Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-06@22:31:58 GMT

اين ميو‌ه‌ها و صيفي‌جات را با پوست بخوريد

تاریخ انتشار: ۲۰ شهریور ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۶۹۲۰۰۵

خبرگزاري آريا -

در بسياري از ميوه‌ها و صيفي‌ها پوست، مغذي‌ترين و پرخاصيت‌ترين بخش آنها محسوب مي‌شود. حتما مي‌پرسيد چه ميوه‌ها و صيفي‌هايي را بايد با پوست بخوريم؟ آيا پوست موز را هم مي‌توان خورد؟ پوست هندوانه چطور؟ جواب اين سوال‌ها مثبت است چون پوست اين خوردني‌هاي سالم را نيز مي‌توان خورد.
در اين گزارش ١٢ نوع ميوه و صيفي‌ که مي‌توانيد آنها را با پوست بخوريد و از خواص بيشمار پوست آنها بهره‌مند شويد، معرفي شده است:

سيب
پوست سيب به اندازه‌ نيمي از کل اين ميوه فيبر دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

يک سيب متوسط محتوي ٩ ميلي‌گرم «ويتامين ث»، ١٠٠ واحد بين‌المللي «ويتامين آ» و ٢٠٠ گرم پتاسيم است که با کندن پوست آن، حدود يک‌سوم اين مواد مغذي را دور مي‌ريزيد. همچنين پوست سيب ٤ برابر بيش از گوشت آن «ويتامين کا» دارد که اين ميزان حدود ٥‌درصد از نياز روزانه بدن به اين ويتامين است. پوست سيب فوايد بيشتري نسبت به ويتامين‌هاي داخل گوشت اين ميوه دارد. نوعي آنتي‌اکسيدان به نام «کورسِتين» که اغلب در پوست سيب يافت مي‌شود، به عملکرد ريه کمک کرده و مشکلات تنفسي را به حداقل مي‌رساند. اين آنتي‌اکسيدان، ريه را در برابر التهاب محافظت مي‌کند، همچنين گفته مي‌شود، کورستين ضمن مقابله با آسيب بافت‌هاي مغز از حافظه نيز مراقبت مي‌کند.
در يک مطالعه ديگر، ترکيب ديگري در پوست سيب يافته شده که «تريترپنوييد» نام دارد و از سرطاني‌شدن برخي سلول‌ها جلوگيري کرده و با انواع خاصي از سرطان‌ها مبارزه مي‌کند. همچنين «اسيد اورسوليک» موجود در پوست سيب رشد عضلاني را تقويت و ضمن افزايش حجم ماهيچه‌ها از خطر بروز چاقي مفرط جلوگيري مي‌کند.

سيب‌زميني
پوست سيب‌زميني محتوي مواد مغذي بيشتري است. پوست سيب‌زميني بسيار بيش از گوشت آن آهن، کلسيم، پتاسيم، منيزيم، ويتامين ب٦ و ويتامين ث دارد. به‌عنوان مثال ١٠٠ گرم پوست سيب‌زميني نسبت به همين وزن سيب‌زميني ٧ برابر کلسيم بيشتر و ١٧ برابر آهن بيشتر دارد. با دور انداختن پوست سيب‌زميني ٩٠‌درصد از آهن و نيمي از فيبر موجود در آن را دور مي‌اندازيد.
همچنين پوست سيب‌زميني شيرين را فراموش نکنيد، چراکه سرشار از بتاکاروتن است. اين ماده هنگام هضم شدن تبديل به «ويتامين آ» مي‌شود. اين ويتامين براي سلامت سلول‌ها و تنظيم سيستم ايمني مفيد بوده و براي حفظ عملکرد اعضاي بدن حياتي است.

پوست مرکبات
(پرتقال، ليمو، گريپ‌فروت و ليموشيرين)
پوست پرتقال تقريبا دو برابر گوشت آن ويتامين ث دارد. پوست پرتقال همچنين حاوي ميزان بيشتري ريبوفلاوين، ويتامين ب٦، کلسيم، منيزيم و پتاسيم است. فلاونوييد موجود در پوست پرتقال خواص ضدسرطاني و ضدالتهابي دارد. مرکبات همچنين جذب آهن را افزايش مي‌دهند.
اگرچه پوست مرکبات سرشار از مواد مغذي است اما به دليل اين‌که تلخ بوده و به سختي هضم مي‌شود شايد نتوانيد پرتقال را درسته بخوريد. در عوض با استفاده از رنده‌ تيز يا هر وسيله برنده ديگر پوست پرتقال را روي سالاد بريزيد و ميل کنيد. همچنين مي‌توانيد آن را داخل شيشه روغن زيتون بريزيد. ترکيب پوست پرتقال با شکلات يا بستني نيز بسيار خوشمزه خواهد شد.

خيار
پوست خيار محتوي بسياري از آنتي‌اکسيدان‌ها، فيبر غيرمحلول و پتاسيم موجود در خود خيار است. پوست خيار همچنين محتوي بيشتر «ويتامين کا» موجود در خيار است. پس دفعه آينده خواستيد سالاد درست کنيد، پوست خيار را نکنيد.

کيوي
حتما شما هم سال‌ها پوست کيوي را بريده و کنار گذاشته‌ايد و فقط گوشت آن را ميل کرده‌ايد اما بايد بدانيد پوشش کرکي کيوي نيز خوردني است. درواقع پوست کيوي بيش از گوشت آن فلاونوييد، آنتي‌اکسيدان و ويتامين ث دارد. همچنين فيبر موجود در پوست کيوي دو برابر گوشت آن است. پس از اين به بعد کيوي را مانند هلو گاز بزنيد. اگر نمي‌توانيد کيوي را با کرک‌هايش بخوريد، پيش از مصرف، کرک‌هاي آن را از روي پوستش پاک کنيد.

بادنجان
اين صيفي بنفش‌رنگ محتوي آنتي‌اکسيدان بسيار قدرتمند «ناسونين» است. اين آنتي‌اکسيدان از گسترش سرطان به‌ويژه در مغز و ساير بخش‌هاي سيستم عصبي جلوگيري مي‌کند. پوست بادنجان همچنين محتوي «اسيد کلروژنيک» است. اين ترکيب شيميايي ضمن افزايش خواص آنتي‌اکسيدان و ضد التهابي، تحمل گلوکزي را نيز افزايش مي‌دهد. گوشت بادنجان همچنين محتوي اسيد کلروژنيک است که البته اين اسيد به ميزان بيشتر در پوست آن وجود دارد.

انبه
تحقيقات نشان مي‌دهد، پوست انبه محتوي ترکيباتي مشابه «رزوراترول» است که به سوزاندن و جلوگيري از تشکيل سلول‌هاي چربي‌هاي اشباع‌شده کمک مي‌کنند. در اين مطالعه گوشت ميوه‌ انبه نيز مورد آزمايش قرار گرفت اما نتايج حاصل از آن به اندازه پوست اين ميوه نبود. محققان مي‌گويند، افرادي که مي‌خواهند از خواص انبه بهره‌مند شوند بايد اين ميوه را با پوست بخورند.
پوست انبه همچنين نسبت به گوشت آن محتوي ميزان بيشتري کاروتنوييد، پلي‌فنول‌ها، امگا٣، امگا٦ و ساير اسيدهاي چرب اشباع‌نشده است. مطالعه ديگري نشان مي‌دهد، ترکيباتي که ميزان تجمع آنها در پوست انبه بيشتر است با سرطان، ديابت و بيماري‌هاي قلبي مبارزه مي‌کنند. پوست انبه همچنين محتوي کورستين است. پوست انبه را مي‌توان خام يا پخته ميل کرد. يکي ديگر از راه‌هاي خوردن همزمان ميوه و پوست انبه، درست کردن ترشي انبه است.

هويج
از آن‌جا که پوست هويج نيز مانند گوجه‌فرنگي همرنگ گوشت آن است، پوست و گوشت آن خواص غذايي مشابهي دارند. با اين حال بيشترين ميزان انباشت ترکيبات مغذي هويج در پوست آن است پس به جاي پوست کندن هويج، آن را با يک برس خوب تميز کنيد و بشوييد.

هندوانه
تمام هندوانه‌ها محتوي «سيترولين» هستند که خاصيت آنتي‌اکسيداني دارد و به «آرگينين» تبديل مي‌شود. اين ماده يک اسيد آمينه است که براي قلب، سيستم ايمني و سيستم گردش‌خون مفيد است. اما جالب است بدانيد که بخش اعظم اين سيترولين در پوست هندوانه وجود دارد. شايد خوردن پوست هندوانه به نظر ناخوشايند و بدمزه باشد اما مي‌توان مانند خيار از آن ترشي يا شور تهيه کرد يا آن را مزه‌دار کرد و خورد. همچنين مي‌توان پوست هندوانه را همراه با گوشت آن در مخلوط‌کن ريخت و با اضافه کردن کمي آبليمو ميل کرد.
منبع: bartarinha.ir


منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۶۹۲۰۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آب چاه بخورید ولی آب معدنی نخورید! (فیلم)

ویدئوهای دیدنی دیگر در کانال های آپارات و یوتیوب عصر ایران ???????????? کانال 1 aparat.com/asrirantv کانال 2 aparat.com/asriran کانال 3 youtube.com/@asriran_official/videos کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • در زمستان پیاز سبز بخورید!
  • ۱۰ ماده غذایی که نباید با معده خالی بخورید
  • ۶ علامت کمبود ویتامین که از چهره مشخص می‌شود
  • خسارت سیل و تگرگ به مزارع کازرون
  • افتتاح گلخانه سبزی و صیفی هفشجان
  • این ویتامین را بخورید و این ورزش را انجام دهید؛ پوکی استخوان نمی‌گیرید
  • گنجینه ای از ویتامین ها و مواد معدنی
  • آب چاه بخورید ولی آب معدنی نخورید! (فیلم)
  • (ویدئو) آب چاه بخورید، ولی آب معدنی نخورید!
  • آموزش یک مدل نوشیدنی کافی شاپی خوشمزه با طالبی