Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - با فروش بخش نفت و گاز شرکت مرسک به توتال فرانسه که تنها گزينه ايران براي توسعه لايه نفتي پارس جنوبي بود احتمالا يک کنسرسيوم متشکل از شرکت هاي اروپايي و آسيايي جايگزين مرسک خواهند شد.
به گزارش خبرنگار اقتصادي خبرگزاري فارس اواخر مردادماه خبري در رسانه‌هاي بين المللي منتشر شد مبني بر اينکه شرکت فرانسوي توتال بخش نفت و گاز شرکت مرسک را به ارزش 7.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

45 ميليارد دلار خريد و اعلام کرد درآمدها و جريان درآمدي خود و چشم‌انداز سود سهامش را تقويت خواهد کرد.
در واقع شرکت دانمارکي مرسک، بخش نفت خود را به توتال فروخت تا بر ديگر فعاليت‌هاي خود نظير تجارت کشتيرانيش تمرکز داشته باشد.
اين خبر از آن جهت براي ايران مهم و حائز اهميت بود که پيش‌تر قرارداد توسعه فاز 11 پارس جنوبي را با کنسرسيومي به رهبري توتال فرانسه به امضا رسانده بود و قصد داشت قرارداد توسعه لايه نفتي پارس جنوبي را با شرکت مرسک دانمارک که نتوانسته بود در مناقصه توسعه لايه نفتي پارس جنوبي قطر برنده شود به امضا برساند.
شرکت مرسک دانمارک پيش از واگذاري بخش نفت و گاز خود به توتال فرانسه مطالعات جامعي را روي مخزن لايه نفتي پارس جنوبي در قسمت ايراني انجام داده بود.
غلامرضا منوچهري معاون مهندسي و توسعه شرکت ملي نفت ايران در خصوص آخرين وضعيت مذاکره با شرکت مرسک دانمارک براي توسعه لايه نفتي پارس جنوبي به خبرنگار خبرگزاري فارس گفته بود اين شرکت 20 سال در آن سوي مرزهاي ايران و در کشور قطر در همين لايه نفتي فعاليت مي‌کرد،اما در مناقصه جديدي که در قطر برگزار شد شرکت مرسک ناباورانه بازنده و شرکت توتال برنده اين مناقصه شد، بر اين اساس اين شرکت با تجربه بسيار بالا در لايه نفتي از قطر جدا شد و هم اکنون فعاليتي در اين لايه در آن سوي مرز ندارد، به همين دليل اين موضوع موجب شد که انگيزه بسيار بالايي داشته باشند تا بتواند در سمت ايراني لايه نفتي پارس جنوبي فعاليت کند.
اما ظاهرا با خريد بخش نفت و گاز اين شرکت دانمارکي توسط توتال فرانسه عملا کار توسعه لايه نفتي پارس جنوبي در سمت ايران نيز به شرکت توتال فرانسه واگذار خواهد شد و شرکت توتال فرانسه يکه تازه پروژه‌هاي نفتي و گازي در پارس جنوبي خواهد شد.
چراغ سبز زنگنه به شرکت هاي جايگزين مرسک در لايه نفتي
بيژن زنگنه وزير نفت ايران اخيرا با ابرازنگراني از اين موضوع درباره مذاکرات مربوط به طرح توسعه لايه‌هاي نفتي ميدان مشترک پارس جنوبي مي گويد مذاکرات در اين باره ادامه دارد، اما خريد سهام بخش نفتي شرکت دانمارکي مرسک از سوي توتال فرانسه تا حدي ما را نگران کرده است زيرا در اين شرايط اين شرکت فرانسوي مجري طرح (اپراتور) سمت قطري لايه نفتي پارس جنوبي هم خواهد بود و اين موضوع نگران کننده است.
وي در پاسخ به اين پرسش که جايگزين مرسک در طرح توسعه لايه‌هاي نفتي پارس جنوبي چه شرکتي خواهد بود،تصريح مي کند ما گفته‌ايم از تعدادي شرکت‌ها مانند شرکت دولتي نفت برزيل (پتروبراس)، اني ايتاليا، شرکت انگليسي-هلندي شل و پتروناس مالزي براي مذاکره در اين باره دعوت کنند، با اين حال مي‌توان گفت مرسک در اين زمينه تجربه خوبي داشت.
جزئياتي از لايه نفتي پارس جنوبي
غلامرضا منوچهري در مصاحبه اخير خود با خبرنگار خبرگزاري فارس با اشاره به آخرين جزئيات توسعه لايه نفتي پارس جنوبي گفته بود اين ميدان در دو طرف شباهت بسيار زيادي به هم دارد، در گذشته تصور ما اين بود که لايه نفتي در سمت ايران گستره محدودي دارد در صورتي که پس از مطالعات اوليه مشخص شد حدود 6 لايه مخزني و با يک گستره وسيع جغرافيايي در سمت ايران است که ما فکرش را نمي‌کرديم و تصور ما فقط توليد حداکثر روزانه 30 هزار بشکه نفت از اين لايه نفتي بود.
اين مقام مسئول با اشاره به اينکه بر اساس تصوراتي که داشتيم توليد را آغاز کرديم اظهار مي کند: در حال حاضر روزانه با نوساناتي توليد نفت از اين لايه 25 هزار بشکه است که با توجه به سنگيني نفت با درجه API 19 و API20 موجب شده است که سرعت افت آن بسيار بالا رود و بايد با تزريق آب و اقداماتي که انجام مي‌دهيم مانع از افت توليد شويم.
*برآورد توليد 140 هزار بشکه در روز از لايه نفتي
معاون مهندسي و توسعه شرکت ملي نفت ايران با تأکيد بر اينکه مطالعاتي که شرکت مرسک انجام داد، مطالعات جامعي بود و در کميته مشاورين عالي که بيش از 20 مشاور عالي در آن حضور دارند، مورد تأييد قرار گرفت، اظهار مي کند: شرکت مرسک پيشنهاد داد توسعه لايه نفتي پارس جنوبي در سه فاز صورت گيرد که يک فاز در واقع حفر چاه‌هاي تزريق آب و حفظ همين ميزان توليد و رساندن آن به حدود روزانه 30 هزار بشکه است و فاز بعد حفر چاه‌هاي جديد است، بعد از دو سال حفر تعداد زيادي چاه در دستور کار قرار مي‌گيرد و چون گستره ميدان (لايه نفتي) بسيار زياد است و تقريباً همه فازهاي گازي را در بر مي‌گيرد، بنابر اين آنها اعلام کردند مي‌توانند بعد از يک دوره توليد نفت را از اين ميدان به 120 هزار بشکه و بعد به 140 هزار بشکه در روز برسانند.
*کشف افق‌هاي جديد در لايه نفتي
به گفته اين مقام مسئول شرکت مرسک گفته است افق‌هاي ديگري را که در اين لايه وجود دارد بايد مورد اکتشاف و توسعه قرار دهد، بنابر اين لايه نفتي قراردادي است که بخشي از آن توسعه و بخشي از آن اکتشاف و توسعه است.
معاون مديرعامل شرکت ملي نفت ايران ادامه مي دهد: تصور کارشناسان اين است که شرکت مرسک بهترين گزينه است و مي‌تواند گزينه مناسبي با توجه به يافته‌هاي اين شرکت از لايه نفتي در سمت قطر باشد، البته اين قراردادها محرمانه است و آنها نمي‌توانند اطلاعات را منتقل کنند ولي بالاخره خودشان از اين تجربه نهايت استفاده را خواهند کرد.
*مرسک معتقد است قرارداد بايد 40 ساله باشد
وي تصريح کرد: نوع مدل جديد قراردادي نيز خوشبختانه به گونه‌اي است که با عمر مخزن و توليد مرحله‌اي تطابق دارد و در واقع توليد تجمعي براي ما بسيار حائز اهميت است، ما با مشورت وزارت نفت و دولت تصميم‌گيري مي‌کنيم که اين کار به صورت ترک مناقصه باشد؛ البته تصريح مي‌کنم هنوز در اين زمينه تصميمي گرفته نشده است.
منوچهري در پاسخ به پرسشي درباره طول دوره پلاتو ارائه شده از سوي شرکت مرسک براي توليد از لايه نفتي، مي گويد: مرسک اعتقاد دارد اين قرارداد بايد 40 ساله باشد اما قانون به ما اين اجازه را نمي‌دهد و ما بيش از 20 سال نمي‌توانيم با آنها قرارداد منعقد کنيم و در طول اين مدت بايد توليد نفت از اين لايه نفتي بين 120 تا 140 هزار بشکه در روز باشد.
*شيوه بهره‌برداري از لايه نفتي به کلي تغيير مي‌کند
وي با تأکيد بر اينکه لايه نفتي يک نفت بسيار گران و سنگين است و هزينه توليد و بهره‌برداري آن بسيار بالاست، ادامه مي دهد: بر اين اساس تکنولوژي بسيار بالايي نياز است که هم چاه‌هاي افقي و هم چاه‌هاي هوشمند در اين لايه حفر شود که يک کار فوق‌العاده تخصصي است.
معاون مهندسي و توسعه شرکت ملي نفت ايران با اشاره به اينکه سالانه حدود 40 تا 50 درصد توليد اين ميدان افت خواهد کرد، خاطرنشان مي کند: بر اين اساس بايد مراقبت‌هاي جدي صورت گيرد تا جلوي سرعت افت اين ميدان گرفته شود، بايد حجم زيادي آب به اين ميدان تزريق شود و تأسيسات زيادي لازم است که جلوي افت فشار گرفته شود.
وي در پايان تصريح مي کند: مسائل زيست‌محيطي نيز وجود دارد که بايد به آن توجه ويژه‌اي داشت که بر اساس طراحي جديد، فرآورش روي سکوي ثابت صورت مي‌گيرد و نفت بر روي FSO ذخيره شده و ديگر نيازي به استفاده از کشتي‌هاي فرآورشي FPSO نيست.
زنگنه درباره مذاکرات مربوط به طرح توسعه لايه‌هاي نفتي ميدان مشترک پارس جنوبي گفت: مذاکرات در اين باره ادامه دارد، اما خريد سهام بخش نفتي شرکت دانمارکي مرسک ازسوي توتال فرانسه تا حدي ما را نگران کرده است زيرا در اين شرايط اين شرکت فرانسوي مجري طرح (اپراتور) سمت قطري لايه نفتي پارس جنوبي هم خواهد بود و اين موضوع نگران کننده است.
انتهاي پيام/م

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۶۸۴۶۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امیدی که در «هفت‌تپه» زنده شد

ایسنا/خوزستان شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه که به دلیل واگذاری نادرست به بخش خصوصی در دولت قبل به مرز نابودی کامل رفت و تجمعات و اعتصابات کارگری آن به سر خط اخبار بین المللی تبدیل شده بود، طی سه سال گذشته با نگاه ویژه آیت الله رییسی و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب بار دیگر در حال بازگشت به دوران طلایی خود است.

نیشکر هفت تپه قدیمی‌ترین و بهترین کشت و صنعت نیشکری ایران بود که به دلیل مختلف از جمله واگذاری نادرست به بخش خصوصی در سال ۹۴ به حاشیه رانده شد و به دلیل سوء مدیریت‌ها در چند سال گذشته وضعیت نامناسبی پیدا کرد و طی این سال‌ها خانواده‌های کارگران نیشکر هفت تپه با مشکلات عدیده اجتماعی و خانوادگی و اقتصادی مواجه شدند. در حالی که خصوصی سازی شرکت‌ها باید به اهلش واگذار شود و توسط مسئولین امر در این واگذاری‌ها باید به تخصص و تجربه نیز نگاه شود تا خسارت‌های بیشمار پس از خصوصی سازی در پی نداشته باشد.

شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه به عنوان اولین تولیدکننده شکر از نیشکر در ایران در هجدهم آذرماه سال ۱۳۴۰ افتتاح شد. شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه با وسعتی بیش از ۲۴ هزار و ۹۰۰ هکتار در نزدیکی شهر شوش و در فاصله ۱۰۰ کیلومتری شمال اهواز قرار دارد.

به گزارش ایسنا، اکنون و پس از پشت سر گذاشتن روزهای تلخ، کشت و صنعت نیشکر هفت ‌تپه در مسیر روزهای طلایی خود قرار گرفته و خاطرات تلخ گذشته این شرکت در حال فراموش شدن است. امید در هفت تپه زنده شده است و کارگران با همه توان برای جهش تولیدات این شرکت حتی بیش از وظایف قانونی در تلاش هستند.

داستان پر غم و غصه هفت تپه امروز به خوشی و آرامش رسیده است. روزگار تلخی که خسارت‌های جبران ناپذیری به هفت تپه و کارگران آن وارد کرده امروز جای خود را به کار و تولید داده است.

نیشکر هفت تپه پس از واگذاری به شرکت توسعه نیشکر/ مهرماه ۱۴۰۰

دکتر عبدعلی ناصری مدیرعامل شرکت نیشکر و صنایع جانبی می‌گوید: هفت‌تپه در سال جهش تولید پیشتاز است و جهش ۲۰۰ درصدی تولید شکر در شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه را نسبت به سال گذشته شاهد خواهیم بود.

به گفته وی، تاکنون با برداشت نزدیک به ۶۰ درصدی مزارع نیشکر در هفت‌تپه، حدود ۳۸ هزار تُن شکر تولید شده است و پیش‌بینی می‌شود تا پایان فصل برداشت، این رقم به نزدیک ۶۰ هزار تُن برسد که در مقایسه با سال بهره‌برداری گذشته، جهشی ۲۰۰ درصدی را نشان می‌دهد.

و اما هفت تپه امروز چه می‌خواهد...این شرکت در ۱۸ مهرماه ۱۴۰۰ با مصوبه سران قوا به شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی واگذار شد ولی روند انتقال قطعی مالکیت آن هنوز صورت نگرفته است. ۱۸ اسفندماه سال ۱۴۰۲ در جریان سفر رییس‌جمهور به شوش، کارگران هفت‌تپه خواستار واگذاری قطعی این شرکت به توسعه نیشکر شدند. آیت‌الله رییسی در این سفر در محل شرکت پاک چوب شوش با تعدادی از نمایندگان کارگران شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه دیدار و نسبت به دغدغه آن‌ها برای واگذاری قطعی این شرکت به شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی قول پیگیری جدی داد.

شادی کارگران هفت‌تپه پس از خلع ید مالک قبلی/ اردیبهشت ۱۴۰۰

محمد خنیفر فعال کارگری هفت‌تپه در این اجتماع کارگران با تقدیر از زحمات آیت‌الله رییسی برای باز کردن گره کور این شرکت و بازگشت این شرکت به روزهای طلایی تولید خود، واگذاری قطعی هفت تپه به شرکت صنایع جانبی نیشکر را مهمترین خواسته کارگران از رییس‌جمهور دانست.

این فعال کارگری با بیان اینکه کارگران هفت تپه قدردان آیت‌الله رییسی هستند، چرا که بدون پیگیری‌های رییس دولت سیزدهم، مشکل هفت تپه هرگز حل نمی‌شد، گفت: کارگران این شرکت می‌خواهند تا رییس‌جمهور لطف خود را به این واحد تولیدی تکمیل کرده و با قطعی کردن واگذاری هفت‌تپه به صنایع جانبی آرامش را به هزاران خانواده این شرکت بازگرداند.

وی با بیان اینکه کارگران هفت تپه به قول آیت‌الله رییسی اعتماد دارند، ادامه داد: اکثر کارگران هفت تپه جزء خانواده شهدا و رزمندگان هستند و به دنبال هیاهو و یا تولید خوراک برای رسانه‌های خارجی نیستند.

شرکت هفت تپه که پیش از روی کار آمدن دولت سیزدهم به دلیل اعتراضات کارگری به سرخط اخبار تبدیل شده بود و صدها کارگر این شرکت آینده شغلی برای خود متصور نبودند، با تشکیل دولت سیزدهم و گره‌گشایی از مشکلات این شرکت، بار دیگر با شیرینی کار و تولید کام کارگران این شرکت شیرین شد.

نیشکر هفت تپه پس از واگذاری به شرکت توسعه نیشکر/ مهر ماه ۱۴۰۰

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • تعمیرات اساسی سکوهای تولید گاز پارس جنوبی آغاز شد
  • سرمایه‌گذار برتر منطقه آزاد اروند تجلیل شد
  • چشم‌انداز روشن توسعه همکاری ایران و آفریقا طی ۲ دهه آینده
  • کاهش ۲۹ درصدی مصرف نفت سفید در کردستان
  • احتمال خروج توتال از پروژه ال‌ان‌جی روسیه
  • بودجه گروگان بورسی‌ها/زنگنه:کاهش معافیت‌های مالیاتی بدعت است
  • امیدی که در «هفت‌تپه» زنده شد
  • قدردانی استاندار و مدیرکل میراث فرهنگی کردستان از سوخت‌رسانی نوروزی
  • بهره‌برداری از یک جایگاه عرضه سوخت در کهگیلویه و بویراحمد
  • واگذاری ۲۸۹ محدوده معدنی در آذربایجان غربی