Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-27@09:47:09 GMT

احکام شرعي مربوط به سقط جنين

تاریخ انتشار: ۲۰ شهریور ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۶۹۲۰۲۲

خبرگزاري آريا -

احکام شرعي مربوط به سقط جنين
در اين گزارش حکم شرعي عمل سقط جنين (کورتاژ) را از منظر شرع و مراجع عظام تقليد مرور مي‌کنيم.
آمار و ارقام نشان مي‌دهد سالانه حدود 40 تا 50 ميليون جنين در سرتاسر جهان سقط مي‌شود و بر اساس اعلام وزارت بهداشت ميزان کورتاژ در ايران به 220 هزار مورد در سال مي‌رسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدرنيزه شدن سبک زندگي، مشکلات اقتصادي و قبح روابط نامشروع همگي از دلايل رايج براي سقط نوزادان هستند. در اين گزارش حکم شرعي عمل سقط جنين (کورتاژ) را از منظر شرع و مراجع عظام تقليد مرور مي‌کنيم.
آيت‌الله خامنه‌اي:
سؤال: پزشکان متخصص مي‏توانند از طريق استفاده از روشها و دستگاه‌هاي جديد، نواقص جنين در دوران بارداري را تشخيص دهند و با توجه به مشکلاتي که افراد ناقص ‏الخلقه بعد از تولد در دوران زندگي با آن مواجه مي‏‌شوند، آيا سقط جنيني که پزشک متخصص و مورد اطمينان آن را ناقص‏ الخلقه تشخيص داده، جايز است؟
جواب: سقط جنين در هر سنّي به مجرّد ناقص‏ الخلقه بودن آن و يا مشکلاتي که در زندگي با آن مواجه مي‏‌شود، جايز نمي‌‏شود.
سؤال: آيا از بين بردن نطفه منعقدشده‏‌اي که در رحم مستقر شده، قبل رسيدن به مرحله علقه که تقريباً چهل روز طول مي‏کشد، جايز است؟ و اصولاً در کداميک از مراحل ذيل سقط جنين حرام است:
1 ـ نطفه استقرار يافته در رحم‏،
2 ـ علقه،
3 ـ مضغه‏،
4 ـ عظام (قبل از دميدن روح).
جواب: از بين بردن نطفه بعد از استقرار آن در رحم و همچنين سقط جنين در هيچ‌يک از مراحل بعدي جايز نيست.
سؤال: آيا سقط جنيني که نطفه‌‏اش با وطي به شبهه توسط فرد غيرمسلمان و يا با زنا منعقد شده، جايز است؟
جواب: جايز نيست.
سؤال: آيا سقط جنين بر اثر مشکلات اقتصادي جايز است؟
جواب: سقط جنين به مجرّد وجود مشکلات و سختي‏هاي اقتصادي جايز نمي‏شود.
سؤال: پزشک بعد از معاينه در ماههاي اول حاملگي به زن گفته است که استمرار بارداري احتمال خطر جاني براي او دارد و در صورتي که حاملگي ادامه پيدا کند، فرزندش ناقص ‏الخلقه متولد خواهد شد و به همين دليل پزشک دستور سقط جنين داده است، آيا اين کار جايز است؟ و آيا سقط جنين قبل از دميده شدن روح به آن جايز است؟
جواب: ناقص ‏الخلقه بودن جنين، مجوّز شرعي براي سقط جنين حتّي قبل از ولوج روح در آن محسوب نمي‏شود، ولي اگر تهديد حيات مادر بر اثر استمرار حاملگي مستند به نظر پزشک متخصص و مورد اطمينان باشد، سقط جنين قبل از ولوج روح در آن اشکال ندارد.
سؤال: بعضي از زوج‏ها، مبتلا به بيماري‏هاي خوني بوده و داراي ژن معيوب هستند و در نتيجه ناقل بيماري به فرزندان خود هستند و احتمال اين که اين فرزندان مبتلا به بيماري‏هاي شديد باشند، بسيار زياد است و چنين کودکاني از بدو تولّد تا پايان عمر، دائما در وضع مشقّت باري به سر خواهند برد. مثلاً بيماران هموفيلي همواره ممکن است با کوچکترين ضربه‏اي دچار خونريزي شديد منجر به فوت و فلج شوند. حال آيا با توجّه به اين که تشخيص اين بيماري در هفته‏‌هاي اوّل بارداري ممکن است آيا سقط جنين در چنين مواردي جايز است؟
جواب: اگر تشخيص بيماري در جنين قطعي است و داشتن و نگهداشتن چنين فرزندي موجب حرج مي‏باشد، در اين صورت جايز است قبل از دميده شدن روح، جنين را اسقاط کنند ولي بنا بر احتياط، ديه آن بايد پرداخت شود.
سؤال: سقط جنين في‏‌نفسه چه حکمي دارد؟ و در صورتي که ادامه بارداري براي زندگي مادر خطر داشته باشد، حکم آن چيست؟
جواب: سقط جنين شرعاً حرام است و در هيچ حالتي جايز نيست مگر آنکه استمرار حاملگي براي حيات مادر خطرناک باشد که در اين صورت سقط جنين قبل از ولوج روح، اشکال ندارد، ولي بعد از دميدن روح جايز نيست حتّي اگر ادامه حاملگي براي حيات مادر خطرناک باشد مگر آنکه استمرار بارداري، حيات مادر و جنين هر دو را تهديد کند و نجات زندگي طفل به هيچ وجه ممکن نباشد ولي نجات زندگي مادر به تنهايي با سقط جنين امکان داشته باشد.
سؤال: مقدار ديه جنيني که دو ماه و نيم عمر دارد، در صورتي که عمداً سقط شود چقدر است و ديه بايد يه چه كسي پرداخت شود؟
جواب: اگر علقه باشد ديه آن چهل دينار است و اگر مضغه باشد شصت دينار است و اگر استخوان بدون گوشت باشد هشتاد دينار است و ديه به وارث جنين با رعايت طبقات ارث پرداخت مي‏‌شود ولي وارثي که مباشر سقط جنين بوده از آن، سهمي ندارد.
سؤال: اگر جنين در رحم، مشرف به موت حتمي باشد و باقي ماندن آن در رحم به همان حال براي زندگي مادر خطرناک باشد، آيا سقط آن جايز است و اگر شوهر آن زن مقلّد کسي باشد که سقط جنين در حالت مذکور را جايز نمي‏‌داند، ولي زن و اقوام او از کسي تقليد مي‏کنند که آن را جايز مي‏داند، تکليف مرد در اين حالت چيست؟
جواب: چون در فرض سؤال امر دائر است بين مرگ حتمي طفل به تنهايي و بين مرگ حتمي طفل و مادر او، بنا بر اين چاره‌‏اي جز اين نيست که لااقل زندگي مادر با سقط جنين نجات داده شود و در فرض سؤال، شوهر حق ندارد همسرش را از اين کار منع کند، ولي واجب است تا حد امکان به‌گونه‌‏اي عمل شود که قتل طفل مستند به کسي نشود.
آيت‌الله مکارم شيرازي:
سؤال: بر اساس دستور‌العمل جديد سازمان پزشکي قانوني کشور که به تمامي مراکز ابلاغ شده است، حضور و رضايت مادر براي صدور مجوز سقط درماني کافي است و الزامي به گرفتن رضايت از پدر وجود ندارد. آيا اين حکم صحيح است و با احکام اسلامي منافاتي ندارد؟
جواب: در صورت ضرورت شديد براي مادر و جمع بودن شرايط براي سقط ، رضايت پدر شرط نيست هر چند بهتر است.
سؤال: 1ـ ميزان ديه سقط عمدي جنين دو و نيم ماهه چقدر است؟ و چگونه بايد پرداخت شود؟
2ـ آيا به سقط غيرعمدي ديه تعلق مي‌گيرد؟
جواب: 1ـ 60 مثقال طلاي معمولي است و به ورثه جنين مي رسد.
2ـ هرگاه کسي سبب سقط شود (نه اينکه خود به خود ساقط شود) ديه دارد.
سؤال: اگر مادرى براى سقط بچّه اش کارى انجام ندهد، لکن با مراعات نکردن موارد لازم و تهيّه نکردن شرايط حفظ جنين، باعث سقط بچه شود، آيا کار حرامى کرده است؟
جواب: اگر در حفظ جنين مطابق معمول کوتاهى کرده باشد مسؤول است.
سؤال: آيا سقط جنين جايز است و اگر جايز باشد ديه دارد؟
جواب: در صورتى که از گفته متخصّصين يقين يا خوف خطر يا ضرر مهمّى حاصل شود اقدام به سقط جنين جايز است (مادامى که به صورت انسان کاملى در نيامده باشد) و چون احتمال تعلّق ديه مى رود احتياط آن است که ورثه اين کودک (غير از پدر و مادر) با ميل و رضاى خود از آن صرف نظر کنند.
سؤال: آيا سقط عمدى جنينى که مطمئنيم يا احتمال مى دهيم، معيوب و نارسا است در هر ماهى از باردارى اگر ديه لازمه هم پرداخت شود، مجاز است؟
جواب: هرگاه در مراحل ابتدايى جنين باشد و جنين به صورت انسان کامل در نيامده باشد باقى ماندن جنين در آن حالت سپس تولّد ناقص آن باعث عسر و حرج شديد براى پدر مادر گردد، با اين شرايط مانعى ندارد و احتياطاً بايد ديه را بدهند.
سؤال: زنى از راه نامشروع حامله شده است، سپس آن بچّه را کشته است:
الف) آيا بچّه ديه دارد؟
ب) اگر دارد به چه کسى مى رسد؟
جواب: احتياط واجب پرداختن ديه به مقدار هشت صد درهم است اگر جنين کامل باشد (البتّه اگر اين بچّه بزرگ و بالغ مى شد و اسلام را مى پذيرفت ديه کامل داشت) و ديه او فقط به امام مى رسد، يا مجتهد جامع الشرايط که نايب الامام است و در مصالح مسلمين مصرف مى کند و اگر اين بچّه مى ماند و زن و فرزندانى پيدا مى کرد ديه او به همسر و فرزندانش مى رسيد.
سؤال: ديه از بين بردن نطفه بسته شده يا سقط جنين چه مقدار است؟
جواب: هرگاه تنها نطفه باشد بيست مثقال شرعى طلا (20 دينار) و اگر به صورت خون بسته شده باشد چهل مثقال (40 دينار) و اگر مضغه باشد شصت مثقال (60 دينار) و اگر به صورت استخوان باشد بدون گوشت هشتاد مثقال (80 دينار) و اگر جنين کامل باشد و هنوز روح و حرکت نداشته باشد صد مثقال طلا (100 دينار) و اگر روح در آن دميده شده باشد هزار مثقال (1000 دينار) در مذکر و پانصد مثقال (500 دينار) در مؤنث است (منظور از مثقال شرعى هيجده نخود است که سه چهارم مثقال معمولى است).
سؤال: اگر جنيني سقط شود ديه او به چه کساني مي رسد؟
جواب: ديه جنين به پدر و مادرش مى‌رسد و هركدام از آنها كه در سقط شركت داشته از ديه ارث نمى‌برد و تمام آن به ديگرى مى‌رسد، و اگر هر دو در سقط شركت داشته‌اند ديه به پدربزرگ و مادربزرگ پدرى و مادرى و برادارن و خواهران جنين مى‌رسد و طبق قانون ارث تقسيم مى‌شود و اگر آنها رضايت دهند مشكل حل مى‌شود.
منبع: باشگاه خبرنگاران


منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۶۹۲۰۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شهادت ۲ فلسطینی در غرب جنین/ درگیری‌های مسلحانه مقاومت با اشغالگران در طولکرم

منابع امنیتی از شهادت ۲ جوان فلسطینی و زخمی شدن ۲ تن دیگر به ضرب گلوله اشغالگران در نزدیکی ایست بازرسی «سالم» در غرب جنین خبر دادند.

به گزارش ایسنا، منابع امنیتی اعلام کردند که «مصطفی سلطان عابد» جوان ۲۲ ساله از شهرک «کفردان» و «احمد محمد شواهنة» جوان ۲۱ ساله از شهرک «السیلة الحارثیة» در غرب جنین به شهادت رسیدند.

براساس گزارش خبرگزاری فلسطینی «وفا»، منابع امنیتی اعلام کردند که نیروهای رژیم صهیونیستی به سمت گروهی از جوانان در اطراف ایست بازرسی «سالم» در نزدیکی چهارراه «رمانة» در غرب شهر جنین تیراندازی کردند و در نتیجه آن این ۲ تن به شهادت رسیدند و ۲ تن دیگر نیز زخمی شدند.

منابع مذکور همچنین اعلام کردند که نیروهای رژیم اشغالگر مانع ورود آمبولانس و امدادرسان‌ها به محل حادثه شدند.

گروه‌های ملی و اسلامی در شهرک‌های «السیلة الحارثیة» و «کفردان» از طریق مساجد شهادت شواهنة و عابد را تسلیت گفتند.

در همین رابطه، هلال احمر فلسطین اعلام کرد که کادر آن ۲ جوان زخمی ۲۵ و ۲۲ ساله در نزدیکی ایست بازرسی سالم را به یکی از بیمارستان‌ها در شهر جنین منتقل کرده‌اند.

نیروهای رژیم صهیونیستی صبح امروز (شنبه) پس از افزایش تجاوزات خود به غزه، به یورش‌های روزانه خود به شهرک‌ها و روستاهای کرانه باختری ادامه دادند.

رسانه‌های فلسطینی همچنین از شنیدن صدای درگیری‌های مسلحانه در اطراف ایست بازرسی سالم خبر دادند.

در شهر قدس اشغالی نیز ۴۵ هزار نمازگزار در بخش قدیمی شهر قدس به‌رغم تشدید محدودیت‌ها برای ورود نمازگزاران در مسجدالاقصی نماز جمعه اقامه کردند.

در همین راستا، رسانه‌های فلسینی از درگیری‌های مسلحانه با نیروهای رژیم صهیونیستی طی یورششان به شهر «طولکرم» در شمال کرانه باختری خبر دادند.

رسانه‌های فلسطینی همچنین از یورش نیروهای رژیم اشغالگر به شهر «طولکرم» در شمال کرانه باختری، شهرک «عقربا» در جنوب شهر نابلس در شمال کرانه باختری و گشت‌زنی در خیابان‌ها و محله‌های آن و بازداشت چندین فلسطینی خبر دادند.

در همین رابطه، گردان‌ طولکرم وابسته به گردان‌های شهدای الاقصی اعلام کرد که نیروهای مبارز آن صبح امروز به سمت اشغالگران صهیونیست در شهر طولکرم شلیک کردند.

تعداد بازداشت فلسطینی‌ها توسط رژیم صهیونیستی پس از حمله هفتم اکتبر در کرانه باختری و قدس افزایش یافته است و این رژیم به صورت سیستماتیک فلسطینی‌ها را در منازل خود و در ایست‌های بازرسی بازداشت می‌کند و یا اینکه فلسطینی‌ها را تحت فشار وادار به تسلیم می‌کند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • فریز تخمک، راهی برای حفظ قدرت باروری دختران
  • آیا «اجاره بلند مدت زمین های موقوفه» جایز است؟
  • شهادت ۲ فلسطینی در غرب جنین/ درگیری‌های مسلحانه مقاومت با اشغالگران در طولکرم
  • درگیری در جنین و شهادت ۲ جوان فلسطینی
  • نیروهای فلسطینی، عناصر اشغالگر را در «طولکرم» هدف قرار دادند
  • احکام دین باید در اجتماع جاری شود
  • طرح قرآنی «حیات طیبه» برگزار می‌شود
  • اهمیت جایگاه خانواده برای جوانان تبیین شود
  • گفتگو با رتبه اول مستندنگاری جشنواره پژواک
  • رونق تولید در بخش کشاورزی معطل صدور مجوز