Web Analytics Made Easy - Statcounter


به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) در جریان برگزاری چهلمین دوره مسابقات سراسری قرآن در ارومیه و در رشته قرائت تحقیق شاهد اعتراض متسابقان به روند داوری رشته قرائت تحقیق بودیم که منجر به خداحافظی قاسم رضیعی از عرصه داوری و خداحافظی وحید نظریان از عرصه مسابقات شد و هنوز هم مسأله داوری رشته تحقیق بحث داغ مجالس و محافل قرآنی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

البته رقابت‌های این رشته همیشه پر سروصدا بوده است، اما امسال کاملا متفاوت بود.
در همین راستا، سیدحسین موسوی بلده به گفت‌وگو با ایکنا پرداخت و ضمن انتقاد از وضعیت مسابقات بیان کرد: با توجه به این که اولین مسابقه‌ای که شرکت کردم در سال 56 بوده و 40 سال از آن می‌گذرد، اما با فضای مسابقات هم بیگانه نیستم، البته به جد با ساختار مسابقات مخالف هستم و جزء کسانی محسوب می‌شوم که از این قضیه آسیب هم دیده‌ام، اما هر چقدر که اعتراض کردم فایده‌ای نداشته و کسی گوش نمی‌کند.
وی در ادامه افزود: مسابقات قرآن مثل خوره به جان قرائت قرآن کشور ما افتاده و چون نتیجه آن با زندگی آدم‌ها گره خورده و تمام زندگی قاری، دعوتش برای اجرای محافل و الفاظ و القابی که به او می‌دهند به این مسابقات گره خورده، وقتی اول نمی‌شود، احساس می‌کند دنیا برای او به آخر رسیده و همین مسأله سبب بروز افسردگی‌ می‌شود، فقط کسانی که اول شده‌اند خوشحال می‌شوند و یا از مسابقات و حتی قرائت قرآن زده می‌شوند، گرفتاری‌ها در این زمینه نیز یکی دو تا نیست، هر کجای آن را که دست می‌گذاریم یک مصیبت است.
قاری پیشکسوت قرآن تصریح کرد: بزرگترین مصیبت نیز این است که کسی متاسفانه پاسخ‌گو نیست که بگوید به این دلیل این کار را انجام داده است، شنیدم برخی از دوستان می‌گویند قاری چرا نسبت به نتایج اعتراض می‌کند و ما به چه دلیل باید به شرکت‌کنندگان پاسخ دهیم؟ اما عده‌ای در مملکت ما یاد گرفته‌اند که پاسخ‌گو نباشند و یک طرفه حرف بزنند!
موسوی‌بلده گفت: البته شاید هم از روی دلسوزی باشد، قبول دارم که داور سعی می‌کند همیشه عادل باشد اما انصافاً آن کسی که اول می‌شود آیا واقعا اول است و یا اول شده؟ همین آدم ممکن است در 10 مسابقه دیگر با همین رقبا شرکت کند و در 9 مسابقه نهم یا دهم شود؛ چرا که فقط همان لحظه مهم است.
وی در ادامه و خطاب به داوران بیان کرد: شما که خدا نیستید، علی بن ابی طالب(ع) هم پاسخ‌گو بود و می‌گفت از من سؤال کنید، اما اگر از برخی دوستان ما سؤال شود، ناراحت می‌شوند، علت هم این است که همه در دلمان یک فرعون کوچک داریم و اگر کسی سؤالی بپرسد، ناراحت می‌شویم. بالاخره بحث قدرت مطرح است، وقتی یک نفر به این قدرت رسید خیال می‌کند حرف اول و آخر را او باید بزند و او باید برای زندگی مردم تصمیم‌گیری نماید.
قاری پیشکسوت قرآن در مورد تلاوت متسابقان در چهلمین دوره مسابقات قرآن تصریح کرد: من خودم تلاوت‌ها را گوش دادم، سواد و تجربه من هم کمتر از داوران نیست و کم هم داوری نکرده‌ام، اما نوسانات این مسابقات بسیار زیاد بود و در داوری صد در صد اشتباه صورت گرفته، ضمنا مگر علی بن ابی طالب(ع) یا امام صادق(ع) نمره داده؟ داور نمره داده است.
موسوی بلده بیان کرد: در داوری هم صد رقم فشار مختلف به داور وارد می‌شود، ممکن است، حواسش پرت شود و فکرش جایی مشغول باشد و ...، در همین شرایط ممکن است با یک صدم امتیاز و اختلاف رتبه یک نفر جا به جا شود، با این وضعیت اگر بعدا از او در این مورد سؤال شد باید بگوید پاسخ‌گو نیستم و جواب نمی‌دهم؟
وی در ادامه افزود: صریح بگویم، هرکسی می‌گوید خط‌کش گرفته است و این صدم‌ها را براساس آن خط‌کش نمره داده، اشتباه می‌کند و خود من هم انصافا همیشه نمره که دادم در مقام مقایسه نمره داده‌ام، هر کسی می‌گوید اصول را رعایت می‌کند برای خودش می‌گوید.
پیشکسوت قرآنی کشورمان بیان کرد: من در طول این چند سالی که مسابقات برگزار شده یک یا دو نفر از داوران را دیده‌ام که از روی هوای نفسشان نمره می‌دادند البته به غیر از آنها کسی دیگر را ندیدم، خودشان هم می‌دانستند، دروغ می‌گویند و از روی عدالت نمره نمی‌دهند، اما در کل داوران ما عادلانه نمره می‌دهند، اما اینکه بگویند اشتباه نمی‌کنیم، خنده‌دار است. باید بپذیرند که اشتباه کرده‌اند، بپذیرند که پاسخگو باشند و حرف شرکت‌کنندگان را گوش کنند، مسابقه از حالت خودش دارد، خارج می‌شود، مسابقه‌ای که طرف تمام زندگی‌اش گره بخورد به نفر اولی، این اشتباه و خیانت به مملکت و قرآن است.
وی در ادامه این گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا افزود: من دندان طمع را از سازمان اوقاف و ... بیرون کشیده‌ام، وقتی دیدم فایده‌ای ندارد، زندگی خودم را می‌کنم، تمام زندگی طرف به اولی بستگی دارد، داوران هم حرف نمی‌زنند چون بالاخره باید بروند و داوری کنند و در طول سال با اوقاف کار دارند و در طول سال منافعشان با این داستان‌ها گره خورده است.
موسوی بلده گفت: داوران نمی‌توانند به وضع موجود اعتراض کنند، چون منافعشان در خطر است، مگر این که پیر شوند و آنها را کنار بگذارند تا این که بالاخره زبان به انتقاد باز کنند وگرنه تا زمانی که منافع خودشان با اوقاف گره خورده است، مصلحت اندیشی آنها باعث می‌شود که اعتراض نکنند و به اعتراضات و انتقادات هم پاسخ‌گو نباشند.
قاری پیشکسوت قرآن در ادامه بیان کرد: قبول دارم که سطح تلاوت قاریان در این مسابقات بسیار بالا و بسیار نزدیک به هم است و این نکته مضحک است که در مسابقات داخلی بکش بکش داریم بعد نفر اول که انتخاب می‌شود در مسابقات خارجی یک یا دو رقیب بیشتر ندارد، این یعنی سطح مسابقات داخلی ما بسیار بالا است، اما آقایانی که مسئول هستند باید این سیستم را عوض کنند.
وی تصریح کرد: نفر اول مسابقات نباید خدا بشود و همه جا بخواند، در حال حاضر در کشورمان یک نفر را داریم که 35 سال است تمام مراسم مهم را باید ایشان بخواند، با این وضعیت می‌خندند به ما، در آفریقا و آنگولا و زامبیا و مصر و ... کجای این کشورها یک نفر را می‌گذارند تا همه جا بخواند؟ در مصر هم با عبدالباسط این کار را نکردند، اگر از مصر تقلید می‌کنید و از آنها قرائت قرآن را یاد گرفتید یک مقدار هم به آنجا سر بزنید، اصلا آیا مسابقه قرآن دارند؟ اساتید قرآن با مسابقه جا‌به‌جا می‌شوند؟ عبدالباسط و منشاوی و مصطفی اسماعیل با یکدیگر مسابقه داده‌اند؟
موسوی بلده در ادامه ضمن ارائه راهکار برای برون‌رفت از این مشکل بیان کرد: راهکار این است که اولا مسئولان بخواهند؛ یک وقت یک نفر خواب است می‌شود او را بیدار کرد، اما کسی که خودش را به خواب زده و منافع دارد، نمی‌شود از خواب بیدار کرد و جرأت هم ندارند که بنشینند انقلابی در این جریان ایجاد کنند، این سیستم فسیل شده، وقتی یک سیستم فسیل شده چه فرقی دارد که این آدم برود و فلانی بیاید، این سیستم فسیل شده است.
وی تصریح کرد: یک نفر نیست که زیر این ساختار بیل بزند و بگوید ساختارتان را عوض کنید، شاید اتفاق مثبتی افتاد. آقایان نمی‌خواهند به این ساختار دست بزنند و آن را بالا و پایین کنند تا بفهمند اشکال کجاست که وقتی یک نفر در مسابقات اول نمی‌شود، احساس می‌کند سقوط کرده؟ در کشور ما قاری بیست و چند سال است که دارد مسابقه می‌دهد، امکانات در جمهوری اسلامی نیز باید به گونه‌ای باشد که طرف وقتی اول نشد، احساس نکند همه چیز به اتمام رسیده، این ساختار و داوری اشتباه است.
موسوی بلده تصریح کرد: نکته دیگر این که وقتی در مورد مسابقات هم حرف می‌زنیم می‌گویند مسابقاتِ قدسی قرآن را با فلان مسابقات ورزشی و جاهای دیگر اشتباه نگیرید، یعنی همگی معصوم هستیم و اگر کسی دست به شما بزند به عصمت بر می‌خورد؟ مسابقه قرآن با مسابقات ورزشی چه فرقی دارد؟ یعنی نمی‌شود به آن انتقاد کرد؟
وی در ادامه افزود: پس زمانی که شما بیمار می‌شوید و قرص می‌خورید یا به اتاق عمل می‌روید آنها شما را به روش قدسی عمل می‌کنند؟ چطور اینجا غرب بد نیست؟ شنیدم که گفته‌اند ایکنا نیز غرب‌گرایانه برخورد کرده، موبایل و ماشین و ... شما غربی است به این جا که می‌رسد و می‌خواهیم در مورد مسابقات صحبت کنیم می‌گویید این الهی و قدسی است و بدان تقدس می‌دهید؟ چه تقدسی؟ شما تقدس می‌دهید که کسی جرأت نکند، نزدیکتان شود.

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۶۹۳۷۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شاهکار مدافعان پرسپولیس در چهار گل خورده!

به گزارش ورزش سه پرسپولیس تا دقیقه 84 بازی با آلومنیویم اراک با دو گل از میزبانش جلو بود که با توجه به نتایج قبلی سرخ‌ها در اراک دستاورد بزرگی به نظر می‌رسید اما با وجود تغییرات اوسمار برای استحکام بخشیدن به خط دفاع خود شرایط تیم در این خط بدتر شد و رو ی هر چهار گل خورده تقریبا تمام مدافعان پرسپولیس مقصر بودند.

در شرایطی که به خاطر نداریم پرسپولیس در یک مسابقه داخلی یا حتی خارجی طی سال‌های  اخیر چهار گل دریافت کرده باشد و سازمان تدافعی و دروازه‌بان این تیم همواره به گونه‌ای کار کرده‌اند که عملکرد باثبات و درخشانی ارائه داده اند دریافت چهار گل در یک مسابقه حتی اگر مقابل گربه سیاه هم باشد پذیرفتنی نیست؛ نکته ای که اوسمرا ویرا نیز در نشست خبری بعد از حذف تیمش به عنوان مهمترین نگرانی بعد از این بازی از آن یاد کرد.

اما پرسپولیس حد فاصل دقایق 84 تا 122 چهار گل دریافت کرد که رد پای مدافعان این تیم و اشتباهات آنها را می توان در هر چهار گل پیدا کرد.

در صحنه منجر به گل اول ایرالکو این تیم از فضای پشت علی نعمتی استفاده کرد و توپ را روی دروازه پرسپولیس ریخت در حالی که نعمتی آمده بود تا قدرتمندتر از عبد الکرین حسن آن منطقه را ببندد و پوشش دهد.در این صحنه بعد از ارسال توپ روی دروازه کنعانی زادگان دفع توپ بدی داشت، گولسیانی فقط نظاره گر  شد و ریگی هم نتوانست در مواجهه با لیموچی کاری از پیش ببرد و دروازه تیمش باز شد.

در صحنه منجر به گل دوم میزبان توپ روی دروازه پرسپولیس ریخته شد و توسط کنعانی برگشت داده شد اما درست جایی که شروین بزرگ ایستاده بود. در صحنه منجر به این گل ریگی مقصر اصلی بود که اجازه داد بزرگ توپ بگیرد، بچرخد و ضربه نهایی را شلیک کند اما مدافعان هم در جای درستی حضور نداشتند و فضای مقابل شوت بزرگ را خالی کرده بودند.

در صحنه گل سوم حریف با ارسال کرنر از جناح چپ پرسپولیس غیر از گولسیانی که نتوانست توپ را بزند کنعانی و فرجی کوتاهی کردند و بزرگ از روی سر فرجی توپ را تبدیل به گل کرد.

در صحنه گل چهارم ایرالکو این تیم از فضای پشت فرشاد فرجی استفاده کرد و لیموچی بدون مزاحم پیش رفت و کنعانی هم نتوانست در مواجهه با او کاری از پیش ببرد که با پاس عرضی لیموچی توپ از گولسیانی و نعمتی هم عبور کرد و نقی زاده موفق به گلزنی شد. در واقع رد پای هر چهار مدافع پرسپولیس در گل تعیین کننده بازی در وقت های تلف شده  دیده می‌شود.

البته ناگفته نماند شاید اگر پرسپولیس در خط میانی و حمله قدرت حفظ توپ  را داشت و با نمایش بهتر و باکیفیت تر پنج نفر جلوی زمین اجازه نمی داد توپ از زمین حریف بیرون بیاید و خط دفاع تحت فشار قرار بگیرد، این تعداد اشتباه هم رخ نمی داد اما واقعیت اینکه مدافعان پرسپولیس نیز روز خوبی را در اراک پشت سر نگذاشتند.

دیگر خبرها

  • منافع شخصی دلیل عدم عمل به قانون در شهرداری ها / استمرار کاهش کیفیت زندگی در کلانشهرها و شهرها /نتایج وخیم عدم مشارکت در انتخابات شوراها
  • ایران قهرمانی فوتسال آسیا را پس گرفت/ ببر تایلندی حریف یوز زخم‌خورده نشد
  • برگزاری مرحله استانی مسابقات قرآن و عترت و نماز به میزبانی شهر کهک
  • ثبت‌نام لیگ قرآنی «ضحی» در گیلان آغاز شد
  • ثبت‌نام سومین دوره مسابقات تیمی قرآن در گیلان آغاز شد
  • مشارکت ۳۲۵ نفر در مسابقات قرآنی شرکت گاز خراسان جنوبی
  • شاهکار مدافعان پرسپولیس در چهار گل خورده!
  • ماجرای نسبت فامیلی علیرضا قربانی با داور «محفل» از زبان احمد ابوالقاسمی + فیلم
  • رفیعی چهار بازی‌ کلین‌شیت، یک بازی چهار گل خورده!
  • دو ایرانی در مسابقات قرآن مالزی