اعتراض اهالی تئاتر به فرهنگ تماشای تئاتر بین مخاطبان
تاریخ انتشار: ۱۹ شهریور ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۶۷۹۴۹۶
از همه دوستانی که در سالن هستند خواهش میکنم، گوشیهایشان را بیرون بیاورند. چند لحظه بعد، حالا لطفا همه گوشیهایتان را خاموش کنید. هیچ اتفاقی قرار نیست در این یک ساعت بیفتد و اگر هم قرار باشد خبر بدی به ما برسد، برای شنیدن آن دیر نخواهد شد.
چند وقتی است که مخاطبان حرفهای تئاتر، حتما ابتدای اجرای هر نمایش، چنین جملاتی را از برگزارکنندگان اثر میشنوند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
ولی باز هم هیچ تاثیری بر مخاطب عام تئاتر دیده نمیشود و البته باز هم باید تکرار کرد و گفت: تئاتر همانند دیگر هنرها، نیازمند رعایت یک آداب و رسومی است که مخاطب موظف به رعایت آن است ولی مخاطبان تئاتر ارجحیت کمتری به این آداب میدهند و سعی میکنند که بیشتر وقت اجرا را در گوشیهای خود یا حتی به نوعی در گوشی دیگران به سر ببرند، حال، یا مشغول گرفتن عکس و فیلم یا مشغول گشت و گذار در شبکههای اجتماعی!
این فرهنگ تماشای تئاتر هنوز در میان مردم فراگیر نشده است و مسئولان سعی در الگوسازی و فرهنگسازی این هنر مقدس در ذهن و روح مخاطب نداشته و نمود بارز این کم توجهیها یا بیتوجهیها، اتفاق افتادن رویدادهایی نظیر عدم درک متقابل از نمایش، عدم تمرکز هنرمند در حین اجرا و در نهایت هم عدم فهم کامل دو طرف از مضمون نمایش خواهد بود. البته باید گفت؛ فرهنگ تماشای تئاتر از درک اثر نمایشی بسیار مهمتر و اثرگذارتر است.
گفتنی است؛ این مسئله آن قدر گسترده شده است که اعتراض بسیاری از اهالی تئاتر را در پی داشته است، که یکی از آنها در چند روز اخیر در یکی از نمایشهایی که در حال اجرا بود اتفاق افتاد و هنرمند تئاتر به قدری از نور گوشی همراه یکی از مخاطبان بر صحنه نمایش آزرده شده بود که در انتها با یک دلخوری و عصبانیت با مخاطب برخورد کرد چرا که؛ به خود و هنرش بیاحترامی شده بود. بعد از این اتفاق که تاثیر بسیاری بر اهالی تئاتر گذاشت؛ یک کمپینی در حمایت از هنرمندان و برگزارکنندگان آثار نمایشی به راه افتاد که در تمامی شبکههای مجازی کپشنها و عکسهایی با مضمون با گوشی خاموش تئاتر ببینیم به وضوح دیده میشد.
تماشای تئاتر وقتی اسفبار می شود که؛ هنرمند برای بیان واقعیتهای جامعه خود با زبان هنر، دست به اقداماتی میزند، تا مخاطب با رویدادهای تلخ و شیرین همذات پنداری کند، ولی متاسفانه با رفتارهایی مواجه میشود که او را نه تنها تلخ مزاج و ناراحت میکند بلکه با انجام این رفتارها به یک رویداد جهانی بیاعتنایی میکنند. بهتر نیست که چنین مخاطبانی هرگز به سالنهای تئاتر نیایند یا مسئولان به فکر یک راه حلی برای این معضل باشند؟!
کورش سلیمانی بازیگر تئاتر کشورمان در خصوص اهمیت فرهنگ تماشای تئاتر در میان مخاطبان این هنر گفت: مسئله ای که در حال حاضر وجود دارد این است که؛ ما در سالهای اخیر با افزایش تعداد سالنها روبهرو شدهایم و به همین دلیل این تعداد سالن، نیازمند تماشاگر بسیار است. در گذشته وقتی تئاتر اجرا میشد، تئاتر مخاطبان خاص خودش را داشت که کاملا با فرهنگ تئاتر آشنا بودند. در صورتی که آن موقع پدیدهای مانند گوشی موبایل هم نبود که مزاحمت ایجاد کند ولی بعدها که دایره مخاطبان تئاتر گسترده شد، ما به تدریج شاهد برهم خوردن تمرکز هنرمندان بودیم.
این اتفاق به این جهت است که؛ ما فرهنگسازی نکردهایم و آموزشی را در راستای فرهنگ تماشای تئاتر به مخاطبان ندادهایم و بیشتر به این فکر بودیم که یک اثر چقدر میفروشد، آیا چهره و سوپراستار دارد یا آیا شوخیهای مبتذلی در نمایش وجود دارد یا خیر؟! این مسائل، بلایی است که در 10، 15 سال اخیر ما شاهد آن هستیم.
وی پیرامون برخوردهایی که طی بیفرهنگی در سالن تئاتر صورت میگرفت، اظهار داشت: ما باید شرایط بازیگر را درک کنیم. بعد از مدتی که ذهن و روح مخاطب در طول اجرا خسته میشود و نوری هم مدام بر صورتش میخورد، برای او بسیار توهین آمیز است و مخاطب رفتاری را که نشاندهنده بیتوجهی و بیاحترامی با صحنه است را از خود نشان میدهد.
هر مکانی، فرهنگ و احترام خودش را دارد. بازیگر باید تمرکز داشته باشد و وقتی یک اتفاقی میافتد و تمرکزش را از بین میبرد، یعنی زحمت ماهها تمرین و تلاش بازیگر هدر میرود و این اتفاق اصلا عادلانه نیست و من فکر میکنم که باید یک فرهنگسازی درستی بشود تا از این اتفاقات جلوگیری شود.
منبع: افکارنيوز
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۶۷۹۴۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
«گالیله» بیش از ۱ میلیارد تومان فروخت
به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، آمار فروش و تعداد تماشاگران نمایشهای مجموعه تئاترشهر، تالار هنر و همچنین تماشاخانه سنگلج تا پایان روز پنجشنبه ۱۳ اردیبهشتماه ۱۴۰۳ اعلام شد.
نمایش «گالیله» به کارگردانی شهابالدین حسینپور که از ۲۹ فروردین در تالار اصلی با ظرفیت ۵۷۹ مخاطب و قیمت بلیت ۳۰۰ هزار تومان اجرای خود را آغاز کرده است، با مجموع ۱۳ اجرا و میزبانی از ۵ هزار و ۳۱۷ مخاطب (با احتساب بلیت تمامبها، نیمبها، تخفیفدار و مهمان) توانست به فروشی معادل ۱ میلیارد و ۲۳۸ هزار تومان دست پیدا کند.
نمایش «روال عادی» به کارگردانی کیارش رُست که اجرای خود را از ۳۰ فروردین در تالار چهارسو، با ظرفیت۱۳۲ نفر و قیمت بلیت ۱۸۰ هزار تومان آغاز کرده است، با مجموع ۱۳ اجرا و میزبانی از ۸۴۱ مخاطب توانست به فروشی معادل ۱۱۵ میلیون و ۹۷۴ هزار تومان برسد.
نمایش «توقف اتانازی» به کارگردانی محمدرضا عطایی فر که اجرای خود را از ۲۳ فروردین در تالار چهارسو با ظرفیت۱۳۲ نفر و قیمت بلیت ۱۸۰ هزار تومان آغاز کرده است، با مجموع ۱۹ اجرا و میزبانی از ۱ هزار و ۳۵۲ مخاطب، توانست به فروشی معادل ۱۸۳ میلیون و ۹۶۰ هزار تومان دست پیدا کند.
نمایش «آن بُرد» به کارگردانی مهدی زندیه و آیدین تمبرچی نیز که اجرای خود را از ۲۳ فروردین در تالار قشقایی با ظرفیت ۹۶ نفر و قیمت بلیت ۱۷۰ هزار تومان آغاز کرده است، با ۲۱ اجرا و میزبانی از ۱ هزار و ۸۰۵ مخاطب، فروشی معادل ۲۷۳ میلیون ۵۸۱ هزار تومان داشته است.
نمایش «پس از» به کارگردانی مرتضی کوهی نیز که اجرای خود را از ۲۳ فروردین در تالار قشقایی، با ظرفیت ۹۶ نفر و قیمت بلیت ۱۴۰ هزار تومان آغاز کرده است، با ۱۹ اجرا و میزبانی از ۱ هزار و ۶۴۲ مخاطب به فروشی معادل ۱۹۱ میلیون و ۶۶۰ هزار تومان دست پیدا کند.
نمایش «آبی گونه» به کارگردانی کاوه مهدوی که از ۲۳ فروردین در تالار سایه با ظرفیت ۷۲ نفر و قیمت بلیت ۱۵۰ هزار تومان اجرای خود را آغاز کرده است، با مجموع ۱۹ اجرا و میزبانی از ۶۶۴ مخاطب به فروشی معادل ۶۸ میلیون و ۶۵۵ هزار تومان دست پیدا کند.
نمایش «کان لم یکن» به کارگردانی سید علی موسویان که از ۲۶ فروردین در تالار سایه با ظرفیت صندلی ۷۲ نفر و قیمت بلیت ۱۵۰ هزارتومان روی صحنه رفته است، با ۱۷ اجرا، ۴۶۷ مخاطب جذب کرده و به فروشی معادل ۴۴ میلیون و ۴ هزار تومان دست یافته است.
نمایش «نظام ابن عربی» به کارگردانی یاسمین عباسی که از ۲ اردیبهشتماه در کارگاه نمایش با ظرفیت صندلی ۲۶ نفر و قیمت بلیت ۱۰۰ هزارتومان به صحنه رفته است، با ۱۱ اجرا میزبان ۲۲۲ مخاطب بوده و به فروش ۱۷ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان دست پیدا کرده است.
در تماشاخانه سنگلج، نمایش «سلطان عمرا بمیرد» به کارگردانی محمدجواد کبودرآهنگی که از ۴ اردیبهشتماه ۱۴۰۳ به صحنه رفته است؛ نهمین اجرای خود را پشت سر گذاشت و در مجموع، میزبان ۴۳۱ تماشاگر بوده است. این نمایش با احتساب بلیتهای تمام بها، نیم بها، میهمان و تخفیف دار با بلیت ۱۰۰ هزار تومانی و ظرفیت سالن ۲۳۶ نفری، مبلغ ۷ میلیون و ۷۹۰ هزار تومان فروخته است.
همچنین نمایش «جادوی شهرزاد» به کارگردانی احمد دهقان نیز که اجرای خود را از ۹ اردیبهشتماه ۱۴۰۳ آغاز کرده است؛ با ۴ اجرا توانسته است ۲۰۴ تماشاگر را به تماشاخانه سنگلج جلب کند. این نمایش با احتساب بلیتهای تمام بها، نیم بها، میهمان و تخفیف دار با بلیت ۸۰ هزار تومانی و ظرفیت سالن ۲۳۶ نفری، توانسته مبلغ ۷ میلیون و ۲۱۶ هزار تومان بفروشد.
در تالار هنر، نمایش «انگشتر اسرارآمیز» به کارگردانی میثم یوسفی که از ۲ اردیبهشتماه ۱۴۰۳ در سالنی با ظرفیت ۲۴۴ نفری به صحنه رفته است؛ با ۱۱ اجرا و قیمت بلیت ۱۰۰ هزار تومان، توانست ۱ هزار و ۱۰۰ تماشاگر را جلب کند و به فروش ۷۱ میلیون و ۱۸۱ هزار تومان دست پیدا کند.
همچنین نمایش «آکادمی پرندگان» به کارگردانی حسین مزینانی که از ۲۲ فروردینماه ۱۴۰۳ در تالار هنر با ظرفیت ۲۴۴ نفری به صحنه رفته است؛ با ۲۱ اجرا و قیمت بلیت ۱۰۰ هزار تومان، توانسته ۱ هزار و ۱۳۲ تماشاگر را جلب کند و به فروش ۷۸ میلیون و ۴۶۸ هزار تومان دست پیدا کند.
نمایشنامه «پینوکیو» به کارگردانی داود زارع که ۷، ۱۳ و ۱۴ اردیبهشتماه در تالار هنر با ظرفیت ۲۴۴ نفری خوانده شد، با ۳ اجرا و قیمت بلیت ۸۰ هزارتومان، توانست ۶۷۵ تماشاگر را به سالن جلب کند و به فروش ۵۵ میلیون و ۸۸ هزار تومانی برسد.
انتهای پیام/