چرا نام امام علی (ع) در قرآن کریم نیامده است؟
تاریخ انتشار: ۲۰ شهریور ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۶۹۲۳۷۰
متن زیر یادداشتی از حجت الاسلام داوود مهدوی زادگان؛ عضو هیئت علمیپژوهشگاه علوم انسانیبا عنوان «چرا نام امام علی (ع) در قرآن کریم نیامده است؟» است.
برخی درباره ولایت و جانشینی امیر المومنین علی علیه السلام چنین گفته اند: اگر چنین است، چرا نام علی بن ابیطالب همچون نام هارون در کنار نام موسی در قرآن کریم ذکر نشده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
رسول الله صلی الله علیه و آله محتوای دستور و ابلاغیه خداوند در آیة شریفه ﴿یَا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ﴾ ( مائده: ۶۷ ) را پس از انجام مناسک حج در روز هیجدهم ذی الحجه سال دهم هجری در کنار برکه آبی به نام غدیر خم بر جمیع مسلمانان شرکت کننده در مراسم حج، ابلاغ کردند .
حال اگر محتوای این ابلاغ الهی در قرآن ذکر میشد؛ یعنی آن ﴿مَا أُنْزِلَ﴾ که عبارت از ابلاغ خبر امامت و جانشینی علی بن ابیطالب علیه السلام بر مردم است، در خود این آیه شریفه یا ادامة آن ذکر میگردید؛ در آن صورت، دشمنان و بدخواهان اسلام - آنان که برای بعد از رحلت رسول خدا، توطئههای بیشماری در آستین آماده کردهاند – راهی جز کشتن و ترور امیرالمؤمنین در زمان حیات رسول الله نمی دیدند . زیرا آنان با ذکر نام علی بن ابیطالب در قرآن کریم، تمام توطئههایشان را بر باد رفته میدیدند. وقتی قرآن کریم صریحاً نام علی علیه السلام را به عنوان امامت و جانشینی رسول الله ذکر کرده باشد؛ بعد از رحلت رسول خدا، هیچکس قادر به مخالفت با نصّ قرآن کریم نخواهد بود. بنابراین، برای دشمنان دین خدا راه حلی جز این باقی نمیماند که امیرالمؤمنین علی علیه السلام به شکلی مرموز در زمان حیات رسول خدا صلی الله علیه و آله ترور شود.
اما اگر نام علی علیه السلام در قرآن کریم ذکر نشود؛ گرچه راه برای اجرای توطئه دشمنان خدا هموار نیست، ولی آنان هرگز به فکر ترور امیرالمؤمنین هم نمیافتند. بلکه تصور می کردند که همین عدم ذکر نام علی در قرآن کریم فرصتی برای کنار زدن آن حضرت به آنان می دهد . بیآن که مجبور به ریختن خون آن حضرت شوند و برای خود بیآبرویی بار آورند. لذا چون باید امیرالمؤمنین علیه السلام زنده میماند تا قرآن کریم و شریعت محمدی صلی الله علیه و آله حفظ شوند و نسل امامت استمرار پیدا کند؛ مصلحت ملزمه در عدم ذکر نام علی علیه السلام در قرآن کریم برقرار گردید.
گمان میرود، نگرانی رسول الله از اعلام ولایت و جانشینی علی بن ابیطالب در همین حفظ جان حضرت وصی بوده است. یعنی رسول خدا تصور میکردند با ابلاغ امر الهی بر مردم، جان امیرالمؤمنین به خطر خواهد افتاد. در حالی که خطر در وقتی است که نام حضرت وصی به عنوان امام و جانشین رسول خدا همچون نام هارون در کنار موسی در قرآن کریم آورده شود. از این رو، قرآن کریم به رسول خدا اطمینان خاطر داده از کید مردم هیچ نگرانی به دل راه ندهد:﴿وَ اللَّهُ یَعْصِمُکَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللَّهَ لاَ یَهْدِی الْقَوْمَ الْکَافِرِینَ﴾ (مائده: ۶۷ )
بدین ترتیب، با تدبیر الهی، قرآن و عترت از گزند جدایی مصون ماندند. این دو، آنچنان که رسول خدا خبر داده است، تا روز قیامت از هم جدا نخواهند گشت تا کنار حوض کوثر بر آن حضرت وارد شوند. و الله اعلم
منبع: افکارنيوز
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۶۹۲۳۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
موزه پبده از بی نظیرترین موزههای کتب و نسخ خطی قرآن کریم
رییس دفتر قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان گفت: این موزه از مجتمعهای بزرگ فرهنگی و به عنوان یکی از پتانسیلهای فرهنگی استان اصفهان محسوب میشود.
علی حاجی زکی با بیان اینکه همگی وظیفه داریم در حفظ و نگهداری اسناد موجود در این موزه تلاش کنیم، افزود: بیش از سه هزار نسخه ثبت شده در موزه وجود دارد که قدیمیترین آن مربوط به حدود ۷۰۰ سال پیش میشود.
او گفت: تعداد زیادی قرآنهای خطی و طلاکوب همچنین قرآنهایی با خط مرحوم احمد نیریزی، کتاب روضه شیخ کلینی و کتاب سوال و جواب شیخ مرتضی انصاری در این موزه نگهداری میشوند.
حاجی زکی افزود: نوشتههای سید العراقین، کتاب اسفار اربعه ملاصدرا، کتابهای نجومی از دوره ایلخانی، شاهنامه به پنج زبان دنیا، طومار تقسیم آب و حقآبه محله دستگرد و جرقویه اصفهان، اسناد دوره ظل السلطان و مظفرالدین شاه از دیگر آثار موزه پیده محسوب میشوند که مورد استفاده دانشجویان دانشگاههای سراسر کشور جهت فعالیتهای پژوهشی است.
رییس دفتر قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان تاکید کرد: وجود اسناد و مدارک فرهنگی در این موزه ارزش و اهمیت این مجموعه نفیس را صدچندان کرده است و امیدواریم مسوولین استان با کمکهای مادی و معنوی نسبت به معرفی و حفظ این گنجینه ارزشمند اقدام کنند.
موزه پبده در فولادشهر از توابع شهرستان لنجان، در سال ۱۳۸۹ توسط بخش خصوصی تاسیس شده و پیشتر یکبار توسط نمایندگی کمیته بینالمللی موزهها (ایکوم) در ایران بعنوان یکی از موزههای برتر کشور در زمینههای مختلف مانند حفاظت، مرمت و جذب گردشگران خارجی معرفی شده است.
حدود سه هزار نُسخه خطی در موزه پبده فولادشهر در معرض دید علاقهمندان قرار دارد که یکی از قدیمیترین آثار آن قرآنی با حدود ۷۰۰ سال قدمت است.
حدود ۵۰ موزه وابسته به میراث فرهنگی، بخش خصوصی و سایر نهادها در استان اصفهان وجود دارد.
منبع: ایرنا
باشگاه خبرنگاران جوان اصفهان اصفهان