Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - باغ ثبت جهاني پهلوان پور مهريز يزد، دو هفته گذشته را ميزبان کمپ داوطلباني بود که قصد داشتند کمک کنند تا گره از برخي از مشکلات باغ و قنات هاي ايراني مهريز گشوده شود.
به گزارش خبرنگار گروه جامعه خبرگزاري ميزان، باغ پهلوان پور در مهريز يزد يکي از مجموعه باغ هاي ثبت جهاني ايران در فهرست آثار يونسکو است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

باغي متفاوت که مانند همه باغ هاي ايراني زندگي اش با آب و قنات گره خورده است. قنات ها ديگر اثر ثبت جهاني ايران در فهرست يونسکو هستند و محل پيوند اين دو امسال ميزبان دومين کمپ داوطلبي يونسکو در ايران بود.

کمپ داوطلبي يونسکو چيست؟
کمپ هاي داوطلبي يونسکو يکي از محورهاي آموزشي و آشنايي با سايت هاي ثبت جهاني است. کارگروه آموزشي کميته ثبت جهاني يونسکو محورهاي مختلفي براي آشنايي و آموزش جوانان با آثار ثبت جهاني دارد که يکي از جذابترين آنها کمپ هاي داوطلبانه است. کمپ هايي که امسال به دهمين سالگرد برگزاري خود رسيده اند و در برخي کشور ها مانند تايلند به طور سالانه و بدون توقف به کار خود ادامه مي دهند. ميزبانان اين کمپ هاي از مدتي قبل پروژه خود را براي تاييد به يونسکو ارسال و پس از تاييد اين پروژه هاي روي سايت يونسکو قرار مي گيرد. مشتاقان کار داوطلبي در سراسر دنيا مي توانند براي حضور در اين کمپ ها درخواست بدهند و پس از تاييد ميزبان در آن شرکت کنند.
مهريز، دومين ميزبان ايران
سال گذشته انجمن سروسان از ايران باني برگزاري نخستين کمپ داوطلبي يونسکو در ايران بود. کمپي که در روستاي ثبت جهاني ميمند کرمان برگزار شد. امسال باغ جهاني پهلوان پور يزد ميزبان دومين کمپ داوطلبي يونسکو در ايران بودند.
نسيم زند، مدير گروه ميراث فرهنگي سروسان درباره برگزاري اين کمپ ها به خبرگزاري ميزان مي گويد: امسال 51 پروژه در 50 سايت ثبت جهاني مختلف توسط 46 انجمن در 32 کشور برگزار شده است. که يکي از اين پروژه ها مربوط به باغ و قنات ايراني در شهر يزد بود. سايت ثبت جهاني ميمند، سال گذشته ميزبان اين کمپ داوطلبانه بود.
او ادامه مي دهد: پس از دوره اول از شرکت کننده هاي ايراني خواسته شد که در شهرهاي خود روي سايت هاي جهاني تحقيق و امکان برگزاري کمپ در آنها را بررسي کنند. آمنه کريميان يکي از داوطلبان سال گذشته به دليل آشنايي و همکاري اش در حوزه قنات ها، تسهيل گر برگزاري اين کمپ در باغ جهاني پهلوان پور مهريز شد. پس از مطرح شدن اين موضوع، مرکز بين المللي قنات و سازه هاي آبي، دفتر امور پايگاه ها، پايگاه باغ هاي جهاني ايران و معاونت ميراث فرهنگي يزد از اين اتفاق استقبال کردند و مقدمات اجراي کار فراهم شد.
اشتياق براي حضور در کمپ هاي داوطلبانه
زند درباره حضور داوطلبان در اين دوره مي گويد: امسال کمي با تاخير کارها صورت گرفت و 4 داوطلب خارجي در کمپ حضور داشتند، سال گذشته اما 8 داوطلب خارجي در کمپ ميمند شرکت کردند. سال گذشته 7 داوطلب ايراني و امسال 9 داوطلب ايراني داريم. اشتياق به حضور در اين کمپ ها از سوي قشر متخصص در حوزه هاي مرتبط است با اين حال امسال تخصص هاي مختلف در کمپ حضور داشتند. پروژه هايي که تاييد مي شوند در سايت يونسکو براي داوطلب ها در دسترس هستند. امسال 40 نفر براي پروژه ايران داوطلب خارجي داشتيم اما به دليل تاخير در نهايي شدن پروژه، از تعداد داوطلب ها کاسته شد. امسال دو داوطلب فرانسوي، يک بلژيکي و يک ايتاليايي در کمپ حضور دارند و دو داوطلب الجزيره اي و پاکستاني متاسفانه موفق به اخذ ويزا نشدند.

کمپ داوطلبي چه کمکي به سايت هاي جهاني مي کند؟
داوطلبان حاضر در کمپ امسال 12 روز در اين باغ حضور داشتند و مجموعه از فعاليت ها را درباره باغ و قنات ايراي انجام داند. زند درباره اين فعاليت هاي مي گويد: اهداف امسال ما حفاظت از قنات و باغ ايراني است. در بخش قنات روي قنات حسن آباد مشير و در بخش باغ روي باغ پهلوان پور با هماهنگي مختصص ها و مسئولان برنامه هايي اجرا کرديم. امسال يک خط روايي براي برنامه داشتيم که از مادر چاه آغاز و به ترتيب به پاياب، مقسم، مظهر، باغ و يزد ختم مي شد. يک بخشي از فعاليت ما عمليات حفاظتي نرم است. به طور مثال در مظهر قنات، بخشي از ديوار ريخته شده را بازسازي و در مقسم اتاقک کاهگلي را مرمت و ساماندهي کرديم. در تمام دوازده روز برنامه پاکسازي محيطي در جريان بود. در بخش ميراث کشاورزي با نظارت مستقيم گروه برزيگردي، معضلات باغ رصد شد. يک نيم روز را به نشست و گفتگو با کشاورزان مهريزي و متخصصين بومي کشاورزي گذرانديم و در نهايت ليست دقيقي از انواع آفات و معضلات تهيه شد.
او به ايجاد روش هايي آزمايشي براي دفع اين آفات اشاره مي کند و مي گويد: در طول 12 روز چندين طرح پايلوت بر روي باغ پهلوانپور براي رفع اين مشکلات اجرا شد. از جمله روش هاي مبازره ي بيولوژيکي با مگس مديترانه اي که به طور گسترده اي در چند سال اخير درختان انار منطقه را مورد هدف قرار داده است.
کودکان، دغدغه کمپ ها
کودکان يکي از اهداف کمپ ها هستند و در هر دو دوره کمپ هاي برگزاري شده در ايران، مجموعه اي از فعاليت ها در جهت آموزش ميراث فرهنگي به کودکان اجرا شده است. مسئول کمپ در اين باره مي گويد: بر طبق روال هر ساله، به کارگرداني موزه عروسک کاشان و امير سهرابي، يک روز کامل را به ايجاد تعامل بين کودکان و ميراث فرهنگي گذرانديم و هدف اصلي اين برنامه افزايش آگاهي کودکان بومي نسبت به ميراث فرهنگي و منطقه ي مهريز و يزد بود. در اين روز کودکان يزدي، مهريزي و روستاي عصمت آباد با همکاري کتابخانه عمومي سمسار يزدي به کمپ ملحق شدند. تمامي برنامه هاي اين دوازده روز با نظارت دلگرم کننده ي مدير پايگاه جهاني، مهندس صمدياني و تيم مستقر پايگاه انجام شد. کمپ امسال نسبت به پارسال عمليات اجرايي سنگين تري داشت و داوطلبين هر روز به کارهاي مرمتي و پاکسازي مشغول بودند.

ارائه نتايج کمپ به مسئولان ميراث فرهنگي
زند درباره اعلام نتايج کمپ به مسئولان ميراث فرهنگي مي گويد: درروز پاياني کمپ، با حضور سرکار خانم دانش مدير کل ميراث فرهنگي استان يزد و فرماندار و بخشدار مهريز، دکتر سمسار يزدي و مهندس غفوري مديريت دفتر بين المللي قنات، داوطلبين به ارائه گزارشات و نقطه نظراتي که در اين مدت کسب کرده بودند پرداختند. در اين جلسه قرار بر تکرار اين کمپ در سال آينده به اميد حضور بيشتر داوطلبين و سازمان هاي مردم نهاد بومي گذاشته شد.
داوطلبان مشتاقي از اقصي نقاط جهان
برنارد يکي از داوطلبان خارجي در کمپ مهريز است. او درباره حضورش در اين کمپ مي گويد: من تاريخ مي خوانم و به ايران علاقه مند هستم. امسال نخستين باري است که در کمپ داوطلبانه يونسکو شرکت مي کند.
او که 22 سال سن دارد، ادامه مي دهد: در بلژيک زندگي مي کنم و از طريق يونسکو به اين کمپ پيوستم. موضوع باغ ها و قنات هاي ايراني براي من جذاب بود. پس از اين بار ديگر هم به ايران سفر خواهم کرد زيرا قصد دارم پرسپوليس و پاسارگاد را هم ببينم.
کمپ هاي داوطلبي امکاني است که مي تواند به کمک پايگاه هاي جهاني بيايد و با برنامه ريزي مدون در بخشي از احتياجات اين پايگاه ها نقش آفرين شود.
انتهاي پيام/

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۶۹۳۴۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حجت الاسلام‌والمسلمین معزی: روحیه داوطلبی برآمده از اراده انسانی است نه بخشنامه سازمانی

به گزارش خبرآنلاین از پایگاه اطلاع‌رسانی حوزه نمایندگی ولی‌فقیه، نماینده ولی فقیه در جمعیت هلال احمر در این نشست به تبیین و تشریح اهمیت برنامه‌ریزی و رفع آسیب‌های اجتماعی در کشور پرداخت. حجت الاسلام‌والمسلمین معزی آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی را به گسل‌های تشبیه کرد که مانند گسل‌های طبیعی ویران‌گر و خسارت‌آفرین هستند.

حجت الاسلام‌والمسلمین معزی در ادامه به مرور برخی از خدمات‌ جمعیت هلال احمر در حوادث طبیعی همچون زلزله خوی پرداخت و تصریح کرد: همان‌طور که هلال‌احمر در این حادثه به تسکین آلام و التیام رنج‌های مردم کوشید، باید در زلزله‌فرهنگی نیز یاری‌ رسان مردم باشد.

نماینده ولی فقیه تسکین آلام روحی و حفظ سلامت معنوی جامعه را نیز از وظایف جمعیت هلال‌احمر برشمرد و افزود: در جمعیت هلال احمر، برنامه ریزی و هدایت فعالیت‌های فرهنگی، گسترش و ارتقای فرهنگ دینی و ترویج ارزش‌های دینی و انقلابی بر عهده حوزه نمایندگی ولی فقیه است.

حجت الاسلام‌والمسلمین معزی با طرح این پرسش که آیا تنها زلزله خانه‌ها و شهرها را ویران می‌سازد؟
ادامه داد: دشمنان با ابزارهای متعدد تبلیغانی سعی دارند ایمان و امید را در جوانان ایران اسلامی‌ کاهش دهند.

نماینده رهبر معظم انقلاب در ادامه بر اهمیت خنثی‌سازی این توطئه‌ها با برنامه‌ریزی فرهنگی تاکید کرد. پاسخ به شبهات و تولید محتوای معرفتی با بهره‌گیری از ابزارهای کارآمد و نگاه خلاقانه به منظور خنثی‌سازی این نقشه‌ها، توصیه حجت‌الاسلام والمسلمین معزی به مبلغان حاضر در این نشست بود.

وی با تاکید بر اینکه ترویج فعالیت داوطلبانه تنها با بخشنامه و دستورالعمل ممکن نیست، تصریح کرد: فعالیت‌ داوطلبانه نیازمند روحیه و اراده انسانی است که ترویج آن در پرتو ارتقا فرهنگ دینی و تبیین معارف دینی امکان پذیر است.

حجت الاسلام‌والمسلمین معزی در این بخش مقاومت و ایستادگی مردم غزه اشاره کرد که در نتیجه اراده انسانی و پایبندی به آرمان‌های اخلاقی شکل گرفته است. وی با بیان اینکه این مقاومت نه با بخشنامه بلکه با بهره‌گیری از معرفت دینی حاصل شده است، افزود: این ایستادگی برآمده از گفتمان انقلاب اسلامی است.

حجت الاسلام‌والمسلمین معزی در بخش دیگری از سخنان خود در این نشست با تاکید بر این که جامعه امروز نیازمند مبلغانی است که توانایی ایجاد ارتباط با جوانان را داشته باشند به ارائه رهنمودهایی در خصوص نحوه ارشاد و تبلیغ دین پرداخت و بر این مساله تاکید کرد که مبلغ بایستی زبان و ادبیات نسل امروز بشناسد.

کتاب‌خوانی، توجه به بهره‌گیری از فضای مجازی، ارتباط صمیمانه با نمازگزاران، تقویت تعامل با جامعه مخاطب از جمله توصیه‌های نماینده رهبر معظم انقلاب به رابطین فرهنگی حاضر در این نشست بود.

حجت الاسلام‌والمسلمین معزی ترویج فعالیت های قرآنی را از جمله وظایفی برشمرد که باید رابطین فرهنگی جمعیت در استان‌ها دنبال نمایند.

وی در ادامه به مرور اهداف چهارگانه جمعیت هلال احمر پرداخت و در تبیین اهداف چهارگانه بر اهمیت سودمندی در دین مبین اسلام تاکید کرد.

نماینده ولی فقیه در جمعیت هلال احمر در این نشست از انتشار مجدد مجله مهروماه به صورت الکترونیکی در این مجموعه نیز خبر داد، افزود: حوزه نمایندگی سعی دارد با بهره‌گیری از فضای وب و بسترهای روز، محتوای معرفتی را در اختیار مخاطبان خود قرار دهد.

وی در این نشست به ائمه جماعات در جمعیت هلال احمر توصیه کرد که با بهره‌گیری از برنامه‌های خلاقانه ارتباط خود را با کارکنان، جوانان، داوطلبان و امدادگران جمعیت هلال احمر تقویت کنند.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین معزی در این مراسم از مدیرعامل و مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در استانی آذربایجان شرقی به عنوان میزبان این برنامه نیز قدردانی کرد.

در این نشست، حاضران به ارائه گزارش عملکرد، نکات و پیشنهادهات خود در خصوص فعالیت‌های فرهنگی در جمعیت هلال احمر پرداختند.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901572

دیگر خبرها

  • احیای ۲۶رشته قنات توسط بسیج سازندگی قزوین
  • احیا و مرمت قنات مدوئیه
  • حجت الاسلام‌والمسلمین معزی: روحیه داوطلبی برآمده از اراده انسانی است نه بخشنامه سازمانی
  • منطقه جهانی اورامان میزبان آیین سنتی کومسای می‌شود
  • سیستان‌وبلوچستان، چهارم دروابستگی به آب قنات برای کشاورزی
  • عنوان قدیمی‌ترین نماد نهاد‌های علم جهان یونسکو به دانشگاه تهران اعطا شد
  • یزد میزبان والیبال باشگاه‌های مردان آسیا شد
  • یزد میزبان والیبال جام باشگاه‌های آسیا شد
  • روحیه داوطلبی برآمده از اراده انسانی است
  • روحیه داوطلبی در هلال احمر برآمده از اراده انسانی است