Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران اکونومیست»
2024-04-30@21:12:43 GMT

تعداد شهرهای در معرض تنش آبی کاهش یافت

تاریخ انتشار: ۱۹ شهریور ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۶۸۶۱۷۶

تعداد شهرهای در معرض تنش آبی کاهش یافت

ایران اکونومیست - به گزارش ایران اکونومیست به نقل از وزارت نیرو؛ «حمیدرضا جانباز» تامین و توزیع آب شرب را اصلی‌ترین وظیفه شرکت‌های آب و فاضلاب اعلام کرد و افزود:‌ با وجود اینکه همواره تلاش شده تا بهترین خدمات به صورت پیوسته به مشترکان ارایه شود، در سال های گذشته شاهد بروز خشکسالی‌های متوالی در سطح کشور بوده‌ایم که این امر در کنار برداشت‌های بی‌رویه‌ای که از منابع آب صورت می‌پذیرد، تامین آب شرب را با چالش‌های جدی مواجه کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی بر لزوم اتخاذ تدابیر لازم برای به حداقل رساندن آثار این خشکسالی در حوزه تامین و توزیع آب تاکید کرد و افزود: در این راستا ستادهای مدیریت بحران در سطوح مختلف به طور جدی و هدفمند تشکیل شده و به صورت مستمر به برنامه‌ریزی و اجرای پروژهای اضطراری تامین آب در محورهای مدیریت تقاضا و مصرف آب، افزایش ظرفیت تامین و انتقال آب، بهبود کیفیت آب شرب و فرهنگ‌سازی در مصرف بهینه آب می‌پردازد.
جانباز ادامه داد:‌ در این ستادها که به صورت بسیار منظم و منسجم تشکیل می‌شود، برنامه‌ریزی‌ها برای مقابله با تنش آبی به نحوی صورت می‌پذیرد که نیاز آبی و پروژه‌های اضطراری تأمین و توزیع آب برای حداقل دو سال مشخص و اجرا شده و ضمن اجرای این پروژه‌های اضطراری، با اجرای پروژهای میان‌مدت و درازمدت، تنش آب شرب به حداقل رسیده است و امکان ارائه خدمات آبرسانی پایدار فراهم می شود.

** افزایش دو تا سه درصدی تقاضای آب شرب برای سال آینده
مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور به پیش‌بینی‌های مجموعه در قبال افزایش میزان مصرف آب در سال آینده اشاره کرد و گفت:‌ هر ساله به دلیل رشد جمعیت، افزایش تعداد انشعابات آب و توسعه شهرها، نیاز به تامین آب شرب افزایش می‌یابد.
وی اضافه کرد: بنابراین افزایش سالیانه تقاضای آب شرب به میزان 2 تا سه درصد مورد انتظار است. البته باید این مورد را در نظر گرفت که هر ساله بخشی از ظرفیت تامین آب شرب در اثر تدوام خشکسالی و برداشت‌های بی‌رویه از منابع آب، کاهش یافته و با مدیریت صحیح و نظارت مستمر، جایگزینی آن‌ها صورت می‌پذیرد.

** عبور از پیک مصرف آب تابستان با حداقل مشکل
جانباز همچنین به تشریح وضعیت تامین آب شرب شهرها و روستاها در پیک تابستان امسال پرداخت و افزود:‌ در تابستان امسال 289 شهر کشور در معرض تنش آبی قرار داشتند، بدان معنی که ظرفیت تأمین آب و میزان نیاز آبی در نقطه سربه سر قرار می‌گرفت و در ساعات اوج مصرف، با کمبودی بالغ بر 8.5 درصد نسبت به نیاز آبی مواجه بودیم که با اجرای پروژه‌های مقابله با خشکسالی و همکاری مشترکان، با حداقل مشکل از پیک مصرف آب عبور کردیم.
مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در تکمیل این بخش از سخنان خود، یادآور شد:‌ در تابستان سال گذشته، تعداد شهرهای در معرض تنش آبی بالغ بر 301 شهر و میزان کمبود نسبت به نیاز آبی نیز 8.6 درصد بود، در حالیکه در این مدت شاهد رشد بازار آب و افزایش جمعیت نیز بوده‌ایم.
جانباز ادامه داد:‌ براساس ارزیابی صورت گرفته در تابستان سال 1394، تعداد 547 شهر با کمبود 23.5 درصدی آب مواجه بودند که با برنامه‌ریزی، جهت‌دهی صحیح، نظارت، ارزیابی مستمر و تمرکز فعالیت‌های شرکت‌های آب و فاضلاب در محورهای مدیریت تقاضا و مصرف آب، افزایش ظرفیت تامین و انتقال آب، بهبود کیفیت آب شرب و فرهنگ‌سازی در مصرف بهینه آب، شاهد بهبود چشمگیر وضعیت تنش آب شرب در کشور بوده‌ایم.
وی تصریح کرد: در بخش روستایی نیز با اجرای طرح ملی مجتمع‌های آبرسانی روستایی، تعداد روستاهایی که توسط تانکرهای آبرسانی سیار تامین آب می‌شوند، از شش هزار و 11 روستا به پنج هزار و 382 روستا کاهش یافته است که امیدواریم با تداوم این طرح، شاهد کمتر شدن این تعداد در سال‌های آتی باشیم.
مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با تاکید بر اینکه در تابستان سال جاری میانگین حداکثر دمای کشور نسبت به میانگین درازمدت در حدود یک تا 1.5 درجه سانتیگراد افزایش یافت، عنوان کرد:‌ از طرفی ما امسال شاهد افزایش طول مدت حداکثر دمای روزانه و همچنین افزایش حداقل دمای شبانه بودیم که این عوامل در کنار رشد بازار آب، سبب افزایش تولید و مصرف آب می‌شود.

** رشد 1.7 درصدی تولید آب در سطح کشور
جانباز درباره طرح‌های جدید آبرسانی بیان کرد: اجرای طرح‌های اضطراری تامین آب شرب و همچنین پروژه‌های آبرسانی به شهرها، ظرفیت تولید آب را افزایش می‌دهد، در چنین شرایطی و در دو ماهه اول فصل تابستان شاهد رشدی در حدود 1.7 درصدی تولید آب در سطح کشور نسبت به مدت مشابه سال گذشته بوده‌ایم.
وی در پایان خاطرنشان کرد:‌ در غالب استان‌های کشور به غیر از لرستان، مازندران، کرمان، خراسان شمالی، تهران، کرمانشاه و همدان شاهد افزایش تولید آب در دو ماهه اول فصل تابستان نسبت به مدت مشابه سال گذشته بودیم.

حجم بارش‌های کشور در حوضه‌های آبریز اصلی کشور از ابتدای مهرماه پارسال تا امروز (یکشنبه) به 229 میلی‌متر رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 5 درصد کاهش داشته است.
برای جبران این خشکسالی ها و تامین پایدار آب شرب در مناطق شهری، 18 طرح تامین آب با اعتباری حدود پنج هزار و 640 میلیارد ریال در هفته دولت به بهره برداری رسید.
عملیات اجرایی این طرح ها شامل حفر و تجهیز 82 حلقه چاه، ساخت 2 واحد تصفیه خانه آب به ظرفیت سه هزار و 870 متر مکعب در روز و 2 واحد سامانه نمک زدایی به ظرفیت سه هزار و 800 متر مکعب در روز، ایجاد 167 هزار متر مکعب مخزن ذخیره و 10 ایستگاه پمپاژ و ساخت 200 کیلومتر خطوط انتقال آب است.

منبع: ایران اکونومیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۶۸۶۱۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

این دروغ را درباره کاهش افسردگی باور نکنید

اگر جایی خواندید که مواد مخدر می‌توانند خطر ابتلا به افسردگی را کاهش دهند، این یک دروغ محض است. در حقیقت یکی از عوارض شایع مصرف مواد مخدر، افسردگی است! رابطه بین مصرف مواد مخدر و افسردگی کاملا پیچیده بوده و نیاز به بررسی جامع دارد.

به گزارش بهداشت نیوز، برخی از مواد مخدر با بروز احتمال افسردگی شدیدتری همراه هستند.

در این محتوا قصد داریم به مهم‌ترین دغدغه شما پاسخ دهیم که عبارت است از:

چه ارتباطی بین مصرف مواد مخدر و افسردگی وجود دارد؟

رابطه بین مصرف مواد مخدر و افسردگی، کاملا پیچیده و البته دوطرفه است. از یک طرف مصرف مواد مخدر می‌تواند خطر ابتلا به افسردگی را افزایش دهد و از سویی دیگر افراد مبتلا به افسردگی در معرض خطر سوءمصرف مواد مخدر هستند. بیایید به بررسی این روابط بپردازیم:

تاثیر مصرف مواد مخدر بر افسردگی مصرف مواد مخدر از ۳ طریق بر افسردگی اثر می‌گذارد:

تغییرات شیمیایی در مغز: مواد مخدر می‌توانند تعادل شیمیایی مغز را مختل کرده و باعث کاهش سطح انتقال دهنده‌های عصبی مانند سروتونین و دوپامین شوند که نقش مهمی در تنظیم خلق و خو دارند، این فرایند زمینه ساز ایجاد افسردگی است.

افزایش استرس: مصرف مواد مخدر می‌تواند باعث افزایش استرس و اضطراب شود که این‌ها از عوامل اصلی خطر افسردگی هستند.

مشکلات در زندگی: اعتیاد به مواد مخدر موجب مشکلات زیادی در زندگی فرد مانند مشکلات شغلی، مالی، خانوادگی و اجتماعی خواهد شد که همگی می‌توانند به افسردگی منجر شوند.

تاثیر افسردگی بر مصرف مواد مخدر

افسردگی می‌تواند زمینه سوءمصرف مواد مخدر را از راه‌های زیر افزایش دهد:

خوددرمانی: افراد مبتلا به افسردگی ممکن است برای تسکین علائم خود به مصرف مواد مخدر روی بیاورند.

عدم تمایل به زندگی: احتمال دارد افراد افسرده به دلیل احساس ناامیدی و بی تفاوتی نسبت به زندگی، مصرف مواد مخدر را به عنوان راهی برای فرار از واقعیت تلقی کنند. همچنین آن‌ها معمولا انگیزه کافی را برای زندگی ندارند، نبود انگیزه نیز می‌تواند منجر به مصرف مواد مخدر شود.

چه مواد مخدری بیشترین احتمال را برای افزایش افسردگی دارند؟

مواد مخدر مختلفی می‌توانند خطر ابتلا به افسردگی را افزایش دهند. یکی از رایج‌ترین این مواد الکل است. از عوارض مصرف بیش از حد الکل، افسردگی است. الکل تعادل انتقال دهنده‌های عصبی در مغز را مختل کرده و منجر به بروز علائم افسردگی می‌شود. مصرف مواد افیونی هم مانند هروئین، کدئین و اکسی کدون می‌تواند خطر ابتلا به افسردگی را افزایش دهد. مواد افیونی باعث کند شدن سیستم عصبی مرکزی و ایجاد احساس غم و ناامیدی می‌شوند. این باعث می‌شود ترک قطعی این مواد مانند ترک قطعی هروئین چالش‌های مضاعفی داشته باشد.

متاسفانه مصرف ماری جوانا، به ویژه در افراد جوان، خطر ابتلا به افسردگی را افزایش خواهد داد. یکی از عوارض مصرف، علائم روان پریشی مانند توهم و هذیان بوده که احتمالا منجر به افسردگی خواهند شد.

از عوارض مصرف کردن کوکائین افسردگی است. کوکائین موجب ایجاد علائم روان پریشی و افسردگی خواهد شد.

مصرف آمفتامین‌ها مانند شیشه و ریتالین نیز می‌تواند خطر بروز افسردگی را افزایش دهد. آمفتامین‌ها موجب اضطراب، بی خوابی و تحریک پذیری و در نهایت افسردگی خواهند شد.

چگونه مصرف مواد مخدر می‌تواند روی سلامت روانی تأثیر بگذارد؟

مصرف مواد مخدر با تغییر در عملکرد مغز، می‌تواند بر سلامت روان تأثیر بگذارند. با مصرف مواد مخدر تعادل انتقال دهنده‌های عصبی مانند سروتونین، دوپامین و نوراپی نفرین در مغز مختل می‌شود. این امر منجر به بروز علائم افسردگی، اضطراب و سایر اختلالات روانپزشکی خواهد شد.

همچنین مصرف مواد مخدر به سلول‌های مغزی آسیب رسانده و منجر به مشکلات حافظه، تمرکز و یادگیری می‌شود. علاوه بر مواد مذکور مواد مخدر باعث افزایش سطح استرس در بدن شده و استرس مزمن خطر ابتلا به اختلالات روانپزشکی را افزایش خواهد داد.

معمولا مواد مخدر منجر به اختلالات سلامت روان از قبیل اختلالات خلقی، اختلالات روانپریشی، اختلالات شناختی، اختلالات اضطرابی و اختلالات شخصیت می‌شود. همچنین مصرف مواد مخدر می‌تواند به توهم، هذیان و افکار خود کشی نیز بیانجامد.

چگونه می‌توان مشکلات افسردگی ناشی از مواد مخدر را درمان کرد؟

درمان افسردگی ناشی از مواد مخدر به عوامل مختلفی مانند شدت افسردگی، نوع ماده مخدر مصرفی و سابقه سلامت روان فرد بستگی دارد. اما به طور کلی، بهبود این نوع افسردگی شامل ترکیبی از درمان‌های روانشناختی و دارویی است که باید حتما توسط متخصصین سلامت روان که در حوزه اعتیاد نیز آموزش دیده‌اند، انجام شود. در اینصورت ترک اعتیاد روانی فرد انجام شده و برای همیشه از شر مواد مخدر خلاص می‌شود. روش‌های درمان اختلالات افسردگی ناشی از مواد مخدر به شرح زیر است:

درمان‌های روانشناختی

یکی از رایج‌ترین رویکرد‌های روانشناختی برای ترک اعتیاد افراد، درمان شناختی رفتاری (CBT) است. در این نوع درمان روانشناس ترک اعتیاد به افراد کمک خواهد کرد تا افکار و رفتار‌های منفی خود را که به افسردگی آن‌ها دامن می‌زند، شناسایی و تغییر دهند.

درمان بین فردی (IPT) یکی دیگر از روش‌های ترک اعتیاد روانی است که به افراد کمک می‌کند تا مهارت‌های ارتباطی خود را بهبود بخشند و روابط خود را با دیگران تقویت کنند.

درمان روان پویشی نیز ممکن است با توجه به ویژگی‌های بیمار انجام شود. این نوع درمان به افراد کمک می‌کند تا ریشه‌های افسردگی را در تجربیات گذشته خود کشف و سپس آن‌ها را حل کنند.

لازم به ذکر است که ترک مقوله‌ای پیچیده بوده و توصیه متخصصین اعتیاد این است که به هیچ عنوان برای درمان خود به تنهایی اقدام نکنید. یافتن یک مرکز ترک معتبر و دارای مجوز می‌تواند فرایند درمان را برای شما ایمن کرده و باعث شود تا بدون درد و خماری این مسیر را طی کنید.

درمان‌های دارویی

تجویز دارو‌های ضد افسردگی و تثبیت کننده خلق و خوی مناسب توسط روانپزشک ترک اعتیاد، همگام با پیش بردن جلسات روان درمانی می‌تواند در ترک روانی اعتیاد شما موثر باشد.

تغییر سبک زندگی

ورزش منظم، تغذیه سالم، خواب کافی و اجتناب از مصرف مواد مخدر از جمله کار‌هایی هستند که انجام آن‌ها می‌تواند به بهبود افسردگی ناشی از مصرف مواد مخدر کمک کند.

یادتان باشد که درمان افسردگی ناشی از مواد مخدر به زمان و تلاش نیاز دارد. برای این کار شما باید اراده کنید و سپس به دنبال کمک حرفه‌ای و پزشکی باشد. فراموش نکنید که فرد افسرده، ممکن است انگیزه لازم را برای گام برداشتن نداشته باشد، بنابراین حمایت حرفه‌ای و اجتماعی در این زمینه بسیار مهم است. در این راستا شما عزیزان می‌توانید از بهترین روانشناسان و روانپزشکان ترک برای درمان افسردگی خود بهره بگیرید.

دیگر خبرها

  • این دروغ را درباره کاهش افسردگی باور نکنید
  • فشار خون بالا را این گونه کنترل کنید
  • خوردنی هایی که افسردگی می‌آورند
  • نیروگاه‌های حرارتی با آمادگی ۱۰۰ درصدی به استقبال تابستان می‌روند
  • پیش بینی ناترازی ۱۰ تا ۱۱ هزار مگاواتی برق در تابستان
  • برق کمتر مصرف کنید خودرو جایزه بگیرید
  • زیر آب رفتن شهرهای اسپانیا تا ۲۰۵۰
  • زیر آب رفتن شهرهای اسپانیا تا سال ۲۰۵۰
  • دردسرهای افزایش بیش‌ از حد انرژی‌های تجدیدپذیر برای آینده
  • فواید و مضرات روغن حیوانی