Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-01@18:18:00 GMT

بانکداری اسلامی از رویا تا واقعیت

تاریخ انتشار: ۱۹ شهریور ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۶۷۸۹۹۹

بانکداری اسلامی از رویا تا واقعیت

هفته نامه فروردین امروز در جدیدترین شماره خود در گزارشی به قلم ترنم زمانی با عنوان بانکداری اسلامی از رویا تا واقعیت به بررسی وضعیت کارکرد بانک ها در این حوزه پرداخته است.

بانکداری اسلامی یکی از موضوعات این روزهای دنیای اقتصاد است، اما شاید کمتر به این مفهوم پرداخته شده است.
در سیستم بانکداری امروزی سرمایه‌ها به جای اینکه جذب اشتغال و تولید شود و مولد باشد، جذب بانک می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به گفته کارشناسان بانک از طریق دلالی این پول، سود کسب می شود و گردش پولی کاذب شکل می‌گیرد. به نظر می‌رسد این روش با مفهوم بانکداری اسلامی متفاوت است.

**بدهکاران بانکی فکر می‌کنند پول برای دولت است
امیر زندی مدیر سابق بانک ملت، با بیان این که قانون بانکداری بدون ربا در 10شهریور62 به تصویب شورای نگهبان رسید و از اول فروردین سال63 اجرایی شد،می‌گوید: بانکداری در ایران پیش از انقلاب بانکداری ربوی بود و بابت پولی که می‌دادند، بهره می‌گرفتند اما امروز معاملات به صورت مشارکتی است و به بانکداری بدون ربا تبدیل شده است.
زندی خاطرنشان می‌کند: منابعی که در سیستم بانکی می‌آید، دو شاخه می‌شود، یک قسمت قرض‌الحسنه است که مشتری برای گره‌گشایی از کار مردم این پول را در بانک گذاشته و سودی بابت آن دریافت نمی‌کند که برای ازدواج، درمان بیماری و راه‌اندازی واحدهای خوابیده استفاده می‌شود.
در این نوع رابطه بانک و مشتری، رابطه بدهکار و بستانکار است و تنها کارمزد اندکی از دریافت کننده وام قرض‌الحسنه دریافت می‌کند.
او ادامه می‌دهد: قسمتی از سپرده‌هایی که نزد بانک می‌گذارند نیز سپرده کوتاه ‌مدت و بلندمدت است که بانک را وکیل خود می‌کنند تا در صنعت،معدن،کشاورزی سرمایه‌گذاری کند، بانک حق وکالت می‌گیرد و مابقی سود باید بین مشتریان تقسیم شود.
به همین دلیل سودی که در این شرایط داده می‌شود به آن علی‌الحساب می‌گویند یعنی قطعی نیست و سیستم بانکی در پایان دوره سود را محاسبه و بین مشتریان تقسیم کند.
مدیر سابق بانک ملت بر این باور است: یکی از چالش‌های نظام بانکی این است که بعضی مردم فکر می‌کنند این پول برای دولت است و بدهی خود پرداخت نمی‌کنند، مطالباتی که سیستم بانکی از مردم دارد، عدد بالایی است، این باعث بدهی‌های معوق می شود. در حالی که این پول مردم است و بانک باید سود مردم را بپردازد و حق‌الوکاله خود را بردارد.

**نرخ سود باید توسط عرضه و تقاضا تعیین شود
زندی معتقد است: نرخ سود را شورای پول و اعتبار تعیین می‌کند اما درست‌تر این است که عرضه و تقاضا آن را مشخص کند چرا که نرخ‌های دستوری جوابگو نیست و مشکلات عدیده‌ای ایجاد می‌کند.
مدیر سابق بانک ملت بر این باور است که تسهیلات با نرخ‌های بالا در بخش‌های مختلف تولید در شرایط اقتصادی کنونی پاسخگو نیست اما از طرفی سطح توقع مردم نسبت به سود در جامعه بالا رفته و به دنبال بانک‌هایی هستند که بابت سپرده آن‌ها سود بیشتری پرداخت کند. تولیدکننده باید مالیات، حق بیمه و حقوق کارگران خود را بدهد و نمی‌تواند نرخ بالای سود تسهیلات را بازگرداند و این‌ها مانع از ایجاد اشتغال می‌شود.
او می‌گوید: در بسیاری از کشورهای پیشرفته تسهیلات با سودهای تک‌رقمی و حتی یک درصد پرداخت می‌کنند و علت این است که آن ها بابت خدمات، کارمزد می‌گیرند و از دریافت کننده تسهیلات سودی نمی گیرند و به سپرده‌گذار سودی پرداخت نمی‌شود.
مدیر سابق بانک ملت تصریح می‌کند: هزینه اداره سیستم بانکی در ایران بیش از کشورهای دیگر است، زیرا کمتر از بانکداری مجازی و الکترونیک استفاده می‌ شود البته رشد استفاده از این نوع بانکداری شتابنده است و در روش سنتی به مشتری هم هزینه تحمیل می‌شود بنابراین با رشد بانکداری مجازی مشتریان هم رغبت بیشتری به بانک خواهند داشت.

**چیزی به معنای بانکداری اسلامی نداریم
محمد ابراهیمی، کارشناس اقتصاد نظری نیز بر این باور است که ما در حال حاضر چیزی به معنای بانکداری اسلامی نداریم و در مسیر بانکداری اسلامی هستیم.
او می‌گوید: پیمان مضاربه، مضارعه، جعاله و روش‌هایی که در شرع مقدس اسلام است، هیچکدام در بانک‌ها اجرا نمی‌شود و بانک از مشتری وثیقه ملکی می‌خواهد و ضامن می‌گیرد و با تولید، فکر و ابتکار و اختراع کاری ندارد و قرارداد آن مشارکتی نیست.
این کارشناس اقتصادی اظهار می‌کند هیچ بانکی کاری به سود و زیان کسب و کار مشتری ندارد و بیزینس پلنی که در ابتدا از او دریافت می‌کند و قرارداد مشارکتی که می‌بندد، فرمالیته است.
او ادامه می‌دهد: فرهنگ اسلامی می‌گوید کارفرما تلاش کند که به سود برسد و چنانچه به سود نرسید، ضرر برای همه طرف‌های مشارکت است اما در بانک‌های ایران مشارکت وجود ندارد، تنها سود بانکی تعیین شده 24تا 26درصد از مشتری دریافت می‌شود و اگر نتوانست قسط‌ها را پرداخت کند زمانی که بدهی به مبلغ وثیقه ملکی رسید آن را توقیف می‌کند.
اگر خواب سپرده مشتری، هزینه بازرسی و دفترخانه را هم محاسبه کنیم، درصد وام بیش از چیزی است که به صورت قسط پرداخت می‌شود.
ابراهیمی بر این باور است که بخش زیادی از تعطیلی کارخانه‌ها، زندانی‌شدن مسئولان کارخانه‌ها، بیکارشدن کارگرها و طلاق زنان به دلیل عملکرد اشتباه بانک است.
صاحب سرمایه به ناچار برای کاهش ریسک سود خود، پولش را به بانک می‌سپارد و ماهانه مبلغی را دریافت می‌کند و از طرفی تولیدکننده علی‌رغم میل باطنی برای دریافت وام با سود بالا به بانک مراجعه می‌کند.
این کارشناس اقتصادی می‌گوید: بانک‌های ایران با توجه به هزینه‌های گزافی که دارند اگر به معنای واقعی بانکداری اسلامی اداره شوند، رو به ورشکستگی هستند اما به دلیل ارزش‌ افزوده املاکی که خریداری کردند، توقیف املاک وثیقه، تفاوت سود سپرده و سود وام و جرایم دیرکرد، بیلان آنها افزایش را نشان می‌دهد.
ابراهیمی با بیان اینکه بانک، سرمایه خرد را از مردم می‌گیرد و در شرکت‌های زیرمجموعه سرمایه‌گذاری خود ورود می‌کند و فعالیت اقتصادی انجام می دهد، ادامه می دهد: درحال حاضر بانک به سپرده‌گذار 15درصد سود می‌دهد و سرمایه گذاری موفقی را خواهد داشت اما تولیدکننده تسهیلات با سود 24تا 26درصد دریافت می‌کند و به سختی می‌تواند ادامه حیات دهد.
وی تصریح می‌کند: بانک و نهادهایی که شرکت‌های سرمایه‌گذاری دارند، یا پول با سود کم در اختیار دارند و یا هزینه نیروی کاری نمی‌دهند، با بخش خصوصی در رقابت هستند و فرصت‌های سرمایه گذاری آن‌ها را محدود می‌کنند و چون نمی‌توانند رقابت کنند کار خود را تعطیل می‌کنند.
ابراهیمی تاکید می‌کند: اگر واقعا بانک بخواهد با مردم و اجتماع آشتی کند و به برد-برد فکر کند، باید شفاف‌سازی کنند، بانک‌ها مراکز اقتصادی هستند و سرمایه آن، مردمی هستند که در آن‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند، اگر شفافیت نباشد مشتریان خود را از دست می‌دهند.
فروردین امروز از رسانه های دارای گرایش اصلاح طلبی در قزوین است که در قالب هفته نامه منتشر می شود.
استان قزوین دارای101رسانه اعم از خبرگزاری،پایگاه خبری،روزنامه،هفته نامه و ماهنامه است.
7388*3013
خبرنگار:پریسا نوروزی**انتشار دهنده: رضا اولادی

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۶۷۸۹۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دکتر ابراهیمی فرارسیدن سالروز تأسیس بانک سپه را تبریک گفت

دکتر آیت اله ابراهیمی مدیرعامل بانک سپه با صدور پیامی نود و نهمین سالروز تأسیس این بانک را به خانواده بزرگ بانک سپه تبریک گفت. - اخبار بازار -

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بانک سپه، متن پیام دکتر ابراهیمی بدین شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم
چهاردهم اردیبهشت ماه سالروز تاسیس بانک سپه آغاز فصلی نو در سپهر اقتصادی کشور و نوید‌بخش خودباوری و اتکاء به سرمایه‌های مادی و معنوی فرزندان این مرز و بوم است. نخستین و بزرگترین بانک کشور با گذر از نزدیک یک قرن تلاش و خدمت صادقانه، در نودونهمین سالروز تاسیس خود همچون درختی تناور ریشه در اعتماد عموم مردم و مشتریان گرانقدر خود دارد و نام، آوازه، قدمت، اعتبار، موفقیت‌ها و دستاوردهای آن بر بلندای نظام پولی و مالی کشور می درخشد.
بی‌تردید دوام و قوام بانک سپه بر همت بلند و اراده راسخ مدیران و کارکنان خدوم این بانک استوار شده و طی نود و نه سال فعالیت، به پشتوانه سرمایه بزرگ انسانی خود، با عبور از حوادث گوناگون و امواج پرتلاطمی همچون جنگ، تحریم، تنگناهای اقتصادی و سنگ‌اندازی‌های بدخواهان این ملک و مملکت، توانسته است سربلند و پرقدرت به مسیر خود ادامه دهد و بر قله‌های رفیع پیشرفت و افتخار بایستد.
خدمت به مردم، کسب دستاوردهای مختلف در شبکه بانکی کشور و تلاش برای شکوفایی اقتصادی و خودکفایی میهن عزیزمان، مدال افتخار و مایه مباهات بانک بزرگ و با اصالت سپه است؛ بانکی که امروز با نقش‌آفرینی در اقتصاد ایران اسلامی، پشتیبانی از اَبرپروژه‌های کلان ملی و حمایت از اقشار مختلف مردم، سرمایه‌ای بی‌بدیل برای کشور محسوب می‌شود.
اینک در نود و نهمین سالروز تاسیس بانک سپه، یاد، نام و اقدامات ارزشمند پیشکسوتان بانک به ویژه شهدای والامقام آن را گرامی می داریم و در سالی که از سوی رهبر فرزانه انقلاب اسلامی با عنوان «جهش تولید با مشارکت مردم» نامگذاری شده، هم پیمان می‌شویم که همه توان و تلاش خود را برای تحقق این مهم به کار گیریم و از هیچ اقدامی در مسیر رشد، شکوفایی اقتصادی، خدمت به عموم هموطنان و عزت و سربلندی کشور دریغ نورزیم.
اینجانب فرارسیدن چهاردهم اردیبهشت ماه، سالروز تأسیس نخستین بانک ایرانی را به همه مدیران، کارکنان پرتلاش و مشتریان عزیز تبریک و شاد‌باش عرض می‌کنم و با تقدیر از تلاش‌های ارزنده شما گرامیان، سربلندی، توفیقات روزافزون و بهروزی بانک بزرگ سپه و کارکنان خدوم آن را از پیشگاه خداوند متعال مسئلت دارم.

                                                                                                                                            آیت اله ابراهیمی
                                                                                                                                          مدیرعامل بانک سپه

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • دکتر ابراهیمی فرارسیدن سالروز تأسیس بانک سپه را تبریک گفت
  • معامله بلوک «شازند» قانونی است
  • مدیر عامل بانک سینا برکنار شد
  • علی ابدالی مدیر عامل بانک سینا شد
  • مدارا با طالبان بدون خط قرمز! / معلمان و دغدغه معیشت/رویا فروشی برای کسب ثروت 
  • مدیرعامل بانک ملی ایران با پیامی «روز کارگر» را تبریک گفت
  • فعال‌سازی بانکداری اینترنتی در بانک ملت بدون مراجعه حضوری
  • مدیرعامل بانک سینا تغییر کرد/ ابدالی سرپرست شد
  • خاندوزی: پیشنهاد ایران به بانک توسعه اسلامی برای تأمین مالی با نرخ ترجیحی تأیید شد
  • موفقیت بانک ملی ایران در جذب سرمایه اجتماعی با پرداخت تسهیلات خرد