Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی بیستمین روز شهریور ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


20 شهریور 1307، بانک ملی ایران که از هفدهم شهریور شروع به کار کرده بود امروز رسما توسط رضاشاه و هیات دولت افتتاح شد. سرمایه اولیه بانک دومیلیون تومان تعیین شد که چهل درصد آن به صورت نقدی پرداخت شده بود. اداره امور بانک برعهده کارشناسان آلمانی که جمعا 25 نفر بودند قرار گرفت. دکتر لیندبلات رییس و اتوفوگل معاون بانک شدند. همچنین مقرر شد که از این روز تمام حساب ‌های جاری، وجوه عمومی و اعتبارات وزارتخانه، دوایر دولتی و کلیه عایدات دولت از بانک شاهی به بانک جدیدالتاسیس منتقل شود، حساب شماره (یک) بانک نیز به نام رضاشاه پهلوی شد. ضمن اینکه ریاست هیات ناظران بانک ملی به بهاءالملک قره گوزلو با نیابت نیرالملک هدایت سپرده شد و منصور السلطنه عدل مدیرکل تهیه قوانین وزارت عدلیه با حفظ سمت مشاور حقوقی بانک شد.
20 شهریور 1330، دولت انگليس كشتي حامل دو هزار تن شكر را كه از انگلستان به مقصد ايران حمل مي شد، در ميانه راه متوقف و دستور بازگشت آن به بنادر انگليس را صادر كرد.
20 شهریور 1334، وزیر پست و تلگراف یکصد و هشتاد هزار تلفن از آلمان خرید.
20 شهریور 1339، لایحه اخذ جرایم رانندگی به وسیله افسران پس از تصویب از امروز به اجرا گذاشته شد. مبالغ جرایم نیز 5، 100 و 200 ریال بود.
20 شهریور 1351، کارخانه ماشین تبریز شروع به کار کرد.
20 شهریور 1353، روزنامه «اطلاعات» در این روز خبر داد که اولين نمايشگاه بين‌ المللي تهران در محل دائمي نمايشگاه‌ هاي بين ‌المللي ايران طي مراسم ويژه‌ اي افتتاح مي ‌شود. در اين نمايشگاه كه تا دوم مهرماه همان سال براي بازديد بازرگانان و عموم مردم دایر بود، 22 كشور جهان بيش از يك هزار ميليون ريال از صنايع سنگين و فرآورده ‌هاي صنعتي خود را به معرض تماشا گذاشتند. بزرگ‌ ترين غرفه را آلمان در اختيار داشت و بيش از 50 واحد صنعتي اين كشور توليدات خود را در اين غرفه در معرض تماشا قرار دادند. جمهوري خلق‌ چين سه هزار نوع از كالاهاي نمايشگاهي از صنايع سنگين گرفته تا ظريف ‌ترين فرآورده‌ هاي دست ساخته از جمله قالي‌ هاي نفيس و پوست‌ هاي طبيعي قيمتي در غرفه خود گردآورد بود. در غرفه فرانسه كه بعد از آلمان بزرگ ‌ترين غرفه نمايشگاه بود، ماكت هواپيماي كنكورد و در غرفه آمريكا پديده ‌هاي فضایي از جمله جيپ ماهنورد، آزمايشگاه فضایي اسكاي ‌لاب و سنگ ماه به معرض نمايش گذاشته شده بود.
20 شهریور 1357، جشن پنجاهمین سال تاسیس بانک ملی با حضور 120 نفر از روسای بانک ‌های مهم جهان برگزار شد.
20 شهریور 1372، به نوشته روزنامه «وال استريت ژورنال» دولت آمريكا موفق شد بانك جهاني را به عدم پرداخت وام به جمهوري اسلامي ايران متقاعد كند.

منابع: موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی و روزنامه دنیای اقتصاد
برچسب ها: تاریخ اقتصاد

منبع: تابناک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۶۹۲۹۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مردم ماشین و طلا بفروشند، خانه بسازند

اقبال شاکری عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگویی درباره روند ساخت مسکن در کشور گفت: یک مقداری با آن تعدادی که برای ساخت مسکن در کشور مطرح شده فاصله داریم البته فوت وزیر سابق راه و شهرسازی هم در این زمینه بی‌تاثیر نبود همچنین یک مقداری هم بر روی شیوه کار مسئله پیش آمد که الان حل شده، اما تنها چیزی که باقی مانده، همکاری بانک‌ها است.

وی اظهار کرد: اگر بانک‌ها بیایند و سهم خود را بدهند جهش خیلی خوبی در ساخت مسکن به‌وجود خواهد آمد.

به گزارش ایران جیب، عضو کمیسیون عمران مجلس افزود: بانک مرکزی و شورای عالی مسکن گام‌هایی را برداشته‌اند و میزان وامشان قبلا صفر بود، اما الان وامشان بین ۱۵، ۱۶ و ۱۷ درصد است البته بانک‌های خصوصی میزان وامشان صفر است و در این زمینه باید کاری انجام شود، چون اگر وامی نباشد اصلا کاری انجام نمی‌شود.

نماینده مردم تهران، ری، اسلامشهر و شمیرانات در مجلس تصریح کرد: می‌توان تا آنجایی که امکان‌پذیر است زمین را به مردم بدهیم و به‌جای آن وام ندهیم البته قبلا هم این کار انجام می‌شده است لذا از این سیاست وزارت راه استقبال می‌کنیم تا در شهر‌هایی که امکانش وجود دارد زمین رایگان بدهند تا مردم خود خانه بسازند و شعار سال مبنی بر جهش تولید با مشارکت مردم را محقق کنیم.

شاکری اظهار کرد: زمین اگر برای فرد باشد مردم شده باشد که ماشین و طلای خود را بفروشند این کار را می‌کنند تا خانه خود را بسازند و در آن زندگی کنند بنابراین باید این امر در اولویت اول باشد، چون در همکاری نکردن بانک‌ها دادن زمین رایگان به مردم برای اینکه خودشان ذیل نظارت شهرداری‌ها و نظام مهندسی اقدام به ساخت‌وساز کنند بهترین کار است.

عضو کمیسیون عمران مجلس بیان‌کرد: فاصله آورده مردم و تسهیلات بانکی با قیمت تمام شده معنادار است و اگر فکری برای آن نکنیم مردم باز گرفتار می‌شوند یعنی یک جایی می‌گویند برویم آن را به دلال‌ها بفروشیم یا اینکه نرخ سود را در ۱۸ درصد نگه داریم، چون تعدادی از مردم نمی‌توانند از آن استفاده کنند بنابراین اهدای زمین رایگان به مردم و آمدن بانک‌ها برای انجام کار سرعت ساخت‌وساز را بالا می‌برد.

وی تاکید کرد: به نظرم تصمیمات درستی اتخاذ شده و باید با سرعت کار را جلو ببریم همچنین به ازای تخریب یک واحد فرسوده حداقل می‌توان سه واحد ساخت لذا باید برای بافت‌های فرسوده فکری کرد تا بخشی از مشکلات شهر‌های بزرگ حل شود.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • مردم ماشین و طلا بفروشند، خانه بسازند
  • روستاهای زنجان به کارگاه عمرانی تبدیل شده‌اند
  • پای نفت برای صعود قیمت بسته می‌شود
  • موزه آذربایجان میزبان اشیای تاریخی موزه ایران باستان در روز موزه
  • انتقال اشیای تاریخی موزه ایران باستان به موزه آذربایجان تبریز
  • فرانسه از فهرست ۱۰ اقتصاد برتر جهان حذف می‌شود
  • پرداخت ۱۱۷ همت تسهیلات بدون ضامن
  • تیغ شدت مصرف انرژی روی گلوی اقتصاد ایران
  • حداقل چند درصد اقتصاد جهان وابسته به ذخایر ژنتیکی است؟
  • (ویدئو) تجربه فریدون زندی از اقتصاد ایران