Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - زمان فارغ التحصيلي يکي از بزنگاه‌هاي مهم زندگي براي دانشجوياني است که با تلاش سد کنکور را پشت سر گذاشته و با پذيرفته‌شدن در يکي از بهترين دانشگاه‌ها، در دوران تحصيل نيز با سپري کردن مشقت‌هاي فراوان، اين آرزو را در سر مي پرورانند که روزي لباس فارغ التحصيلي را بر تن کنند و با کارنامه اي درخشان از دانشگاه خارج شوند و بتوانند با انتخاب شغل مناسب و مرتبط با رشته تحصيلي به آرزوهاي خود جامه عمل بپوشانند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به گزارش ايسنا، جشن فارغ التحصيلي در واقع پاسداشت روزهاي سخت و درعين حال شيرين تحصيل است و قطعا خاطرات تلخ و شيريني را با خود به ياد دانشجويان فارغ شده از تحصيل مي‌آورد. اين مساله را که دانشجويان در زمان فراغت از تحصيل چه حسي به گذشته و آينده خود دارند موارد متعددي را شامل مي‌شود. بطور کلي بايد گفت نقطه اشتراک آنچه ذهن و افکار دانشجويان ديروز و فارغ التحصيلان امروز را مشغول مي‌سازد مساله "اشتغال" است
در اين راستا خبرنگار ايسنا در جشن فارغ التحصيلي دانشجويان دانشگاه شهيد بهشتي حضور پيدا کرده و با تعدادي از آنان در خصوص سالهاي دانشگاه و دغدغه‌هاي پس از تحصيل پرسيده است.
مريم. ن فارغ التحصيل کارشناسي رشته معماري دوران تحصيل خود در دانشگاه شهيد بهشتي خوب ارزيابي مي کند و مي گويد: دوران تحصيل قطعا سختي‌هاي خود را داشته اما ارزش داشت چرا که در اين سال‌ها در دانشگاه معتبر و بزرگي همچون دانشگاه شهيد بهشتي درس خوانديم و حضور و تلمذ از محضر اساتيد بزرگ و نامي به علم و دانش افزود.
وي ادامه مي‌دهد: تنها معضلي که فارغ التحصيلان همه رشته‌ها به نوعي با آن دست به گريبان هستند مقوله به دست آوردن شغل است که تقريبا همه براي ورود به بازار کار و ادامه تحصيل با آن مواجهند و به نوعي فارغ التحصيلان را پس از سال ها تحصيل با مشقت هايي رو به رو مي‌کند.
اين دانشجوي دانشگاه شهيد بهشتي اظهار مي کند: جداي از دغدغه کار پس از تحصيل بايد گفت دوران دانشجويي دوران خوبي است و دوراني است که احساس خوب مفيد بودن در آينده را داريم، به خصوص وقتي در دانشگاه سطح اولي همچون دانشگاه شهيد بهشتي در حال تحصيل هستيم.
وي در خصوص تصميم خود براي آينده و بعد از فارغ التحصيلي مي گويد: به احتمال زياد ادامه تحصيل خواهم داد و در کنار آن اگر کار مناسب و مرتبط با رشته تحصيلي‌ام پيدا کنم، کارم را نيز ادامه مي‌دهم چرا که رشته تحصيلي ما به ترتيبي است که بايد تحصيل و کار توأم باهم باشد در غير اينصورت کاربردي نخواهد بود.
اين دانشجوي رشته معماري دانشگاه شهيد بهشتي با بيان اينکه بازار کار رشته معماري بسيار بد است ادامه داد: فضاهايي بايد ايجاد شود تا دانشجويان پس از فراغت از تحصيل جذب بازار کار شوند و دانشگاه اين امکان را ايجاد کند تا حداقل در شروع کار و براي کسب تجربه دانشجويان را در رشته‌هاي تخصصي خود به کار گيرد.
زهرا فارغ التحصيل کارشناسي ارشد شيمي معدن در دانشگاه شهيد بهشتي مي گويد: خوشحال هستم که فارغ التحصيلي را در کنار دوستانم جشن مي گيرم ولي در کنار اين جشن و مراسمي که برگزار شده است دغدغه‌هايي نيز وجود دارد که اغلب جوان هايي که فارغ التحصيل مي شوند براي ورود به بازرا کار و پيش آمد هاي شغلي با آن مواجه هستند.
وي با اشاره به اينکه مشکل اشتغال و مشکلات اقتصادي گاه باعث مي‌شود بسياري از دانشجوياني که فارغ التحصيل مي شوند براي به دست آوردن شغل به دنبال مهاجرت به کشورهاي ديگر باشند، اظهار مي‌کند: اين قصد مهاجرت يا نبود شغل مناسب دو راهي دشواري است و بعضا انتخاب يکي از اين گزينه ها آينده و برنامه زندگي فارغ التحصيلان را تغيير مي‌دهد.
اين فارغ التحصيل دانشگاه شهيد بهشتي تصريح مي کند: بسيار حائز اهميت است که مسئولان دانشگاه و مديران کشور به دغدغه هاي بعد از فارغ التحصيلي دانشجويان نيز توجه داشته باشند تا جشن فارغ التحصيلي جشن ثمر بخش و شادي آفريني براي فارغ التحصيلان تمام دانشگاه ها باشد.
وي مي‌افزايد: دانشگاه‌هاي ما جزو بهترين دانشگاه‌هاي کشور است و با وجود اينکه دوستان من توانايي و تجربه کاري دارند ولي آن کاري که واقعا در خور شأن يک فارغ التحصيل ممتاز دانشگاهي همچون دانشگاه شهيد بهشتي باشد را پيدا نکرده اند و ادامه اين روند رضايت بخش نيست و بايد تدابيري انديشيده شود که با توجه به افزايش تعداد دانشجويان تعادلي بين فارغ التحصيلان و شغل‌هايي که وجود دارد ايجاد شود.
وي در رابطه با دوران تحصيل خود در دانشگاه شهيد بهشتي مي گويد دوران تحصيل در دانشگاه شهيد بهشتي بسيار عالي بود و هم کادر اساتيد و هم محيط آموزشي دانشگاه فوق العاده بود ند و دوران تحصيل خوبي را براي من رقم زدند.
ارتباط ضعيف صنعت و دانشگاه براي ايجاداشتغال دانشجويان
زيبا. ق فارغ التحصيل کارشناسي ارشد رشته شيمي نفت اظهار کرد: دوران تحصيل دوران خوبي بود و اساتيد برجسته اي در اين دانشگاه به خصوص در رشته تحصيلي من حضور دارند و به طور کلي از دوران تحصيل در اين دانشگاه راضي بودم و در حال حاضر خوشحال هستم که در جشن فارغ التحصيلي حضور دارم.
وي نيز با اشاره به اينکه نبود شغل متناسب با تخصص از مهمترين دغدغه‌هاي فارغ التحصيلان دانشگاه‌ها است اظهار مي کند: باوجودي که در مقطع تحصيلات تکميلي، پژوهش هايي را انجام مي‌دهيم و براي پژوهش وقت صرف مي‌کنيم، ولي در بازار کار هرگز نمي‌توانيم چيزهايي را ياد گرفتيم و در رابطه با آن تحقيق کرديم پياده کنيم و هزينه اي که دانشگاه براي ما کرده است را به نحوي جبران کنيم.
اين فارغ التحصيل مقطع کارشناسي ارشد مي گويد: هيچ نهاد يا مرکز تحقيقاتي خاصي براي حل مشکل اشتغال فارغ التحصيلان وجود ندارد و از اين جهت آينده روشني در انتظار بخش کثيري از دانشجويان نيست و من به عنوان فردي که مي بينيم آدم هاي با استعدادتر بيکارند و کار مرتبط با رشته ندارند اميدي به يافتن کار ندارم.
اين دانشجوي فارغ التحصيل دانشگاه شهيدبهشتي با اشاره به ريشه اين معضل مي افزايد: مشکل از سيکل معيوبي است که دانشجويان را بعد از فارغ التحصيلي در يک چرخه مناسب قرار نمي دهد تا آنها بتوانند بعد از فراغت از تحصيل، وارد صنعت شوند و در واقع ارتباط بين صنعت و دانشگاه قطع است.
وي ادامه مي دهد: دانشگاه زحمت زيادي براي پرورش دانشجو مي‌کشد،اما وقتي اين دانشجو نمي‌تواند وارد صنعت شود و ايده ها و پايان‌نامه‌ها يک جلد کتاب در قفسه کتابخانه شده و کاربردي نمي شوند بنابراين نميتوان به پيشرفت کشور کمک کرد.
اين تحصيلکرده دانشگاه شهيد بهشتي بيان مي کند: بنابراين مي توان اينگونه نتيجه گرفت که دانشگاه خوب عمل مي‌کند و بخشي که عملکرد مناسبي ندارد، صنعت است و يا ارتباط بين دانشگاه و صنعت است.
دغدغه سربازي و اشتغال يک رتبه يک کنکور ارشد
حميد. ج رتبه يک مقطع کارشناسي و فارغ التحصيل رشته معماري از دانشگاه شهيد بهشتي است و اظهار مي کند: من به دليل اينکه آرزوي ادامه تحصيل داشتم در حاليکه داراي شغل بودم و در بازار کار فعاليت مي کردم کار را رها کردم و براي ادامه تحصيل به دانشگاه آمدم و رتبه يک کشوري را کسب کردم اما حالا بعد از گذشت دو سال و نيم بعضي اوقات به اين نتيجه مي رسم که اشتباه کردم چرا که رابطه کاري من با دوستانم قطع شد و در حال حاضر با وجود تحصيلات عالي تر شغلي مناسبي ندارم و با اين وصف اکنون دغدغه به دست آوردن شغل دارم .
وي ادامه داد: با تحصيل در مقطع کارشناسي ارشد فصل جديدي درزندگي من آغاز شد که اميدورام انتهاي آن خوب باشد ولي در حال حاضر از فضاي خوب و اتفاقات خوبي که از لحاظ مالي براي من در حال رخ دادن بود دور شدم و قطعا راه من عوض شد و در حال حاضر احتمالا به دليل اينکه بازار کار به شدت وضعيت بدي دارد به تحصيل در مقطع دکتري ادامه دهم.
اين فارغ التحصيل که رتبه يک رشته ي معماري در آزمون ارشد را کسب کرده بود با بيان اينکه تلاشش را مي‌کند از ايران برود گفت: قطعا خيلي دوست دارم از ايران بروم و با وجود اينکه کشورم را دوست دارم و علاقه مندم به مملکت خودم خدمت کنم ولي موقعيت هايي که در خارج از کشور براي افراد ايجاد مي شود خيلي بيشتر است و گويي بيشتر قدر افراد را مي‌دانند و موقعيت تحصيلي، شغلي و زندگي افراد در وضعيت بهتري است.
وي با اشاره به اينکه از فارغ التحصيلي خود زياد خوشحال نيستم ادامه مي دهد: بايد بسترش فراهم شود که حداقل امتيازهايي به رتبه هاي برتر دانشگاه ها بدهد تا درگير مسائلي نشوند که مانع پيشرفت تحصيلي و شغلي آنها شود.
وي مي افزايد: در حال حاضر با وجود اينکه رتبه يک را داشتم بعد از فارغ التحصيلي درگير مشکل سربازي هستم و در بهترين سال هاي زندگي به جاي اينکه بتوانم در شهر خودم به تحقيق و انجام پروژه بپردازم بايد به در دورترين نقاط خدمت سربازي را انجام دهم و از طريق بنياد نخبگان هم اقدام کردم راهي وجود ندارد که مشکلم حل شود و کمکي به من نشده است تا پروژه اي بگيرم و مشکل سربازي ام حل شود، کسري خدمت بگيرم يا حداقل در قسمتي که تحصيل کرده ام و درسش را خوانده ام مفيد باشم و خدمت کنم.
فضاي امنيتي دانشگاه براي فعاليت هاي سياسي و صنفي
حامد.ر با بيان اينکه دوران تحصيل از نظر بودن در کنار همکلاسي‌هاي خوب و استعدادهاي کشور دوران خوبي بودگفت:با اين حال فضاي دانشگاه خيلي خوب نبود چون به لحاظ وجود فضاي امنيتي دچار مشکل بوديم.
وي ادامه مي دهد: من دبير انجمن اسلامي دانشکده بودم و به خاطر اينکه بتوانيم انجمن دانشکده را از حالت تعليق دربياريم خيلي دچار مشکل بوديم در حاليکه انجمن‌هايي که هيچ گونه اعتباري هم نداشته و هيچ مجوز قانوني نداشتند مي‌توانستند به راحتي فعاليت کنند ولي ما که مجوز انجمن اسلامي را در دست داشتيم و همه مراحل را با مجوز طي کرده و داراي اعتبار بوديم و با مشکل مواجه مي‌شديم.
اين فارغ التحصيل مقطع کارشناسي مهندسي ژئومورفولوژي ادامه داد: البته بعد از انتخاب دکتر روحاني و با فعاليت شبانه روزي، انجمن اسلامي دانشگاه از حالت تعليق درآمد و پس از انتخابات 96 اوضاع بهتر نيز شده است.
وي با اشاره به شکايت دانشجويان دانشگاه شهيدبهشتي از سيستم جامع گلستان اين دانشگاه گفت: بسياري از دانشجويان در انتخاب واحد دچار مشکل مي‌شوند و ثبت نام اوليه هم براي ما که تازه از دبيرستان به دانشگاه آمده بوديم دردسرهايي در پي داشت.
وي با اشاره به برنامه هاي خود براي آينده تحصيلي اش اظهار کرد: من از ابتدا به رشته ي خود علاقه نداشتم و در حال حاضر هم تصميم دارم رشته ام را در کارشناسي ارشد تغيير دهم و تحصيلم را در رشته جغرافياي سياسي ادامه دهم.
ميلاد.ع فارغ التحصيل مقطع کارشناسي دانشگاه شهيد بهشتي با انتقاد از شرايط فرهنگي و شرايط امنيتي دانشگاه اظهار مي کند: در دوران دانشگاه مشکلاتي در حوزه فعاليت هاي انجمني و صنفي داشتيم و به راحتي نمي توانستيم در اين زمينه ها فعاليت کنيم و با دست اندازهايي در حوزه ها فعاليت‌هاي غير آموزشي مواجه بوديم اما در حوزه آموزشي و علمي فضاي بسيار مناسبي در دانشگاه حاکم بود.
وي در خصوص برنامه هاي خود براي بعد از فارغ التحصيلي مي گويد: متاسفانه در اين زمينه با سردرگمي‌هايي رو به رو هستم و براي انتخاب اينکه چه کاري بايد پس از اين انجام دهم دچار مشکل هستم و آمادگي براي انتخاب ادامه مسير را ندارم.
اين فارغ التحصيل مقطع کارشناسي دانشگاه شهيد بهشتي در رشته شيمي مي‌گويد: برخي از دوستان من براي اينکه سربازي نروند تصميم به ادامه تحصيل دارند ولي من از سربازي معاف هستم و هنوز نمي دانم بايد ادامه تحصيل بدهم يا به دنبال شغل باشم.
به گزارش ايسنا، بسياري از فارغ التحصيلان اين جشن اگرچه از دوران تحصيل خود و از نام دانشگاه شهيد بهشتي به عنوان يک دانشگاه برتر در کشور راضي بودند، اما دغدغه‌هاي شغلي کليد واژه مشترک صحبت هاي اين دانشجويان ديروز و فارغ التحصيلان امروز بود و اينکه دغدغه يافتن شغل و مشکلات احتمالي برسر راه يافتن شغل مناسب شيريني فارغ التحصيلي را براي آنان با تلخي همراه مي‌کند.
انتهاي پيام

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۶۹۳۱۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طبقه بندی مشاغل باید به صورت ویژه پیگیری شود

به گزارش خبرنگار مهر، محسن افشارچی شامگاه سه‌شنبه در دیدار تشکل‌های کارگری استان زنجان با تاکید بر اینکه بنده شخصاً به امروز کارگری حساس بوده و همواره تلاش کرده‌ایم مسائل مختلف این حوزه را به جد پیگیری کنیم، افزود: یکی از این مسائل مربوط به طبقه‌بندی مشاغل در واحدهای تولیدی است.

وی با یادآوری اینکه در کنار پیگیری موضوع طبقه‌بندی مشاغل در واحدهای تولیدی زنجان، مسائل دیگری چون سخت و زیان‌آور بودن مشاغل نیز به صورت ویژه در دستور کار قرار دارد، اظهار کرد: حساسیت این موضوع به این خاطر است که در امر تولید، محور اصلی کارگر بوده و اگر نقصان داشته باشد، همه امور به مشکل خواهد خورد.

این مسوول موضوع حقوق و دستمزد را یکی از دغدغه‌های جدی جامعه کارگری عنوان و با اشاره به اینکه برای بهبود این وضعیت باید عرضه و تقاضا را تنظیم کنیم، ادامه داد: با توجه به حساسیت‌های حوزه کارگری، همه مسائل این بخش را به جد دنبال می‌کنیم. حتی وضعیت اشتغال کارگران واحدهای تعطیل شده در اولویت قرار دارد.

استاندار زنجان در ادامه به اقدامات انجام گرفته در استان اشاره و با بیان اینکه یکی از این اقدامات مربوط به ارتقای کیفیت آزادراه زنجان به قزوین بوده است، تصریح کرد: بخشی از این کار در سال گذشته با اعتبار ۲,۵۰۰ میلیارد ریال به انجام رسید و مقرر شده است که امسال نیز برای این امر ۳,۰۰۰ میلیارد ریال اختصاص یابد.

افشارچی با یادآوری اینکه رایزنی در خصوص بهبود وضعیت آزادراه زنجان به تبریز نیز در حال انجام است، خاطرنشان کرد: خوشبختانه در خصوص طرح نهضت ملی مسکن نیز جزو استان‌های پیشرو بوده و تلاش می‌کنیم تا دغدغه‌های این بخش از جمله اقساط این واحدها کاهش یابد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار زنجان نیز در ادامه این دیدار با تاکید بر اینکه مسوولان همواره آماده شنیدن صحبت‌های جامعه کارگری هستند، اضافه کرد: تلاش شده است تا در استان به موضوع کار و مسائل کارگری نگاه جدی صورت گیرد که در این راستا کارفرمایان نیز همراهی لازم را داشته‌اند.

ابوالفضل رفیعی با اشاره به اینکه یکی از دغدغه‌های جامعه کارگری، بحث امنیت شغلی است، عنوان کرد: با وجود اینکه پیگیری‌های زیادی در این خصوص انجام گرفته است اما معتقدیم برای رفع این مشکل باید قانون مربوط به آن مورد بازبینی قرار گیرد.

وی از برگزاری جلسات متعدد در خصوص طبقه‌بندی مشاغل، بهداشت محیط و ایمنی محیط کار در استان خبر داد.

کد خبر 6093733

دیگر خبرها

  • افزایش رشته‌های مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه آزاد شهرکرد
  • علت محبوبیت رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی در کشورمان چیست؟
  • ویدیو/ خاطره‌بازی با معلم‌ها؛ داستان شیرین‌ترین کتک دنیا
  • آغاز به کار بیست و چهارمین کنگره مغز و اعصاب کودکان
  • تجربه آموزش‌های ترکیبی در مسیر پیشرفت و هوشمندسازی را ادامه می‌دهیم
  • افزایش رشته‌های کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد
  • همه فارغ‌التحصیلان دانشگاه بخوانند؛ بزرگترین استخدام تاریخ ایران برگزار می‌شود +جزئیات
  • طبقه بندی مشاغل باید به صورت ویژه پیگیری شود
  • روایت شهید مطهری از کلاس درس متفاوت امام
  • ببینید | خاطرات شنیدنی رهبر انقلاب از استادِ شهید مرتضی مطهری