Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-26@18:36:35 GMT

آيت الله طالقاني؛ روحاني مبارز و نوانديشي ديني

تاریخ انتشار: ۱۹ شهریور ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۶۷۸۸۶۶

خبرگزاري آريا - تهران- ايرنا- آيت الله سيدمحمود طالقاني روحاني مبارز و نوانديشي ديني بود که با تيزبيني و نبوغ سياسي در راه مبارزه با استبداد و ريشه کردن ظلم حکومت پهلوي گام هاي اساسي برداشت و اينگونه آزادي و آزادمنشي را براي ملت ايران به ارمغان آورد.

سيد محمود طالقاني از تبار نوانديشان ديني در دوره معاصر بود که عمر خود را در راه احياي فکر و انديشه ديني سپري کرد و در شکل‌گيري انقلاب اسلامي سهم مهم و قابل توجهي بر عهده داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي در 1289 خورشيدي در روستاي گلگرد طالقان از توابع استان تهران متولد شد و نزد پدري همچون آيت‏الله سيد ابوالحسن طالقاني از علماي برجسته آن زمان پرورش يافت. عالمي که امام خميني(ره) درباره مقام و منزلتش فرمودند: «رحمت‏خداوند بر پدر بزرگوار او که در راس پرهيزکاران بود.»
اين شخصيت برجسته از همان دوران کودکي تحت تأثير تعليم هاي پدر و اوضاع زمانه خود، الفباي مبارزه با استبداد را فرا گرفت و اين روند را تا سال هاي آخر زندگي خويش ادامه داد و با سخنراني هاي افشاگرانه در برابر سياست هاي ضد اسلامي و غير قانوني رژيم پهلوي ايستاد و در اين راه بارها زنداني و تبعيد شد.
آيت الله طالقاني در کنار آيت الله بهشتي و استاد مطهري در 1357 خورشيدي و در هنگام مبارزه هاي ملت ايران عليه استبداد، عملکرد مهمي در سازماندهي و هدايت تظاهرات مردم داشت که اوج اين فعاليت ها راهپيمايي بزرگ تاسوعا و عاشوراي همان سال بود که در نهايت اين مبارزه ها نتيجه داد و نهضت مردمي ايران به پيروزي رسيد.
اين روحاني مبارز در جريان نهضت اسلامي عملکرد بسيار تاثيرگذاري داشت و پس از پيروزي انقلاب اسلامي عهده دار رياست شوراي انقلاب شد و به به حل غائله کردستان و ترکمن صحرا کمک شاياني کرد. همچنين وي در کارنامه کاري خويش حضور در مجلس خبرگان قانون اساسي را نيز دارد. آيت الله طالقاني نخستين نماز جمعه تهران را در پنجم مرداد 1358 خورشيدي برگزار کرد.
سرانجام اين عالم و روحاني برجسته در 19 شهريور 1358 خورشيدي پس از سال ها مبارزه با استبداد و روشنگري در راه اسلام و قرآن به ديار باقي شتافت. امام خميني(ره) در پيام خود درباره وي فرمودند: «مجاهد عظي مالشأن و برادر بسيار عزيز حضرت حجت الاسلام والمسلمين آقاي طالقاني از بين ما رفت و به ابديت پيوست و به ملأ اعلاء با اجداد گرامش محشور شد. براي آن بزرگوار سعادت و راحت و براي ما و امت ما تأسف و تأثر و اندوه.»
پژوهشگر گروه اطلاع رساني ايرنا به مناسبت سالروز درگذشت آيت الله طالقاني درباره انديشه سياسي، فکري و اجتماعي اين روحاني مجاهد با «حجت الاسلام محمدتقي فاضل ميبدي» عضو مجمع محققين و مدرسين حوزه علميه و استاد دانشگاه مفيد قم به گفت وگو پرداخته است.
**انديشه آيت الله طالقاني؛ محکوميت استبداد و احترام به حقوق مردم
حجت الاسلام فاضل ميبدي با اشاره به ارتباط آيت الله طالقاني با مردم گفت: او در دوران رژيم پهلوي از يک طرف به حقوق و استقلال فکري جامعه توجه مي کرد و از طرفي موضع گيري هاي سختي نيز نسبت به استبداد داشت و آن را محکوم مي کرد. اين ديدگاه در خطبه هاي وي نيز بارها مطرح شد؛ يعني آن چيزي که در انديشه اين روحاني وجود داشت محکوميت استبداد فرد و احترام به حقوق مردم به شمار مي رفت.
عضو مجمع محققين و مدرسين حوزه علميه قم با اشاره به ديدگاه آيت الله طالقاني در ارتباط با نظر مردم درباره حکومت اظهار داشت: او بارها در خطبه ها و کتاب هاي خود تاکيد کرد که حکومت بايد از طرف مردم تاييد شود. اين ديدگاه در روزهاي نخست پيروزي انقلاب اسلامي هم قابل مشاهده بود؛ هنگامي که خودمختاري هايي در کشور به وجود آمد وي اعتقاد داشت که بايد به نظر مردم احترام گذاشت و به آنها اجازه داد بدون استبداد و فشار ديدگاه خويش را درباره حکومت مطرح کنند.
**بي تعلقي به پست و مقام و آزادگي دروني
اين استاد دانشگاه درباره ابعاد شخصيتي آيت الله طالقاني بيان کرد: يکي از ويژگي هاي مهم شخصيت اين عالم نوانديش بي تعلقي به پست و مقام محسوب مي شد، به معناي واقعي کلمه او زاهد بود و اين امر يکي از مهمترين ويژگي هايي است که مردم مي توانند يک عالم ديني را سرمشق خود قرار دهند. به همين سبب آيت الله طالقاني توانست به عنوان يک الگو براي آنها مطرح شود. او به تمام معنا و از لحاظ آزادگي و اخلاقي خود را ساخته و از تمام تعلق هاي مادي و دنيايي آزاد کرده بود. در واقع اين مهم باعث شد زندان رفتن در رژيم پهلوي براي وي بسيار آسان شود.
ويژگي ديگر آيت الله طالقاني آزادگي دروني به شمار مي رفت. در تعريف اخلاق، آزادگي دروني مهم و با ارزش است که اين ويژگي در شخصيت اين عالم مبارز به خوبي نمايان بود. امروز شايد عده اي از آزادگي ياد کنند که همه سخنان آنها آزادگي بيروني است اما آن نوعي آزادگي که در شخصيت آيت الله طالقاني وجود داشت در کمتر فردي ديده مي شود زيرا اين آزادگي هر گونه وابستگي دنيايي را از انسان مي گيرد.
**اخلاق مداري و فرهنگ مداري؛ ويژگي اخلاقي و فکري آيت الله طالقاني
وي درباره بُعد اخلاقي و فکري آيت الله طالقاني يادآور شد: او علاوه بر اخلاق مداري، انساني فرهنگ مدار هم بود؛ به اين معنا که مکتب هاي مختلف را مي شناخت و با تمام گرايش هاي موجود در جامعه آشنايي داشت و بحث و گفت وگو مي کرد و در کنار آن به اسلام و قرآن هم به خوبي آگاه بود. به همين سبب توانست کتاب مهم «پرتوي بر قرآن» را با بياني شيوا بنويسد و قرآن را به صورت عملي براي زندگي روزمره بيان کند. هر چند از «شيخ محمد عبده» و «سيدقطب» تاثير پذيرفته بود اما رشد فکري خود وي نيز در کتاب هايش بسيار مهم است.
نوعي ديگر از فرهنگ مداري او اثر بسيار برجسته «مالکيت در اسلام» محسوب مي شود و در آن مکتب هاي مارکسيستي، اقتصادي و ليبراليستي را مطرح کرد که در نوع خود بي نظير بود زيرا شناخت يک روحاني از اينگونه مکتب هاي اقتصادي در آن سال ها بسيار مهم و حايز اهميت است.
**آيت الله طالقاني؛ عالم و رروحاني سياسي
حجت الاسلام ميبدي درباره شخصيت سياسي آيت الله طالقاني توضيح داد: او از لحاظ سياسي روحاني بسيار برجسته اي بود. پيش از دهه 20 خورشيدي وارد عرصه سياسي شد و مبارزه هايش با رژيم پهلوي بسيار مهم و تاثيرگذار به شمار مي رفت. به همين سبب سال ها به زندان رفت و به تمام معنا يک روحاني سياسي بود.
آيت الله طالقاني در سياست نگاهي باز و همه جانبه نگر داشت و دنيا را به خوبي مي شناخت و تنها به يک حوزه يا يک جاي خاص اکتفا نمي کرد و عالم و فرزند زمانه خود بود. وي در سياست بسيار صبور بود و ديدگاه هاي مختلف را به خوبي گوش مي داد و از بي احترامي و پرخاش دوري مي کرد. همين امر هم سبب شد که در ميان جوانان و دانشجويان از جايگاه ويژه اي برخوردار باشد.
**عدالت اجتماعي در انديشه آيت الله طالقاني
عضو مجمع محققين و مدرسين حوزه علميه قم با اشاره به ديدگاه آيت الله طالقاني درباره عدالت اجتماعي تصريح کرد: زماني که در جامعه بحث هاي کمونيستي و سوسياليستي مطرح شده بود اين روحاني مجاهد کتاب «مالکيت در اسلام» را نوشت و بعد عدالت اجتماعي در قرآن را مطرح کرد و گفت که اقتصاد نبايد در سيطره عده اي خاص باشد و بايد در پرتوي عدالت اجتماعي به افراد عادي نيز رسيدگي شود و حق و حقوقي به آنها تعلق گيرد.
مقوله فقر براي آيت الله طالقاني يک مساله بود و هميشه دغذغه افراد فقير را با خود به همراه داشت و با توجه به سخنراني ها و کتاب هايش مي توان فهميد که در اين مساله بسيار جدي و پر دغدغه بود.
**آيت الله طالقاني، يک الگوي براي ارتباط با جوانان
اين استاد دانشگاه در پايان با اشاره به ارتباط آيت الله طالقاني با افراد جامعه به ويژه جوانان گفت: اين روحاني مبارز ارتباط خوبي با مردم به ويژه قشر جوان داشت و همه مسايل را با منطق پاسخ مي داد و همين منطق او را از پرخاشگري دور مي ساخت. متاسفانه امروز روحيه پرخاشگري در ميان عده اي به وجود آمده است که در تريبون هاي مختلف همه را رد مي کنند و با همه افراد دعوا دارند که اين روحيه و نوع برخورد با جوانان باعث مي شود که آنها نگاه خود را به دين تغيير دهند و اين نوع برخوردها براي اسلام بسيار ضرر دارد. به همين سبب بايد با الگو برداري از شخصيت آيت الله طالقاني و قوي کردن انديشه اي سياسي و فکري به مطرح کردن بحث هاي علمي در جامعه به ويژه در ميان جوانان پرداخت. او در بحث هاي خود با جوانان بدون هر نوع پرخاشگري و برخورد به سخنان آنها گوش مي داد و مي کوشيد با اخلاق، منطق و استدلال آنها را قانع کند؛ يعني منطق گفت وگو در او بسيار قوي بود. اميد است که اين مهم در ميان عده اي که معتقد بر منطق پرخاش هستند، نهادينه شود و بتوانند با الگوبرداري از شخصيت آيت الله طالقاني با جوانان تعامل برقرار کنند.
*گروه اطلاع رساني
خبرنگار: مهدي احمدي**انتشار دهنده: شهربانو جمعه
پژوهشم**9370**2002**9131
ايرنا پژوهش، کانالي براي انعکاس تازه ترين تحليل ها، گزارش ها و مطالب پژوهشي ايران وجهان، با ما https://t.me/Irnaresearchهمراه شويد.
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۶۷۸۸۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۸ مصدوم در پی ۳ حادثه آتش‌سوزی در اهواز

سخنگونی اورژانس پیش‌بیمارستانی خوزستان گفت: در پی وقوع سه فقره آتش‌سوزی در اهواز در مجموع هشت نفر مصدوم شدند.

عارف اصل شرهانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا از خوزستان اظهار کرد: در سه حادثه آتش سوزی امروز سه‌شنبه چهارم اردیبهشت در اهواز در مجموع هشت نفر مصدوم شدند.

وی افزود: در اولین حادثه که ساعت ۱۷:۲۵ امروز رخ داد در پی آتش سوزی در منطقه شکاره ۲، سه نفر شامل یک خانم ۲۹ ساله و دو آقای ۲۷ و ۶۱ ساله مصدوم شدند که به بیمارستان طالقانی اهواز منتقل شدند.

سخنگوی اورژانس پیش‌بیمارستانی خوزستان ادامه داد: در حادثه دیگری ساعت ۱۷: ۴۵ امروز حریق منزل مسکونی در کوی علوی منجر به مصدومیت یک آقای ۶۰ ساله شد که به وسیله‌ی آمبولانس به بیمارستان طالقانی برای ادامه درمان انتقال یافت.

اصل شرهانی ادامه داد: انفجار گاز در شرکت تخت فشار آریانا از زیرمجموعه‌های شرکت دعبل خزایی چهار مصدوم آقا ۲۹، ۳۴، ۳۵ و۴۱ ساله برجای گذاشت که با حضور به موقع آمبولانس‌های اورژانس مصدومین به بیمارستان طالقانی منتقل شدند

کد خبر 747352

دیگر خبرها

  • پیام تسلیت مجمع روحانیون مبارز به مناسبت درگذشت همسر آیت الله شهید سید مصطفی خمینی
  • توصیفات مجمع روحانیون مبارز از عروس ارشد امام (ره) /تسلیت به سیدحسین خمینی و خواهرش
  • راه‌اندازی بخش «آنژیوگرافی» در منطقه آزاد اروند
  • بیماران اروندی در منطقه آنژیوگرافی می شوند
  • آیت‌الله مهمان‌نواز یک روحانی ولایت‌مدار و بصیر بود
  • تقویت معرفت و باور دینی کلید حل مشکلات فرهنگی
  • جامعه روحانیت مبارز سال ۸۴ به خاطر حجاب از هاشمی رفسنجانی حمایت نکرد!
  • آیت‌الله العظمی دوزدوزانی تبریزی: روحانیت فقط به عبا و عمامه نیست/ اشتباه عالِم مانند اشتباه فرد عادی نیست، عده‌ای را منحرف می کند/ روحانی واقعی برای تربیت دینی و انسانی باید تلاش و تبلیغ کند‌
  • انتقاد از تعطیلی برخی مساجد در شهرهای کشور
  • ۸ مصدوم در پی ۳ حادثه آتش‌سوزی در اهواز