Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-03@04:38:00 GMT

سهم مطلوب بهره وری از رشد اقتصادی کشور طی سه سال گذشته

تاریخ انتشار: ۲۰ شهریور ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۶۹۳۷۴۲

سهم مطلوب بهره وری از رشد اقتصادی کشور طی سه سال گذشته

زنجان - ایرنا - رئیس سازمان ملی بهره وری ایران گفت: تحریم ها لطمه جبران ناپذیری به بهره وری کشور وارد کرد، اما طی سال های 93 تا 95 با رفع تحریم ها بهره وری سهم خوبی از رشد اقتصادی داشته است.

رویا طباطبایی یزدی شامگاه یکشنبه در یازدهمین جلسه اقتصاد مقاومتی استان زنجان گفت: طی سال های 90 تا 92 تحریم ها موجب شد تا بسیاری از ماشین آلات به دلیل نبود قطعه و وسیله لازم بدون استفاده بمانند و سرمایه و بهره وری به شدت لطمه ببیند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با بیان اینکه بهره وری به رغم نام ساده بسیار پیچیده بوده و تابع عوامل اجتماعی و فرهنگی جامعه است، اظهار کرد: بهره وری تابعی از رقابت پذیری، عدالت محوری، دانش بنیانی، کارآفرینی، چگونگی نظام آموزشی، تعاملات جهانی و استفاده از تکنولوژی های روز دنیاست.
طباطبایی یزدی به تدوین سیاست های اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و افزود: برای نخستین بار کمیسیونی مشترک در دفتر مقام معظم رهبری با دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام تشکیل شد تا بندهای سیاست های کلی بر اساس نظرات رهبر فرزانه انقلاب تنظیم شود چرا که این سیاست ها بر اساس قانون اساسی راه را برای سیاست گذاری نشان می دهد و جزو اسناد بالادستی به شمار می رود که باید از نظرات رهبر انقلاب استفاده شود.
وی یزدی خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره اجرای سیاست های کلی نظام به سه قوه تاکید دارند که هر کدام از این قوا باید وظایف خود را در قبال اجرایی شدن آن انجام دهند.
طباطبایی یزدی با تاکید بر اینکه اجرای بندهای 24 گانه این سیاست کلی بسیار مهم است، اظهارکرد: نباید از مدل های اقتصاد مقاومتی سایر کشورها استفاده شود چرا که مدل سایر کشورها با سیاست های داخلی کشور ما مطابقت ندارد.
وی ادامه داد: ما از نظر تعاملات جهانی، موقعیت جغرافیایی، سطح توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی متفاوت تر از سایر کشورها هستیم و نقطه های ضربه پذیر و بحرانی نیز متفاوت است.
رئیس سازمان ملی بهره وری ایران گفت: بر همین اساس الگوهایی که کشورهای دیگر برای اقتصاد مقاومتی خود تعریف می کنند نمی تواند در ایران قابل استفاده باشد.
وی با بیان اینکه محور مقاومتی سایر کشور ها با ایران متفاوت است افزود: قوه مجریه نمی تواند در ساخت شاخص های اقتصاد مقاومتی جای مجمع تشخیص مصلحت نظام را بگیرد چرا که نظارت بر سیاست های کلی نظام بر عهده مقام معظم رهبری است که آن را به این مجمع تفویض کرده اند.
وی زنجان را استانی توانمند بیان کرد و افزود: باید محورهای اقتصاد مقاومتی و آنچه که موجب ادامه حیات و قویتر شدن آن می شود، زمینه های داشتن سهم بیشتر از تولید ناخالص داخلی کشور و حوزه هایی که می تواند به اقتصاد کشور کمک کند در این استان شناسایی شود.

** ابلاغ سنجش بهره وری به 23 دستگاه اجرایی در کشور
طباطبایی یزدی اظهارکرد: استقرار چرخه بهره وری در برنامه ششم توسعه و در ماده 5 آن قید و دستور العمل های سنجش بهره وری برای 23 دستگاه اجرایی ارسال شده تا بتوانند سنجش کنند چرا که سنجش بهره وری مرحله ای از بهره وری محسوب می شود.
وی تاکید کرد: چنانچه بهره وری مورد سنجش قرار نگیرد نمی توانیم وارد مراحل بعدی شویم.
رئیس سازمان ملی بهره وری ایران گفت: در سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی در سه بند واژه بهره وری به طور صریح قید و در نیمی از بندها نیز مولفه های اثرگذار بر بهره وری همچون کارآفرینی، دانش بنیانی، عدالت محوری مطرح شده است.
طباطبایی یزدی ادامه داد: در عمل توجه زیادی به بهره وری طی 24 سال گذشته نشده و در دستگاه های اجرایی نیز کمیته های بهره وری وجود دارد که در دل آن نیروهایی از نظر کمی و کیفی به طور کافی وجود ندارد تا تخصص لازم برای سنجش بهره وری داشته باشند.
رئیس سازمان ملی بهره وری ایران، با بیان اینکه بهره وری در قوانین و لفظ بسیار آمده است، اظهارکرد: در عمل توجه زیادی به این مقوله در نهاد حاکمیتی و چه در سایر دستگاه ها نشده و ارتقا درصد رشد اقتصادی در بهره وری همکاری همه دستگاه های اجرایی را می طلبد که باید محقق شود.
طباطبایی ادامه داد: چرخه بهره وری در بدنه دولت استقرار یافته و دستور العمل های سنجش برای وزارت امور اقتصاد و دارایی، وزارت نفت، سازمان انرژی اتمی و وزارت آموزش و پرورش مطابق با استانداردهای ابلاغ شده اما تیم زبده ای که بتوانند بهره وری را با این دستور العمل ها محاسبه کنند کافی نبوده و نیازمند تقویت است.
وی به بهره وری منابع انسانی اشاره کرد و افزود: ریشه این مساله در آموزش و پرورش و آموزش عالی است.
رئیس سازمان ملی بهره وری ایران گفت: در زمان حاضر آنچه که در آموزش و پرورش تدریس می شود کافی نیست تا به پرورش انسان های بهره ور و بهره وری انسان محور در کشور کمک کند، بر همین اساس آموزش عالی نیازمند تحول جدی است و باید زیربنایی تغییر ماهیت دهند.
طباطبایی یادآورشد: ریشه بهره وری در منابع انسانی باید در آموزش و پرورش، آموزش عالی و مشکلات اجتماعی و فرهنگی جستجو شود.
به گزارش ایرنا، شماری از مسئولان دستگاه های اجرایی حاضر در یازدهمین جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی استان زنجان مشکلات و موانع پیش روی بهره وری را مطرح کردند.

** ارتقای بهره وری شاه کلید اقتصاد مقاومتی
رئیس سازمان ملی بهره وری کشور گفت: ارتقای بهره وری شاه کلید تحقق اقتصادمقاومتی در کشور است و هر بخشی از اقتصاد و بنگاه های اقتصادی که در راستای ارتقا بهره وری حرکت کنند در جهت اقتصاد مقامتی گام برمی دارد.
طباطبایی یزدی شامگاه یکشنبه در حاشیه یازدهمین جلسه اقتصاد مقامتی استان زنجان در جمع خبرنگاران افزود: در زمان حاضر بهره وری کم کم به صورت واقعی مورد توجه قرار می گیرد و همه توجه باید برای ارتقای بهره وری باشد.
رئیس سازمان ملی بهره وری ایران گفت: بنگاه های اقتصادی لزوما موظف به انجام برنامه اقتصاد مقاومتی نیستند و این بنگاه های تولیدی اگر بتوانند دستور العمل سنجش بهره وری را سالانه و یا فصل به فصل انجام دهند، توانسته اند در زمینه اقتصاد مقاومتی حرکت کنند.
طباطبایی یزدی تاکید کرد: نیمی از بندهای سیاست های اقتصاد مقاومتی به بهره وری و مولفه های اثر گذار توجه دارد.
وی ادامه داد: در دنیا بستگی به اینکه کشورها از نظر سطح توسعه یافتگی در چه مرحله ای از توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی قرار گرفته باشند، نهادهای متولی بهره وری وابسته به این وزارتخانه ها هستند.
رئیس سازمان ملی بهره وری ایران گفت: در کشورهایی که صنعت آنها در مرحله توسعه صنعتی قرار دارد این مقوله برای آنها مهم بوده و به طور معمول نهاد بهره وری وابسته به وزارت صنعت است.
طباطبایی یزدی خاطرنشان کرد: در کشورهایی مثل ژاپن که در مرحله بالاتری از بهره وری قرار دارند و می خواهند به دیگر کشورها کمک کنند تا بهره وری آنها رشد کند، ارتباطات با سایر کشورها اهمیت زیادی پیدا می کند این نهاد متولی بهره وری، وابسته به وزارت امور خارجه این کشور می شود.
وی با تاکید بر اینکه ایران خواهان الگو برداری از سایر کشورها نیست، یادآورشد: 24 سال گذشته که سازمان ملی بهره وری ایران تاسیس شد خواهان صنعتی شدن بودیم و مهم بود تا در بنگاه های اقتصادی و صنعتی این بهره وری رشد کند که وابسته به وزارت صنعت شد و خواهان رشد بهره وری در این حوزه بودیم.
رئیس سازمان ملی بهره وری ایران گفت: کشوری که خواهان رشد بهره وری در همه زمینه ها باشد باید وابسته به ارگانی غیربخشی باشد.
طباطبایی یزدی افزود: چون در نظام های اداری با مشکل بهره وری مواجه هستیم در این برهه از زمان وابسته به سازمان اداری استخدامی هستیم اما وابسته بودن به این سازمان مانع فعالیت های اساسی آن نمی شود.
وی خاطرنشان کرد: مهم این است نهادی که سازمان ملی بهره وری وابسته به آن است بهره وری را باور داشته باشد و برای رسیدن به اهداف این نهاد کمک کند.
به گفته، رئیس سازمان ملی بهره وری ایران، هم اکنون سازمان اداری استخدامی کشور بهره وری را به درستی می شناسد و علاقه مند به این مقوله است.
طباطبایی یزدی ادامه داد: این مساله موجب می شود تا سازمان بهره وری بتواند بر مبنای موادی از برنامه های توسعه که به بهره وری توجه شده، برنامه جامع بهره وری کشور را برای دستیابی به اهداف و سیاست های کلی نظام بهره وری به درستی انجام دهد.
وی یادآورشد: هم اکنون باید به منظور اجرای برنامه های بهره وری و با وجود همه محدودیت ها سعی شود کار درست، درست تر محقق و بهترین انتخاب نیز انجام شود.
به گزارش ایرنا، در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی استان زنجان برخی مسائل و مشکلات پیش روی بهره وری مطرح و بررسی شد.
7325/6085
خبرنگار: حدیث ابوالحسنی** انتشار دهنده: رویا رفیعی

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۶۹۳۷۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شش مولفه اقتصاد مقاومتی متعلق به مردم است 

دریافت 46 MB

تصویربردار: سیدحسین میرپور

کد خبر 6095257

دیگر خبرها

  • ۳۳۰ عنوان برنامه طی هفته بسیج سال جاری در کرمانشاه اجرا می‌شود
  • شش مولفه اقتصاد مقاومتی متعلق به مردم است 
  • نشست مشترک اقتصادی مقامات ایران و افغانستان
  • گشتی در اقتصاد ایران | بازگشت ایران و امارات به میز همکاری‌های اقتصادی
  • برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و امارات
  • اعطای نشان ملی اقتصاد مقاومتی به " شرکت آرد هشترود "
  • بخش خصوصی؛ ضد تحریم، ارزآور
  • سال گذشته ۱۱ هزار گروه جهادی به بسیج پیوستند
  • مردمی کردن اقتصاد توسعه پایدار کشور را به دنبال دارد
  • رونمایی از برات الکترونیک بانک صادرات ایران در وزارت اقتصاد؛