Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-27@19:48:35 GMT

ایجاد کارگروه برای مشورت به دولت منطقی است

تاریخ انتشار: ۲۰ شهریور ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۶۹۳۷۴۳

ایجاد کارگروه برای مشورت به دولت منطقی است

تهران- ایرنا- روزنامه آرمان در گفت وگو با اسماعیل گرامی مقدم نوشت: این منطقی است که اصلاح‌طلبان ضمن انتقاداتی که باید نسبت به دولت داشته باشند، کارگروه‌هایی را در جهت همکاری بیشتر و ارائه مشورت‌های موثر‌تر به دولت برای گام‌های بعدی و ادامه فعالیت‌های خود داشته باشند.

در ادامه در گزیده ای از این گفت وگو می خوانیم: دولت دوم حسن روحانی در شرایطی آغاز به کار کرده که اصلاح‌طلبان در عین حمایت‌های همیشگی گلایه‌هایی نیز دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مسائلی مانند چینش کابینه دوازدهم و نحوه تعامل دولت با آنها موجب شده که برخی بخواهند میان اصلاح‌طلبان و رئیس‌جمهور شکاف ایجاد کنند. برای بررسی عملکرد دولت، ارتباط با اصلاح‌طلبان و ارزیابی عملکرد شورای عالی سیاستگذاری، اسماعیل گرامی مقدم، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و سخنگوی حزب اعتماد ملی، با «آرمان» گفت‌وگو کرده است که در ادامه می‌خوانید.

**اخیرا مطرح شده که کارگروه‌هایی از سوی اصلاح‌طلبان برای مشورت با دولت ایجاد گردد. ارزیابی شما چیست؟
جریان اصلاحات در همه مقاطع همکاری خود را با دولت اعلام کرده است. اصلاح‌طلبان به‌رغم اینکه انتقاداتی دارند علاقه‌مند هستند که دولت را حمایت و همراهی کنند. اصول مشترک بین دولت آقای روحانی و اصلاح‌طلبان ایجاد آرامش اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی با نگاه اصلاح‌طلبانه و با حذف منافع ملی است.

نکته دیگر این است که اصلاح‌طلبان این دولت را از آن خود دانسته و اساسا به قدرت رسیدن این دولت را حاصل استقامت و پایداری جناح مقابل و راه انداختن ماشین انتخاباتی بسیار منظم برای رأی آوری می‌دانند و در اینکه دولت را از آن خود بدانند، خود را محق می‌پندارند. یکی دیگر از عللی که اصلاح‌طلبان خود را ملزم به حمایت از دولت می‌دانند و با آن همکاری می‌‌کنند، این است که در صورتی که این دولت در برنامه‌ها ناکام باشد و نتواند آن‌طور که باید برنامه‌های خود را پیش ببرد، اثرات این عدم توفیق به جریان اصلاح‌طلب و معتدل نیز نسبت داده می‌شود.

بنابراین اصلاح‌طلبان برای اینکه به افق بعد از 1400نیز با برنامه‌ریزی دقیق نگاه کنند نیاز دارند که این دولت موفق باشد تا در سایه این موفقیت اعتماد مردم به اصلاح‌طلبان نیز ادامه داشته باشد. بنابراین فکر می‌کنم این منطقی است که اصلاح‌طلبان ضمن انتقاداتی که باید نسبت به دولت داشته باشند، کارگروه‌هایی را در جهت همکاری بیشتر و ارائه مشورت‌های موثر‌تر به دولت برای گام‌های بعدی و ادامه فعالیت‌های خود داشته باشند.

**اصلاح‌طلبان همواره به نقد مشفقانه و دلسوزانه نسبت به دولت پرداخته‌اند، اما بعضا برخی از حامیان دولت انتقاد سازنده آنها را حاشیه‌ای یا سهم‌خواهی از دولت تلقی می‌کنند. ارزیابی شما از این موضوع چگونه است؟
برخی از حامیان دولت که جریان نسبتا کم طرفداری هستند و نوار باریکی از حامیان آقای روحانی را تشکیل می‌دهند متاسفانه بدین علت که حلقه اول مشاوران دولت هستند بیشترین سهم‌خواهی را در سایه حداقل حمایت خود از دولت مطرح می‌کنند. بسیاری از اصولگرایان حامی دولت گیوه‌هایشان را نکشیدند و حمایت تمام عیار نکردند و تا روزهای پایانی انتخابات قبل از کناره‌گیری آقای قالیباف همراه او بودند. در حقیقت در مورد این افراد می‌توان اصطلاح رایج در بین سیاسیون را مطرح کرد که دونبش بودند.

این اصلاح‌طلبان بودند که با تمام سرمایه اجتماعی و سیاسی خود وارد انتخابات شدند و ماشین انتخابات را به حرکت درآوردند تا آقای روحانی پیروز انتخابات شود. از سوی دیگر سهم‌خواهی به خودی خود دارای ایراد و اشکال نیست، بلکه آنچه اشکال دارد سهم‌خواهی غیر معقول و توقعی بیجاست. اتفاقا سهم‌خواهی برخی از اقلیتی که حامی آقای روحانی هستند بیش از حمایتشان است، اما بیشترین سهم را در این دولت گرفتند. این در حالی است که اصلاح‌طلبان به دلیل اینکه دولت را در جهت حفظ منافع ملی می‌دانند منافع ملی را به منافع حزبی و جریانی خود ترجیح دادند و با متانت از رفتار غیر مترقبه‌ای که آقای روحانی داشت و سهم بیشتری به جریان اصولگرای معتدل داد، عبور کردند. آنها اکنون نیز بیشتر به دنبال حمایت از دولت هستند تا دولت بتواند سروسامانی به سیاست و اقتصاد و کشور دهد. بنابراین سهم‌خواهی ایرادی ندارد. اگر اصلاح‌طلبان هم سهم‌خواهی می‌کنند نه از برای خود بلکه در راستای برآورده کردن مطالبات ملت است.

**رئیس‌جمهور در مقاطع مختلف وعده‌هایی داد که به قول خود او عملی نشد. به نظر شما چه موانعی پیش روی آقای روحانی بوده است؟
آقای روحانی اعتقاد وافری به اصلاحات، تغییرات، نقش بانوان و حضور آنها در مجامع ورزشی، ارکان قدرت، دولت و بااهمیت دانستن نقش جوانان دارد و هرکجا توانسته اثرگذار بوده است. از طرف دیگر ما نباید فراموش کنیم که در سال 92 در چه شرایطی بودیم و اکنون در چه شرایطی هستیم، اما واقعیت این است که آقای روحانی با فشارهایی مواجه است. رئیس‌جمهور حتما می‌خواست که در کابینه از چند تن از بانوان استفاده کند، اما واقعیت و حساسیت‌هایی در برخی بخش‌های مهم وجود دارد و منجر به این شده که آقای روحانی نتوانست به این مطالبه مردمی عمل کند.

معتقدم آقای روحانی علاوه بر اولویت‌هایی که در حوزه سیاست خارجی دارد باید در 4سال آینده در اولویت‌های خود چرخش ایجاد کنند و سیاست داخلی را در اولویت اصلی خود قرار دهد. این مطالبه اصلی مردم است و در صورتی که بدان پاسخ داده نشود در 4سال آینده هر هزینه‌ای که اصلاح‌طلبان بپردازند حتما طیف حامیان اصولگرای آقای روحانی نیز همان هزینه را خواهند داد. آنچه برای اصلاح‌طلبان در شرایط کنونی حائز اهمیت است حکایت از این دارد که از دولت و برنامه‌‌هایش حمایت شود، اما ارتباط مردم با جریانات سیاسی و احزاب سیاسی روزبه‌روز تقویت شود.

**مهم‌ترین وزارتخانه‌ای که مشخصا سیاست داخلی را دنبال می‌کند وزارت کشور است. ارزیابی شما از رویکرد اصلاح‌طلبان به این وزارتخانه چیست؟ چه اندازه اهمیت دارد که استانداران از نیروی انسانی اصلاح‌طلب باشند؟
اینکه آقای رحمانی فضلی رأی بالایی آوردند نتیجه حمایت اصلاح‌طلبان از او بود، مذاکراتی که پشت سر گذاشته شد و این روند ادامه پیدا کرد و متعاقب آن رأی بالایی که برای وزیر کشور رقم زده شد برای دولت و آقای رحمانی فضلی یک پیروزی محسوب می‌گردد. آقای رحمانی فضلی در میان اصولگرایان از چهره‌های خدمتگزار، پاکدست، اهل مدارا، مصالحه و مشورت است. قاعدتا همین ویژگی‌ها موجب شده تا اصلاح‌طلبان نیز به او و هوش نمایندگان اعتماد کنند. البته منظور آقای رحمانی فضلی از این سخن که گفته با نظر نمایندگان استانداران را تغییر خواهد داد مشورت با نمایندگان بوده تا اینکه صرفا با نظر آنها به تغییر یا عدم تغییر استانداری بپردازد. این شیوه‌ای است که از ابتدای انقلاب مرسوم بوده و وزرای کشور برای اینکه انتصابی معقول، بدون تنش و همه جانبه را برای استان داشته باشند با نمایندگان مجلس نیز به مشورت پرداخته و مذاکراتی را انجام می‌دهند.

با این همه به نظر می‌رسد تعداد زیادی از استانداران تغییر کنند. خیلی بعید است که این تغییرات تا آخر شهریور به پایان برسد، چون برای هر استان کارهای کارشناسی لازم است و کارگروه‌هایی که برای استان‌ها کار می‌کنند در این زمان بسیار کوتاه نمی‌توانند به شخص مورد نظر دست یابند، از این رو این تغییرات تا 3 ماه آینده ادامه خواهد داشت. از سوی دیگر این کارگروه‌ها مطالبی بیان می‌کنند تحت این عنوان که سن استانداران 10 سال کاهش یابد، یا برای استان‌های محروم استاندار با تجربه منصوب گردد، بدین جهت به نظر می‌رسد این گزینش در چند ماه آینده ادامه پیدا خواهد کرد و اصلاحات زیادی در استانداری‌ها توسط وزیر کشور انجام شود.

**با توجه به مسائلی که در ارتباط با شورای عالی سیاستگذاری مطرح است و انتقاداتی که بعضا از این شورا ا انجام شده و می‌شود لزوم بازنگری در ساختار شورای عالی را تا چه حد می‌دانید؟
شورای عالی سیاستگذاری قابل نقد است، اما عملکرد این شورا قطعا موفق و قابل قبول بوده است. به هر حال با تمام نقدها و نقص‌هایی که به شورای عالی سیاستگذاری وارد بوده و هست، این شورا در انتخابات 92، 94 جریان اصلاحات را پیروز انتخاب کرده اما واقع امر این است که جریان اصلاحات در شورای عالی سیاستگذاری نیز با محدودیت‌هایی مواجه بوده است. مثلا در انتخابات مجلس دهم به جهت عدم تایید صلاحیت اکثر اصلاح‌طلبان دست شورای عالی خالی بود، بنابراین چاره‌ای نداشت از چهره‌هایی استفاده کند که اگرچه شش دانگ اصلاح‌طلب محسوب نمی‌شدند اما تندرو هم نبودند، اصولگرا هستند اما تندرو نیستند، اصلاح‌طلب هستند اما آرمانگرا نیستند و رویکرد اعتدالی دارند.

تمام این مسائل موجب شد تا شورا لیستی را طراحی کرد و مطالباتی را از سوی مردم مطرح کرد تا مردم اعتماد کنند. در انتخابات شورای شهر شرایط متفاوت بود، بدین علت که ناظران تعداد بیشتری از اصلاح‌طلبان را تایید صلاحیت کردند و در این انتخابات چهره‌های بسیار ارزشمند و با سابقه‌ای نامزد ورود به انتخابات شدند. در این انتخابات دست اصلاح‌طلبان به حدی باز بود که دست به هر گزینشی می‌زدند و تعداد بسیاری از اصلاح‌طلبان خارج لیست قرار می‌گرفتند.

از سوی دیگر شورای عالی حضور بیشتر زنان در عرصه‌های حکومتی و اجتماعی را تصویب کرده بود که در این انتخابات سهمیه‌ای را به زنان و جوانان تخصیص دادند تا در راستای مطالبات مردم و جریان اصلاحات حرکت کرده باشند. تمام اینها منجر به لیستی شد که به شورا راه پیدا کرد، البته روند مقداری قابل نقد است که در اجرایی شدن مطالبات اصلاح‌طلبان نباید افراط و تفریطی صورت گیرد. به نظر می‌رسد دعواهایی که در خصوص شورای عالی سیاستگذاری است بیشتر سهم احزاب سیاسی است.

بدین جهت اصلاح‌طلبان باید به سمتی حرکت کنند که رفته‌رفته احزاب سیاسی درجه‌بندی شوند و بر اساس درجه بندی سهمیه خاصی به آنها در انتخابات مجلس و شوراها تعلق بگیرد. به نظر می‌رسد با کارگروهی که در شورای عالی سیاستگذاری تشکیل داده شده، نقدهایی که وارد می‌شود و نواقصی که وجود دارد به حداقل برسد. این شورا تا کنون در صحنه واقعی سیاسی ایران نقش موثری داشته و نقش ائتلافی این شورا در ائتلاف احزاب سیاسی موثر و مفید بوده است. از این رو اگر بخواهیم بگوییم تنها کارکرد شورای عالی سیاستگذاری به حداکثر رساندن ائتلاف اصلاح‌طلبان بوده، این بزرگ‌ترین موفقیت آنها بوده است.

**در سالیان گذشته اصلاح‌طلبان به انسجام و یکپارچگی خوبی دست یافته‌اند و در تمام انتخابات‌های گذشته موفق ظاهر شدند. تهدیدها و فرصت‌های این انسجام را چگونه می‌بینید؟
پیروزی‌هایی که اصلاح‌طلبان به‌دست آوردند تنها به حمایت و پشتیبانی از مطالبات مردم اختصاص نمی‌یاید، بلکه عملکرد ضعیف و فاجعه بار جناح راست و جناح محافظه‌کار در دولت‌های نهم و دهم موجب شد که مردم با سرعت بالا از اصولگرایانی که حامی آقای احمدی‌نژاد و تندروها بودند، فاصله بگیرند و دور شوند و تنها پناهگاه خود را جریان اصلاحات بدانند و زیر خیمه اصلاح‌طلبان جمع شوند. بنابراین با حمایت گسترده در این انتخابات‌ها روشن شد که گرایش و رویکرد قاطبه مردم ایران اصلاح‌طلبانه است. بدین جهت باید اصلاح‌طلبان با حمایت از این دولت و برجسته کردن و تکرار مطالبات مردم اعتماد آنها را همچنان پشت سر خود داشته باشند. ما می‌دانیم که این دولت 6 دانگ اصلاح‌طلب نیست، اما برای حفظ منافع ملی، برای اینکه جریان تندرو به قدرت برسد و برای آرامش مردم، از این دولت حمایت می‌کنیم.

**به عنوان عضو شورای عالی سیاستگذاری آینده کاری شورای شهر پنجم و آقای نجفی به عنوان شهردار تهران را چگونه تحلیل می‌کنید؟
واقعیت این است که 21 نفر از اعضای شورای پنجم با کوله باری از تجارب گذشته و دانش روز توانستند تصمیم منطقی و کاملی را اتخاذ کنند و انتخاب آنها واقعا قابل ستایش است که 21 نفر اجماعا به یک شهردار اصلاح‌طلب، پاکدست و با تجربه‌ای مثل آقای نجفی رأی دادند. آقای نجفی از نوادر مدیران کشور است که در هرکجا که حضور داشته چه در آموزش و پرورش و چه در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی با رویکرد اصلاح‌طلبی منشأ خدمات ماندگاری بوده است. بنابراین همه امیدوارند آقای نجفی با دانش و پشتکار و پشتوانه این21 رأی بتواند فساد اداری و اقتصادی را در این نهاد پرهزینه به حداقل برساند.

*منبع: روزنامه آرمان، 1396.6.20
**گروه اطلاع رسانی**9370**9131** انتشار دهنده: شهربانو جمعه

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۶۹۳۷۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۰ راهکار ساده برای رفع بوی بد دهان

به گزارش خبرآنلاین از همشهری آنلاین، در برخی از موارد بوی بد دهان ممکن است ناشی از عفونت، بیماری، مصرف دارو یا بیماری‌های لثه باشد.اگر بوی بد دهانتان ادامه‌دار شد بهتر است با دندانپزشک در این مورد مشورت کنید.

اگر بوی بد دهانتان ادامه‌دار شد بهتر است با دندانپزشک در این مورد مشورت کنید.

۲۳۳۲۳۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900365

دیگر خبرها

  • ۱۰ راهکار ساده برای رفع بوی بد دهان
  • عملکرد دستگاه‌ها در اجرای اعتبارسنجی هماهنگ بانکی بررسی شد
  • لزوم تشکیل کارگروه مشترک برای ایجاد تغییر در طرح ترافیک
  • مجلس بخش دوم لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ را بررسی می‌کند
  • تشکیل کانون‌ نقد و کانون‌های شورش!
  • اسلام اهمیت زیادی به امر شورا و مشورت قائل شده است
  • بررسی شکایت از تاکسی‌های اینترنتی
  • بررسی جداول لایحه بودجه ۱۴۰۳ در مجلس
  • مجلس هفته آینده جداول لایحه بودجه ۱۴۰۳ را بررسی می‌کند
  • شارلاتان‌بازی نشریات توقیف‌شده به روایت اصلاح‌طلبان