Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - تهران- ايرنا- اجلاس سران سازمان همکاري هاي اسلامي در حوزه علم و فناوري در آستانه با هدف بررسي روابط نوظهور ميان علم و تکنولوژي و جايگاه کشورهاي اسلامي در اين عرصه برگزار شد و سفر حسن روحاني به قزاقستان مي تواند چشم انداز روشني را در اين زمينه تبيين کند.

قزاقستان از کشورهاي آسياي ميانه به شمار مي رود که با فروپاشي شوروي، به استقلال دست يافت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پايتخت اين کشور در 1998 ميلادي از آلماتي به آستانه منتقل شد.
قزاقستان با دو ميليون و 724 هزار و 900 کيلومتر مربع وسعت، بزرگ‌ترين کشور محصور در خشکي در دنيا محسوب مي شود. جمعيت اين کشور 16 ميليون و 600 هزار تن است و زبان‌هاي رسمي آن قزاقي و روسي و واحد پول آن تِنگه به شمار مي رود.
اين کشور با برخورداري از سازگاري قومي با وجود دارا بودن گروه هاي قومي و نژادي مختلف، منابع طبيعي و معدني فراوان، ذخاير نفت و گاز قابل توجه، ثبات سياسي، وسعت سرزميني، مشارکت و حضور موثر در سازمان‌ها و پيمان‌ هاي بين ‌المللي نقش مهمي را در معادله هاي منطقه‌اي و بين‌المللي ايفا مي‌کند.
برپايه اشتراک هاي فرهنگي، تاريخي و ديني، روند روابط و مناسبات سياسي و اقتصادي ميان جمهوري اسلامي ايران و جمهوري قزاقستان از رشد و توسعه چشمگيري برخوردار بوده است. ايران جزو نخستين کشورهايي به شمار مي رود که استقلال قزاقستان را در 1370 خورشيدي به رسميت شناخت.
«حسن روحاني» در اين سفر دو روزه با توجه به حضور و سخنراني در اجلاس سران سازمان همکاري اسلامي در حوزه علم و فناوري، ديدارهايي نيز با سران کشورهاي اسلامي از جمله «نورسلطان نظربايف» رييس جمهوري قزاقستان خواهد داشت و درباره مهمترين مسايل منطقه اي و بين المللي گفت وگو خواهد کرد. بررسي روابط نوظهور ميان علم و تکنولوژي و جايگاه کشورهاي اسلامي در اين عرصه و همچنين جستجوي راهکارهاي گسترده تر همکاري از محورهاي اصلي اين اجلاس خواهد بود.
شخصيت هاي علمي و فرهنگي و نيز روساي نهادهاي بين المللي نيز در اين اجلاس شرکت داشته و در پايان نشست بيانيه مشترکي منتشر خواهد شد.
گروه اطلاع رساني ايرنا به اين مناسبت به تهيه روزشمار روابط ايران- قزاقستان در دولت يازدهم و دوازدهم اقدام کرده است.
- در ادامه اين روزشمار را مرور مي کنيم:
**دوم شهريور1396
-« مجتبي دميرچي لو» سفير ايران در قزاقستان، راه اندازي پرواز بين مشهد - شيم کنت (مرکز استان قزاقستان جنوبي) به نحوي که توجيه اقتصادي داشته باشد را موثر در توسعه صادرات و جذب گردشگر دانست و گفت: راه اندازي پرواز مشهد – شيم کنت قزاقستان در توسعه صادرات مفيد است. يکي از ويژگي هاي بارز روابط بين ايران و قزاقستان، روابط متعادل و بدون تنش است که در آينده به توسعه روابط بويژه در حوزه اقتصادي کمک خواهد کرد.
**15 آذر 1395
- «محمود ربيعي» معاون هماهنگي امور اقتصادي و توسعه منابع استانداري گلستان از سفر سه روزه هيات تجاري استان به رياست استاندار به کشور قزاقستان خبر داد و گفت: پيگيري تفاهم نامه هاي امضا شده در حوزه هاي مختلف اقتصادي از برنامه هاي اين هيات است.
**دوم آبان 1395
- «حسن روحاني» رييس جمهوري قانون موافقتنامه حمل و نقل بين ‌المللي مسافر و کالا از طريق جاده ميان دولت جمهوري اسلامي ايران و دولت جمهوري قزاقستان را براي اجرا به وزارت راه و شهرسازي ابلاغ کرد. اين قانون در جلسه علني 10 شهريورماه 1395 خورشيدي در مجلس شوراي اسلامي تصويب و در جلسه 24 شهريور به تأييد شوراي نگهبان رسيد. هدف اين‌ موافقتنامه‌، ساماندهي حمل و نقل بين ‎المللي کالا و مسافر از طريق جاده ميان کشور طرف ها و نيز حمل و نقل گذري از طريق قلمرو آنها و حمل و نقل به کشورهاي ثالث‌ و بالعکس به وسيله وسايل نقليه ثبت شده در کشور يکي از طرف ها است. اين موافقتنامه در دو نسخه اصلي به زبان هاي فارسي، قزاقي، انگليسي و روسي در شهر آستانه در 18 شهريور 1393 خورشيدي برابر با 9 سپتامبر 2014 ميلادي به امضا رسيد.
**22 تير 1395
- «محمد جواد ظريف» وزير امور خارجه به منظور شرکت در نشست وزيران خارجه کشورهاي ساحلي درياي خزر عازم آستانه پايتخت قزاقستان شد. در نشست وزيران خارجه کشورهاي ساحلي درياي خزر مهم ترين مسايل مرتبط با درياي خزر از جمله مفاد پيش نويس کنوانسيون رژيم حقوقي و آماده سازي دستور کار و اسناد مورد نياز اجلاس آتي سران کشورهاي درياي خزر که در قزاقستان برگزار خواهد شد، بررسي مي شود.
**ششم تير 1395
- «اونطلب انالبايف» سرکنسول قزاقستان در گرگان از برپايي سراي تجاري استان هاي شمالي ايران در کشورش در آينده نزديک خبر داد. وي در صدر هيات اقتصادي به مازندران سفر کرد، در نشستي در اتاق بازرگاني اين استان در ساري هدف از برپايي سراي تجاري را ضرورت گسترش روابط بين استاني به ويژه ميان استان هاي شمالي ايران و استان هاي جنوبي قزاقستان اعلام کرد.
** 23 فروردين 1395
- «نورسلطان نظربايف» رييس جمهوري قزاقستان در صدر هياتي بلندپايه براي انجام سفر دو روزه وارد تهران شد و 9 سند همکاري ميان دو کشور به امضا رسيد. موافقتنامه انتقال محکومان به حبس، موافقتنامه همکاري در زمينه حفظ نباتات و قرنطينه گياهي و يادداشت تفاهم همکاري در حوزه همکاري هاي فناورانه به امضاي دو کشور رسيد.
**18 بهمن 1394
- «محمد جواد ظريف» وزير امورخارجه و «آست ايسکشف» معاون نخست وزير و وزير توسعه و سرمايه گذاري قزاقستان در تهران ديدار و مسايل دو جانبه و راه هاي گسترش مناسبات دو کشور را بررسي کردند.
**12 آذر 1393
- مراسم آغاز بهره برداري از راه آهن ايران - ترکمنستان - قزاقستان در ايستگاه آک يايلا واقع در خاک ترکمنستان با حضور «حسن روحاني»، «قربانقلي بردي محمداف» و «نورسلطان نظربايف» رييسان جمهوري ايران، ترکمنستان و قزاقستان و ديگر مقام هاي عالي اين سه کشور و همچنين نمايندگان کشورهاي مختلف برگزار شد.
روساي جمهوري ايران، ترکمنستان و قزاقستان پس از پايان سخنراني در خصوص اهميت اين طرح در توسعه همکاري کشورهاي همسايه، منطقه و بسياري از کشورهاي ديگر با حضور در کنار ريل آهني در ايستگاه آک يايلا واقع در خاک ترکمنستان به صورت نمادين پيچ ريل را سفت کردند.
** هفتم آبان 1392
- «ژاندار بيک ژانزاکف» فرمانده نيروي دريايي قزاقستان پس از ديدار با «امير دريادار حبيب الله سياري» همتاي ايراني خود در تهران با اشاره به توانمندي هاي نيروهاي مسلح جمهوري اسلامي ايران، خواستار استفاده از تجربه هاي نيروي دريايي ارتش ايران در زمينه ساخت صنايع نظامي از جمله کشتي شد.
**21 شهريور 1392
- «حسن روحاني» رييس جمهوري اسلامي ايران با «نورسلطان نظربايف» همتاي قزاق خود در حاشيه اجلاس سران کشورهاي عضو و ناظر سازمان همکاري شانگهاي در قرقيزستان ديدار کرد.
** 13 مرداد 1392
- «حسن روحاني» رييس جمهوري اسلامي ايران در ديدارهاي خود با روسا و مقام هاي شرکت ‌کننده در مراسم تحليف، در ديدار با «نورسلطان نظربايف» رييس جمهوري قزاقستان در خصوص راهکارهاي گسترش سطح روابط و مناسبات همه جانبه ميان دو کشور تبادل نظر کردند.
گروه اطلاع رساني
خبرنگار: مريم همتي**انتشار دهنده: شهربانو جمعه
پژوهشم**9117**9131**
ايرنا پژوهش، کانالي براي انعکاس تازه ترين تحليل ها، گزارش ها و مطالب پژوهشي ايران وجهان، با ما https://t.me/Irnaresearchهمراه شويد.
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۶۷۹۲۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برنامه ناوگان ملی کشتیرانی برای توسعه بار صادراتی به آفریقا

معاون توسعه بازار گروه کشتیرانی از آمادگی ناوگان ملی برای توسعه حمل‌ونقل بار صادراتی به قاره آفریقا خبر داد. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، امیر بیات با اشاره به منویات رهبر معظم انقلاب و ابلاغ سیاست‌های توسعه دریامحور اظهار کرد: کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در این راستا اقدامات متعدد و وسیعی در راستای توسعه تجارت با کشورهای آفریقایی انجام داده است.

وی با بیان اینکه هم اکنون خطوط مستقیم و غیرمستقیم کشتیرانی به شرق، شمال و غرب آفریقا فعال ‌است، افزود: در شرق به ویژه کشورهای کنیا، تانزانیا و زنگبار خطوط مستقیم هم اکنون در حال خدمات رسانی به بازرگانان هستند؛ ضمن اینکه در شمال نیز به بنادر کشورهای لیبی، مراکش و الجزایر خطوط مستقیم فعال هستند در غرب آفریقا به سبب حجم کمتر بار از فیدرهای بین‌المللی برای رساندن بار استفاده می‌کنیم.

وی یادآور شد: در کنار ایجاد این خطوط کشتیرانی، دفاتر منطقه‌ای کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران نیز در کشورهای یادشده، راه‌اندازی شده‌اند که وظیفه آنها ضمن ارائه خدمات به شناورهای کشتیرانی توسعه ارتباطات تجاری بین کشورهای آفریقایی و جمهوری اسلامی ایران است.

معاون توسعه بازار گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی‌ ایران با دعوت از بازرگانان ایرانی برای بهره‌مندی از خدمات یاد شده، تصریح کرد: گروه کشتیرانی هم اکنون با ایجاد شبکه DOOR TO DOOR آمادگی دارد کالای صادراتی را با استفاده از حدود 1500 دستگاه انواع واگن و 150 دستگاه کامیون کشنده خود، از محل تولید تا مقصد نهایی حمل کند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • همکاری با ایران بهترین راه حل بحران انرژی پاکستان است
  • توسعه همکاری های حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران با اوگاندا
  • امضای ۲ سند توسط روسای کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و امارات
  • مذاکرات دوجانبه صلح جمهوری آذربایجان و ارمنستان در آلماتی
  • تاکید ایران و پاکستان بر توسعه روابط تجاری
  • تاکید ایران و پاکستان بر توسعه روابط تجاری در حوزه استاندارد
  • ​​​​​​​توسعه همکاری محیط زیستی ایران و آفریقای مرکزی
  • همکاری با آفریقای مرکزی در تمامی زمینه های محیط زیستی
  • برنامه ناوگان ملی کشتیرانی برای توسعه بار صادراتی به آفریقا
  • همکاری با آفریقای مرکزی در حوزه محیط زیست