Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-04-28@17:48:17 GMT

آفت های مکرر دهان نشانه چیست؟

تاریخ انتشار: ۱۹ شهریور ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۶۹۰۸۰۳

به گزارش خبرگزاری رویترز ، محققان علوم پزشکی در بخش بیماری های دستگاه گوارش مرکز تحقیقات بی ام سی اعلام کردند مطالعه آنان نشان می دهد آفت های دهانی ممکن است مقدمه و نشان گر بیماری سلیاک باشند.
محققان می گویند بهتر است متخصصان گوارش ، آن دسته از بیمارانی را که به طور مکرر به آفت های دهانی دچار می شوند ، از نظر بیماری سلیاک معاینه کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


بیماری سلیاک هم‌چنین به نام‌های اسپروی سلیاک، اسپروی غیر حاره‌ای و آنتروپاتی حساس به گلوتن هم نامیده می‌شود.
سلیاک، بیماری وراثتی است و نسلی به نسل دیگر، و در خانواده انتقال می‌یابد.
بیماری سلیاک، افراد را به گونه‌ای متفاوت، تحت تاثیر قرار می‌دهد.
در گروهی از بیماران، علائم از دوران کودکی، و در تعداد دیگر در بزرگ‌سالی بروز می‌کند.
یکی از عوامل مهمی که در زمان و نحوه شروع بیماری موثر می‌باشد، مدت زمانی است که یک فرد از شیر مادر تغذیه کرده است.
هر اندازه این دوران طولانی تر باشد، علائم، دیرتر بروز می‌کنند و علائمی نیز که بروز می‌کنند، بیشتر شامل نشانه‌های معمول بیماری هستند.
از عوامل مهم دیگر، سن شروع به مصرف غذاهای حاوی گلوتن و مقدار مصرف این مواد است.
علائم ممکن است خود را به صورت گوارشی یا غیر گوارشی نشان دهند.
برای مثال فردی ممکن است اسهال و دردهای شکمی داشته باشد، در حالی که فرد دیگر تحریک‌پذیر و افسرده باشد.
در حقیقت تحریک‌پذیری از عمومی‌ترین علائم بیماری سلیاک در کودکان است.
به طور کلی علائم بیماری سلیاک ممکن است یک یا چند مورد از موارد زیر باشد:
دردهای تکرار شونده شکمی، اسهال خونی، کاهش وزن، اسهال چرب، کم‌خونی غیر قابل توضیح، نفخ، دردهای استخوانی، انقباضات عضلانی، خستگی، تاخیر رشد، درد در مفاصل، تشنج، سوزن سوزن شدن پاها، آفت‌های دردناک دهانی، آسیب‌های پوستی دردناک به نام Herpetiforms، تاخیر در قاعدگی یا نا منظم شدن دوران عادت ماهانه، تاخیر در رشد دندان‌ها، کم خونی و تاخیر در رشد و کاهش وزن از علائم سوء تغذیه یعنی دریافت ناکافی مواد مغذی که این موارد به عنوان یک مشکل جدی برای تمامی افراد به خصوص کودکان، ممکن است پیش آید.
بعضی از افراد مبتلا به سلیاک هیچ علامتی ندارند، زیرا قسمت سالم روده قادر به جذب مواد مغذی کافی برای پیش گیری از بروز علائم است.
با وجود این مسئله، این افراد همچنان در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های همراه سلیاک خواهند بود.
به طور معمول تشخیص سلیاک سخت است ، زیرا تعدادی از علائم آن شبیه به علائم بیماری‌ های دیگر مانند نشانگان روده تحریک‌ پذیر، بیماری کرون، کولیت زخمی، دیورتیکولوزیس، عفونت‌ های روده کوچک، نشانگان خستگی مزمن و افسردگی است.
تحقیقات اخیر نشان می‌دهند که سطح آنتی بادی‌های خاص در خون افراد مبتلا به سلیاک بالاتر از حد طبیعی است.
این آنتی‌بادی‌ها توسط سیستم ایمنی خود فرد در پاسخ به ترکیباتی که به بدن آسیب می‌رساند، ایجاد می‌شوند.
بنا بر این برای تشخیص بیماری سلیاک، پزشکان، سطح آنتی‌ بادی‌هایی از خون را که، به گلوتن حساس هستند می‌سنجند، این آنتی‌ بادی‌ها آنتی گلیادین، آنتی ‌اندومیزیوم و آنتی‌ رتیکولین هستند.

منبع: پارسینه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۶۹۰۸۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

علائم سرطان روده بزرگ را بشناسیم

آفتاب‌‌نیوز :

دکتر سیدامیر آل‌داوود اظهار کرد: امروزه سرطان‌های روده بزرگ جزء سرطان‌های شایع کشور بوده و موارد ابتلای آن نیز روز‌به‌روز در حال افزایش بوده و به همین رعایت موارد بهداشتی و پیشگیرانه بیشتر از هر زمان دیگری مورد تأکید است.

وی تصریح کرد: در اکثر موارد بیمار مبتلا به سرطان فاقد علائم بارز و آشکار بوده و همین موضوع بعضاً مردم را به اشتباه می‌اندازد و در شرایطی که حال عمومی و وزن و وضعیت اشتهایی خوبی دارند، آن علائم جزئی را جدی نمی‌گیرند و همین موضوع در آینده و در زمان آشکار شدن علائم وضعیت بدتری در فرد بیمار ایجاد می‌کند و بهتر است که با مشاهده هرنوع علائمی، هرچند کوچک، پیگیری و اقدام به‌موقع را داشته باشیم.

عضو هیأت علمی رادیوتراپی و انکولوژی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در رابطه با مهمترین علائم سرطان روده بزرگ، بیان کرد: این بیماری علائم و نشانه‌های متعددی دارد که مهمترین آن‌ها ایجاد مشکل در اجابت مزاج، خون در مدفوع و کاهش به یک باره وزن بوده، به خصوص مشکل اجابت مزاج طولانی شود، و فرد چند هفته مداوم یبوست و اسهال داشت باید وضعیتش مورد بررسی قرار بگیرد؛ همچنین در خصوص کاهش وزن هم باید بگوییم که این شرایط بیشتر در زمانی بوده که بیماری به حالت پیشرفته رسیده و باید آن ۲ مورد دیگر را جدی‌تر بگیریم.

دکتر آل‌داوود اضافه کرد: همچنین باید به موضوع دفع خون مخفی هم به‌طور ویژه توجه کنیم و عمدتاً فرد بیمار دچار کم‌خونی مزمن بوده و اگر علائم مشکوک در زمان طولانی مشاهده شد باید حتماً به پزشک مراجعه شود.

وی تأکید کرد: کسانی که سابقه خانوادگی در ابتلای به انواع سرطان‌ها، از جمله سرطان روده بزرگ دارند باید حتماً تحت غربالگری قرار بگیرند، حتی به افرادی هم هیچگونه سابقه خانوادگی در این خصوص ندارند هم توصیه می‌کنیم که پس از رسیدن به سن ۵۰ سال غربالگری سرطان روده را داشته باشند و تست‌های آن به ۳ روش تست بررسی خون در مدفوع، خون مخفی در مدفوع و انجام کولونوسکوپی بوده است.

متخصص پرتو درمانی و رادیوتراپی با بیان اینکه با توجه به کاهش سن ابتلا به سرطان در زمان بیماری نباید در خصوص فرزندآوری اقدام نماید و باید این کار بین ۲ تا ۳ سال پس از بهبود بیماری باشد، خاطرنشان کرد: همچنین باید اشاره کنیم که پس از بهبود بیماری امکان انتقال سلول سرطانی به جنین وجود ندارد و در این خصوص دغدغه‌ای بابت بارداری و نگرانی زوجین وجود ندارد و فقط همانطور که اشاره شد باید از بارداری در دوره درمان بیماری خودداری شود.

دکتر آل‌داوود افزود: همه ما باید در راستای پیشگیری از انواع سرطان‌ها از جمله سرطان روده بزرگ به مواردی همچون تحرک و فعالیت بدنی مناسب روزانه، عدم چاقی و افزایش وزن، عدم مصرف غذا‌های پرچرب به‌خصوص فست‌فودها، عدم مصرف سیگار و دخانیات و عدم مصرف نوشیدنی‌های الکلی توجه نماییم، موضوعی که در افراد با سابقه خانوادگی در این خصوص بیشتر از سایر گروه‌های جامعه مورد تأکید بوده و هست.

وی در پایان گفت: باید همچنین به در پیشگیری از سرطان به موضوع آموزش و افزایش سطح آگاهی جامعه هم توجه کرد و اگر به این مهم نیز توجه شود شاهد آمار بالای تعداد مبتلایان به انواع سرطان‌ها از جمله سرطان روده بزرگ و همچنین کاهش سن مبتلایان به این بیماری نخواهیم بود.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • ۴ نشانه که خبر از نابودی کبد می‌دهد
  • کمبود این ویتامین باعث سرطان پروستات و سرطان سینه می‌شود
  • با عوارض ناشی از گازگرفتگی حیوانات چه باید کرد؟
  • آزمایش خون ممکن است ام‌اس زودرس را تشخیص دهد
  • ام‌ اس زودرس قابل تشخیص است؟
  • امکان تشخیص ام‌اس زودرس با آزمایش خون
  • ۱۰ راهکار ساده برای رفع بوی بد دهان
  • علل پرش و اسپاسم عضلانی
  • علائم سرطان روده بزرگ را بشناسیم
  • بیماری‌های خودایمنی که باعث ریزش مو می‌شوند