Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - تهران – ايرنا – رهبران آفريقا روز شنبه در برازاويل پايتخت جمهوري کنگو از دخالت هاي ناهماهنگ خارجي در ليبي انتقاد کردند.

به گزارش خبرگزاري فرانسه، «موسي فکي محمد» رئيس کميسيون اتحاديه آفريقا در مراسم افتاحيه نشست سران کشورهاي آفريقايي براي حل بحران ليبي در «برازاويل» پايتخت جمهوري کنگو گفت: تنها اقدامي که به تلاش هاي ما براي حل بحران ليبي آسيب زده، برنامه ها و طرح هاي مداخله گران در اين کشور است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وزير امورخارجه چاد با بيان اين که درصدد است تا با صداي بلند مخالفت آفريقا را با انواع دخالت هاي خارجي در ليبي اعلام کند، از همه فعالان بين المللي خواست براي دوري از اخلال و هرج و مرج در ليبي، با يکديگر هماهنگي بيشتري داشته باشند.
تحليلگران اين اظهارات را انتقاد پنهاني از طرح رئيس جمهوري فرانسه در پايان ماه ژوئن مي دانند که در جريان آن ارتشبد حفتر فرمانده کل ارتش ليبي با «فايز السراج» رئيس دولت وفاق ملي که تحت حمايت غرب است، ديدار کرده بود.
«دنيس ساسو نگوسو» رئيس جمهوري کنگو و رئيس کميته عالي اتحاديه آفريقا در امور ليبي نيز در اين باره گفت: اتحاديه آفريقا و کميته عالي آن هيچ گونه برنامه پنهاني در ليبي ندارند.
نگوسو همچنين از مجامع بين المللي خواست تا اين بار به سازمان هاي آفريقايي در مساله ليبي گوش فرا دهند و رفتار سال 2011 خود را که در جريان مداخله انگليس و فرانسه، «معمر قذافي» سرنگون شد، تکرار نگردد.
در اين ديدار «جاکوب زوما» رئيس جمهوري آفريقاي جنوبي، «محمدو يوسفو» رئيس جمهوري نيجر و نمايندگاني از اتحاديه اروپا و سازمان ملل متحد حضور داشتند.
عبدالقادر مساهل» وزير خارجه الجزاير نيز روز شنبه در اين باره تاکيد کرد: راه حل نظامي باعث تجزيه ليبي و ايجاد هرج و مرج در اين کشور مي شود و بنا براين توافق سياسي تنها راه حل براي اين بحران است.
ليبي از زمان سقوط حکومت «معمر قذافي» ديکتاتور سابق اين کشور در سال 2011 دستخوش جنگ و ناآرامي است.
اکنون دو دولت در اين کشور وجود دارد : دولت وفاق ملي به رياست «فايز السراج» در طرابلس که مورد حمايت جامعه جهاني است و ديگري دولت طبرق (دولت موقت) در شرق ليبي به رياست «عبدالله الثني» است که مورد تاييد ارتشبد «خليفه حفتر» فرمانده نيروهاي مسلح اين کشور قرار دارد.
پارلمان ليبي از دولت مخالف دولت وفاق ملي به رياست عبدالله الثني که در شرق اين کشور مستقر است، حمايت مي کند.
به عقيده کارشناسان رقابت عوامل خارجي عامل اصلي تداوم بي ثباتي در ليبي است.
دولت وفاق ملي از سوي اروپا، آمريکا، چندين کشور آفريقايي و سازمان ملل متحد به رسميت شناخته شده است.
ارتشبد حفتر مورد تاييد امارات، مصر و عربستان است و اين کشورها اخوان المسلمين را دشمن خود مي دانند.
شبس**9363*شبس*1613**مترجم: محمد تدو*انتشار دهنده: عبدالله غفاري
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۶۷۸۳۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چند کشور اروپایی تا ماه مه کشور فلسطین را به رسمیت می‌شناسند

به گزارش همشهری آنلاین، «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که در ریاض به سر می‌برد، اعلام کرد: تنها راه‌حل مناقشه اسرائیل و فلسطین، تقسیم زمین است.

به نقل از یورونیوز، رئیس دیپلماسی اروپا در جریان نشست مجمع جهانی اقتصاد در ریاض با همتای سعودی خود دیدار کرد.

در این دیدار، فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان گفت: حتی اگر آتش‌بس در غزه حاصل شود، ما همچنان باید با پیامدهای درگیری نه‌تنها در غزه بلکه در کرانه باختری رود اردن، فراتر از آن، در منطقه خود مواجه شویم.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز گفت: انتظار می‌رود چندین کشور اروپایی تا پایان ماه مه آینده کشور فلسطین را به رسمیت بشناسد.

بورل اظهار کرد: به من گفتند که جغرافیا دیگر مهم نیست. در اوکراین، جنگ برای سرزمین است و اینجا در غزه و فلسطین، جنگ برای سرزمین است، دو طرف برای یک سرزمین می‌جنگند و تنها راه‌حل این است که آن را به اشتراک بگذارند.

کد خبر 848135 منبع: ایسنا برچسب‌ها جوزف بورل - اتحادیه اروپا خبر ویژه اتحادیه اروپا فلسطین فلسطین - حماس

دیگر خبرها

  • آزادی ۵ صیاد ایرانی از جمهوری سیشل
  • توسعه همه جانبه مناسبات با آفریقا از اولویت‌های سیاست خارجی ایران
  • چرا قالیباف تصمیم گرفت از دولت انتقاد کند؟
  • ایران به دنبال رابطه برد-برد با آفریقا است/ نگاه برابر داریم
  • توسعه همه جانبه مناسبات با آفریقا از اولویت‌های سیاست خارجی ایران است
  • امیرعبداللهیان: توسعه همه جانبه مناسبات با آفریقا از اولویت‌های سیاست خارجی ایران است
  • آمادگی ایران برای همکاری صنعتی با آفریقا/ رابطه برد_برد می‌خواهیم
  • چندین کشور اروپایی دولت فلسطینی را به رسمیت می‌شناسند
  • چند کشور اروپایی تا ماه مه کشور فلسطین را به رسمیت می‌شناسند
  • کمیته همکاری‌های کشاورزی ایران و آفریقا تشکیل شد