حديثي که در بالا از ايشان نقل شد بر استحکام بخشي استخوان به توسط انجير اشاره دارند. همچنين کلسيم موجود در انجير سبب جلوگيري از پوکي استخوان در مادر باردار مي شود زيرا انجير با داشتن کلسيم سبب مي شود که جنين ، کمتر از کلسيم موجود در بدن مادر استفاده کند.
فايده انجير براي هوش و حافظه جنين
يکي از عناصر مهم موجود در ترکيب انجير فسفر مي باشد. فسفر عامل مهمي در تقويت هوش و حافظه است و انجير با داشتن فسفر نقش کليدي در افزايش هوش و حافظه جنين دارد و عامل مهمي در رشد و تقويت سلول هاي حافظه جنين به شمار مي رود.

انجير مي تواند نقش فعالي در رويش موي جنين داشته باشد
خواص انجير براي مو
مطابق حديثي که در بالا از حضرت امام رضا (عليه السلام) نقل شد، ايشان يکي از خواص انجير را کمک به رويش مو بيان مي فرمايند. پس طبق اين فرمايش، انجير مي تواند نقش فعالي در رويش موي جنين داشته باشد. ماه چهارم بارداري ماه رويش موي جنين است و مصرف انجير در ماه چهارم بارداري به رويش موي جنين بسيار کمک خواهد کرد.
تاثير انجير بر پوست، عضلات و اعصاب جنين
انجير حاوي آهن و ويتامين هاي گروه ب مي باشد از اين رو براي سلامتي پوست و عضلات و نيز اعصاب جنين بسيار خوب است.
علاوه بر خواص ذکر شده در بالا، انجير داراي خواص فراوان ديگري نيز است از جمله اينکه انجير خاصيت ضد سرطاني دارد. همچنين انجير ادرار آور است و به همين دليل در رفع بيماري عفونت ادراري و دفع مواد مضر از طريق ادرار در دوران بارداري مي تواند مفيد واقع شود. حال که تا حدودي با خواص و فوايد خوردن انجير در دوران بارداري بر روي سلامت مادر و جنين آشنا شديم ببينيم ميزان مصرف انجير براي يک زن باردار چقدر بايد باشد.
خواص انجير تازه و خشک در بدنسازي براي ورزشکاران
اگر شما رژيم غذايي براي افزايش حجم ماهيچه ها در بدنسازي را دنبال مي کنيد يکي از بهترين کارهايي که مي توانيد انجام دهيد افزايش مصرف کالري مي باشد و انجير خشک يکي از بهترين مواد غذايي با کالري بالا براي شما مي باشد.
اين ميوه ي شيرين و خوشمزه آنتي اکسيدان بالايي دارد و با راديکال هاي آزاد بدن مبارزه مي کند، کلسترول پاييني دارد و از بيماري هاي قلبي و عروقي پيشگيري مي کند. ميزان فيبر بالايي دارد و از يبوست جلوگيري کرده و مي تواند قند خون شما را در هنگام انجام تمرينات بدنسازي ثابت نگه دارد.
اين ميوه ي شگفت انگيز شامل اسيد چرب امگا 3 و امگا 6 و همچنين فنول است که مفاصل را نرم کرده و از التهاب جلوگيري مي کنند و همچنين پروتئين لازم براي ساخت عضله و بافت را فراهم مي کنند و علاوه بر اين مي تواند به ريکاوري عضلات بعد از تمرينات بدنسازي کمک کند.
انجير پتاسيم بالايي دارد که به تنظيم عملکرد عضلات کمک کرده و از گرفتگي عضلات جلوگيري مي کند. انجير حاوي اسيد آمينه بسيار مهم آرژينين است که براي ترشح هورمون ها از جمله تستوسترون که در ساخت عضله و افزايش قدرت آن نقش دارد ضروري است.
ميزان مصرف روزانه انجير براي يک زن باردار چقدر است؟
به پيشنهاد يک پزشک طب سنتي ، ميزان مصرف انجير براي يک زن باردار به تعداد 3 عدد در روز توصيه شده است. البته اين در شرايط عادي و يک قلو بودن جنين است و ممکن است در ساير حالات ميزان مصرف انجير فرق داشته باشد.
انجير با ميوه هاي اسيدي مانند پرتقال و گريپ فروت سازگار نيست.
مضرات انجير :
انجير براي کبدهاي ضعيف مناسب نيست و آنهايي که کبد ضعيف دارند ، بايد انجير را با گردو بخورند.
زياده روي در مصرف انجير باعث نفخ شکم و اسهال مي شود و براي چشم نيز مضر است.
انجير براي مبتلايان به بيماري قند مضر است.
انجير براي مبتلايان به اختلال معده و روده مضر است.
زياده روي در خوردن انجير، براي معده و چشم زيان آور است و خنثي کننده زيان آن، کرفس است.
خريد و نگهداري انجير
موقع خريد انجير دقت کنيد که تازه و پوست آن صاف باشد. اگر بوي ترشيدگي مي داد، آن را نخريد، زيرا اين بو نشان مي دهد که قند موجود در انجير تخمير و ميوه خراب شده است.
انجير تازه را حتما بايد در يخچال نگهداري کنيد ، ولي انجير خشک را مي توانيد در يخچال يا در هواي اتاق نگهداري کنيد. البته بايد در يک ظرف يا بسته بندي بدون هوا و رطوبت باشد که در اين صورت براي چندين ماه مي توان آن را نگه داشت.
همانطور که خوانديد انجير براي زنان باردار ضرر و عوارض خاصي ندارد، با اين حال، چون ثابت شده است که دوران بارداري هر زني منحصر به فرد است، اين افراد هميشه بايد قبل از قرار دادن مواد غذايي مختلف در برنامه غذايي روزانه خود با يک دکتر متخصص زنان و زايمان مشورت نمايند.
گردآوري: بخش آشپزي بيتوته


منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۶۷۷۶۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیا حتما به خرید قرص ویتامین C نیاز داریم؟

آفتاب‌‌نیوز :

دکتر زهرا عبداللهی با اشاره به اینکه احتمال بروز بیماری‌های تنفسی همچون سرماخوردگی در فصل پاییز افزایش می‌یابد، گفت: به لحاظ تغذیه‌ای برای جلوگیری از بروز چنین بیماری‌هایی توصیه می‌کنیم منابع تغذیه‌ای حاوی ویتامین C بیشتر مصرف شود.

وی با بیان اینکه ویتامین C در همه سبزیجات و میوه‌های تازه وجود دارد، اظهار کرد: بعضی از میوه‌ها مانند مرکبات، ویتامین C بیشتری دارند، ولی معنایش این نیست که مابقی میوه‌ها و سبزیجات فاقد ویتامین C هستند.

وی با تاکید بر اینکه مصرف روزانه سبزی‌ها و میوه‌ها، ویتامین C مورد نیاز بدن تامین می‌شود، تصریح کرد: به دنبال مصرف میوه‌ها و تامین ویتامین C، سیستم ایمنی بدن نیز تقویت می‌شود و تاحدودی از ابتلا به سرماخوردگی جلوگیری می‌کند. در صورت ابتلا به سرماخوردگی و بیماری‌های تنفسی، مصرف مایعات و بویژه مایعات و غذا‌های گرم به بهبود مبتلایان کمک می‌کند.

عبداللهی ادامه داد: نیازی به خرید قرص ویتامین C نیست، ویتامین C باید به طور طبیعی از رژیم غذایی تامین شود که در همه سبزیجات و میوه‌های تازه و خام وجود دارد. میزان ویتامین C در میوه و سبزی پخته شده کاهش می‌یابد. توجه کنید که رعایت تعادل و تنوع در برنامه غذایی روزانه، سیستم ایمنی بدن را نسبت به بیماری‌ها مقاوم می‌کند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • تاثیر بی‌نظیر این میوه برای کاهش وزن
  • خواص قهوه + تاثیر بر لاغری و عوارض مصرف بیش از حد
  • خواص تخم کتان و دانه کتان برای لاغری و درمان بیماری ها
  • چرا برخی زنان باردار مُهر می‌خورند؟
  • خوراکی‌هایی که بهتر است با معده خالی خورده نشوند
  • این مواد غذایی سرشار از ویتامین C هستند
  • مناسب‌ترین میوه‌ها برای بیماران دیابتی
  • آیا حتما به خرید قرص ویتامین C نیاز داریم؟
  • احتمال ابتلای مادران باردار به آلرژی در فصل بهار چقدر است؟
  • برای مبارزه با این بیماری خیار تلخ بخورید