Web Analytics Made Easy - Statcounter


دومین برنامه «خنیاگران سرزمین مادری» با یادمان استاد فرهنگ شریف نوازنده فقید موسیقی ایرانی در فرهنگسرای ارسباران تهران برگزار شد.

به گزارش بی‌باک، مراسم نکوداشت استاد فرهنگ شریف نوازنده فقید موسیقی ایرانی در قالب دومین برنامه «خنیاگران سرزمین مادری» در فرهنگسرای ارسباران تهران میزبان دوستداران این هنرمند بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

روایتی کوتاه از سال های پرفراز و نشیب موسیقی

کامبیز روشن روان آهنگساز پیشکسوت موسیقی ایرانی در ابتدای این برنامه با اشاره به مشقت هایی که هنرمندان موسیقی در این عرصه داشته اند، گفت: در همین سال های پر فراز و نشیب هنر موسیقی، ستارگانی به عنوان اسطوره های موسیقی ایرانی چه در خارج کشور و چه در ایران درخشیدند که استاد فرهنگ شریف یکی از آنها بود. به هر صورت از میان موسیقدانانی که درخشیدند برخی توانستند صاحب سبک شوند به طوری که امضای خواننده یا نوازنده پای اثرش ثبت می شد و اگر روزی هنرمندی صاحب امضا شود، می تواند با ساز و آهنگش معرفی شود، کاری که استاد فرهنگ شریف در طول فعالیت های هنری اش انجام داد.

وی با بیان اینکه ای کاش می توانستیم در زمان حیات اساتید از آنها قدردانی کنیم، ادامه داد: چه طور می شود در جوامعی که برای رسیدن به هدف مشکلات عدیده ای وجود دارد ستاره شد؟ شاید بتوان گفت بهترین عامل عشق است که معجزه می کند و موانع را از سر راه برمی دارد و استاد فرهنگ شریف از جمله هنرمندانی بود که در این راه تلاش های زیادی انجام داد.

رحیمی هنرمند خوشنویس هم در این مراسم گفت: مرحوم شریف علاقه زیادی به خط و خوشنویسی داشت و همین امر موجب دوستی ما شد. حتی یادم می آید در یکی از نمایشگاه های من در موزه رضا عباسی سخنرانی جالبی درباره فرهنگ داشت. او همواره به هنرمندان توصیه می کرد که اول اخلاق و بعد هنر را به عنوان اولویت های کاری در نظر بگیرند.

موسیقی بزرگترین مظهر عقلانیت و آگاهی از اسرار پشت پرده عالم است

حسین الهی قمشه ای از اندیشمندان و مفسران شناخته شده قرآن کریم نیز در این برنامه نکوداشت اظهار کرد: هیچ عبادتی فراتر از فرهنگ و هنر و خدمت به خلق نیست. من نیز خودم را وقف می کنم تا موجبات دانایی و اعتلای فرهنگ و هنر رونق یابد. مقدس چیزی است که متصل به ابدیت و بی نهایت است و در اینجا همه از فرهنگ یعنی دانایی، زیبایی و نیکویی که به ابدیت متصل است حرف می زنند.

وی خاطرنشان کرد: هنرمندان چه در غرب چه در شرق شعر و موسیقی را هدیه های الهی تلقی می کنند. موسیقی بزرگترین مظهر عقلانیت و ریتم آگاهی از اسرار پشت پرده عالم است و اسرار یعنی این عالم بیهوده نیست و حساب و کتاب دارد. شکسپیر نمایشنامه نویس انگلیسی هم موسیقی را غذای عشق می داند و بر این باور است که هرکه را از موسیقی خوشش نمی آید، می توان برای هرگونه خیانت، دزدی و جنایت انتخاب کرد. بنابراین موسیقی معلم ماست و اگر استاد شریف ستودنی است به این دلیل است که متبلور شده بود و موسیقی و قطعات فاخر و آراسته می نواخت.

دونوازی تنبور و تمبک با هنرمندی نازنین تن ساز و مهران امیر اصلانی، اجرای موسیقی گروه «سایه» با هنرمندی وصال صالحیان نوازنده سنتور، مهران امیدیان نوازنده تار، عابد خدامی نوازنده کمانچه، کیارش بکتاشیان نوازنده نی و سامان رهبر نوازنده تمبک، پخش یک کلیپی از فعالیت های فرهنگی هنری استاد فرهنگ شریف، تک نوازی تار با هنرمندی رفیعی منش، شعرخوانی شیدای همدانی با همراهی ساز بادی یسنای و اجرای قطعاتی از آثار فرهنگ شریف بخش های مختلف این برنامه را تشکیل می داد.

حسین الهی قمشه ای، انوشیروان روحانی، برومند، استاد داود گنجه ای، میلاد کیایی، محسن کرامتی، عبدالحسین مختاباد، فاضل جمشیدی، دکترصبوری، دکتر فاخری (پزشک معالج استادشریف)، محمدموسوی، سعید ثابت، خانم ها افلیا پرتو، معصومه مهرعلی، حافظی، فخری ملک پور، سیما مافیها، شهرام میرجلالی، حسین پرنیا مهمانان ویژه مراسم نکوداشت استاد فرهنگ شریف بودند.


--------------------------------------------------------------------------

تذکر: کاربر محترم! انتشار مطالب دیگر رسانهها از سوی پایگاه خبری تحلیلی بی‌باک لزوما به معنای صحت و تایید محتوای آنها نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. در ضمن شما می توانید اخبار و مطالب وزین خود را که تا کنون در هیچ رسانه‌ای منتشر نشده است از طریق بخش "تماس با ما" یا پل ارتباطی این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید برای ما ارسال نمایید تا در صورت دارا بودن مولفه‌های لازم، منتشر گردد.

------------- با کلیک بر روی لینکهای ذیل تمامی روزنامه‌های کشور را رایگان مطالعه کنید -------------

روزنامه‌های عمومی | روزنامه‌های اقتصادی | روزنامه‌های ورزشی | سایر روزنامه‌ها| هفته‌نامه و ماهنامه | نشریات استانی

منبع: بی باک نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.bibaknews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بی باک نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۶۸۴۶۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تنظیم متفاوت از یک قطعه موسیقی نواحی ایران

مهدی وجدانی آهنگساز و رهبر ارکستر قطعه «DONDOBAY» دوندوبای را با تنظیم متفاوت منتشر کرده است.

به گزارش ایسنا، مهدی وجدانی آهنگساز و رهبر ارکستر درباره این کار توضیح داد: قطعه «DONDOBAY» براساس موسیقی شمال خراسان است که این قطعه را برای کوارتت زهی که شامل دو ویلن، یک ویولا و یک ویلنسل تنظیم و سعی کردم که به ساختار و بافت اثر لطمه‌ای وارد نشده و آن را حفظ کنم. همچنین در یک بخش‌هایی نیز سعی کردم در تنظیم از فرهنگ و آیین موسیقی آن منطقه استفاده کنم. به هر حال همه ما می‌دانیم که آن‌ها در این قطعه علاوه بر موسیقی که با دوتا خراسانی اجرا می‌کنند، رقص‌هایی همانند رقص چوب نیز دارند و سعی کردم که این قطعه را نوعی تنظیم کنم که بتوانیم آن ریتم و رقص‌ها را نیز با هارمونی مدرن بشنویم.

مدرس آکادمی هنرهای مدرن استانبول ادامه داد: بحث موسیقی شمال خراسان را نیز تمام مردم ایران می‌دانند که از قدیم مهد فرهنگ و تمدن بوده و به دلیل وسعت جغرافیایی که داشته، سرشار از موسیقی و فرهنگ بوده و همینطور فرهنگ کتبی شفاهی همانند شاهنامه، لیلی و مجنون، شاه‌صنم و... که آن‌قدر خراسان گسترش داشته که موسیقی آن شامل خراسان شمال، شرق، جنوب است، به دلیل اینکه در آن منطقه، اقلیت‌های کرد، ترک، ترکمن و دامنه وسیعی از این گویش‌ها هستند، سبک‌های مختلف موسیقی نیز در آن منطقه وجود دارد و به همین علت بخش خراسان و موسیقی آن حائز اهمیت بوده است.

او اضافه کرد: از دوران موسیقی کلاسیک و دوره رمانتیک مشاهده می‌کنید ریشه اکثر موسیقی‌های آن دوره، بر اساس موسیقی‌های فولک یا محلی آن بوده که نمونه‌های آن در آثار بتهوون، برامز، فرانس شوبرت و... بوده است. منشاء اصلی موسیقی تمام آهنگسازان کلاسیک و معاصر، به موسیقی محلی، فولک و نواها و آواهایی که در آن زمان داشتند، برمی‌گردد.

وجدانی همچنین گفت: به نظرم شنیدن موسیقی‌های فولکلور که در هر بخشی از کشور و شنیدن آن‌ها با تنظیم‌های جدید، می‌تواند سرآغاز اتفاق جدید در موسیقی کشور باشد به دلیل اینکه این آثار قابلیت این را دارند که این ملودی‌ها برای ارکستر سمفونیک و یا ارکستر ملی تنظیم شوند و این آثار بسیار جذاب و شنیدنی خواهد بود چرا که قطعا این‌ها در بن مایه ایرانی‌ها بوده و با این قطعات ارتباط می‌گیرند.

رهبرارکستر MSA استانبول در پایان نیز گفت: این قطعات را با ساختار مدرن و معاصر تنظیم کردم، قطعا اگر از سازهای اصیل ایرانی استفاده می‌کردم، شاید حس و حال آن تغییر پیدا می‌کرد. به شخصه علاقه داشتم که قطعات را به صورت مدرن تنظیم کنم یعنی جغرافیای آن را مقداری جهانی ببینم. به همین علت، سازها را در کوارتت زهی آوردم که که تماما سازها کلاسیک هستند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • نشست خبری جشنواره سرود فجر
  • هنری که لاکچری شده!
  • نوای خوشِ هزار دف؛ از کردستان تا سراسر ایران
  • جای خالی «عیسی قلی‌پور» همیشه احساس می‌شود/ تشییع «بخشی» در زیر باران و درسی که مردم به مدیران فرهنگی دادند
  • قدردانی از هنرمندان در یک پایگاه مهم موسیقی/ خاطراتی که زنده شد
  • خسروپناه: استاد زمانی معلم واقعی است که عالم زمانه باشد
  • موسیقی شمال خراسان سوژه ساخت یک آهنگ جدید شد
  • خوانندگی پولاد کیمیایی برای «گالیله» + ویدیو
  • تنظیم متفاوت از یک قطعه موسیقی نواحی ایران
  • پیکر آخرین خنیاگر خراسان در خاک آرام گرفت